КОНСПЕКТ УРОКУ "А. ЧАЙКОВСЬКИЙ «ЗА СЕСТРОЮ», 7 клас"

Про матеріал
Мета: продовжити опрацьовувати зміст твору, зосереджуючи увагу на V, VІ розділах повісті; дослідити, як на прикладі козаків розкриваються кращі риси характеру українського народу-патріоту; розвивати творче та логічне мислення, увагу, спостережливість, уміння грамотно висловлювати свої думки, враження, робити висновки; раціонально використовувати навчальний час; виховувати почуття поваги до творчості А. Чайковського, шанобливе ставлення до історичного минулого рідного краю; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці, пунктуальність.
Перегляд файлу

Тема: А. ЧАЙКОВСЬКИЙ «ЗА СЕСТРОЮ». БЛАГОРОДСТВО, ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ, МУЖНІСТЬ, ВІРНІСТЬ, ЖИТТЄЛЮБСТВО ЗАПОРОЗЬКИХ КОЗАКІВ, 7 клас

Мета: продовжити опрацьовувати зміст твору, зосереджуючи увагу на V, VІ розділах повісті; дослідити, як на прикладі козаків розкриваються кращі риси характеру українського народу-патріоту; розвивати творче та логічне мислення, увагу, спостережливість, уміння грамотно висловлювати свої думки, враження, робити висновки; раціонально використовувати навчальний час; виховувати почуття поваги до творчості А. Чайковського, шанобливе ставлення до історичного минулого рідного краю; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці, пунктуальність.

Тип уроку:вивчення нового матеріалу.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань.

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів.

ІV. Основний зміст уроку

2. Опрацювання змісту V розділу твору

2.1. Виразне читання окремих частин (уривків) розділу.

2.2. Тема: зображення визволення окремих спасівчан від татарської неволі, зустріч батька (Степана) з синами.

2.3. Ідея: віра Павлуся у можливість віднайти свою сестру — визволити її з поневолення.

2.4. Основна думка: тільки мужня, наполеглива, сильна духом людина здатна на великі звершення; віра, надія, любов — ось ті критерії, яких дотримується головний герой твору.

2.6. Сюжет.

Степан Судак розпутує мотузку на руках і за допомогою ножа допомагає багатьом спасівчанам. Під час нападу козаків на татар бранці тікають до річки в очерет.

Зустріч Степана Судака з синами. Козаки переслідують татар.

Павлусь всупереч застереженням батька і брата вирушає у небезпечну подорож, щоб визволити рідну сестру з неволі.

2.7. Бесіда за питаннями:

• Як зреагували татари на раптовий напад на них козаків?

• Про що свідчить ставлення татар до полонених? Яким чином загарбники їх утримували? («…Розмістили бранців за їх вартістю. Дівчат та малих дітей окремо, жінок та козаків теж окремо. Усіх стерегли пильно і не розв’язували їм руки. Гіршу частину здобичі вели на мотузках рядом з кіньми»)

• Чому Степан Судак неволю сприймав гірше за смерть? («Степан не знав, що сталося з Ганною та Палажкою; не знав, чи вони живі, чи в неволі. Він волів би, щоб їх убили.При згадці про неволю в нього завмирало серце з болю»)

• Яким чином Степан визволився з пут мотузки і допоміг іншим? («На його радість, вузол попускав щораз більше. …Вкінці почув свої руки вільними. Не встаючи із землі, він вийняв обережно з кишені ножа і найближчому товаришеві розрізав мотуз. Ніж пішов по руках…»)

• Про що роздумували полонені втікачі, сидячі в очереті? («Всього тому доба, як кожен був щасливий у своїй хаті, серед любої сім’ї. Те щастя ніколи вже не вернеться»)

• Як козаки Недолі зустрілися із спасівчанами-бранцями? Виразно прочитайте.

• Що ви відчули, коли прочитали про зустріч батька з синами?

• Чим пояснити те, що козаки намагалися здійснювати напад на татар опівдні? («Ополудні найліпше нападати, бо і видно, і татарин лінивий від спеки, неповороткий»)

• Чому Павлусь постійно був знервований?

• Прокоментуйте, з чим пов’язано те, що Павлусь вперше у своєму житті зарубав людину — полоненого татарина? («Злодії, пси, чорти!Ви дідуся вбили, ви маму вбили, ви сестру зарубали! Ось тобі, ось тобі!» «Він перший раз убив людину. Йому стало страшно, в очах потемніло, і він зомлів»)

• Яка доля очікувала Ганну в полоні? Що про це розмірковував Павлусь? («Він знав… що то значить татарська неволя, в яку попала Ганна. Кожна дитина на Україні знала, що поганці виробляють з бранцями, як їх продають, мов товар, на базарі. І він уявляв собі свою любу сестричку, як її татарин веде на мотузці на базар, як її поганці оглядають та торгують, а відтак везуть у далеку турецьку землю, геть за море, і звідти ніколи їй не вернутись»)

• Чому Павлусь потайки від усіх вирушає удорогу, щоб наздогнати татар?

• Як наука діда Андрія допомогла Павлусю знайти вірний шлях до Криму? («Там і Крим лежить». «Ось це — Великий Віз, а ця зоря над нами — то показує північ. Ну, навпроти неї мусить бути південь»)

• Чим пояснити пророкування козака Недолі стосовно того, що з Павлуся «кошовий буде»?

3. Робота над змістом VІ розділу повісті

3.1. Переказ окремих цікавих епізодів з твору.

3.2. Тема: зображення подорожі Павлуся під час пошуку сестри та лиха, яке з ним трапилося при зустрічі з харцизом Карим.

3.3. Ідея: возвеличення любові, вірності, мужності, винахідливості, великого терпіння (Павлусь); засудження жорстокості, підступності, зради, прагнення до збагачення (Харциз Карий).

3.4. Основна думка: на горі іншого свого щастя не збудуєш.

3.5. Композиція.

Експозиція: Павлусь подорожує, розшукуючи Ганну.

Зав’язка: сутичка між Харцизом і хлопцем.

Кульмінація: Карий продає Павлуся татарським купцям.

Розв’язка: страшний суд Гусейна над Карим.

3.6. Сюжет.

Павлусь розшукує сестру. Двічі зробив зупинку для перепочинку. Харциз Карий, який вислідив хлопця, не дав йому можливості подорожувати далі.

Злодій продає Павлуся татарам-купцям.

Карий раптово зустрічає козаків і намагається вдати із себе полоненого, що втік від татар. Гусейн впізнає Карого. Козаки дізнаються про долю Павлуся. Суд над харцизом, який чинить Гусейн.

3.7. Бесіда за питаннями.

• Яким ви уявляєте Павлуся-козака? Що про це зазначено у творі? («Хлопець за ці два дні освоївся зі степом і татар тепер не боявся. В нього ж була шабля й два пістолі»)

• Як можна охарактеризувати хлопця, який вирішив самостійно розшукувати свою сестру?

• Де Павлусь зробив першу зупинку для перепочинку?

• Яке значення має опис природи під час подорожі героя?

• Якими навичками повинен володіти подорожуючий? Чи є вони у Павлуся?

• Що приготував собі хлопець на вечерю, зупинившись вдруге? Прочитайте про це виразно. («…Павлусь докинув бадилля, полум’я спалахнуло, і він заходився коло риби. Він зарізав її ножем, випотрошив, посолив з усіх боків і поклав на грань. Відтак обертав її на всі боки, поки не спеклася як слід»)

• Як, на ваш погляд, Харциз вислідив хлопця? Відповідь умотивуйте.

• Чи мав можливість Павлусь втекти від харциза? Чому?

• Чому Павлусь розповів Харцизу про свої наміри під час подорожі?

• Яким чином Карий допоміг Павлусеві?

• Чи виправдалися слова Павлуся, адресовані Харцизу: «Продав ти мене, юдо, Бог тебе певно покарає!»?

• Чим «прославився» Харциз на Україні? («Чимало було в нього гріхів на душі. Він показував татарам дорогу на Україну, крав козацьких коней, хлопців та дівчат, де вдавалося, і перепродував татарам»)

• Чому козаки не повірили Карому і його балачкам?

• Як поранений татарин охарактеризував Карого? («Він потурнак, татарам служить, людей продає»)

• Яку кару пропонували козаки вчинити над Карим?

• Чи можна засудити Гусейна за жорстокість по відношенню до Карого? Свою думку обґрунтуйте.

V. Закріплення вивченого матеріалу

VІ. Підсумок уроку

VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів

VІІІ. Домашнє завдання. Підготувати твір  «Геройство і лицарська відвага Павлуся».

 

 

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "а чайковський"

 

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/95/%D0%90.%D0%A7%D0%B0%D0%B9%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9_%D0%B7_%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%88%D0%B5%D0%BC.JPGAndriy Chaykovskiy.jpgА.Чайковський

docx
Додано
24 квітня 2019
Переглядів
3890
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку