Конспект уроку "АРХІТЕКТУРА, ЩО ЛИНЕ ДО НЕБЕС (Готика. Синтез архітектури, скульптури, монументального живопису (вітражі)"

Про матеріал
Конспект уроку для 8 класу за підручником Людмили Масол (відповідає програмі)
Перегляд файлу

                   

 

Тема.  АРХІТЕКТУРА, ЩО ЛИНЕ ДО НЕБЕС (Готика. Синтез архітектури, скульптури, монументального живопису (вітражі)

 

Мета.  Навчальна: розширити  знання учнів про мистецькі стилі; ознайомити з основними конструктивними та художніми елементами міського готичного собору; на прикладах творів мистецтва сформувати уявлення про синтез архітектури, скульптури, монументального живопису у західноєвропейському мистецтві ХІІ-ХVІ ст..

Розвиваюча:  розвивати культуру мовлення, логічне мислення, пізнавальний інтерес, уміння аналізувати, порівнювати, розуміння тісних зв’язки творів мистецтва з внутрішнім світом людини, релігією, історичними обставинами.

Виховна: виховувати компетентність в оцінюванні творів мистецтва.

 

Обладнання:  ТЗН.

 

Тип уроку:  комбінований.

Творчість в архітектурі сильніше, аніж в інших видах мистецтва, пов’язана із життям.

О.В. Гусєв

хід уроку

МОТИВАЦІЙНИЙ етап

Визначення емоційного стану школярів, створення позитивної емоційної налаштованості до навчально-пізнавальної діяльності.

 

Перевірка домашнього завдання

  • Парна робота – виконання завдань на карточках
  • Бесіда
  • Яка романська архітектурна споруда вас найбільше вразила?
  • Назвіть ознаки романського стилю в базиліках.
  • Схарактеризуйте особливості середньовічних романських замків.

 

ЕТАП ЦІЛЕВИЗНАЧЕННЯ ТА ПЛАНУВАННЯ

Представлення концепту теми (на тлі відеоряду «Готична архітектура»)

Середньовіччя - епоха величезного злету будівничого мистецтва. Тоді було створено визначні пам'ятники архітектури - сотні величних соборів. Вони є чудовим досягненням не тільки будівничої справи, але й свідченням релігійного піднесення в Європі, впливу церкви на все духовне життя. Церква визначала обриси середньовічного мистецтва, яке формувалося під впливом релігійного світорозуміння. Воно було в руках церкви могутнім засобом дії на маси в силу його доступності для всіх і для неписьменних, і для людей, що говорять на різних наріччях. Формула «мистецтво - Біблія для неписьменних» зберігала значення протягом усього середньовіччя.

В міру розквіту міст і вдосконалення суспільних відносин на зміну романському стилю приходив новий стиль - готичний (від італ. gotico - готський, варварський). Назва походить від назви німецького племені готів. У готичному мистецтві сильніше, ніж у романському, відбився вплив більш раціонального сприймання світу.

Основним представником і виразником готичного періоду була архітектура. Хоча величезна кількість пам'ятників готики була світськими, готичний стиль обслуговував насамперед церкву - наймогутнішого будівничого в середні віки. Головний феномен мистецтва готики - ансамбль міського собору.

Готика охоплює різні твори мистецтва: живопис, фреску, вітраж, скульптуру, книжкову мініатюру і багато інших. Але як уже було згадано, саме середньовічні собори Європи в повній мірі демонструють всю красу і велич готичного стилю. Про них і піде мова на сьогоднішньому уроці..

 

Оголошення та запис теми уроку                                   

Вибір особистісно значущих цілей

Продовжіть фразу:

  • Мені цікаво дізнатися ...
  • Я ставлю за мету вивчити ...
  • Я хочу зрозуміти ...
  • Я хочу навчитися ...
  • Для мене сьогодні на уроці дуже важливо дізнатися ...

 

Складання (обговорення) плану уроку.

План

1. Готика.

2. Синтез архітектури, скульптури, монументального живопису (вітражі)

 

Етап оПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.

«Вузлики на пам’ять»

Готика – назва стилю мистецтва, культового за призначенням і релігійного за тематикою, який набув поширення у країнах Європи у ХІІ-ХVІ ст..

 

Перегляд відео «Готичний стиль»

 

Розповідь вчителя

Поворот до готики почався з архітектури. Готичний собор – це цілий світ. Якщо навіть в сучасному Парижі собор Паризької Богоматері царить над містом й перед ним меркне архітектура бароко, ампір, класицизму, то можна уявити, як ще більш поважно він виглядав тоді, в тому Парижі, серед кривих вуличок й маленьких двориків по берегам Сени. Тоді собор був чимось більшим, ніж просто місцем церковної служби. Разом з ратушею, це був центр усього суспільного життя міста. Якщо ратуша є центром діяльності, то в соборі, крім богослужіння, проходили театральні вистави, читались університетські лекції, іноді засідав парламент, і навіть заключалися дрібні торгові домовленості. Багато міських соборів були такі великі, що все населення міста не могло його заповнити. Біля собору, як правило, розміщувалися торгівельні ряди. Потреби міського життя побудили перетворити замкнутий товстостінний, палацового типу романський собор, ось в такий просторовий, відкритий назовні. Але для цього потрібно було змінити саму конструкцію. А вслід за конструкцією відбувалась й зміна архітектурного стилю.

 

Перегляд відео «Шартрський собор»

 

Розповідь вчителя

Головні конструктивні елементи готики

Готичний стиль в архітектурі характеризується наявністю обов’язкових елементів, які є його візитною карткою. До них відносять:

  • нервюри – стрілчасті арки;
  • стовпи, які є надійними опорами стрілчастих арок;
  • аркбутани – напіварки відкритого типу;
  • контрфорси – вертикально розташовані виступи;
  • вимперги – красиві різьблені фронтони;
  • пінакл – башточки з гострими шпилями, вкриті ажурною різьбою.

 

Аналітичне завдання

 

Подивіться на зовнішній і внутрішній вигляд романських і готичних храмів. Визначте їх стильові особливості.

  • Для романського стилю в архітектурі характерні масивні стіни, напівкруглий верх віконних прорізів, використання в оформленні фасадів декоративних поясків, невеликих арок, скульптурних фризів.
  • Готичний стиль відрізняється спрямованістю угору, використанням легких конструкцій, будівлі отримали жорсткий каркас, що складався з пучків тонких і елегантних колон та склепінчастих кам'яних ребер – нервюр.
  • Замість віконного скла в соборах і церквах встановлювалися вітражі з кольорового скла.
  • Готичні споруди пишно прикрашалися скульптурою та різьбою по камінню.

Розповідь вчителя.

У готичному соборі ми можемо спостерігати яскраве втілення синтезу архітектури і скульптури. Фасади та портали храмів всуціль декоровані скульптурою, яка здалеку нагадує мереживо.

Готична скульптура має одну відмітну рису, яку неможливо не помітити. Будь-яка з численних статуй, розташованих всередині і зовні, виглядає живою, настільки тонко в ній передані людські почуття і риси. Фігури і лики святих наділені добротою і м’якістю, в них мирське «уживається» з піднесеним. Особи, звернені на парафіян, приховують думки і переживання, ті ж самі, які відчуває будь-яка людина: гнів, радість, співчуття, хвилювання.

Героями скульптурних композицій є не лише люди і тварини, а також янголи, демони та химерні істоти.

Особливу роль у готичних соборах грали вітражі.

Як відомо, в католицькій церкві, на відміну від православної, не існує ікон, а для того щоб створити в храмі релігійний настрій використовувалися картини на склі (тобто вітражі), вони розташовувалися на фасадах, іноді купольних частинах будинку, а світло, яке проходив крізь готичний вітраж, як би символізував святість зображених релігійних сюжетів. Вітражі й раніше (у романську епоху) використовувалися в храмах, але готичні вітражі наповнюються особливими фарбами, їм відводиться особливе місце. Збагачується набір стекол, кольорове скло часто доповнюють безбарвним, використовується розпис. Чудові готичні вітражі 14-15 століття у Вестмінстерському абатстві (Англія), у Соборі Паризької Богоматері (Франція), в Аугсбурзькому соборі (Німеччина).

Техніка виготовлення готичного вітража полягала в скріпленні свинцем вирізаних з пофарбованого скла деталей, ця техніка існувала ще в романської епохи, і прийшла в готику практично без змін. Для того, щоб фарба була стійкою її обпалювали в печі, де вона намертво спікається зі склом, такий вітраж міг простояти під відкритим небом століттями.

 

Художньо-творча діяльність

Практичне завдання на с. 62 «Створення ескізу вітража».

 

Закріплення нових знань і умінь.

  • Які зміни відбулися в «архітектурній зовнішності» нової епохи?
  • Які архітектурні елементи йдуть в минуле?
  • Які успадковуються і з'являються?
  • Чим, на вашу думку, була викликана зміна архітектурних форм?

 

 

РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ Етап

Прийом «Есе»

Записати власні враження і відчуття: Що ви відчуваєте, дивлячись на храми романського і готичного стилів?

 

Домашнє завдання

Обов’язкове: опрацювати с. 56-58, завершення практичного завдання на с. 62 «Створення ескізу вітража».

Додатково: презентувати один з архітектурних шедеврів готичного стилю за допомогою питань:

  1. Яке враження викликає споруда?
  2. Які відчуття може переживати відвідувач?
  3. Як пливає на емоційне враження та переживання його масштаб, формат, горизонтальне, вертикальне чи діагональне розташування частин, використання певних архітектурних форм, розподіл світла в архітектурному пам'ятнику?
  4. Що бачить відвідувач, стоячи перед фасадом?
  5. Спробуйте пояснити, чому саме це здається головним?
  6. Якими засобами архітектор виділяє головне?
  7. Що впливає на композицію в архітектурній споруді?
  8. Спробуйте уявити, які події можуть найчастіше відбуватись у даній архітектурній споруді?
  9. Чи носять символічний характер композиція споруди та її основні елементи: купол, арка, звід, стіна, башта, штиль?
  10. Що по вашому хотів передати автор?

 

 

 

docx
До підручника
Мистецтво 8 клас (Масол Л.М.)
Додано
14 березня
Переглядів
119
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку