Конспект уроку 7 класу на тему:
«Періоди та тривалість життя тварин. Лабораторне дослідження «Визначення віку тварин ( на прикладі двостулкових молюсків)».
Паращук Галини Броніславівни
Тема. Періоди та тривалість життя тварин. Лабораторне дослідження «Визначення віку тварин ( на прикладі двостулкових молюсків)».
Мета:
1. Розглянути періоди та тривалість життя тварин; з’ясувати різноманіття тривалості життя тварин, її залежність від розмірів організму, характеру харчування, способу життя;
2. Розвивати увагу, логічне мислення, предметну і ключові компетентності учня, вміння застосовувати знання у повсякденному житті, вміння пояснювати біологічні явища, встановлювати взаємозв’язки;
3. Удосконалювати вміння застосовувати теоретичні знання на практиці; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи.
Обладнання: підручник, ілюстративний матеріал, мушлі двостулкових молюсків; таблиця «Життєві цикли тварин».
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
Доброго дня. Народна мудрість каже: «На все свій час.» Сьогодні ми з вами поговоримо про періоди та тривалість життя тварин, про те від чого залежить час їхнього життя.
Гра «Я знаю»
Вчитель ділить учнів на дві групи (кожен із коробочки витягає карточку червону чи зелену, відповідно формується червона і зелена команда.) Лідер той у кого випала карточка з написом «капітан»
І. Учитель читає твердження, а учні підіймають картки (зелену - твердження правильне, червону - твердження неправильне). Виграє команда яка має більше правильних відповідей. У розвитку з неповним перетворенням виділяють такі стадії: яйце, личинка, дорослий організм (імаго).(Зелений)
ІІ. Вчитель зачитує назви організмів. Потрібно визначити зайвий організм з переліку та вказати, за якими ознаками був зроблений вибір.(Відповідає хтось з команди, призначений капітаном.)
1. Богомол, метелик, блоха. (Зайвий організм — метелик, який має непрямий розвиток з перетворенням.)
2. Фламінго, ропуха, ставковик малий. (Зайвий організм — ропуха, яка має непрямий розвиток.)
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності
Прийом «Розв’яжи ребус»
Класу Плазуни і безсмертного мешканця нашої планети із Класу Сцифоїдні.
,,,, Т
(Черевики + птах + а = черепаха)
Слонова черепаха у природі живе до 100 років, за штучного утримання - до 170.
Найдовше живуть черепахи. Тривалість життя у різних видів відрізняється. Чим більше черепаха, тим довше вона живе. Так, тривалість життя велетенської, або гігантської сейшельської черепахи, становить 150-250 років. Більше велетенської черепахи тільки шкіряста черепаха, але про її тривалість життя науці поки мало що відомо. Жодні тварини не живуть так довго, як черепахи. Тривалість життя дрібніших земних черепах у середньому становить 50 років. Так, прісноводна червоновуха черепаха живе в середньому 50 років, балканська - 90 років, а середземноморська - 30 років. [1]
Абінгдонська слонова черепаха.
В 2012 році в Галапагоському національному заповіднику помер останній самець гіганської абінгдонської слонової черепахи – самець під прізвиськом Джордж, якому було приблизно 100 років. Він був останнім у світі представником найбільших сухопутних черепах, і з його смертю цьому виду надали статусу вимерлого. [4]
, ,,
(Мед + вузол + а =медуза)
Повідомлення.
Маленька медуза Turritopsis nutricula уміє безкінечно повертатися з «дорослої стадії медузи до «дитячої» стадії поліпа. Крихітну медузу визнали єдиною істотою на Землі, яка здатна до самостійної регенерації і омолодження. Теоретично цей цикл вона може повторювати до безкінечності, що робить її практично безсмертною.
Зараз морські біологи і генетики пильно вивчають медузу, що зрозуміти процес перетворення клітин з однієї форми в іншу, відомий в науці як трансдифференціація. За допомогою цих істот вчені сподіваються розкрити секрети процесу старіння. [6]
ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку
Учитель. Тема уроку «Періоди та тривалість життя тварин». Ми розглянемо та засвоїмо різноманіття тривалості життя тварин, її залежність від розмірів організму, характеру харчування, способу життя.
IV. Засвоєння нових знань
1. Тривалість життя безхребетних і хребетних тварин (Розповідь учителя з елементами бесіди, із демонстрацією ілюстрацій).
У багатьох безхребетних тварин тривалість життя становить не більше одного року. Наприклад, гідри зимують на стадії яйця, з яєць навесні виходять молоді особини.
[2]
Ще коротша тривалість життя ракоподібних - щитнів — усього 30-40 діб, до моменту пересихання водойми. Але яйця цих тварин можуть переносити тривалі періоди посухи.
[2]
Серед безхребетних тварин є й справжні довгожителі. Наприклад, тривалість життя довгопалого річкового рака може становити до 25 років,
американського омара - до 50.
Серед павуків значна тривалість життя притаманна птахоїдам. Є дані, що самки окремих видів цих великих павуків доживали до 30 років.
[2]
Рекордсменом за тривалістю життя є двостулковий молюск арктика ісландська: вік одного з виловлених екземплярів становив понад 500 років. Є довгожителі й серед гельмінтів. Так, стьожак широкий живе до 13 років, бичачий ціп’як — до 20 років. [1]
— Чи можна визначити вік тварин?
Очікувані відповіді учнів:
Дуже складно точно встановити вік тварин, що живуть у природних умовах. Проте тривалість життя можна встановити за кількістю річних кілець, що подібні до тих, які є на зрубі дерева. Такі кільця можна знайти на лусці риб, на панцирах плазунів (наприклад, черепах), на мушлях двостулкових молюсків та на зубах кашалотів.
Тема. Визначення віку тварин ( на прикладі двостулкових молюсків).
Обладнання, матеріали та об’єкти дослідження: ручні лупи, мушлі двостулкових молюсків.
1. Візьміть до рук мушлю беззубки (перлівниці тощо). Поверніть роговим шаром до себе. На темному фоні знайдіть смуги річного приросту.
2. За допомогою ручної лупи дослідіть кільця річного приросту, порахуйте їхню кількість. Визначте вік молюска.
3. Візьміть луску коропових риб у руки. За допомогою ручної лупи розгляньте кільцеві структури на лусці - річні кільця.
4. Дослідіть річні кільця - вони мають темні і світлі смуги. Темні смуги - повільний ріст риби, а світлі - швидкий ріст. Рахуючи кільця попарно визначте вік риби, луску якої ви досліджуєте.
5. Занесіть до таблиці результати дослідження:
Досліджувана тварина |
Визначений орієнтовний вік тварини |
|
|
6. Зробіть висновки про можливість визначення віку деяких тварин за допомогою кілець річного приросту. [3]
Розповідь учителя
Учені запропонували декілька гіпотез обґрунтування тривалості життя.
Робота в групах. Учні об’єднуються в 5 груп, і кожній групі пропонується одна з гіпотез обґрунтування тривалості життя.
Завдання для груп:
— Навести приклади, які підтверджують гіпотезу або спростовують її.
Обговорення результатів самостійної роботи учнів.
Висновки. Життя — це не миттєвість існування тієї чи іншої істоти. Це — минуле, сучасне і майбутнє. Існує декілька гіпотез пояснення тривалості життя тварин, проте загальна теорія відсутня. [5]
Пояснення з використанням таблиці «Життєві цикли тварин».
Період між однаковими фазами розвитку двох або більшої кількості послідовних поколінь має назву цикл розвитку, або життєвий цикл.
Тривалість циклу розвитку залежить від кількості поколінь, які послідовно змінюють одне одного протягом одного року, або кількості років, протягом якого розвивається одне покоління.
V. Закріплення знань
Прийом «Біологічний крос»
1. Тривалість життя тварин — це період з...
Відповідь: моменту народження тварини й до її смерті.
2. Тривалість життя тварин залежить від багатьох чинників, наприклад, від...
Відповідь: розмірів їхнього мозку й тіла, а також від частоти пульсу.
3. Маленькі й дуже рухливі тварини живуть менше, ніж... Відповідь: великі й повільні звірі.
4. Тривалість життя теплокровних тварин багато в чому залежить від...
Відповідь: розмірів тулуба.
5. Серед безхребетних тварин є й справжні довгожителі: ... Відповідь: довгопалий річковий рак, американський омар, павук-птахоїд.... [3]
“Мозковий штурм”
- Чому всі рекордні показники тривалості життя різних тварин були виявлені в XII–XIV ст.? (Антропогенний вплив на довкілля був не таким значним, як у XX та на початку XXI ст.)
VІ. Підбиття підсумків уроку
На сьогоднішньому уроці ми навчились...
• Ми дізнались...
• Ми засвоїли...
• Мене здивувало...
VII. Домашнє завдання
Опрацювати §41. Підготувати проект на одну із тем: «Як бачать тварини», «Турбота про потомство», «Майстерність маскування», «Як тварини визначають напрям руху»
Список використаних джерел та літератури: