Конспект уроку 8 клас "Азовське море"

Про матеріал
Конспект уроку призначено для учнів 8 класу. Розробка уроку допомагає учням розвивати критичне мислення. Над розробкою уроку працювала самостійно
Перегляд файлу

Тема уроку: Природні умови і ресурси Азовського моря, проблеми їх раціонального використання

Мета навчальна:  сформувати знання про особливості розташування, розміри, основні гідрографічні характеристики, природно-ресурсний потенціал Азовського моря, порівняти його з чорноморським;  особливості та наслідки використання природних умов і ресурсів моря; продовжити формувати навички роботи з тематичними картами;

розвивальна:розвивати навички аналізу і синтезу інформації;

виховна: виховувати відповідальне ставлення до природи.

Тип уроку: формування нових знань, умінь та навичок.

Форми й методи роботи:

Обладнання: підручник, атлас, фізична карта України, фотографії та зображення представників фауни і флори, презентація.

Опорні та базові поняття: море, затока, протока, острів, водні маси, солоність, рухи води, шельф, планктон, нектон, бентос.

                        Девіз:     День, прожитий без
                                                                          збагачення знаннями-
даремно прожитий день

Хід уроку

І. Організаційний момент. Привітання, оголошення теми уроку

Пам’ятка учням

1. Посміхніться присутнім.

2. Гарний настрій і володіння собою допоможуть вам бути активним на уроці.

3. Будьте уважні й доброзичливі.

4. Не бійтеся помилитися, продемонструвати свої знання, уміння, пам’ять, увагу.

5. Робіть самостійно висновки.

6.Я бажаю всім вам успіхів.

Які асоціації викликає у вас поняття «море»? Ваші вислови ми впишемо в асоціативний кущ.

Україна є морською державою, адже на півдні її омивають води двох морів – Чорного і Азовського. Сьогодні ми познайомимося із фізико-географічними характеристиками Азовського моря, його природою, ресурсами їх використанням та екологічними проблемами.

План дослідження природи Азовського моря

  1. Фізико-географічна характеристика природного комплексу Азовського моря.
  2. Проблеми використання і охорона вод.  

ІІ. Актуалізація ( дослідження) опорних знань (7 хв.)

 Девіз етапу: « Пробудіть, викличте зацікавленість, схвилюйте, спровокуйте учнів пригадати те, що вони знають».

З метою успішної роботи на сьогоднішньому уроці я пропоную поділитись на чотири групи. На першому етапі   нам слід дослідити  такі поняття:

Метод: Дослідницька лабораторія

1 група. Доведіть, чи можна  море вважати ПТК?

( 1. море є природним комплексом, тому всі його компоненти між собою взаємопов’язані. 2. Кожне море це окремий ПТК. 3. Назвіть, сусідні Чорне та Азовське моря є окремими комплексами тому, що у них різні температура, солоність води, а відповідно і органічний світ.)

2. група. Користуючись картою в  атласі, встановіть: моря України є внутрішніми чи окраїнними. ( звичайно внутрішні:  вони глибоко врізаються у сушу; є вододілами між Європою та Азією; через протоки і моря сполучаються з Атлантичним океаном: Керченська, Босфор, Мармурове, Дарданели, Егейське, Середземне, Гібралтарська)

3. група. Поясніть твердження « Держави, чия територія омивається морями,  мають вигідне положення»  ( асоціативний кущ).

4. група. Визначіть основні чинники, що впливають на екологічний стан морів (гроно).

Гра «Я- тобі, ти -мені» Від кожної групи по одному питанню.

  1. Рибалки яких країн можуть ловити рибу у Чорному морі?
  2. Чи мав Котляревський рацію, коли говорив, що Еней міг море запалить?
  3. Чому пляжі  Євпаторії холодніші. ніж в Одесі, хоч знаходяться південніше?
  4. Чим пояснити, що у Чорному морі прісніша вода літом, ніж зимою?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу (осмислення, пояснення) ( 20 хв.)

Учні знайомляться з новою інформацією, розширюють знання шляхом роботи з додатковими джерелами. На цьому етапі вчитель має найменший вплив на учнів.

Учитель.Уявіть, що ви члени наукової експедиції і вам доручили вивчити особливості природи Азовського моря та його екологічні проблеми. Для цього ви об’єдналися у групи: географів, кліматологів, гідрологів, біологів, екологів та турменеджерів,  які за попередньою домовленістю досліджували різні питання, а результати записували у бортові журнали.

Ознайомте, будь ласка, присутніх із змістом своїх бортових журналів ( виступи членів груп)

До нас на урок завітала гостя, яка розповість про себе, чим поглибить ваші знання. Але у неї до вас теж будуть  запитання, на які ви маєте їй відповісти.

У ході розмови вам слід заповнити Т-таблицю, яку ви почали заповнювати на минулому уроці.

Чорне море

характеристики

Азовське море

 

Площа

Глибина(мах. сер.)

Острови

Півострови

Затоки

Температура(літ.зим)

Солоність

Органічний світ

Використання

Екологічні проблеми

 

 

Я, Азовське море,  внучка давнього океану Тетіс, який розділяв північну та південну частини Євразії, з часом він розділився на окремі басейни. Так утворилось Сарматське море, пізніше на його місці виникли Каспійське, Азовське та Чорне. Тільки в антропогенному періоді ми з Чорним морем набрали сучасних обрисів. Отже, я дочка Сарматського моря, а сестра Чорного і нам по 9 тисяч років. Моя максимальна глибина всього 15 метрів, а середня – 7м. Із цього питання у мене постійно виникають суперечки з озерами, які доказують, що я не маю права називатися морем.

Шановні географи,  розсудіть нас будь ласка.

Географи:  глибина не має значення при визначенні статусу моря, озеро –  це замкнуте водоймище, а море має зв’язок з океаном. А за глибину тобі не варто соромитись, вона залежить від геологічної будови, ти знаходишся у прогині Скіфської платформи. 

Слово географам: (слайди  ) розміри, коси, затоки, затока Сиваш

Кліматологи:  ( слайд ) Клімат помірний з континентальними рисами. Зима прохолодна (-1 -6) літо жарке (+24 +28)

Гідрологи:

Запитання Азовського моря: поясніть мені вислів «Затока Сиваш –мінеральна комора»

Біологи:

Екологи: Прийом «Есе» Дві учениці написали домашні  твори – роздуми про екологічний стан та туристичні можливості Азовського моря.

 Есе 1. Людина — найрозумніша істота на Землі, частина живої приро­ди. То чому ж своєю діяльністю вона порушує закони природи? Знання використовує лише на свою користь, забуваючи про навколишнє серед­овище.

Моря подають сигнал «SOS» вже не одне десятиліття, а людина за­лишається глухою і байдужою. Вона розвинула бурхливу діяльність за багатства морів, накинулася на них, як на скриньку з коштовностями, нещадно грабуючи їх. І як результат, хворіють сьогодні моря, вкотре попереджаючи людину зменшенням органічного світу, забрудненням, повенями.

Усіма своїми силами вони застерігають людство від нещастя.

Есе 2. Ми з батьками уже кілька років поспіль відпочиваємо у Залізному порту, на Азовському морі. Це гарне місце для оздоровлення: тепла вода, чистий пісок, мілководдя. Здається все дуже добре. Але чомусь я не зустріла ні одного іноземця. 

Як же можна не бачити, не милуватися такою красою. А виявляється - можна. На популярних пляжах, окрім природних принад, є ще комфортні умови проживання, відмінний сервіс, розваги. То чому ж у нас цього немає? Де наші менеджери? Чому вони не зацікавлені у розвитку вітчизняного туристичного бізнесу, який би міг дати значні доходи у державний та місцевий бюджети?

Турменеджери: На берегах Азовського моря  є багато відомих курортних центрів, зокрема: Бердянськ, Кирилівка, Охримівка, Миронівка, Набережне, Генічеськ, Урзуф та інші.

Запитання Азовського моря: Чому мої пляжі називають дитячими?

ІV. Узагальнення вивченого матеріалу.

Метод « Діаграми Вена»

Що спільного і відмінного між Чорним і Азовським морями.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

Метод « Телеграма». « Хто я, що я»

1.39; 290; 7,4; 15; 500-340; (+25-+30); 13-14; 250.

2.Сиваш,Утлюцький, Обиточна, Бердянська, Кальміус.

3.Зостера, чибіси, судак, червоні, оселедець.

VІ. Рефлексія  ( поширення знань) 13хв.

На цьому етапі учень стає власником ідей, інформації. Він має можливість обмінятися знаннями з іншими учнями, дати оцінку проблемам,  зробити висновки і умовиводи.

Учитель. Я пропоную підбити підсумок вивчення теми: прийомом «Сенкан», де учні спробують розповісти про моря у стислому вислові з п’яти рядків та методом Боно « Шість різнокольорових капелюшків», який дозволяє розглянути вивчений матеріал під різними кутами зору та прогнозувати події. Пропонується робота у парах, кожна з яких буде аналізувати тему«Проблеми використання і охорона  морів» тільки за кольором одного з капелюшків.

Зміст кожного капелюшка  та суть сенканів зазначені на слайді.

Схема « Сенкану»

Капелюшки  Е. де Боно

  1. Тема (один іменник)
  2. Опис (два прикметники)
  3. Дія (три дієслова)
  4. Відношення (фраза з чотирьох слів)
  5. Перефразування змісту

 ( одне слово)

Білий  ( факти, цифри, статистика)

Червоний (емоції, почуття, передчуття)

Чорний ( критика, негативні сторони)

Жовтий (оптимістичні, позитивні сторони)

Зелений  (колір життя,творчості,пропозицій)

Синій (колір знань, осмислення, життєвий урок)

 

Прийом «Сенкан»

Відповідь учнів 1-ї пари

Азовське

штормове, наймілкіше

обмиває, зачаровує, потерпає

органічний світ – високопродуктивний

море

Відповідь учнів 2-ї пари

Чорне

Внутрішнє, міжнародне

оздоровлює, приваблює, запрошує,

має важливе транспортне значення

море

«Червоний капелюх» Моря вражають неповторністю та оригінальністю природи, захоплює подих від їхної краси. Але моря України найвіддаленіші частини світового океану. Площа їх водозбірного бассейну значно  менша самих морів. Це зумовило надзвичайну їх чутливісь до впливу людської діяльності. Обсяг забруднень перевищує здатність морської екосистеми самовідновлюватися, тому Азовське море, колишній світовий лідер з рибного промислу, втратило таке своє значення.

«Білий капелюх» -  Ми визначили основні джерела забруднення: потрапляння з водами річок неочищених стоків, щорічно досягає до 5 млрд.кубометрів; порти і промислові підприємства Маріуполя, тільки «АЗОВСТАЛЬ» викидає  800млн. кубометрів забруднення; вантажоперевезення нафтопродуктів  до 40мг/л пестицидів; через будівництво гребель на річках річковий стік крізко зменшився, а солоність зросла на 3-4%, а відповідно зменшились рибні ресурси; інтенсивне будівництво на узбережжі баз відпочинку і пансіонатів; проблема – дампінгу, це захоронення відходів суден і літаків.

«Жовтий капелюх» Людина – найрозумніша істота на Землі. ЇЇ життєвий досвід, знання обов'язково допоможуть зрозуміти, що моря – це природний капітал, без якого неможливо створити комфортні умови для життя та відпочинку. Люди створюють природоохоронні території: Чорноморський та Дунайський біосферні заповідники на Чорному морі та національний парк у затоці Сиваш. Беруть під охорону рідкісних тварин, яких заносять до Червоної  книги, зокрема: Білобочка Чорноморська і Тюлень – монах середземноморський. Ці заходи дозволяють зберегти природні багатства для майбутніх поколінь.

«Чорний капелюх» На сьогодні немає таких законів, щоб урегулювати промислову, рекреаційну та транспортну діяльність на користь морів. Їх природа дуже змінена людиною.Моря самі вже не відновляться, а люди не розуміють і не хочуть розуміти, що вони у критичному стані і потребують рішучих природоохоронних заходів. Тож прогнози невтішні – забруднення і варварське ставлення до них просто знищать Чорне і Азовське моря.

«Зелений капелюх» Не все так погано, як ви прогнозуєте, шановні. Моря можна очистити і ми думаємо, що для цього знайдуться  кошти. На сьогодні існує кілька способів очищення: механічний, хімічний, комбінований, термічний. Звичайно, найкраще дати морям спокій, ну хоча б кілька десятиліть перепочинку, вони самі відновляться, тільки б ми не заважали їм…

«Синій капелюх» На жаль, сьогодні всі лише говорять про проблеми морів та практично майже нічого не робиться, щоб їх урятувати. Ще й законодавча база так і залишається  в зародковому стані. І саме від людини залежить: процвітатимуть моря чи стануть мертвою, стічною канавою. Щоб уникнути екологічної катастрофи, потрібна чітка державна політика захисту морської екосистеми. Якщо не почати зараз рятувати Чорне та Азовське моря, проблеми можуть мати загрозливий характер. І як сказав Т.Г.Шевченко « Схаменіться, бутьте люди, Бо лихо вам буде…»

Проблемне питання: «Людина щодо моря – господар, власник чи друг».

Учитель. Я пропоную всім разом відповісти на питання, висунуте синіми капелюшками. Визначити свою позицію щодо ставлення людини до морів  і довести одне із тверджень.

Прийом «Займи позицію»

Людина щодо моря – друг?

Людина щодо моря –господар?

Людина щодо моря –споживач?

Висловлювання будувати за алгоритмом:

Я  вважаю…

Тому що….

Наприклад….

Отже……

Приклади відповідей учнів

1-й учень. Я вважаю, що людина щодо моря не може бути другом, тому, що у друзів все порівну, друзі дбають один про одного, допомагають. Людина бере від моря все, що її потрібно для задоволення своїх потреб, а що залишається натомість морю її це не цікавить.

Наприклад: зменшення видового складу, забруднення пестицидами, важкими металлами, нафтою та іншими відходами.

Отже,  людина щодо моря не може вважатися другом.

2-й учень.  Я вважаю, що господарем людину щодо моря теж не можна назвати.

Тому що у господаря всі його статки, багатства на обліку, витрати і залишки прогнозовані. А у людини?

Наприклад, браконьєрський вилов риби, безмірне використання мінеральних ресурсів, викиди побутових відходів.

Отже, людину щодо моря не можна вважати господарем.

3  - учень. Я вважаю, що людина щодо моря – бездумний споживач, який живе одним днем, адже вона бере і споживає багатства моря без міри, без потреб,  заради хвилинного задоволення, не намагається відтворити те, що вже використала.  Наприклад, уже назавжди зникли багато видів риб, вичерпуються мінеральні ресурси, забруднюється вода.

Отже, людина щодо моря  – споживач і експлуататор.

Учитель. Я згодна з вашими позиціями щодо ставлення людини до природи. Людина створює заповідні території, але це зовсім мала частка від того, що треба робити для збереження і відновлення морів .

VІІ. Підсумок уроку

Уроку швидко сплинув час,

Я вдячна за тепло, за працю колективну.

Найрозумніший учень – кожен з вас

Дамо ж уроку оцінку колективно.

Прийом «Незакінчене речення»

Сьогодні на уроці я дізнався…

Я зрозумів, що…

Було складно…

Тепер я можу…

Я навчився…

Мене здивувало…

Урок дав мені для життя…

Учитель. Дякую за продуктивну роботу на уроці. Хочу побажати вам залишатися у душі дослідниками та мандрівниками.

VІІІ.    Домашнє завдання

Опрацювати відповідний параграф підручника.

Вивчити географічну номенклатуру.

Метод « Телеграма». « Хто я, що я»

1.39; 290; 7,4; 15; 500-340; (+25-+30); 13-14; 250.

2.Сиваш,Утлюцький, Обиточна, Бердянська, Кальміус.

3.Зостера, чибіси, судак, червоні, оселедець

Метод « Телеграма». « Хто я, що я»

1.39; 290; 7,4; 15; 500-340; (+25-+30); 13-14; 250.

2.Сиваш,Утлюцький, Обиточна, Бердянська, Кальміус.

3.Зостера, чибіси, судак, червоні, оселедець

Метод « Телеграма». « Хто я, що я»

1.39; 290; 7,4; 15; 500-340; (+25-+30); 13-14; 250.

2.Сиваш,Утлюцький, Обиточна, Бердянська, Кальміус.

3.Зостера, чибіси, судак, червоні, оселедець

Метод « Телеграма». « Хто я, що я»

1.39; 290; 7,4; 15; 500-340; (+25-+30); 13-14; 250.

2.Сиваш,Утлюцький, Обиточна, Бердянська, Кальміус.

3.Зостера, чибіси, судак, червоні, оселедець

 

docx
Додано
13 березня 2023
Переглядів
996
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку