Мета: розглянути основні умови успішного навчання; розширити знання про психічну складову здоров'я; з'ясувати умови успішного навчання; навчити розпізнавати і виявляти здібності; розвивати вміння визначати вроджені нахили, самодисципліну та інтелектуальні навички; виховувати бажання вчитися, розвивати інтелектуальні навички.
Тема: Умови успішного навчання. Розвиток здібностей. Створення мотивації до навчання.
Мета: розглянути основні умови успішного навчання; розширити знання про психічну складову здоров’я; з’ясувати умови успішного навчання; навчити розпізнавати і виявляти здібності; розвивати вміння визначати вроджені нахили, самодисципліну та інтелектуальні навички; виховувати бажання вчитися, розвивати інтелектуальні навички.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Усі ми генії.
Але якщо ви будете судити
про рибу за її здатністю лазити по деревах,
то вона проживе все життя, вважаючи себе
нездарою.
Альберт Ейнштейн, учений,
один із засновників сучасної фізики
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання вчителя.
Сядьте рівно, поверніться,
Один одному всміхніться.
Пропоную на уроці побувати,
Теплий і добрий погляд подарувати.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Перевірка виконання домашньої роботи
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Дуже давно у стародавньому місті жив великий мудрець, слава про якого поширилася далеко від його міста. Проте був у місті чоловік, котрий заздрив славі мудреця. І вирішив він придумати таке запитання на яке мудрець не міг би відповісти.
Він спіймав метелика і подумав: « А що, як я запитаю мудреця: який метелик у моїх руках: живий чи мертвий? Якщо він скаже, що живий я стисну долоні, - і метелик помре, а якщо скаже, що мертвий, - я розтулю долоні, і метелик злетить. Тоді всі зрозуміють хто з нас розумніший».
Так і зробив. Та коли він запитав мудреця про метелика, мудрець відповів: «Усе в твоїх руках».
Велике значення мають мотивація до навчання, упевненість у своїх силах, урахування власних здібностей. Людиною рухає велика спонукальна сила – інтерес: ставлення до чогось цінного для неї, привабливого. Тому один учень присвячує себе математиці, другий вивчає стародавні рукописи, а третій пише вірші. Той, хто відкриває нове, хто творить, будує, працює, хто своєю працею допомагає іншим – той мислитель, творець. А хто ти? Сьогодні на уроці ми з’ясуємо для чого треба вчитися, як подужати складний предмет, розпізнати і виявити свої здібності.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Умови успішного навчання
Прочитайте притчу «Не закопай талант у землю» на сторінці 41.
У Біблії переказано чимало притч Ісуса. Одна з них пояснює, як люди мають розпоряджатися тим, що вони отримали від Бога – своїми здібностями й обдаруваннями. Вона розповідає про господаря, який вирушаючи у воєнний похід, роздав срібні монети своїм робітникам. Повернувшись з походу, він покликав робітників до себе, щоб дізнатися, як вони розпорядилися грошима. Перший і другий сказали, що вигідно вклали їх і примножили багатство удвічі. За це вони отримали винагороду. А третій робітник закопав гроші в землю, а відтак викопав і приніс, щоб повернути господарю.
Тоді чоловік сказав присутнім: «Заберіть у нього монету й відайте тому, в кого їх десять».
«Пане, - зауважили йому, - це несправедливо, він уже має десять монет».
«А я кажу вам, що тому, хто має, буде додано ще. А від того, хто не має, забереться геть усе».
Який висновок можна зробити з цієї притчі?
Яку особливу нагороду може отримати той, хто наполегливо працює над розвитком своїх здібностей?
Для досягнення успіхів у навчанні вам треба зрозуміти, які вміння та риси характеру необхідно розвивати, якими прийомами та методами користуватися для успішного засвоєння знань і вмінь. Пропоную до вашої уваги навчальний текст, у якому ви знайдете поради щодо підвищення успішності навчання.
Завдання:
1. Уважно прослухайте текст.
2. Прокоментуйте запропоновані умови, доповніть їх своїми порадами. Якщо якісь умови вам незрозумілі — обговоріть це.
Дев’ять умов успішного навчання
Умова 1. Упевненість у своїх силах, бажання вчитися, інтерес до знань.
Людині дуже заважає невпевненість у своїх силах. Не уникайте труднощів: якщо вам щось не дуже добре вдається, наприклад виступати перед класом із доповідями, то шукайте можливості робити це частіше, щоб подолати свою невпевненість.
Девіз: «Не боги горщики обпалюють!».
Умова 2. Розвиток сили волі.
Успіх приходить лише до того, хто його прагне, докладаючи максимум зусиль. Не чекайте, що хтось зробить усе за вас. Скажіть собі: я хочу, я можу, я зроблю. Не дозволяйте лінощам, особистим примхам і забаганкам керувати собою, заважати досягненню поставленої мети.
Девіз: «Терпіння і труд усе перетруть!».
Умова 3. Увага.
Намагайтеся концентрувати вашу увагу під час занять. Ні телевізор, ні комп’ютер не мають вас відволікати. Інакше можете пропустити щось важливе, через що навчальний матеріал одразу стане незрозумілим.
Девіз: «Коли почав орати, так у сопілку не грати!».
Умова 4. Працьовитість, формування вміння швидко розпочинати роботу.
Виконуйте все ретельно, обов’язково доводіть розпочате до кінця. Не залишайте незрозумілих питань без відповіді.
Девіз: «Що зроблено сьогодні, про те не треба піклуватися завтра!».
Умова 5. Суворе дотримання розпорядку дня, раціональна організація свого часу та самодисципліна.
При виконанні домашніх завдань не забувайте про чергування роботи і відпочинку, легких і важких предметів, про порядок на робочому місці. Самодисципліна дозволить зекономити сили.
Девіз: «Працюєш сидячи — відпочивай стоячи!».
Умова 6. Не покладатися лише на механічну пам’ять, не зазубрювати матеріал, а намагатися зрозуміти його.
У роботі з навчальним матеріалом допоможуть такі методи обробки інформації: складання плану, конспекту, тез, логічних схем, узагальнюючих таблиць, діаграм тощо.
Девіз: «Якщо ви хочете зрозуміти щось по-справжньому, спробуйте змінити це».
Умова 7. Самостійність у навчанні.
Не чекайте, поки вчитель «розжує» і вкладе у вашу голову готові знання. Найкраще запам’ятовується та найміцніше засвоюється те, що здобуте ціною власних розумових зусиль, власної праці. Ніколи не покладайтеся на підказки і списування.
Девіз: «Чужими зубами неможливо жувати!».
Умова 8. Застосовуй на практиці отримані знання.
Розв’язуйте більше задач, виконуйте різноманітні вправи. Передавайте свої знання товаришам. Це — найефективніший спосіб закріплення й удосконалення власних набутків.
Девіз: «Я чую — я забуваю, я бачу — я запам’ятовую, я роблю — я засвоюю!».
Умова 9. Постійна самоосвіта, розширення свого кругозору, самовдосконалення, самовиховання кращих людських якостей.
Випробуйте свої сили в різноманітних видах діяльності,читайте більше книг, розвивайте всі свої найкращі якості та здібності.
Девіз: «Учителі тільки відкривають двері, далі ви йдете самі!».
2. Розвиток здібностей
Поняття про здібності. Структура і види здібностей
Відомо, що за рівних умов (рівня знань, навичок, витрат часу) різні люди досягають неоднакових результатів. Успішність і рівень досягнень залежать від здібностей особистості.
Здібності — індивідуальні стійкі психічні властивості людини, що визначають її успіхи в різних видах діяльності.
Виділяють два рівні розвитку здібностей:
-репродуктивний рівень;
-творчий рівень.
Людина, яка перебуває на репродуктивному рівні роз витку здібностей, виявляє добрі вміння засвоювати знання, оволодівати діяльністю та здійснювати її відповідно до зразка, що пропонується.
На творчому рівні розвитку здібностей людина створює нове, оригінальне. Ці рівні розвитку здібностей не можна вважати незмінними, оскільки кожна репродуктивна діяльність містить елементи творчості. У свою чергу, творча діяльність включає репродуктивну, без якої вона не може здійснюватися.
Про найвищий рівень розвитку і вияву здібностей говорять як про талант і геніальність. .Проте, між поняттями «талант» і « геній» існує відмінність.
Талановиті люди створюють нове в межах уже визначених ідей, напрямів, способів досліджень. Існують талановиті інженери, журналісти, учителі, співаки.
— Яких людей із вашого оточення ви вважаєте талановитими? У яких галузях суспільного життя вони мають досягнення?
Геніальна людина відкриває принципово нові шляхи в галузі наукових досліджень, виробництва, мистецтва тощо.
Крім рівнів здібностей у психології розрізняють два види здібностей:
-загальні здібності;
-спеціальні здібності.
Загальні здібності забезпечують відносну легкість і продуктивність у засвоєнні знань і виконанні різних видів діяльності.
Під спеціальними здібностями розуміють психологічні особливості людини, що дають можливість успішно виконувати певні види діяльності (музичні здібності, математичні, лінгвістичні тощо).
Розвиток здібностей
Кожна людина здібна до певного виду діяльності. Поза діяльністю цю властивість людини не можна розпізнати та описати. Тому ми оцінюємо здібності людини за її роботою та за результатами діяльності. Наприклад, неможливо визначити, чи має людина вокальні здібності, не почувши, як вона
співає.
Природні можливості до розвитку здібностей називаються задатками. Задатки — це не здібності, а лише передумови до розвитку здібностей. Усі люди мають задатки до оволодіння мовою, але не всі володіють однаковою кількістю мов і не однаково володіють рідною мовою.
Не всі задатки, з якими народжується людина, обов’язково перетворюються на здібності. Задатки, що не забезпечені відповідними умовами для перетворення на здібності, так і залишаються нерозвиненими.
Тому для розвитку власних здібностей необхідно:
по-перше, аналізувати власні бажання та нахили
по-друге, пробувати себе в різних видах діяльності: відвідувати різноманітні гуртки, секції, брати участь у творчих та наукових конкурсах, виступати в шкільних спектаклях, писати вірші, малювати, співати тощо.
Тільки таким чином ви зможете визначити, до чого маєте найбільший хист, що вам до вподоби.
Крім того, існує безліч ігор та вправ на розвиток інтелектуальних, творчих, лінгвістичних та інших здібностей.
Але не забувайте, що значну роль у розвитку здібностей відіграє праця.
4. Мислитель чи митець?
Ще коли ви ходили в дитячий садок, напевно чули: «він (вона) здібний, йому буде легко вчитися в школі». Здібності пов’язували зі школою, тобто з необхідністю добувати знання.
Давайте дізнаємось, до чого ви маєте вроджені нахили. Проведемо тестування, завдання у підручнику на сторінці 42.
Якщо в усіх випадках отримана відповідь «права», то ти яскравий мислитель, а якщо «ліва» - маєш художню, творчу натуру. Але таке трапляється дуже рідко. Найчастіше виходять різні комбінації, які свідчать про широкий спектр твоїх здібностей і можливостей.
Чи можна розвивати вроджені нахили? Висловіть вашу думку.
Якщо ти мислитель, більше розвивай свою креативність (творчі здібності), а якщо мислитель – важливо розвивати логічне мислення і самодисципліну.
5. Створення мотивації до навчання
Завдання:
1. Написати свої думки, враження, побажання щодо процесу навчання, пізнання нового.
Фрази можуть починатися з таких слів:
«Мені подобається навчатися, тому що…»;
«Мої улюблені предмети в школі — це…»;
«На уроках у школі мені більше подобається… (писати, читати, виступати, робити досліди)»;
«На уроках з основ здоров’я я хочу дізнатися про…»;
«У навчанні мені допомагають таки риси характеру, як…».
2. Обговорити з учителем та однокласниками результати вправи.
На сторінці 43 виконайте завдання 1
6. «Як подружитися з предметом?».
V. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЧУТТЄВОГО ДОСВІДУ УЧНІВ
Дайте відповіті так – ні на питання:
Підрахуй результат:
1-3. Нажаль, ти – поганий учень , порушник дисципліни. Тобі треба багато працювати над собою.
4-9 Ти – непоганий учень. Але відволікаєшся на сторонні справи. У тебе є шанс стати дисциплінованим учнем.
10-11 Ти сумлінний учень, який дотримується всі правил для учнів.
VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Учні повинні записати: вчитися систематично; не кидати того, що почали вивчати; щодня дізнаватися щось нове; щодня вчитися робити щось нове; отримувати знання з різних джерел.
— Які умови необхідно виконувати для досягнення успіху в навчанні?
— Поясніть необхідність самодисципліни.
— Поясніть, чому треба працювати над розвитком здібностей.
— Які здібності ви маєте? Що робите для їх розвитку?
Мені б хотілося закінчити сьогоднішній урок девізом, який ми вже сьогодні чули:
«Учителі тільки відкривають двері, далі ви йдете самі!».
VIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
VIІI. ПІДСУМОК УРОКУ
1