План – конспект уроку з всесвітньої історії
7 клас
Хрестові походи
Мета: з’ясувати особливості хрестових походів як військових експедицій європейців до Святої Землі; розвивати вміння учнів визначати причини і наслідки історичних явищ; викликати в учнів засудження загарбницьких війн, незалежно від гасел, під якими вони відбуваються.
Очікувані результати:
Після цього уроку учні зможуть:
Обладнання: підручник, історичний атлас, карта «Держави хрестоносців»
Основні поняття і терміни: хрестові походи, хрестоносці, держави хрестоносців, духовно-рицарські ордени.
Основні дати: 1095р.- заклик Папи римського Урбана ΙΙ до здійснення великого паломництва на Схід; 1096р.- Перший хрестовий похід; 1291р.- Взяття єгипетським військом Акри – останньої фортеці хрестоносців на Близькому Сході.
Список використаної літератури:
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
|
ДІЯЛЬНІСТЬ ВЧИТЕЛЯ |
ДІЯЛЬНІСТЬ УЧНІВ
|
|||||
Ι. Організація навчальної діяльності |
Перевіряю готовність учнів до уроку, відмічаю відсутніх. |
|
|||||
ΙΙ. Актуалізація знань учнів. |
|
Запитання для бесіди:
|
|||||
ΙΙΙ. Оголошення теми і мети уроку |
Диктую тему уроку і план:
|
|
|||||
|
(Звертаю увагу учнів на мету уроку та очікувані результати, які записані на дошці) |
|
|||||
ΙV. Вивчення нового матеріалу 1. Причини і привід до хрестових походів.
|
В XΙ ст.. виникає нова грізна сила – турки-сельджуки. Вони завоювали значні території Малої Азії та перекрили шлях християнським паломникам до Єрусалима. У 1095 р. на церковному соборі в Клермоні Папа Римський Урбан ΙΙ закликав християн до походу за звільнення Гробу Господнього з рук невірних. Віруючі з натхненням підтримали християнську церкву. Вони нашивали на одяг червоні хрести, називаючи себе паломниками, а свій похід паломництвом , або священним шляхом. Лише набагато пізніше ці походи назвали хрестовими, а їхніх учасників хрестоносцями. Диктую, а учні записують в зошити визначення поняття: хрестові походи – військові експедиції, організовані західним християнським світом проти мусульман з метою завоювання Єрусалима і Святої Землі. ( Пропоную учням відповісти на запитання про причини, що спонукали населення Європи до участі у хрестових походах.) |
|
|||||
|
|
Робота в групах Завдання для роботи учнів в групах:
(Див. додаток 1) |
|||||
2. Хрестові походи .
|
|
Самостійна робота з текстом підручника та картами історичного атласа. Завдання для самостійної роботи: - опрацювати текст підручника та скласти хронологічну таблицю «Хрестові походи».
|
|||||
3. Держави хрестоносців на Сході. Духовно-рицарські ордени.
|
Завойовані землі хрестоносці поділили на декілька держав: Єрусалимське королівство, князівство Антіохія, графство Едесса і графство Триполі. ( Розповідь супроводжую показом цих держав на карті «Держави хрестоносців»). У своїх державах хрестоносці встановили феодальні порядки за зразком Західної Європи. Для захисту своїх володінь від нападів мусульман хрестоносці побудували міцні фортеці, а також створили напіввійськові-напівчернечі об’єднання рицарів-хрестоносців – духовно-рицарські ордени. (Визначення учні записують у зошит). Ордени хрестоносців підпорядковувались безпосередньо Папі Римському. (Звертаю увагу учнів на зображення рицарів – тамплієрів у підручнику)
|
|
|||||
4. Результати і наслідки хрестових походів.
|
Четвертий хрестовий похід, під час якого хрестоносці знищили центр східного християнства – Константинополь і поділили володіння Візантійської імперії, засвідчив глибоку кризу руху хрестоносців. У XΙΙΙ ст.. було організовано ще чотири походи, але великого успіху вони не мали. Без допомоги з Європи хрестоносці, що мали володіння на Сході, не могли стримувати тиск мусульман. 1291 року єгипетське військо захопило Акру – останню фортецю хрестоносців на Сході. З її падінням завершилась епоха хрестових походів. Якими були результати і наслідки хрестових походів? Будь-яка подія має як позитивні, так і негативні наслідки. Пропоную по ходу моєї розповіді самостійно оформити відповідь на це запитання у зошитах у вигляді таблиці «Наслідки хрестових походів».
|
|
|||||
|
Розповідь: Хрестові походи як військові експедиції західноєвропейських християн з метою визволення Святої Землі зазнали краху. Вони спричинили значні людські жертви як серед населення країн Сходу, так і серед учасників походів. Римські Папи , зініціювавши зібрання великих армій хрестоносців, виявилися нездатними їх контролювати. Під час походів було знищено чимало пам’яток культури, бібліотек, палаців. Важкий удар було завдано Візантії, котра вже не змогла подолати його наслідки. Хрестоносці спричинили погіршення відносин між Європою і країнами Сходу, християнським та ісламським світом. Проте епоха хрестових походів мала і позитивні наслідки для Європи. Значно пожвавилася торгівля у Середземному морі. Завдяки хрестовим походам європейці дізналися про нові рільницькі рослини і стали їх вирощувати. Саме тоді в Європі зявились рис, гречка, лимони, кавуни, абрикоси. Хрестоносці дізналися про цукор, шовкові тканини, скляні дзеркала і навчились їх виробляти. Чимало змін відбулося у побуті. Саме тоді на Заході призвичаїлися мити руки перед їжею, приймати ванни, міняти білизну і верхній одяг. Познайомившись із життям східної знаті, заможні західно європейці також стали вживати вишукані страви, солодкі вина і прянощі. Увійшли в моду гарний одяг, ковдри, предмети східного побуту, коштовна зброя. Усе це потребувало чималих коштів і феодали дедалі частіше стали вимагати від селян платити їм податки грішми, а не продуктами, як раніше. Унаслідок цього в Європі пожвавилась торгівля. |
Складання таблиці «Наслідки хрестових походів» по ходу розповіді вчителя.
|
|||||
V. Закріплення знань учнів |
|
Запитання до учнів:
|
|||||
VΙ. Підсумки уроку |
Пропоную учням самостійно підбити підсумки уроку у формі дидактичної гри «Три речення» |
|
|||||
|
|
Дидактична гра «Три речення» Правила гри. Учні повинні передати зміст розглянутого матеріалу трьома простими реченнями. Перемагає той, у кого ці три речення будуть найкоротшими і найточніше відбиватимуть зміст уроку.
|
|||||
|
Оцінюю відповіді учнів |
|
|||||
VΙΙ. Домашнє завдання |
Записую на дошці:
|
|
Учасники хрестових походів |
Мета учасників хрестових походів |
Спільна мета |
|
Звільнити Гроб Господній з рук невірних |
|
Відмінності |
|
Селяни |
Позбутися феодальної залежності та отримати землю |
Лицарі |
Придбати багатства за рахунок пограбування завойованих земель |
Сеньйори |
Заснувати на завойованих землях нові держави; отримати більше підданих |
Купці |
Отримати нові багатства за рахунок розширення торгівлі з іншими країнами |
Духівництво |
Розширити сферу впливу католицької церкви, укріпити її авторитет та збільшити її багатства |
Додаток №1
Мета учасників хрестових походів