19 квітня о 18:00Вебінар: Як організувати якісний урок літератури для учнів із кліповим мисленням

Плоди.Способи поширення. Різноманітність плодів.

Про матеріал
Урок з біології в 6 класі продовжувати формувати в учнів поняття про процеси життєдіяльності рослинного організму (розвиток плодів);сформувати поняття плід і його будову ,види плодів и дати поняття «сухі» і «соковиті»плоди та їх різноманітність,як результат пристосування до умов середовища,з`ясувати функції плодів ,їх розповсюдження,значення їх у природі і житті людини.
Перегляд файлу

Учитель Скорина Наталя Сергіївна

Комунальний заклад «Нікопольська середня загальноосвітня школа  І-ІІІ ступенів№22»

Місто Нікополь

Дніпропетровська область

Урок в 6 класі

 

 Тема :Плоди.Способи поширення. Різноманітність плодів.

Мета

Навчальна : продовжувати формувати в учнів поняття про процеси життєдіяльності рослинного організму (розвиток плодів);сформувати поняття плід і його будову  ,види плодів и дати поняття «сухі» і «соковиті»плоди та їх різноманітність,як результат пристосування  до умов середовища,з`ясувати функції плодів ,їх розповсюдження,значення їх у природі і житті людини.

Розвиваюча :розвивати уміння порівнювати біологічні процеси у природі;уміння спостерігати та робити відповідні висновки та узагальнення.

Вихована:виховувати бережливе ставлення до довкілля,до природи рідного краю; виховувати науковий світогляд,що насінина –це майбутня рослина.

Тип уроку :урок засвоєння нових знань

Форма уроку:комбінований.

Методи і методичні прийоми :

інформаційно-рецептивний :

- словесний(розповідь-пояснення,опис,бесіда,повідомлення учнів,робота з підручником,)

- наочний :(ілюстрація,демонстрація,ТЗН)

- практичний :(виконання лабораторної роботи)

Прийоми навчання :виклад інформації,пояснення ,активізація уваги та мислення ,одержання з тексту та ілюстрацій нових знань ,робити з роздатковим матеріалом.

Репродуктивний :

Прийоми навчання:подання матеріалу в готовому вигляді,конкретизація і закріплення вже набутих знань.

Проблемнол-пошуковий6постановка проблемного питання

Прийоми навчання постановка взаємопов’язаних  проблемних запитань,активізація уваги та мислення.

Візуальний:

Складання

Основні поняття та терміни:сухі і соковиті плоди,ягода,кістянка,яблуко,помаранча,гарбузина,листянка,біб,коробочка, стручок,стручочок,горіх,горішок,сімянка,зернівка,супліддя,оплодень,

екзокарп,мезокарп,ендокарп.

Обладнання:наочні додатки «Плоди»,моделі різних плодів фото,таблиці «Плоди»,комп’ютер,екран

Хід уроку.

І.Організаційний момент ТБ

II. Актуалізація опорної діяльності.

Навесні біле,літом зелене,восени жовте,взимку добре(груша)

Жовте,соковите,на дерев`янку надіте(абрикос)

Низький та колючий,солодкий та пахучий.

Ягоду зірвеш-руку обдереш(аґрус)

Живе один батько і тисячи синів має.

Всім шапки справляє,а собі немає(дуб,жолуді)

На «я»починається ,і на «я» кінчається.

В саду росте,на ній плоди є.(яблуня)

Сидить –зеленіє,летить-пожовтіє,впаде-почорніє.
(листок)

Сережки я повісила тонесенькі такі і радісно і весело готуюсь до весни(береза)

Загадаю загадку,зажену на грядку,нехай моя загадка,лежить до весни(насіння)

Це цікаво знати!

(повідомлення учнів)

--найбільша в світі картоплина 1,3 кг ;

- найбільша капустина діаметром 70 см;

- найбільша в світі редька -20 кг;

- найбільший в світі огірок,масою 30 кг;

- найбільший урожай яблук з однієї деревини -1т917 кг ;

 

  • найвеселіше дерево на Аравійському півострові,якщо людина його з`їсть буде 30-50 хвилин сміятись ,а потім засинає.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

Фронтальна бесіда

1.Які функції виконують тичинки й маточки?

2.Що відбувається в результаті потрапляння пилка на приймочку маточки?

3.Що таке запліднення?

4.Чому у квіткових рослин запліднення називають подвійним?

5.Яку роль у подвійному заплідненні відіграє центральна клітина?(шкірка утв. ендосперм,має запас поживних речовин)

6.Які частини має насінина?

7.ПРОБЛЕМНА СИТУАЦІЯ Як ви гадаєте ,чи є щось спільне в сухій і соковитій насінині?(Так саме насінина ,яка формується після запліднення  з насінного зачатка.)

Прийом «Ланцюжок»

Перелічите учасників запилення фронтальне опитування

Прийом Німий диктант

Охарактеризуйте квітку по малюнку за планом а)тип запилення;

б)учасники запилення;в)особливості будови квітки у зв’язку з типом запилення

Складання сенканів Запилення  і Запліднення - індивідуально

ПРЕЗЕНТАЦІЇ УЧНІВ «Рослини-медоноси»

IV. Мотивація навчальної діяльності

У таємницю утворення насіння ми вже посвячені Але що ділі?Дійсно насіння дозріває в соковитій зав`язі плода. Що ж таке плід?Яке його значення в житі квіткових рослин?

Повідомлення теми і завдань уроку,який в темі і через  скільки уроків тема закінчиться .слайд 1

V.  Вивчення нового матеріалу.

План

1.Будова плоду

2.Охарактеризувати основні різновиди плодів

3.Значення плодів

4.Поширення плодів і насінин.

 

1.На столі лежать:цибулина,буряк,морква,редька,картопля..Чи можна цибулину,коренеплід та бульби віднести до плодів?

Відповіді учнів

Порівнюючи довести до думки чи є там насінина? Що плід це орган ,який дає життя наступним поколінням?

 

Плід це репродуктивний орган,у якому знаходиться насінина. Плід – це видозмінена в результаті запліднення квітка.

Плід складається з насінини та оплодню. Слайд 2 Оплодень - це стінка зав`язі маточки .

Він захищає насінину від висихання,холоду,механічних ушкоджень,і сприяє поширенню насінини.  Слайд 3 В оплодні розрізняють три шари:зовнішній(екзокарпій),середній(мезокарпій)внутрішній(ендокарпій).

Значення оплодня  робота з підручником слайд 4 перевірка відповідей учнів

Учні дають відповіді спочатку самостійно потім звіряють з слайдом.

 2. Розповідь учителя . Стінки плодів можуть бути різні,містити багато води до 80% тоді  їх називають соковитими ,якщо мало води вони називають сухі.

слайд 5

За числом насінин вони бувають однонасінні слайд 6

Та багатонасінні слайд 7.

Сухі плоди це плоди  у яких оплодень  сухий шкірястий або здерев`янілий. Приклади коробочка ,листянка слайд 8

Біб – плід ,який розкривається по шву і має дві стулки,на яких і розміщене насіння. Слайд 9 приклади квасоля,горох,акація

Стручок – плід,що розкривається на двох швах і в якому  перетинка,на які розміщені насіння. Його мають:редька,гірчиця,капуста.насінний

,

Коробочка –  це багатонасінний плід,що розкривається,кришечкою,щілинками,

зубчиками. Його мають блекота,дзвоники,тюльпан .слайд 11

 Зернівка -це плід у якого оплодень щільно зростається з насінною шкіркою. Його мають такі рослини пшениця, жито,кукурудза. слайд 12

Сім`янка-плід ,у якого оплодень зростається з насіниною,Його мають: соняшник,кульбаба,ромашка  слайд 13

Листянка – плід ,який розкривається по одному шву.
Це півонія,магнолія,сокирки слайд 14

Жолудь-однонасінний плід з твердим оплоднем та плоскою чашеподібною здерев`янілою кришечкою слайд 15

Горіх-плід з твердим,інколи здерев`янілим оплоднем. Його мають:ліщина,бук,горіх слайд 16

 

 

 

Соковиті  плоди - це плоди з м`ясистим соковитим оплоднем  слайд 17

Суничина – багатонасінний плід,утворений розрослим соковитим квітколожем. Його мають суниці,полуниці слайд 18

Гарбузина це багатонасінний плід із твердими шкірястими зовнішнім шаром  слайд 19

Яблуко –багатонасінний плід із плівчастими  камерами для насіння,утворений розрослим квітколожем-це яблуко,      груша,горобина,айва слайд 20

3.Значення плодів Робота в групах

1.

Лаборторне дослідження 9«Будова плоду»

Мета:ознайомитись з будовою та різноманітністю плодів,навчитися визначати тип плоду залежно від його будови.

Обладнання:свіжи плоди,колекція плодів різних рослин.,плакат.

Хід роботи.

1.Розгляньте різні плоди. Знайдіть сухі і соковиті. Які оплодні вони мають ?

Соковиті плоди мають     _________________________оплодень .Сухі плоди мають __________________________________________оплодень.

2.Розгляньте будову плоду,знайдіть всі шари плоду розташування насінин. Визначте їх типи.

Однонасінні плоди мають____________________насінину. Багатонасінні плоди мають ______________________________насінин.

3.Розгляньте сухі плоди ,розділіть їх на розкривні і нерозкривні. Визначте х типи.

До розкривних належить _________________________________.

До нерозкривних належать____________________________________.

4.Заповніть таблицю.

Назва рослини

Сухий чи соковитий плід

Тип плоду

Розкривний чи нерозкривний

Однонасінний чи багатонасінний

1

 

 

 

 

2

 

 

 

 

3

 

 

 

 

4

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.Підпишіть малюнок «Будова плоду»

Висновок:Плід це……………………………………………………………………………………………………Плоди бувають   ……………….   та  ………………………

Плід складаться…………………………………………………………………                               

 

 

 

 

 

3 .Значення плодів

Розповідь учителя.

Насіння і плоди ,які формуються  після запліднення ,мають велике значення в житті  людини. Завдяки значній кількості найрізноманітніших речовин ,вони  основними продуктами харчування.

Плоди і насіння багаті на вуглеводи,білки,жири,мінеральні солі,вітаміни тощо. Залежно від того .які поживні речовини найбільше нагромаджуються в плодах чи насінні ,культурні рослини поділяються на:

  • Зернові мають багато крохмалю(пшениця 60%,рис 75%)
  • Олійні  з великим вмістом олії (соняшник,рицина,кунжут,конопля)
  • Бобові-з великим вмістом білка (арахіс-38%,соя 33%,люпин 61%)
  • Плодові- яблуня,слива,абрикос.
  • 4.Поширення плодів і насінин.

Типи розповсюдження

Особливості будови рослини

Приклад

Самостійне

(автохорія)

Плоди мають підвищений тургорний тиск

Огірок - пирскач,олійний біб

Вітром

(анемохорія)

Насіння і плоди дрібні,легкі,мають вирости:парашутики,волоски ,чубчики

Вільха,верба,клен, кульбаба

Водою

(гідрохорія)

Насіння і плоди мають порожнини ,заповнені повітрям

Латаття,глечики

Людиною

(антропохорія)

Ненавмисне-через одяг,предмети

Навмисне через с/г діяльність поширення плодів і насіння

З Америки в Європу,(елодея,щириця)з Центральної Азії(дурман)

Слайд 21
VI.Закріплення матеріалу

1.Які процеси життєдіяльності рослини передують утворенню плодів і насінин?

2.В який період життя рослин утворюються плоди і насіння?

3.Що спільного у будові плодів різних рослин ?

4.Яке значення для рослин має плід?

5.Яке значення плодів у природі?

 

Підбиття підсумків уроку

1.Що вивчили?

2.Що найкраще запам’яталось?

3.Навіщо нам необхідні знання про будову плодів?

VII. Домашнє завдання  вивчити 38 ,повторити 14. Підготувати повідомлення  про різноманітність незвичайних плодів. Способи поширення плодів .Походження плодів.

Рефлексія

Мультфільм Фіксіки 86 серія збірник 14(5-6 хвилин)

Питання до мультфільму

1.Як нітрати опинилися в плодах?

2.Наслідки впливу нітратів?

 

 

docx
Додано
29 лютого 2020
Переглядів
492
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку