Тема. Висміювання підлабузництва, самоприниження та чиношанування в
оповіданні А.П.Чехова «Товстий і Тонкий»
Мета. Зацікавити учнів аналізом оповідання А.П.Чехова, навчити висловлювати особисте ставлення до проблем, порушених в оповіданні; висвітлити поняття «художня деталь», повторити поняття «антитеза»; розвивати в дітей вміння наводити приклади висміювання в творі негативних рис характеру людини, вміння визначати провідну думку художнього твору; виховувати в школярів зацікавленість до творчості А.П.Чехова, розуміння неможливості жити за законом рабського схилення перед владою і багатством.
Обладнення: презентація, текст твору, кошик.
Тип уроку. Засвоєння нових знань
Епіграф. «Найгірше, коли люди змінюються…»
А.П.Чехов
Хід уроку
I.Організаційний етап
Доброго ранку, діти!
Я прийшла до вас сьогодні з доброю усмішкою, з порадами друга, з великою надією, що ви мені допоможете провести цей урок, тему якого я пропоную зараз записати.(Учні записують тему уроку)
Сьогодні на уроці ми з вами проаналізуємо оповідання А.П.Чехова , розглянемо проблеми, які автор порушив у своєму творі, визначимо провідну думку художнього твору.
Які нові слова ви помітили у назві теми уроку? Спробуйте їх пояснити.(Cлайд 1)
Словникова робота.(Cлайд 2)
Підлабузництво – лестощі, вихваляння заради доброго ставлення, вигоди, користі для себе.
Самоприниження – приниження самого себе, применшення своїх заслуг, достоїнств і знань.
Чиношанування – шанування вищих за рангом, званням.
Епіграфом до нашого уроку є слова А.Чехова «Найгірше, коли люди змінюються…».(Cлайд 3)
- Поміркуйте, як можуть змінюватися люди взагалі?(Позитивно та негативно)
- Але якщо людина змінюється в позитивному напрямку,ви б жалкували?(ні)
- А у негативному напрямку?(жалкували).
Тому, А.Чехов привертає нашу увагу до тих людей, змінами яких він не задоволений.
II. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
- Назвіть героїв твору?(Товстий- Порфірій, Тонкий- Михайло)
-. Де вони зустрілися?(На вокзалі)
- Хто вони такі, нам поки невідомо. Але одна деталь допомагає зрозуміти, що на момент зустрічі Товстий і Тонкий належать до різних соціальних прошарків. Яка це художню деталь? Чим пахло від Товстого і Тонкого?( «пахло хересом і флердоранжем»- тобто дорогим вином і парфумами , «шинкою і кавовою гущею» пахло від небагатих людей: у 19 ст., щоб не витрачати гроші купці і міщани брали з собою з дому шинку , а запах кавової гущі мав тільки дешевий напій)
- Ким вони доводилися один одному?(Вони були друзями дитинства, в гімназії разом училися)
- Якими були почуття героїв на початку зустрічі? (Відчували радість, були приємно здивовані, дивилися один на одного очима повними сліз)
- А давайте послухаємо звукозапис(Зустріч Тонкого і Товстого)
- Які прізвиська мали друзі у гімназії? Як їх дражнили? (Товстого дражнили Геростратом, а тонкого - Ефіальтом)
- Хто такий Герострат? .(Cлайд 4)
- Хто такий Ефіальт?
- Вони-то увінчали свої імена, а наші герої у дорослому житті свої імена увінчали? Досягли якихось вершин життєвих?(Тонкий – колезький асесор, чиновник восьмого рангу в царській Росії, а товстий – таємний радник, один із вищих цивільних чинів)
Історична довідка. .(Cлайд 5)
У царській Росії існувало 14 чиновницьких класів(розрядів); перші п’ять класів були вищими, 14- найнижчим. Тонкий належав до восьмого класу, а товстий – до третього, тобто за посадою товстий був значно вище.
- Які слова змінили щирі взаємини двох приятелів після того, як один у одного дізналися про чини?(Це слова Товстого: «Я вже до таємного дослужився…Дві звізди маю…»)
Вчитель. І вже замість людей з’являются чини: високий та низький. І за уявою Тонкого, до Товстого не можна вже ставатися, як до друга. Тепер перед ним не шкільний товариш, а шанований чиновник високого рангу!
Давайте спробуємо відслідкувати зміни у поведінці Тонкого! Як така новина вплинула на настрій Тонкого. Знайдіть і зачитайте в тексті.(Тонкий раптом…свого мундира)
-Давайте разом послухаємо акторів, які передали ці зміни у поведінці Тонкого?(Звукозапис) .(Cлайд 6)
-Від чого занудило Товстого?(Від благоговіння, солодкуватості і шанобливої кіслоти. Але не дивлячись на те, що він одвернувся, він простяг йому руку. Це свідчить про щирі дружні стосунки)
-А як себе повів Тонкий?(Потиснув три пальці і хихикнув. Це такі дюди, які само принижуються заради того, щоб улестити начальству. У народі говорять про таких «підлабузники», «чиношанувальник».
Робота в групах. .(Cлайд 7)
I-група. Характеристика головного героя -Товстого.
II-група. Характеристика головного героя -Тонкого.
План
1. Головний герой.
2. Його справжнє ім’я.
3. Шкільне прізвище.
4.Чим від нього пахло на вокзалі при зустрічі.
5. До якого чину він дослужився?.
6. Риси вдачі героя.
-III-група. Випишіть речення з тексту, де характеризується поведінка Нафанаїла, сина Тонкого. З якою метою автор ввів цей образ у текст? (4 речення)
Характеристика персонажів за допомогою стратегії «Кола Вена» (Вправа виконується на дашці)
-А зараз за допомогою кіл «Вена» складемо порівняльну характеристику наших персонажів.
- До чого дослужився товстий. Тоді який він? (Успішний)
- Як він ставиться до свого чину? (не хвалиться, скромний)
- Як при зустрічі себе поводить? (Веде себе пристойно)
- Як ставиться Тонкий до свого чину? (хвалько)
- Як ставиться до людей вищого чину?(підлабузник, чиношанувальних, само принижується)
-Які спільні риси мають герої?(У школі вони мали шкільні прізвиська,намагалися отримати чин)
- Третя група мала завдання…
- Після чого Нафанаїл перестав думати?( «Впустив картуза» - символ роз’єднання з головою. Він також, як і його батько, став само принижуватися, хоча спочатку поводився гордовито. Тонкий вже не один у своєму приниженні, не один у своєму чиношануванні. Автор натякає, мабуть, що ще знайдуться такі люди)
Складання таблиці, яка переконує, що «Товстий і тонкий» - оповідання
- Що таке оповідання?
- Доведіть, що цей твір є оповіданням, користуючись таблицею. .(Cлайд 8)
№ |
Ознаки жанру |
У творі |
1 |
Невеликий обсяг |
+ |
2 |
Прозова форма |
+ |
3 |
Невелика кількість дійових осіб |
Товстий, Тонкий, Луїза, Нафанаїл |
4 |
Одна подія із життя героя |
Зустріч друзів дитинства на вокзалі |
5 |
Нетривалий час дії |
Зустріч, що тривала декілька хвилин |
-Зверніть увагу на назву твору «Товстий і тонкий». Які це слова за значенням?
-Пригадайте і скажіть, що таке антоніми?(Це протилежні за значенням слова)
-А як в літературі називається протиставлення явищ, характерів, подій?(Антитеза)
-Та що ж таке антитеза?(Протиставлення в художньому тексті життєвих явищ, понять, почуттів, думок, характерів) .(Cлайд 9)
Вчитель. Тут не тільки у назві є антитеза, а й протягом усього оповідання прослідковується антитеза у його зміні настрою, поведінці героїв, соціальному становищі друзів.
Висновки
Отже, завдяки художній деталі, антитезі письменник зумів стисло передати особливості зустрічі друзів, натякаючи читачам на провідну думку.
- Назвіть тему твору? (Зустріч двох друзів) .(Cлайд 10)
- Назвіть ідею твору, чого навчає, що висміює?(Висміювання чинопочитання, підлабузництва, поклоніння перед ким би не було)
Чехов - майстер стислого оповідання. Так коротко відповісти своїм сміхом на підлещування перед начальством, на відсутність у декого людської гідності має здібність лише дуже талановита людина. Саме таким був А.П.Чехов.
-Як ви гадаєте, що змушує людей так поводитися, як описав Чехов у своєму оповіданні?(Слайд11)
Прийом «валіза» : обрати з пропонованих слів необхідні. .(Cлайд 12)
Доброзичливість, заздрість, підлабузництво, улесливість, грубість, доброта, чиношанування,самоприниження, щирість, відкритість, чесність.
Виберіть із запропонованих слів слова, які будуть необхідні у житті та кокладіть їх у кошик, а які непотрібні - викиніть у смітниковий пакет.
Домашне завдання
Написати лист тонкому.
Підсумок уроку
Щиро вдячна вам за активну роботу, за цікаві відповіді, за співпрацю та підтримку.