Конспект уроку "Відпочинок школяра"

Про матеріал

Мета уроку: вивчити правила організації повноцінного відпочинку школяра, розглянути різницю між активним та пасивним відпочинком, розглянути основні ознаки перевтоми, дослідити наслідки недосипання для здоров'я й навчання та визначити необхідні умови для здорового сну,

розвивати вміння прислуховуватись до сигналів власного організму, організовувати відпочинок

згідно з принципами здорового способу життя та з урахуванням раціонального розподілу часу, виховувати уважне ставлення до власного здоров'я

Перегляд файлу

Тема: Відпочинок школяра

Мета уроку: вивчити правила організації повноцінного відпочинку школяра, розглянути різницю між активним та пасивним відпочинком, розглянути основні ознаки перевтоми, дослідити наслідки недосипання для здоров’я й навчання та визначити необхідні умови для здорового сну,

розвивати вміння прислуховуватись до сигналів власного організму, організовувати відпочинок

згідно з принципами здорового способу життя та з урахуванням раціонального розподілу часу, виховувати уважне ставлення до власного здоров’я

Тип уроку: комбінований.

 

Я здоров'я збережу,

Сам собі допоможу!

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. ПОТОЧНИЙ КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ

  • Опитування

 1. Закінчіть речення.

1) До загартовування водою належать такі методи:

2) При провалюванні під лід слід діяти таким чином:

3) До загартовування повітрям належать такі методи:

4) При отриманні спортивної травми слід діяти таким чином:

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  • Слово вчителя

При складанні власного розпорядку дня ви обов’язково включали до нього не тільки обов’язкові справи, а й час на відпочинок.

— Як ви відпочиваєте після шкільних занять, після виконання домашніх завдань?

— Який відпочинок ви обираєте після спортивних тренувань, змагань?

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  • Розповідь учителя

Усі ми чули фразу: «Праця перетворила мавпу на людину». Ще два століття тому відомий філософ Фрідріх Енгельс припустив, що в процесі еволюції людину створила саме праця. Проте тільки недавно антропологи змогли довести цю гіпотезу. На їхню думку, удосконалення технологій виготовлення знарядь праці супроводжувалось розвитком зон мозку, що відповідають за мову й абстрактне мислення.

Дійсно, праця сприяє розумовому розвитку. Під час виконання різноманітних завдань відбувається розвиток усіх пізнавальних процесів — активного сприйняття, уяви, уваги, пам’яті. Долучається до роботи й мислення.

Велике значення праця має і для морального розвитку, адже  під час роботи формуються такі якості особистості, як здатність до подолання перешкод, спостережливість, зосередженість, старанність, дисциплінованість, самостійність, ініціативність.

Але іноді прагнення до праці набуває патологічної, нездорової форми. У сучасному світі, на жаль, значно поширюється таке явище, як «трудоголізм».

Трудоголізм — це надмірна працьовитість. Трудоголік — це людина, яка весь свій час присвячує роботі, думає тільки про роботу,ніколи не їздить у відпустки і навіть коли хворіє, то не звертається до лікаря,а продовжує працювати.

— Здавалося б, що тут поганого? Давайте поміркуємо.

  • Фронтальна бесіда

— Якою стає людина, яка не відпочиває?

— Чи можна захворіти, якщо не відпочивати?

— Що загрожує втомленій людині?

— Чому відпочивати потрібно обов’язково?

  • Повідомлення теми уроку, постановка мети й завдань уроку

— Як можна відпочивати? Які види відпочинку кращеобирати? Як повноцінно висипатися? Про це ми і дізнаємося сьогодні на уроці.

 

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Активний і пасивний відпочинок. Відпочинок школяра

  • Розповідь учителя з елементами бесіди, демонстрація ілюстрацій із зображеннями прикладів активного та пасивного відпочинку

Активний відпочинок передбачає діяльність, що відмінна від тієї, яка спричинила втому. Після розумової праці відпочинок має бути із певним фізичним навантаженням. І навіть після фізичної праці корисним буде активний відпочинок.

До активного відпочинку належать спортивні ігри, танці, відвідування басейну або фітнес-центру, прогулянка на свіжому повітрі,також різні культурні заходи, наприклад відвідування театру, музею, спілкування з друзями, рідними.

Перевага активного відпочинку полягає в тому, що він підтримує і навіть підвищує працездатність людини і покращує її фізичне і психічне здоров’я. Багаторічні дослідження довели, що будь-який рух, будь-яка активність — це не тільки витрата енергії, але й її накопичення.

Активний відпочинок підвищує стійкість організму до стресових ситуацій, збільшує кількість гормонів задоволення. Активний відпочинок також підвищує опірність організму різним захворюванням.

Пасивний відпочинок, навпаки, передбачає відносний спокій, розслаблення, відсутність активної рухової діяльності, дозволяє просто не виконувати ніяких зайвих рухів. Цей вид відпочинку передбачає спокійне, розмірене проведення часу, що не обтяжений напругою, думками й якимись складними завданнями. Деякі люди полюбляють пасивний відпочинок, прагнуть час від часу бути на самоті, щоб ніхто їм не заважав повністю розслабитися.

— Чи можна відпочити, якщо посидіти перед телевізором?

До пасивного виду відпочинку можна віднести перегляд фільму лежачи на дивані перед телевізором, прийняття ванни, засмагання на пляжі, тобто це — «ледачий» вид відпочинку.

Не слід плутати пасивний відпочинок із вимушеною бездіяльністю (наприклад, з очікуванням), яке не є відпочинком.

Пасивний відпочинок буде корисний, якщо людина втомилася фізично або виснажена емоційно, якщо її робота пов’язана з несприятливими умовами, якщо вона себе погано почуває або в неї є проблеми особистого характеру.

Пасивний відпочинок менш ефективний, ніж активний, після нього важче повернутися до роботи, переключитися на активну повсякденну діяльність.

Постійний пасивний відпочинок із низьким рівнем фізичних навантажень поступово призводить до збільшення маси тіла та погіршення настрою.

— Чи можна добре відпочити, якщо довше полежати?

Якщо час пасивного відпочинку триває довше, ніж це необхідно для відновлення сил, він стає безцільним і переходить у стадію пустощів.

Незважаючи на безумовно більшу користь активного відпочинку для здоров’я, ці два види відпочинку треба поєднувати, оскільки організм має чергувати процеси збудження і гальмування. Тоді вихідні, канікули чи відпустка пройдуть максимально ефективно.

  • Робота з підручником

На сторінці 85 розгляньте малюнок 50. Визначте де активний, а де пасивний відпочинок.

— А якому відпочинку надаєте перевагу ви? Поясніть свою позицію.

 

2. Ознаки перевтоми

  • Розповідь учителя, складання опорного конспекту

Будь-яка діяльність упродовж тривалого часу згодом викликає відчуття втоми.

Утома — тимчасове зниження працездатності організму внаслідок інтенсивної або тривалої роботи.

Ознаками втоми є:

-„відчуття знесилення, коли людина відчуває, що не в змозі належним чином продовжувати роботу;

-„„нестійкість і відволікання уваги;

-„„рухи сповільнюються або, навпаки, стають поспішними, нескоординованими;

-„„погіршення пам’яті й мислення, особливо при розумовій діяльності;

-„„послаблення волі, рішучості, витримки, самоконтролю;

-„„сонливість.

Основною відмінністю перевтоми від втоми є те, що при втомі всі симптоми стомленості зникають досить швидко при правильно організованому відпочинку, а при перевтомі відпочинок вже не допомагає.

Перевтома — це хворобливий стан організму, який потребує тривалого відпочинку, а іноді і лікування.

Утома не має негативного впливу на здоров’я, у той час як перевтома має негативний вплив.

Виявами перевтоми є:


-„„головний біль;

-„„підвищена стомлюваність;

-„„дратівливість, нервозність;

-„„порушення сну;

-„„депресії;

-„„безсоння


 Як попередити перевтому?

Краще працювати до появи ознак утоми, а після цього виділити достатньо часу для відпочинку. Правильний режим праці і відпочинку — головний чинник збереження здоров’я. Ранкові години найкращі для розумової роботи, прочитане добре сприймається. Прийшовши зі школи, треба відпочити від розумової праці, використавши цей час на рухливі ігри, прогулянку, домашні справи. Виконання домашнього завдання слід починати з письмових робіт, з розв’язання математичних задач або з інших найскладніших завдань на цей день. Готуючи домашнє завдання, треба через кожні 45–50 хв роботи робити перерву на 10–15 хвилин. Те, що треба вчити напам’ять, краще вчити ввечері.

Втомлюватись упродовж дня — це абсолютно нормально. Для запобігання виникненню перевтоми, для повноцінного відпочинку й отримання заряду бадьорості на весь наступний день існує нічний сон.

 

3. Умови здорового сну

  • Розповідь учителя з елементами бесіди, складання опорного конспекту

Сон — це природний фізіологічний процес, коли організм перебуває у стані з мінімальною активністю мозку і зниженою реакцією на навколишній світ.

— До якого відпочинку можна віднести сон? (Сон відносять до пасивного відпочинку, він є невід’ємною складовою здорового способу життя.)

Умови здорового сну:

-     спати не менше 8 годин;

-„„спати необхідно в добре провітреній кімнаті;

-„„у кімнаті не повинно бути дуже жарко (оптимальна температура 18–20 °С);

-„„не можна вживати перед сном жирну їжу;

-„„за півгодини до сну можна здійснити невелику прогулянку на свіжому повітрі;

-„„лягати спати треба в один і той самий час;

-„„спати треба на рівному, не занадто м’якому ліжку;

-„„сну не повинні заважати предмети, що шумлять (наприклад, механічні годинники);

-„„перед сном можна послухати спокійну музику;

-„„спати треба у темряві або при дуже слабкому освітленні.

  • Робота з підручником

           У підручнику на сторінці 86 виконайте завдання 1-3.

Наслідки недосипання для здоров’я і навчання

  • Факт для обмірковування

Експерименти на щурах, проведені в Каліфорнійському університеті, підтвердили, що недосипання погіршує здатність тварин до навчання. Брак сну, безумовно, є шкідливим для живого мозку. Експерименти довели, що щури, які недосипають, гірше долають лабіринт (навіть той, що долали вже кілька разів), вихід із лабіринту знаходять, тільки якщо бачать його. Це пов’язано з тим, що втомлений мозок не здатен ефективно використовувати просторову пам’ять, і піддослідні тварини покладаються лише на органи чуття, а не на результати попереднього навчання.

 

 

  • Проблемне запитання:

— До яких наслідків призводить систематичне недосипання? Як недосипання вплине на здоров’я та досягнення в навчанні?

Наслідки до яких може призвести системне недосипання:

-„„поява загальної втоми, млявості;

-„„головний біль, запаморочення від недосипання;

-„„погіршення пам’яті й концентрації уваги— погіршення результатів навчання;

-„„різь в очах, зниження гостроти зору;

-„„збільшення маси тіла;

-„„погіршання творчих здібностей.

  • Поділіться своїми думками.

Удень Марина довго гуляла з подругами і тільки ввечері сіла за уроки. Їх виявилося багато. На годиннику була вже північ, а Марина досі не впоралася із заданими завданнями. Спати вона лягла пізно. Вранці дівчинка насилу прокинулася, на уроках їй дуже хотілося спати, вона отримала погані оцінки. У чому її помилка? Що б ви порадили Марині?

  • Фізкультхвилинка

Ми писали, ми трудились,
Наші пальчики стомились,
А щоб краще нам писати,
Треба пальці розім'яти.
Раз, два, три, чотири, п'ять
Будем знову ми писать


VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

  • Опрацювання вивченого матеріалу

ВПРАВА

До якого виду відпочинку належать запропоновані приклади? (Перелік ігор - Рухливі ігри; прогулянка в лісі, парку; купання у водоймі, басейні; подорож; туристичний похід; сон; гра у футбол; катання на роликах; гра в бадмінтон; відпочинок біля моря чи річки;подорож на велосипедах; катання на роликах, лижах; рибальство; заняття спортом; фізкультхвилинка; ігри на свіжому повітрі; відпочинок на дивані; комп’ютерні ігри; заняття танцями; перегляд телепередач, фільмів; читання книг)

Розподілить їх на два стовпчики: «Активний відпочинок» та «Пасивний відпочинок».

 

VІI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  1. Вивчити параграф
  2. Скласти поради «Профілактика перевтоми»

 

VІII. ПІДСУМОК УРОКУ

doc
Додано
28 жовтня 2018
Переглядів
2553
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку