Конспект уроку. Алгоритми з розгалуженням. Складання та виконання алгоритмів з розгалуженням в середовищі Scratch (4 клас)

Про матеріал
Конспект уроку інформатики. Алгоритми з розгалуженням. Складання та виконання алгоритмів з розгалуженням в середовищі Scratch (4 клас. Автор підручника: М.М. Корнієнко, С.М. Крамаровська, І.Т. Зарецька, 2015р.)
Перегляд файлу

Тема: Алгоритми з розгалуженням. Складання та виконання алгоритмів з розгалуженням в середовищі Scratch.

Мета:

Навчальна: повторити правила роботи складання алгоритмів; навчити знаходити структури розгалуження в алгоритмах в житті та навчальній діяльності, навчитися складати запис структури розгалуження у вигляді блок-схеми; навчити учнів записувати алгоритм з розгалуження у вигляді послідовності команд для виконавця у середовищі Scratch;

Виховна: виховувати інтерес до інформатики, зацікавленість основами алгоритмізації та програмування пізнавальну зацікавленість до предмету та привчати працювати творчо, виховувати старанність, активність; 

Розвивальна: розвивати пізнавальний інтерес, навики роботи з середовищем виконання алгоритму; алгоритмічне мислення, пам'ять, уважність.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання та наочність: ПК із встановленими ОС і середовищем Scratch, презентація до уроку, роздаткові завдання на картках, інструктивна карта для виконання практичного завдання 

 

Хід уроку

І. Організаційний етап.

Вітання з класом. Перевірка присутності і готовності учнів до уроку. 

ІІ. Актуалізація знань

1.     Робота в парах. Гра «Світлофор». Визначити істинне чи хибне висловлювання

Якщо висловлювання істинне - зелена картка, якщо хибне – червона

1)       У лісах збирають солодкі кавуни. (хибне)

2)       Наступний день після неділі – понеділок (істинне)

3)       Місяць грудень – рік починає (хибне)

4)       Якщо до двох додати три, то отримаємо шість. (хибне)

5)       Рік має 12 місяців (істинне)

6)       Сонце обертається навколо Землі (хибне)

7)       Тарас Шевченко – великий український поет (істинне)

2.     Гра «Знайди пару» (проблемне завдання)

 

image

 

 

ІІI. Мотивація. Оголошення теми, мети уроку.

Пояснення якого терміну відсутнє? (розгалуження) А чи знаєте ви, що означає це слово?

• Сьогодні на уроці ми познайомимось із однієї із основних алгоритмічних структур – структурою розгалуження. Ви дізнаєтесяпро алгоритми з розгалуженням;Навчитеся виконувати алгоритми з розгалуженнями;Навчитеся складати алгоритми з розгалуженням у середовищі Скретч.

Іноді виникає ситуація, коли ми повинні визначити, чи виконується певна умова, а вже потім діяти далі. Такий варіант називається розгалуженням. 

Де ще ми зустрічаємося з розгалуженнями?

Підійшовши до переходу, треба зупинитися і подивитися на світлофор. Якщо сигнал світлофора зелений, то можна переходити вулицю, інакше (якщо світло червоне), переходити вулицю не можна. Слід обов’язково дочекатися зеленого сигналу світлофора.

Ситуації, коли, залежно від того, чи виконується умова, треба приймати різні рішення або виконувати різні дії, трапляються часто. Таку ситуацію в алгоритмах називаютьрозгалуженням, а на блок-схемах команду перевірки умови записують у блоці, що має форму ромба.Умовою називають логічне висловлювання, з якого починають будувати алгоритмічну структуру розгалуження.

ІV. Вивчення нового матеріалу

А що робити, якщо виконавець себе погано почувається (захворів), а якщо вже зібрав речі ввечері, а якщо не встиг напередодні вивчити всі уроки і необхідно щось повторити, а що значить одягнути верхній одяг (він залежить від пори року, погоди тощо). 

Якщо ж спробувати прослідкувати за вашою поведінкою впродовж дня, то з’ясується, що майже ніколи ви не дієте за лінійним алгоритмом. Весь час ви аналізуєте ситуацію, змінюєте свою поведінку та свої плани, пристосовуєтесь до обставин.

Тому набагато частіше зустрічається другий тип алгоритму - розгалужений. Цей алгоритм обов'язково містить в собі хоча б одну умову і виконується він в залежності від цієї умови.

Наприклад, алгоритм переходу дороги по пішохідному переходу, який регулюється світлофором: якщо горить зелене світло, слід переходити дорогу, в іншому разі — слід зупинитися перед пішохідним переходом.

Алгоритмом із розгалуженням можна вважати алгоритм здійснення дзвінка з мобільного телефону: якщо є кошти на рахунку і мережа доступна, то ти набираєш номер адресата, інакше виклик не буде здійснено. 

При побудові таких алгоритмів використовують алгоритмічну структуру розгалуження.

Алгоритмічна структура, що дає змогу виконавцеві алгоритму вибрати сценарій подальших дій залежно від істинності певного висловлювання, називається розгалуженням.

У середовищі Скретч для створення алгоритмів із неповним розгалуженням існує команда Якщо, яка міститься в групі Керувати.

image 

Структура розгалуження повної форми схожа на умовне висловлювання «Якщо — то — інакше», у якому після «то» та «інакше» записують не висловлювання, а команди, які необхідно виконати залежно від істинності висловлювання, записаного в умові. Її можна подати графічно:

image 

 

Для    опису          алгоритмів із       розгалуженням    у        середовищі Scratchможна використовувати блоки з групи Датчики. Ці блоки можуть бути складовими відповідних команд, що передбачають виконання певних дій після перевірки висловлювання на істинність чи хибність.

Складені умови, які використовують сполучники І, АБО, НЕ можна описати за допомогою блоків із групи Оператори.

image 

За допомогою блок схем можна порівняти різні типи алгоритмічних структур

image 

V. Засвоєння нових знань

Завдання. Визначити Які висловлювання Мальвіни  є істинними, а які — хибними?

üУсі троянди — білі

üУсі квіти —троянди

üУсі троянди — квіти

üДеякі квіти — не білі

üДеякі троянди — сині

üДеякі білі квіти — троянди

 

VІ. Фізкультхвилинка«Незвичайні цифри»

´Цифру 1 «пишемо» носом,

´цифру 2 – підборіддям,

´цифру 3 – правим плечем,

´цифру 4 – лівим плечем,

´цифру 5 – «пишемо» правим ліктем,

´цифру 6 – лівим ліктем,

´Цифру 7 – правим коліном, ´ цифру 8 – лівим коліном, ´цифру 9 – правою ногою.

VІІ. Формування вмінь та навичок 1. Придумайте закінчення речення:

üЯкщо на вулиці йде дощ , то ...

üЯкщо учень не виконав домашнє завдання, то в отримає...

üЯкщо настає Новий рік, то...

üЯкщо в кімнаті розкидано іграшки, то...

2. Робота за комп’ютером- 1) Інструктаж учителя.

2) Практична робота за комп’ютерами. 3) Вправи для очей.

3.Колективне складання блок-схеми на дошці

image 

4. Практичне завдання

Завдання. Створити скрипт, в якому Рудий Кіт переміщується по пустелі і коли доторкається до кактуса говорить «Ой» і змінює свій колір на 25, в іншому випадку каже «Хм..» і змінює колір на початковий. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Технологія виконання завдання. Згадайте правила безпечної роботи з комп’ютером.

image 

 

 

 

Релаксація

Гімнастика для очей (Відеофізкультхвилинка)

5. Розгадування кросворду

 

1.                  imageАлгоритм, створений у програмі Скретч.

2.                  Послідовність команд, виконуючи які отримаємо необхідний результат.

3.                  Область, в якій діє об'єкт (Спрайт) при виконанні програми.

4.                  Команда в програмі  Скретч, яка вкаже  виконавцеві на те, що дію потрібно виконувати не одразу.

5.                  Об’єкт, що  виконує команди.

6.                  Наказ виконати певні дії. 

7.                  Команда, коли дії виконавця можуть бути різними залежно від того, виконується умова чи ні.

 

 

6. Вправа «Загадкова інструкція»

 

image

 

 

7. Інтрерактивна вправа «Мікрофон»

Я намалював(ла) веселий смайлик бо….

Я намалював(ла) сумний смайлик бо….

V. Підсумок уроку 

üЩо таке розгалуження?

üЧи в усіх алгоритмах вони повинні бути?

üНаведіть приклад ситуації, де буде використано розгалуження.

üЯка фігура використовується для запису розгалуження на блок-схемах?

üСклади алгоритм переходу вулиці на пішохідному переході без світлофора.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Додатки

 

image

image 

image 

 

 

 

image 

 

image

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Румянцева Тамара Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Савицька Алла Олексіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Задворна Віра Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pdf
Додано
17 березня 2021
Переглядів
18251
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку