Тема: Архітектура комп’ютера. Технічні характеристики складових комп’ютера. Інструктаж з БЖД. Практична робота 2. Конфігурація комп’ютера під потребу.
Мета:
освітня: повторити правила поведінки в кабінеті інформатики та ІКТ; сформувати поняття про архітектуру комп’ютера, пам'ять, мультимедійне обладнання;
розвивальна: розвивати логічне i алгоритмічне мислення, аналізувати дію , робити висновки, розвивати вміння узагальнювати , міркувати.
виховна: виховувати дбайливе ставлення до комп’ютерної техніки, толерантного ставлення до товаришів, зацікавленості у вивченні предмета, виховувати інформаційну культуру учнів.
Тип уроку: Урок засвоєння нових знань
Обладнання: Плакат "Інформатика", стенди "Вивчаємо тему", "Критерії оцінювання", таблиці в кабінеті тощо.
Хід уроку
Вітання з класом. Перевірка присутності і готовності учнів до уроку.
У 5 класі ми почали знайомитись з складовими комп’ютера. У 8 класі, коли ви стали дорослішими, ми з вами більш глибоко вивчимо архітектуру комп'ютера, тобто його складові, та познайомимось з їхніми властивостями.
Робота в парах. Взаємоопитування.
Орієнтовний перелік питань
Для чого призначені наведені нижче пристрої ?
- монітор ______________________________________________
- принтер _____________________________________________
- колонки _____________________________________________
- сканер ______________________________________________
- «миша» _____________________________________________
- вінчестер ____________________________________________
Клавіатура___________________________________________
Учні самостійно записують в зошитах відповіді на поставлені питання і потім звіряють свої відповіді.
Пояснення вчителя з елементами демонстрування (використовуються можливості локальної мережі класу або проектор).
Архітектурою ПК називають його опис на деякому загальному рівні, що включає опис системи команд, системи адресацiї, органiзацiї пам’ятi. Архітектура визначає принципи дiї, iнформацiйнi зв’язки i взаємодiю головних пристроїв ПК: процесора, внутрiшньої, зовнiшньої пам’ятi та периферiйних пристроїв.
Структура персонального комп’ютера — це сукупність його функціональних елементів i зв’язкiв між ними. Класична архiтектура (фон Нейман) — пристрій керування, арифметично-логічний пристрій, пам’ять, пристрої вводу-виводу iнформацiї, об’єднанi за допомогою каналiв зв’язку .
Процесор — найголовніший елемент комп’ютера, призначений для виконання арифметичних і логічних операцій та для керування іншими пристроями комп’ютера.
Як ви вже знаєте, пам'ять комп'ютера побудована з двійкових запам'ятовуючих елементів — бітів, об'єднаних в групи по 8 бітів, які називаються байтами.
Розрізняють два основні види пам'яті - внутрішню і зовнішню. До складу внутрішньої пам'яті входить оперативна пам'ять, кеш-пам'ять і постійна пам'ять.
Зовнішня пам'ять (ВЗП) призначена для тривалого зберігання програм і даних, і цілісність її вмісту не залежить від того, включений або вимкнений комп'ютер.
До складу зовнішньої пам'яті комп'ютера входять: накопичувачі на жорстких магнітних дисках; накопичувачі на гнучких магнітних дисках; накопичувачі на компакт-дисках; накопичувачі на магнітооптичних компакт-дисках; накопичувачі на магнітній стрічці (стримери), флеш .
3. Пристрої введення та виведення даних.
Клавiатура — пристрiй, призначений для введення в комп’ютер iнформацiї вiд користувача.
Манiпулятори («мишка», джойстик) — призначенi для керування ПК.
Сканер — призначений для введення графiчної iнформацiї («оцифрування» зображень).
Мiкрофон — призначений для введення звукової iнформацiї.
Модем — (модулятор-демодулятор) — пристрiй, що дозволяє комп’ютеру виходити на зв’язок з iншим комп’ютером за допомогою телефонних лiнiй або iнших каналiв зв’язку. Модеми подiляються на внутрiшнi й зовнiшнi.
Сенсорнi екрани (розрiзняють оптичнi, ємнiснi, резистивнi).
Монiтор — (дисплей) — пристрiй, призначений для виведення на екран текстової й графiчної iнформацiї.
Принтер — призначений для виводу iнформацiї на папiр, плiвку, iншi носiї.
Плотер — призначений для виведення технiчних зображень на папiр (формат А2, А1).
Звуковi системи (потужнiсть (Вт), дiапазон вiдтворюваної звукової частоти).
Мультимедiйнi проектори — призначенi для паралельного вiдтворення зображення на виносному екранi, iнтерактивнiй дошці.
Мультимедійними пристроями є: мікрофон, цифрова відеокамера, цифровий фотоапарат, веб-камера, проектор, інтерактивна дошка тощо.
До найважливіших технічних характеристик самого персонального комп'ютера відносяться:
1. розрядність - найважливіша характеристика комп'ютера, вимірюється в бітах; вона показує скільки двійкових розрядів (бітів) інформації обробляється (чи передається) за такт роботи мікропроцесора, і навіть - скільки двійкових розрядів можна використовувати для адресації оперативної пам'яті; комп'ютери можуть бути відповідно 8-ми 16-, 32- і 64-розрядними,
2. тактова частота – скільки елементарних операцій (тактів) виконує мікропроцесор до однієї секунду;
3. ємність оперативної пам'яті, вимірюється в Мбайтах і приходить у вигляді модулів, мають 2, 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256 і більше Мбайт .
4. ємність зовнішньої дискової пам'яті, вимірюється в Мбайтах, Гбайтах і Тбайтах;
5. тип дисплея і відео карти, які забезпечують висновок графічної інформацією режимах: - VGA – 650 X 480 пікселів,
- SVGA – 800 X 600, 1024 X 768, 1240 X 1024 і більше пікселів;
6. кількість кольорів – монохромні (чорно-білі) і кольорові, щоб забезпечити 16, 256, 16 млн. і більше кольорів.
Підбір комп’ютера є дуже важливим етапом перед його покупкою. Залежно від цілей покупки комп’ютера, потрібно збирати його різну конфігурацію. Це дозволить забезпечити вам найбільш комфортну роботу, при цьому термін роботи комп’ютера значно збільшиться.
Офісні комп’ютери
При виборі ПК для офісів необхідно передбачити наявність зовнішніх пристроїв (сканери, принтери і т.д.), тому підібрати відповідні материнські плати. Серед материнських плат віддається перевагу моделям з інтегрованою звуковою та відео картою. Вибір процесора, оперативної пам’яті і жорсткого диска зупинений на моделях з середніми параметрами. Це бюджетний варіант.
Домашні комп’ютери
Комп’ютери цього плану використовуються для роботи і розваг одночасно. Це може бути як універсальний мультимедійний центр, який призначений для установки і запуску всіляких програм і сучасних ігор, а також для перегляду фільмів. Материнську плату можна підбирати без вбудованої відеокарти і з урахуванням можливої заміни деяких комплектуючих комп’ютера надалі. Процесор і оперативну пам’ять підбирають під ту «материнку», щоб їх продуктивності було достатньо на довгі роки. Також рекомендовано встановлювати жорсткий диск великого об’єму для можливості зберігання на ньому фільмів, музики та інших даних.
Комп’ютери високої продуктивності
Такі комп’ютери призначені для запуску найсучасніших ігор на максимальному дозволі, а також програм для роботи з відео. При складанні такого комп’ютера підбирають самі передові комплектуючі. Необхідно, щоб материнська плата підтримувала всі новітні технології і володіла максимальною частотою шини, так як це впливає на швидкість взаємодії компонентів системи. Відеокарта – це основний елемент у такому комп’ютері, від неї залежить продуктивність системи при запуску сучасних ігор, тому необхідно встановлювати топові моделі. Процесор і оперативна пам’ять теж повинні мати високі характеристики, які відповідають вимогам сучасних ігор. Для зберігання інформації, як правило, використовують RAID-масив з двох жорстких дисків, який дає максимальну продуктивність при роботі з інформацією.
Ознайомлення з пошуком прайсів відомих комп’ютерних фірм (на вибір вчителя).
Практична робота №2. Конфігурація комп’ютера під потребу. Інструктаж з БЖД.
Виконання комплексу вправ для зняття зорової втоми.
Учитель, враховуючи індивідуальні особливості учнів класу, самостійно визначає час і термін проведення комплексу вправ під час роботи (як правило, через 8-10 хвилин після початку роботи).
Завдання для практичної роботи.
Використавши дані про рекомендовані системні вимоги конкретних програм, підібрати конфігурацію ПК (за варіантами):
Розв’яжіть кросворд:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11 |
|
|
|
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
16 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
17 |
|
18 |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
19 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
По горизонталі:
1. Зовнішній пристрій для виведення зображення на екран.
2. Комірка, з яких складається внутрішня пам’ять процесора.
3. Перетворення інформації шляхом заміни одного набору символі на інший.
4. Пристрій введення інформації із сімейства “гризунів”.
5. Одна з властивостей процесора, що визначає обсяг інформації, яку він обробляє за один такт.
6. Одиниця виміру кількості інформації.
7. Пристрій, що перетворює цифрові двійкові сигнали у аналогову форму та навпаки для передачі по лініях зв’язку.
8. Електронна схема для керування зовнішнім пристроєм.
9. Сленгова назва жорсткого диска.
По вертикалі:
10. Пристрій для виведення інформації на папір.
11. Електронний пристрій, що здійснює обробку інформації, представленої у вигляді електричних двійкових сигналів.
12. Пристрій для введення плоских графічних зображень.
13. Пристрій введення, що забезпечує природний спосіб спілкування користувача з комп’ютером.
14. Пристрій для введення текстів.
15. Сукупність провідників, що поєднують між собою основні блоки комп’ютера.
16. Система основних функціональних засобів ЕОМ, принципів переробки інформації в ЕОМ.
17. Пристрій введення інформації, що застосовується в комп’ютерних іграх.
18. “Миша, що лежить на спині”.
19. Ім’я вченого, що сформулював основні принципи роботи ЕОМ.
Відповіді по горизонталі: 1. Монітор. 2. Регістр. 3. Кодування. 4. Миша. 5. Розрядність. 9 Вінчестер. 6. Байт. 8. Контролер. 7. Модем.
Відповіді по вертикалі: 10. Принтер. 11. Процесор. 12. Сканер. 13. Маніпулятор. 14. Клавіатура. 15. Магістраль. 16. Архітектура. 17. Джойстик. 18. Трекбол. 19. Бебідж.
— Що нового ви дізналися на уроці?
— Що найбільше запам’яталось на уроці?
Протягом уроку розглянуто сучасний асортимент комп'ютерних комплектуючих, обгрунтовано вибір конкретних комплектуючих під потребу. Учні навчились використовувати мережу Інтернет для пошуку необхідних для підбору конфігурації даних та пояснювати свій вибір.
2. Додаткове завдання.
Підготувати повідомлення або презентацію про мультимедійні пристрої.