Конспект уроку 6 клас Зарубіжна література

Про матеріал
Зацікавити учнів аналізом оповідання А.П.Чехова, навчити висловлювати особисте ставлення до проблем, порушених в оповіданні; висвітлити поняття «художня деталь», повторити поняття «антитеза»; розвивати в дітей вміння наводити приклади висміювання в творі негативних рис характеру людини, вміння визначати провідну думку художнього твору; виховувати в школярів зацікавленість до творчості А.П.Чехова, розуміння неможливості жити за законом рабського схилення перед владою і багатством.
Перегляд файлу

Тема.  Висміювання підлабузництва, самоприниження та чиношанування в                                                                                            

          оповіданні А.П.Чехова «Товстий і Тонкий»

Мета. Зацікавити учнів аналізом оповідання А.П.Чехова, навчити висловлювати особисте ставлення до проблем, порушених в оповіданні; висвітлити поняття «художня деталь», повторити поняття «антитеза»; розвивати в дітей вміння наводити приклади висміювання в творі негативних рис характеру людини, вміння визначати провідну думку художнього твору; виховувати в школярів зацікавленість до творчості А.П.Чехова, розуміння неможливості жити за законом рабського схилення перед владою і багатством.

Обладнення: презентація, текст твору, кошик.

Тип уроку. Засвоєння нових знань

Епіграф. «Найгірше, коли люди змінюються…»

                                                         А.П.Чехов

Хід уроку

 I.Організаційний етап

Доброго ранку, діти!

Я прийшла до вас сьогодні з доброю усмішкою, з порадами друга, з великою надією, що ви мені допоможете провести цей урок, тему якого я пропоную зараз записати.(Учні записують тему уроку)

  Сьогодні на уроці ми з вами проаналізуємо оповідання А.П.Чехова , розглянемо проблеми, які автор порушив у своєму творі, визначимо провідну думку художнього твору.

Які нові слова ви помітили у назві теми уроку? Спробуйте їх пояснити.(Cлайд 1)

Словникова робота.(Cлайд 2)

 Підлабузництво – лестощі, вихваляння заради доброго ставлення, вигоди, користі для себе.

Самоприниження – приниження самого себе, применшення своїх заслуг, достоїнств і знань.

Чиношанування – шанування вищих за рангом, званням.

 

Епіграфом до нашого уроку є слова А.Чехова «Найгірше, коли люди змінюються…».(Cлайд 3)

- Поміркуйте, як можуть змінюватися люди взагалі?(Позитивно та негативно)

- Але якщо людина змінюється в позитивному напрямку,ви б жалкували?(ні)

- А у негативному напрямку?(жалкували).

Тому, А.Чехов привертає нашу увагу до тих людей, змінами яких він не задоволений.

II. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

-  Назвіть  героїв твору?(Товстий- Порфірій, Тонкий- Михайло)

-. Де вони зустрілися?(На вокзалі)

- Хто вони такі, нам поки невідомо. Але одна деталь допомагає зрозуміти, що на момент зустрічі Товстий і Тонкий належать до різних соціальних прошарків. Яка це художню деталь? Чим пахло від Товстого і Тонкого?( «пахло хересом і флердоранжем»- тобто дорогим вином і парфумами , «шинкою і кавовою гущею» пахло від небагатих  людей: у 19 ст., щоб не витрачати гроші купці і міщани брали з собою з дому шинку , а запах кавової гущі мав тільки дешевий напій)

- Ким вони доводилися  один одному?(Вони були друзями дитинства, в гімназії разом училися)

- Якими були почуття героїв на початку зустрічі? (Відчували радість, були приємно здивовані, дивилися один на одного очима повними сліз)

- А давайте послухаємо звукозапис(Зустріч Тонкого і Товстого)

- Які прізвиська мали друзі у гімназії? Як їх дражнили? (Товстого дражнили Геростратом, а тонкого - Ефіальтом)

- Хто такий Герострат? .(Cлайд 4)

- Хто такий Ефіальт?

- Вони-то увінчали свої імена, а наші герої у дорослому житті свої імена увінчали? Досягли якихось вершин життєвих?(Тонкий – колезький асесор, чиновник восьмого рангу в царській Росії, а товстий – таємний радник, один із вищих цивільних чинів)

Історична довідка. .(Cлайд 5)

     У царській Росії існувало 14 чиновницьких класів(розрядів); перші п’ять класів були вищими, 14- найнижчим. Тонкий належав до восьмого класу, а товстий – до третього, тобто за посадою товстий був значно вище.

- Які слова змінили щирі взаємини двох приятелів після того, як один у одного дізналися про чини?(Це слова Товстого: «Я вже до таємного дослужився…Дві звізди маю…»)

Вчитель. І вже замість людей з’являются чини: високий та низький. І за уявою Тонкого, до Товстого не можна вже ставатися, як до друга. Тепер перед ним не шкільний товариш, а шанований чиновник високого рангу!

Давайте спробуємо відслідкувати зміни у поведінці Тонкого! Як така новина вплинула на настрій Тонкого. Знайдіть і зачитайте в тексті.(Тонкий раптом…свого мундира)

-Давайте разом послухаємо акторів, які передали ці зміни у поведінці Тонкого?(Звукозапис) .(Cлайд 6)

-Від чого занудило Товстого?(Від благоговіння, солодкуватості і шанобливої кіслоти. Але не дивлячись на те, що він одвернувся, він простяг йому руку. Це свідчить про щирі дружні стосунки)

-А як себе повів Тонкий?(Потиснув три пальці і хихикнув. Це такі дюди, які само принижуються заради того, щоб улестити начальству. У народі говорять про таких «підлабузники», «чиношанувальник».

Робота в групах. .(Cлайд 7)

I-група. Характеристика головного героя -Товстого.

II-група. Характеристика головного героя -Тонкого.

      План

1. Головний герой.

2. Його справжнє ім’я.

3. Шкільне прізвище.

4.Чим від нього пахло на вокзалі при зустрічі.

5. До якого чину він дослужився?.

6. Риси вдачі героя.

-III-група. Випишіть речення з тексту, де характеризується поведінка Нафанаїла, сина Тонкого. З якою метою автор ввів цей образ у текст?  (4 речення)

Характеристика персонажів за допомогою стратегії «Кола Вена» (Вправа виконується на дашці)

-А зараз за допомогою кіл «Вена» складемо порівняльну характеристику наших персонажів.

- До чого дослужився товстий. Тоді який він? (Успішний)

- Як він ставиться до свого чину? (не хвалиться, скромний)

- Як при зустрічі себе поводить? (Веде себе пристойно)

- Як ставиться Тонкий до свого чину? (хвалько)

- Як ставиться до людей вищого чину?(підлабузник, чиношанувальних, само принижується)

       -Які спільні риси мають герої?(У школі вони мали шкільні прізвиська,намагалися отримати чин)

 

- Третя група мала завдання…

- Після чого Нафанаїл перестав думати?( «Впустив картуза» - символ роз’єднання з головою. Він також, як і його батько, став само принижуватися, хоча спочатку поводився гордовито. Тонкий вже не один у своєму приниженні, не один у своєму чиношануванні. Автор натякає, мабуть, що ще знайдуться такі люди)

Складання таблиці, яка переконує, що «Товстий і тонкий» - оповідання

- Що таке оповідання?

- Доведіть, що цей твір є оповіданням, користуючись таблицею. .(Cлайд 8)

 

 

Ознаки жанру

У творі

1

Невеликий обсяг

+

2

Прозова форма

+

3

Невелика кількість дійових осіб

Товстий, Тонкий, Луїза, Нафанаїл

4

Одна подія із життя героя

Зустріч друзів дитинства на вокзалі

5

Нетривалий час дії

Зустріч, що тривала декілька хвилин

 

-Зверніть увагу на назву твору «Товстий і тонкий». Які це слова за значенням?

-Пригадайте і скажіть, що таке антоніми?(Це протилежні за значенням слова)

-А як в літературі називається протиставлення явищ, характерів, подій?(Антитеза)

-Та що ж таке антитеза?(Протиставлення в художньому тексті життєвих явищ, понять, почуттів, думок, характерів) .(Cлайд 9)

Вчитель. Тут не тільки у назві є антитеза, а й протягом усього оповідання прослідковується антитеза у його зміні настрою, поведінці героїв, соціальному становищі друзів.

Висновки

Отже, завдяки художній деталі, антитезі письменник зумів стисло передати особливості зустрічі друзів, натякаючи читачам на провідну думку.

- Назвіть тему твору? (Зустріч двох друзів) .(Cлайд 10)

- Назвіть ідею твору, чого навчає, що висміює?(Висміювання чинопочитання, підлабузництва, поклоніння перед ким би не було)

 Чехов - майстер стислого оповідання. Так коротко відповісти своїм сміхом на підлещування перед начальством, на відсутність у декого людської гідності має здібність лише дуже талановита людина. Саме таким був А.П.Чехов.

-Як ви гадаєте, що змушує людей так поводитися, як описав Чехов у своєму оповіданні?(Слайд11)

Прийом «валіза» : обрати з пропонованих слів необхідні. .(Cлайд 12)

Доброзичливість, заздрість, підлабузництво, улесливість, грубість, доброта, чиношанування,самоприниження, щирість, відкритість, чесність.

Виберіть із запропонованих слів слова, які будуть необхідні у житті та кокладіть їх у кошик, а які непотрібні - викиніть у смітниковий пакет.

Домашне завдання

Написати лист тонкому.

Підсумок уроку

Щиро вдячна вам за активну роботу, за цікаві відповіді, за співпрацю та підтримку.

docx
Додав(-ла)
Челак Марія
Додано
11 березня 2021
Переглядів
1077
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку