Мета: дати поняття про життя і здоров'я як найважливішу умову щасливого життя; ознайомити учнів з правилами поведінки під час знайомства; розвивати уміння дітей спілкуватися і підтримувати товариські стосунки в класі, між хлопчиками і дівчатками, в школі з однолітками; виховувати тактовне ставлення один до одного.
Тема. Спілкування з однолітками.
( Стосунки між хлопцями і дівчатами. )
Мета: дати поняття про життя і здоров’я як найважливішу умову щасливого життя; ознайомити учнів з правилами поведінки під час знайомства; розвивати уміння дітей спілкуватися і підтримувати товариські стосунки в класі, між хлопчиками і дівчатками, в школі з однолітками; виховувати тактовне ставлення один до одного.
Обладнання: підручник для 5 класу, фішки для оцінювання, папір для роботи в групах, мультимедійна презентація.
Усміхніться всім навколо:
Небу, сонцю, квітам, людям,
І тоді, обов'язково,
День тобі веселим буде!
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Працювати час настав:
Не ловіть, будь ласка, гав,
Ви за парти всі сідайте
Й працювати починайте!
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Яких правил необхідно дотримуватися, спілкуючись з дорослими?
- Як ви допомагаєте батькам вдома? А бабусям і дідусям?
- Чи потребує ще хтось нашої уваги?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Послухайте таку історію:
Двоє хлопчиків сидять на лаві. Осторонь чоловік читає газету. Один із хлопців каже:
- Вчора моя бабуся казала, щоб я вчився бути ввічливим.
Другий:
- Для того, щоб бути ввічливим, необхідно частіше говорити слова "будь ласка", "прошу", "вибачте".
- А ще при зустрічі потрібно знімати шапку. Це ж сказано у Правилах для учнів.
- Зовсім не важко бути ввічливим. Було б тільки бажання. Я завжди буду ввічливим. А ти?
- Я теж.
У цей час підходить дівчинка з книжкою, хоче сісти біля них, але хлопці розсілися так, що місця на лавці немає. Побачивши, що дівчинка не відходить від лавки, один із хлопців каже:
- Будь ласка, відійди трохи вбік, а то через тебе не видно нічого.
- Пробачте, - сказала дівчинка і відійшла вбік.
- Спасибі, - сказав хлопець і повернувся до друга, щоб продовжити розмову про ввічливість.
Чоловік з газетою піднявся і сказав:
- Сідай, будь ласка, дівчинко. А у вас, хлопці, слова розминаються з ділом.
Хлопчики здивовано подивилися один на одного.
- Чому так сказав чоловік хлопцям?
- Що повинні були зробити хлопці?
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. (Ваші очікування).
На школу й усе, пов’язане з нею, у вас йде багато часу. Притому, що старшим є учень, то більше часу він проводить у школі. Ось чому так важливо мати гарні стосунки з однокласниками – адже вони перебувають поруч із вами більшу частину вашого шкільного життя.
Сьогодні ми поговоримо про спілкування хлопчиків і дівчаток, ви дізнаєтесь, як себе поводити при знайомстві, як підтримувати товариські стосунки з однолітками.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
- Давайте згадаємо, що таке спілкування?
Спілкування – це обмін думками, враженнями.
- Як здійснюється спілкування? ( відповіді дітей)
- Іноді буває, що хтось недочув чи неправильно зрозумів іншого. Через це можуть виникати непорозуміння, які призводять до неприємностей. На жаль, частою є й інша ситуація – більш “сильні” учні висміюють слабших, дають їм прізвиська, ображають, віднімають гроші.
- Що допомагає, а що перешкоджає порозумінню між однолітками? (відповіді учнів)
- Якщо вам хочеться йти до школи, ви нетерпляче очікуєте зустрічі зі своїми шкільними друзями – вам пощастило, у вас склалися гарні стосунки з класом.
Якщо ж усе навпаки, ви з жахом виходите на перерву, вдома згадуєте свої образи та мрієте про перехід до іншої школи, подумайте: може, річ насправді у вас.
Спробуйте піти назустріч своїм однокласникам:
Мозковий штурм
Учні дають відповідь на питання, якими б вони хотіли бачити оточуючих людей.
Вчитель виділяє такі риси:
Як ці риси допомагають порозумінню між однолітками?
Робота з підручником с. 116. (Скласти портрет справжнього друга).
Робота в парах с. 117. (Стосунки між хлопчиками і дівчатками).
Як протистояти агресії і насиллю. С.118. – опрацювати:
.
Презентація груп.
-А тепер давайте разом визначимо основні правила спілкування в колективі.
Фізкультхвилинка
Прокинулись ведмедики,
До сонця потягнулись.
Швиденько повернулись. Вправо – вліво, щоб нічого не боліло.
- На жаль, між однолітками часто виникають суперечки. Висміюють тих, хто старанно вчиться або отримує низькі бали. Можуть ображати того, хто відрізняється зовнішнім виглядом: надто високого чи низького, повного чи худого. Принизливі прізвиська псують настрій, заважають вчитися. Часто глузують над новачками. Як правило, ініціатором таких дій є хтось один, а інші учні підтримують його або мовчки спостерігають. Як же діяти тому, кого ображають? Як ви вважаєте? (відповіді учнів)
- Щоб вистояти у нелегкій ситуації, краще не сприймати образи близько до серця, спробувати знайти однодумців. Найчастіше через деякий час образи припиняються. Але все одно потрібно звернутися по допомогу до батьків, учителів чи шкільного психолога. Якщо хтось з однокласників відволікає вас на уроці, тактовно скажіть йому, що вам необхідно вчитися. Якщо ж це не допомагає, попросіть вчителя пересадити вас на інше місце.
- Якщо сильніші "товариші" відбирають у слабших або менших кишенькові гроші, на такі "жартівливі" спроби намагайтеся відповісти жартами. Можна ще й серйозно попередити кривдника, що його дії – злочин, і обов’язково слід звернутися по допомогу до класного керівника, чергового вчителя чи будь-кого з дорослих.
У вашому віці хлопчики хочуть спілкуватися здебільшого з хлопчиками, а дівчатка – з дівчатками. Вважають, що з дітьми протилежної статі їм буде нецікаво. І через це іноді багато втрачають. Хлопчикам і дівчаткам можна знайти спільні інтереси, щоб разом цікаво проводити дозвілля.
Дидактична гра «Законотворці»
Давайте разом з вами придумаємо та запишемо в зошит основні правила спілкування та взаємовідносин між хлопчиками та дівчатками, між просто товаришами.
V. Узагальнення та систематизація знань.
V. Узагальнення та систематизація знань.
У Антона старшокласники постійно забирають гроші, які мама дає на обід, і погрожують, що коли розповість – поб’ють. Антон весь тиждень ходить голодний, а батькам сказати боїться. Порадьте, що робити.
VІ. Підсумки уроку.
Отже, треба пам’ятати про свої права, не давати нікому їх порушувати, а якщо не можна впоратися самим, необхідно звернутися по допомогу до дорослого. Не можна чинити насильство над однокласниками й давати кривдити себе.
Гра "Твій врожай"
Вчитель роздає по три кружечки і говорить: "Зосередьтесь і зафарбуйте кружечки, що лежать на парті, різними кольорами: голубим, зеленим, фіолетовим. Голубий кружечок ви подаруєте найввічливішому учневі (учениці) у спілкуванні. Його (її) прізвище напишіть на звороті. Зелений – найпоступливішому, надійному; фіолетовий – найскромнішому, з вашої точки зору".
Діти підписують кружечки. Вчитель збирає їх і кладе на парти тим, чиї прізвища там позначені.
- Подивимось, хто зібрав найбільший урожай. Як ви думаєте, чому? Хай кожний, у кого є чи нема кружечків, задумається, чи потрібно йому щось змінити у спілкуванні з іншими.
Бажано спільно виробити "Закони дружби і добра" і помістити їх у класному кутку. При складенні цих законів необхідно дохідливо пояснити дітям суть кожного визначення, кожного морального поняття.
Ось приклад таких законів, вироблених в одному класі:
1. На шкільну дискотеку хлопчики і дівчатка принесли кілька різних за стилем музичних записів. Одні хотіли танцювати реп, інші – диско. Вечірка зривалася. Вчителі дали 5 хвилин, щоб діти домовилися. Інакше дискотеку припинять. Запропонуйте вихід із цієї ситуації.
2. Сергійко розповідає про новенького, якому придумали прізвисько. Сергійкові хлопчик сподобався, і він просить поради, як їм потоваришувати. Запропонуйте, що робити Сергійкові, як поводитися новенькому в класі.
Гра «Так чи ні»
VІ. Підсумки уроку.
Жахливі слова
Дівчинка гарненька, Хлопчик чепурненький Посварились у дворі, Щось не поділили в грі. - Ти – дурна! - Ти – дурень сам! - Ну, тобі я зараз дам! Так кричали діти, Що здійнявся вітер, Сонечко злякалося – В хмару заховалося, |
І пожовкла вся трава, Бо отруєні слова. Геть побігло літо, На малят сердите. Листя враз поопадало. Випав сніг. Зима настала. Є слова жахливі, Є слова лайливі. Не повинні діти Слів тих говорити! |
VІІ. Домашнє завдання.
Відповідний параграф підручника.
Скласти словесний портрет ідеального друга або подруги і записати в зошиті.
виробити "Закони дружби і добра" і помістити їх у класному кутку