Конспект уроку 6 клас Зарубіжна література

Про матеріал
Зацікавити учнів аналізом оповідання А.П.Чехова, навчити висловлювати особисте ставлення до проблем, порушених в оповіданні; висвітлити поняття «художня деталь», повторити поняття «антитеза»; розвивати в дітей вміння наводити приклади висміювання в творі негативних рис характеру людини, вміння визначати провідну думку художнього твору; виховувати в школярів зацікавленість до творчості А.П.Чехова, розуміння неможливості жити за законом рабського схилення перед владою і багатством.
Перегляд файлу

Тема.  Висміювання підлабузництва, самоприниження та чиношанування в                                                                                            

          оповіданні А.П.Чехова «Товстий і Тонкий»

Мета. Зацікавити учнів аналізом оповідання А.П.Чехова, навчити висловлювати особисте ставлення до проблем, порушених в оповіданні; висвітлити поняття «художня деталь», повторити поняття «антитеза»; розвивати в дітей вміння наводити приклади висміювання в творі негативних рис характеру людини, вміння визначати провідну думку художнього твору; виховувати в школярів зацікавленість до творчості А.П.Чехова, розуміння неможливості жити за законом рабського схилення перед владою і багатством.

Обладнення: презентація, текст твору, кошик.

Тип уроку. Засвоєння нових знань

Епіграф. «Найгірше, коли люди змінюються…»

                                                         А.П.Чехов

Хід уроку

 I.Організаційний етап

Доброго ранку, діти!

Я прийшла до вас сьогодні з доброю усмішкою, з порадами друга, з великою надією, що ви мені допоможете провести цей урок, тему якого я пропоную зараз записати.(Учні записують тему уроку)

  Сьогодні на уроці ми з вами проаналізуємо оповідання А.П.Чехова , розглянемо проблеми, які автор порушив у своєму творі, визначимо провідну думку художнього твору.

Які нові слова ви помітили у назві теми уроку? Спробуйте їх пояснити.(Cлайд 1)

Словникова робота.(Cлайд 2)

 Підлабузництво – лестощі, вихваляння заради доброго ставлення, вигоди, користі для себе.

Самоприниження – приниження самого себе, применшення своїх заслуг, достоїнств і знань.

Чиношанування – шанування вищих за рангом, званням.

 

Епіграфом до нашого уроку є слова А.Чехова «Найгірше, коли люди змінюються…».(Cлайд 3)

- Поміркуйте, як можуть змінюватися люди взагалі?(Позитивно та негативно)

- Але якщо людина змінюється в позитивному напрямку,ви б жалкували?(ні)

- А у негативному напрямку?(жалкували).

Тому, А.Чехов привертає нашу увагу до тих людей, змінами яких він не задоволений.

II. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

-  Назвіть  героїв твору?(Товстий- Порфірій, Тонкий- Михайло)

-. Де вони зустрілися?(На вокзалі)

- Хто вони такі, нам поки невідомо. Але одна деталь допомагає зрозуміти, що на момент зустрічі Товстий і Тонкий належать до різних соціальних прошарків. Яка це художню деталь? Чим пахло від Товстого і Тонкого?( «пахло хересом і флердоранжем»- тобто дорогим вином і парфумами , «шинкою і кавовою гущею» пахло від небагатих  людей: у 19 ст., щоб не витрачати гроші купці і міщани брали з собою з дому шинку , а запах кавової гущі мав тільки дешевий напій)

- Ким вони доводилися  один одному?(Вони були друзями дитинства, в гімназії разом училися)

- Якими були почуття героїв на початку зустрічі? (Відчували радість, були приємно здивовані, дивилися один на одного очима повними сліз)

- А давайте послухаємо звукозапис(Зустріч Тонкого і Товстого)

- Які прізвиська мали друзі у гімназії? Як їх дражнили? (Товстого дражнили Геростратом, а тонкого - Ефіальтом)

- Хто такий Герострат? .(Cлайд 4)

- Хто такий Ефіальт?

- Вони-то увінчали свої імена, а наші герої у дорослому житті свої імена увінчали? Досягли якихось вершин життєвих?(Тонкий – колезький асесор, чиновник восьмого рангу в царській Росії, а товстий – таємний радник, один із вищих цивільних чинів)

Історична довідка. .(Cлайд 5)

     У царській Росії існувало 14 чиновницьких класів(розрядів); перші п’ять класів були вищими, 14- найнижчим. Тонкий належав до восьмого класу, а товстий – до третього, тобто за посадою товстий був значно вище.

- Які слова змінили щирі взаємини двох приятелів після того, як один у одного дізналися про чини?(Це слова Товстого: «Я вже до таємного дослужився…Дві звізди маю…»)

Вчитель. І вже замість людей з’являются чини: високий та низький. І за уявою Тонкого, до Товстого не можна вже ставатися, як до друга. Тепер перед ним не шкільний товариш, а шанований чиновник високого рангу!

Давайте спробуємо відслідкувати зміни у поведінці Тонкого! Як така новина вплинула на настрій Тонкого. Знайдіть і зачитайте в тексті.(Тонкий раптом…свого мундира)

-Давайте разом послухаємо акторів, які передали ці зміни у поведінці Тонкого?(Звукозапис) .(Cлайд 6)

-Від чого занудило Товстого?(Від благоговіння, солодкуватості і шанобливої кіслоти. Але не дивлячись на те, що він одвернувся, він простяг йому руку. Це свідчить про щирі дружні стосунки)

-А як себе повів Тонкий?(Потиснув три пальці і хихикнув. Це такі дюди, які само принижуються заради того, щоб улестити начальству. У народі говорять про таких «підлабузники», «чиношанувальник».

Робота в групах. .(Cлайд 7)

I-група. Характеристика головного героя -Товстого.

II-група. Характеристика головного героя -Тонкого.

      План

1. Головний герой.

2. Його справжнє ім’я.

3. Шкільне прізвище.

4.Чим від нього пахло на вокзалі при зустрічі.

5. До якого чину він дослужився?.

6. Риси вдачі героя.

-III-група. Випишіть речення з тексту, де характеризується поведінка Нафанаїла, сина Тонкого. З якою метою автор ввів цей образ у текст?  (4 речення)

Характеристика персонажів за допомогою стратегії «Кола Вена» (Вправа виконується на дашці)

-А зараз за допомогою кіл «Вена» складемо порівняльну характеристику наших персонажів.

- До чого дослужився товстий. Тоді який він? (Успішний)

- Як він ставиться до свого чину? (не хвалиться, скромний)

- Як при зустрічі себе поводить? (Веде себе пристойно)

- Як ставиться Тонкий до свого чину? (хвалько)

- Як ставиться до людей вищого чину?(підлабузник, чиношанувальних, само принижується)

       -Які спільні риси мають герої?(У школі вони мали шкільні прізвиська,намагалися отримати чин)

 

- Третя група мала завдання…

- Після чого Нафанаїл перестав думати?( «Впустив картуза» - символ роз’єднання з головою. Він також, як і його батько, став само принижуватися, хоча спочатку поводився гордовито. Тонкий вже не один у своєму приниженні, не один у своєму чиношануванні. Автор натякає, мабуть, що ще знайдуться такі люди)

Складання таблиці, яка переконує, що «Товстий і тонкий» - оповідання

- Що таке оповідання?

- Доведіть, що цей твір є оповіданням, користуючись таблицею. .(Cлайд 8)

 

 

Ознаки жанру

У творі

1

Невеликий обсяг

+

2

Прозова форма

+

3

Невелика кількість дійових осіб

Товстий, Тонкий, Луїза, Нафанаїл

4

Одна подія із життя героя

Зустріч друзів дитинства на вокзалі

5

Нетривалий час дії

Зустріч, що тривала декілька хвилин

 

-Зверніть увагу на назву твору «Товстий і тонкий». Які це слова за значенням?

-Пригадайте і скажіть, що таке антоніми?(Це протилежні за значенням слова)

-А як в літературі називається протиставлення явищ, характерів, подій?(Антитеза)

-Та що ж таке антитеза?(Протиставлення в художньому тексті життєвих явищ, понять, почуттів, думок, характерів) .(Cлайд 9)

Вчитель. Тут не тільки у назві є антитеза, а й протягом усього оповідання прослідковується антитеза у його зміні настрою, поведінці героїв, соціальному становищі друзів.

Висновки

Отже, завдяки художній деталі, антитезі письменник зумів стисло передати особливості зустрічі друзів, натякаючи читачам на провідну думку.

- Назвіть тему твору? (Зустріч двох друзів) .(Cлайд 10)

- Назвіть ідею твору, чого навчає, що висміює?(Висміювання чинопочитання, підлабузництва, поклоніння перед ким би не було)

 Чехов - майстер стислого оповідання. Так коротко відповісти своїм сміхом на підлещування перед начальством, на відсутність у декого людської гідності має здібність лише дуже талановита людина. Саме таким був А.П.Чехов.

-Як ви гадаєте, що змушує людей так поводитися, як описав Чехов у своєму оповіданні?(Слайд11)

Прийом «валіза» : обрати з пропонованих слів необхідні. .(Cлайд 12)

Доброзичливість, заздрість, підлабузництво, улесливість, грубість, доброта, чиношанування,самоприниження, щирість, відкритість, чесність.

Виберіть із запропонованих слів слова, які будуть необхідні у житті та кокладіть їх у кошик, а які непотрібні - викиніть у смітниковий пакет.

Домашне завдання

Написати лист тонкому.

Підсумок уроку

Щиро вдячна вам за активну роботу, за цікаві відповіді, за співпрацю та підтримку.

docx
Додано
11 березня 2021
Переглядів
1120
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку