17 липня о 18:00Вебінар: Чи може наука сформувати підприємницьку компетентність?

Конспект уроку "Безпека пішохода. Види пішохідних переходів. Дорожня розмітка"

Про матеріал

Мета уроку:сформувати знання, необхідні для безпеки учнів у дорожньому русі як пішоходів: розглянути основні засоби безпеки пішохода, вивчити види пішохідних переходів та дорожні знаки, якими їх позначають, визначити особливості дорожньої розмітки, розвивати вміння безпечно (з урахуванням усіх факторів дорожньої обстановки) перетинати дорогу, виховувати зваженість та відповідальність при прийнятті рішень щодо переходу дороги.

Перегляд файлу

Тема: Безпека пішохода. Види пішохідних переходів. Дорожня розмітка. Перехід багатосмугової дороги

Мета уроку: сформувати знання, необхідні для безпеки учнів у дорожньому русі як пішоходів: розглянути основні засоби безпеки пішохода, вивчити види пішохідних переходів та дорожні знаки, якими їх позначають, визначити особливості дорожньої розмітки, розвивати вміння безпечно (з урахуванням усіх факторів дорожньої обстановки) перетинати дорогу, виховувати зваженість та відповідальність при прийнятті рішень щодо переходу дороги.

Поняття: безпека пішохода, учасник дорожнього руху, багатосмугова дорога, дорожній знак, дорожня розмітка, світлофор, мінімальна безпечна відстань, правила дорожнього руху.

Тип уроку: комбінований.

            Вправи: 1. Відпрацювання навичок аналізу дорожньої ситуації, у тому числі й в умовах обмеженої оглядовості. 2.Моделювання ситуації відмови від пропозицій перейти дорогу у небезпечному місці. 3.Прийняття зважених рішень щодо переходу дороги.

 

Хід уроку

 

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

▼ Перевірка домашнього завдання

1. Установіть відповідність між рятувальною службою та номером телефону для її виклику.

1)  Пожежна охорона

А  103

2)  Міліція

Б  101

3)  Швидка медична допомога

В  104

4)  Аварійна служба газу

Г  102

2. Заповніть схему «Види небезпеки».

Види небезпеки

 

 

 

3. Відповідно до схеми з попереднього завдання розподіліть на три стовпчики такі небезпечні ситуації: землетрус, ураження електричним струмом, засуха, постійний шум від великого заводу, крадіжка, бійка футбольних фанатів, лавина, повінь, куріння, алкоголізм, укус змії, отруєння грибами, пожежа в під’їзді, вибух газу.

 

 

 

 

 

 

4. Запишіть загальний алгоритм дій у небезпечній ситуації.

 

 

 

5. Закінчіть речення.

1) Для самозаспокоєння в небезпечній ситуації я виконую такі дії: _______________________________________________________________________________________

2) Побачивши вогонь та полум’я у вікнах сусіднього дому, я _________________________

3) Якщо моєму сусідові по парті стане зле і в нього розболиться голова, я _______________________________________________________________________________________

6. Запишіть алгоритм дій у таких небезпечних ситуаціях:

1) На прогулянці в лісі ви побачили, що на сонячній галявині гріються декілька змій.

 

2) Хлопці на вулиці запропонували погратися на будівельному майданчику, пострибати через траншеї, викопані під фундамент.

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

▼ Слово вчителя

Кожного ранку ми з вами прямуємо до школи. Ми користуємося громадським транспортом, переходимо дороги пішохідними переходами, слідкуємо за сигналами світлофора та дорожніми знаками. Але чи завжди ми робимо це правильно, чи всі дорожні знаки та дорожня розмітка нам зрозумілі?

Чи завжди ми безпечно поводимось на дорозі, у громадському транспорті?

Чи знаємо, як правильно діями при потраплянні в ДТП — дорожньо-транспортну пригоду?                      

Про це ми будемо говорити на наших наступних уроках.

▼ Повідомлення теми уроку, постановка мети й завдань уроку

Сьогодні на уроці ми з вами дізнаємось, які ще бувають види пішохідних переходів, вивчимо дорожні знаки, якими вони позначаються, ознайомимось з особливостями дорожньої розмітки та закріпимо навички переходу двосмугових та багатосмугових доріг.

 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Безпека пішохода

▼ Розповідь учителя з елементами бесіди

Ми з вами вже з’ясували, що людина щодня стикається з безліччю небезпек. Якщо в давні часи більшість небезпек були природного походження, то сьогодні це небезпечні ситуації, створені самою людиною. І, на жаль, одне з перших місць серед них посідають дорожньо-транспортні пригоди (ДТП).

На дорогах України щорічно відбуваються десятки тисяч автомобільних аварій та катастроф, що пов’язані із численними жертвами серед населення.

Із появою великої кількості автомобілів постало питання: як забезпечити безпеку руху водіїв та пішоходів.

Для цього були створені правила дорожнього руху.

Увага! Правила дорожнього руху обов’язкові для виконання всіма учасниками дорожнього руху.

— Як ви думаєте, хто вважається учасником дорожнього руху?

Учасник дорожнього руху — це особа, яка безпосередньо бере участь у процесі руху на дорозі як пішохід, водій, пасажир або погонич тварин.

Пішохід — це особа, яка бере участь у дорожньому русі поза транспортними засобами і не виконує на дорозі ніякої роботи. До пішоходів належать також особи, які ведуть велосипед, мопед, мотоцикл, везуть санки, візок, коляску.

— Як ви вважаєте, чи завжди виконання пішоходом правил дорожнього руху є запорукою безпеки?

— Чи бувають ситуації, коли, навіть виконуючи правила, можна потрапити в небезпеку?

Дійсно, навіть якщо ви переходите на протилежний бік вулиці по пішохідному переходу і на зелений сигнал світлофора, не забувайте озиратися по сторонах,— на жаль деякі водії порушують правила дорожнього руху.

Крім того існує ще декілька «пасток» на дорогах для пішоходів.

1. Безлюдні вулиці. Машин тут майже не буває, тому люди перебігають такі вулиці, майже не дивлячись. Але пам’ятайте, що при переході будь-якої дороги потрібно дивитися в обидва боки.

2. Припарковані біля узбіччя машини. Пішохід, що раптово «з’явився» на дорозі з-за припаркованого авто, становить велику небезпеку, адже у водіїв, що рухаються повз авто, майже не залишається часу на маневр.

3. Гальмівний шлях. Завжди пам’ятайте, що машина просто не може зупинитися миттєво. Навіть у тому випадку, якщо водій бачить пішохода, йому необхідний час на те, щоб знизити швидкість. А на слизькій дорозі (дощ, ожеледь) гальмівний шлях значно збільшується.

4. Обмежений огляд. Не варто переходити вулицю в тому місці, де дорога погано проглядається хоча б в одному з напрямів.

 

 

▼ Розповідь учителя про засоби безпеки пішохода

У темний час доби, у сутінках, під час дощу й снігопаду водіям особливо складно вчасно помітити пішохода, що несподівано «вискочив» на дорогу. Для підвищення безпеки на дорогах у деяких країнах пішоходів законодавчо зобов’язують у темний час носити флікери. . Наявність цього «аксесуару» знижує ризик наїзду на пішохода майже в десять разів!

Флікери — це маленькі значки або наліпки, що можна розмістити на рюкзаку, куртці, руці, джинсах, а також на взутті. Вони відбивають світло в темряві й дозволяють швидше побачити пішохода в нічний час ♦ Цікавий факт Сучасні виробники товарів для свійських тварин виробляють цілу низку товарів зі світловідбивними елементами. Зазвичай це нашийники для котів та собак. Крім того, для домашніх улюбленців шиють одяг (комбінезони, накидки) зі світловідбивними смужками.

 

2. Види пішохідних переходів

▼ Розповідь учителя

Пішохідний перехід — це ділянка проїжджої частини або інженерна споруда, призначена для руху пішоходів через дорогу.

Типи пішохідних переходів:

 підземні;

 наземні;

 надземні.

Види переходів:

 регульовані (рух здійснюється за сигналами світлофора або регулювальника);

 нерегульовані.

 

▼ Індивідуальна робота з текстом підручника

Прочитайте матеріал параграфа та дайте відповідь на запитання:

1. Якими дорожніми знаками позначають різні типи пішохідних переходів?

2. Яка дорожня розмітка позначає пішохідний перехід? (Білі широкі смуги — «зебра».)

 

3. Дорожня розмітка

▼ Розповідь учителя

Наземні пішохідні переходи позначаються лініями дорожньої розмітки, що зазвичай називають «зеброю».

За відсутності дорожньої розмітки межі пішохідного переходу визначаються відстанню між дорожніми знаками, а на перехресті — шириною тротуарів.

Запитання:

— Як ви гадаєте, чому саме «зебру» — чергування білих та темних смуг, обрано як розмітку на дорозі в місці пішохідного переходу? (На темних смугах краще видно людину у світлому одязі, а на білих, навпаки, людину в темному одязі.)

 

4. Перехід багатосмугової дороги

♦ Факт для роздумів

Перехід вулиці займає близько 10–20 секунд. Але саме ці секунди можуть стати небезпечними та становити загрозу для вашого життя й здоров’я. Тому ми маємо ретельно розібратися з правилами переходу дороги, назавжди їх запам’ятати та використовувати в усіх випадках без виключення.

▼ Розповідь учителя, складання опорного конспекту

Двосмугова дорога — це дорога, що має по одній смузі руху в кожний бік.

Багатосмугова дорога — це дорога, якою транспорт рухається по кількох (три і більше) смугах у різних напрямах.

Правила переходу багатосмугової дороги

1. Якщо в зоні видимості немає регульованого перехрестя або переходу, а дорога має не більше трьох смуг руху для обох його напрямків, то переходити проїжджу частину необхідно тільки кроком, не поспішаючи, по прямій, перпендикулярній до тротуару.

При цьому треба бути дуже обережними: слід оцінити відстань до транспортного засобу, що наближається, його швидкість, переконатися у відсутності небезпеки та не створювати перешкод іншим учасникам дорожнього руху.

Увага! За підрахунками, найменша безпечна відстань до автомобіля, що рухається найближчою смугою, дорівнює 50 м. Щоб подолати дві смуги, пішоходові знадобиться удвічі більше часу. Тож і безпечна відстань до автомобіля, який рухається іншою смугою, буде удвічі більшою — 100 м, а до того, що на третій смузі,— 150 м.

Але все це за умов, що водій не перевищує дозволеної в межах населеного пункту швидкості — 60 км/год.

2. Забороняється переходити проїжджу частину поза пішохідним переходом, якщо на дорозі є розділова смуга або дорога має чотири й більше смуги для руху в обох напрямках, а також у місцях, де встановлено огорожу.

3. Переходити проїжджу частину дозволяється тільки по пішохідних переходах, позначених лініями дорожньої розмітки «зебра» або дорожніми знаками «Пішохідний перехід».

4. Переходячи проїжджу частину, пішоходам не можна затримуватися й зупинятися на ній.

5. Якщо перехід вулиці регулюється світлофором, йти можна тільки на зелене світло або при жесті регулювальника, що дозволяє рух.

6. Якщо горить жовте або червоне світло, то йти не можна, навіть якщо немає машин. При переході на зелене світло необхідно уважно спостерігати за обстановкою, помічати машини, які в цей момент готуються до повороту праворуч або ліворуч, перетинаючи шлях руху пішоходів.

7. Перш ніж зійти з тротуару на проїжджу частину з двобічним рухом, необхідно оглянути всю проїжджу частину, упевнитися в повній безпеці початку руху. Подивитися ліворуч і почати перехід, а дійшовши до середини проїжджої частини, подивитися праворуч і завершити перехід.

8. Пішоходи, які не встигли завершити перехід, повинні зупинитися на острівці безпеки або на лінії, що розділяє транспортні потоки протилежних напрямків. Вони можуть продовжити перехід тільки тоді, коли переконаються в безпеці подальшого руху.

9. При наближенні транспортного засобу із ввімкненим проблисковим маячком і спеціальним звуковим сигналом пішоходи повинні утриматися від переходу проїжджої частини або негайно залишити її.

10. Забороняється перетинати шлях транспортним засобам, що рухаються поблизу, виходити з-за них на проїжджу частину. Особливо обережно слід поводитися при обході транспорту, що стоїть поблизу тротуару.

11. Не можна розмовляти під час переходу проїжджої частини, у цей момент ви маєте бути уважними й зібраними.

12. Очікувати автобуси, тролейбуси, трамваї, автомобілі таксі пішоходи повинні на посадочних майданчиках, а за їхньої відсутності — на тротуарі або узбіччі.

Увага! Одне з головних правил пішоходів — не виходити на проїжджу частину дороги, не переконавшись в особистій безпеці і в тому, що вони не створять небезпеки для інших учасників дорожнього руху.

♦ Історична довідка

Перший вуличний світлофор з’явився в Лондоні в 1868 році. Винайшов його англійський інженер Дж. Найт.

Перший світлофор був механічним: кольорові сигнали змінював черговий поліцейський, який стояв поруч. Перш ніж увести світлофор у дію, у газетах Лондона були докладно описані правила дорожнього руху, з яких люди дізналися, що означає червоний колір, а що — зелений. Жовтого кольору тоді не було взагалі.

Пізніше до світлофора додали ще й гасовий ліхтар, завдяки якому кольори були помітні й уночі. Але одного разу ліхтар вибухнув, смертельно поранивши поліцейського, що стояв поруч. Після цього випадку світлофор зник із вулиць на цілих 50 років.

Удруге світлофор з’явився в 1914 році в американському місті Клівленді. Цього разу він був уже електричний, але все одно мав лише два кольори — червоний і зелений. Жовтий колір додали лише в 1918 році.

 

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

  • Робота з підручником
  1. Користуючись підручником вставте пропущені слова.

Безпека пішохода залежить від його знань і правильної поведінки на дорозі. Він повинен уміти користуватися різними видами ____________________________, розуміти дорожні ____________ і дорожню __________________.Переходити багатосмугову дорогу можна тільки в тих місцях, де є ____________________________.

 

2. Доповніть визначення.

Пішохідний перехід — це ділянка __________________________,призначена для __________..

Дорожня розмітка — це _________________ на проїзній частині.

 

3. Уставте пропущені слова в реченнях.

«Острівець безпеки» — це зона по осі дороги, яка є вільною ________________ і призначена для __________________, які не встигли перейти проїзну частину від тротуару до тротуару.

 

  • Виконання вправ

ВПРАВА 1

Тема: «Відпрацювання навичок аналізу дорожньої ситуації, у тому числі й в умовах обмеженої оглядовості»

Мета: відпрацювати навички аналізу дорожньої ситуації.

Завдання: проаналізувати запропоновані ситуації та зробити висновок

Хід роботи:

1. Ситуації для аналізу:

1) Вам потрібно перейти двосмугову дорогу. Автомобіль знаходиться на відстані 50 м від вас.

Висновок: ситуація для переходу дороги безпечна/небезпечна. (Безпечна.)

2) Вам потрібно перейти багатосмугову дорогу. У полі зору ви бачите регульований пішохідний перехід.

Висновок: ситуація для переходу дороги безпечна/небезпечна. (Безпечна.)

3) Вам потрібно перейти багатосмугову дорогу. У полі зору немає пішохідного переходу, а проїжджа частина розділена осьовою лінією. По всіх трьох смугах дороги рухаються автомобілі.

Висновок: ситуація для переходу дороги безпечна/небезпечна. (Небезпечна.)

4) Вам потрібно перейти багатосмугову дорогу. На першій від вас смузі припаркована велика вантажівка.

Висновок: ситуація для переходу дороги безпечна/небезпечна. (Небезпечна.)

2. Проблемне питання

1. Ознайомтеся з такою ситуацією на дорозі. Ви стоїте на краю багато смугової дороги, готуючись її перейти. Перед вами біля пішохідного переходу зупинився автомобіль, водій якого показує вам жестом, що ви можете переходити.

2. Проаналізуйте ситуацію і скажіть, що треба знати, щоб прийняти правильне рішення.

Висновок____________________________

 

ВПРАВА 2

Тема: «Прийняття зважених рішень щодо переходу дороги»

Мета: навчитися приймати рішення щодо переходу дороги.

Завдання: аналіз запропонованої ситуації

Хід уроку

1. Ознайомтеся з такою ситуацією на дорозі. Ви стоїте перед переходом, на світлофорі бачите зелений миготливий сигнал.

2. Проаналізуйте ситуацію і вкажіть, що треба знати, щоб прийняти правильне рішення.

Висновок___________________________

 

 

 

ВПРАВА 3

Тема: «Моделювання ситуації відмови від пропозицій перейти дорогу в небезпечному місці»

Мета: відпрацювати навички відмови від пропозицій переходу вулиці в небезпечному місці.

Завдання: проаналізувати запропоновані ситуації та зробити висновок щодо переходу дороги в означеному місці. Після аналізу запропонованих ситуацій необхідно визначити: погодитесь ви перейти дорогу чи ні. Своє рішення слід аргументувати.

Ситуації для моделювання:

1) Ви з товаришем ідете тротуаром уздовж дороги з дуже активним рухом автомобілів. Раптом, ви побачили на протилежній стороні дороги вашу подругу. Товариш пропонує швидко перебігти вулицю, щоб привітатися з дівчиною. У полі зору ви не бачите жодного пішохідного переходу.

2) Ви з другом стоїте на пішохідному переході. На світлофорі ви бачите червоне світло, що забороняє рух пішоходів. Але машин зовсім немає, і ваш друг пропонує швидко перебігти дорогу на червоне світло.

3). Ознайомтеся з такою ситуацією на дорозі. Ви з друзями опинилися перед швидкісною дорогою. Вам терміново треба на інший її бік. Хтось пропонує перейти дорогу тут, у місці, де немає переходу.Проаналізуйте ситуацію і скажіть, що треба знати, щоб прийняти правильне рішення.

4) Наталя та Ілля підійшли до пішохідного переходу і побачили, що машин на дорозі взагалі немає, але на світлофорі горить червоне світло. «Давай перейдемо дорогу, адже машин немає»,— сказала Наталя. Ілля не погодився: «Але на світлофорі горить червоне світло!». Як правильно вчинити в такій ситуації? Чому?

 

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  1. Практичне завдання

Відпрацювати навички переходу дороги разом із батьками.

2. Завдання за підручником

 [2] — вивчити § 3.

3. Індивідуальне завдання

Підготувати доповіді про види громадського транспорту за темами:

«Автобус»,

«Трамвай»,

«Тролейбус»,

«Метро».

4. Намалюйте дорожні знаки

                                                 

 

VII.  ПІДСУМОК УРОКУ

 

1

 

doc
Додано
28 жовтня 2018
Переглядів
552
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку