Зберігаємо спокій. Віримо в ЗСУ. Разом до перемоги! 🇺🇦

Конспект уроку біології для 7 класу: "ОХОРОНА ССАВЦІВ"

Про матеріал

Конспект уроку з біології для учнів сьомого класу.

Тема уроку: Охорона ссавців.

Комбінований урок. Узагальнює та поглиблює знання учнів щодо ролі ссавців у природі та житті людини. Учні з'ясовують вплив людини на видовий склад і чисельність популяцій різних видів ссавців. Урок за даним конспектом проходить динамічно та цікаво для учнів через швидку зміну форм, методів та прийомів роботи( робота з картками, самостійна робота з книгою, робота в парах, індивідуальне опитування біля дошки, бесіда, використання елементів проблемного навчання, робота з технічними засобами навчання, використання ігрової технології). Прекрасний урок для формування екологічного мислення.


Перегляд файлу

Конспект уроку з біології для учнів сьомого класу.

Тема уроку: Охорона ссавців.

Мета уроку:

• Освітня - узагальнити і поглибити знання учнів щодо ролі ссавців у природі та житті людини, з'ясувати вплив людини на видовий склад і чисельність популяцій різних видів ссавців.

• Виховна - формувати екологічну культуру та дбайливе ставлення до природи.

• Розвиваюча - розвинути логічне мислення (вміння порівнювати, аналізувати, узагальнювати), розвинути пізнавальний інтерес до предмету.

Обладнання:

• Таблиці з охороні тварин, барельєфи нервової і кровоносної системи хордових, картки з різнорівневими завданнями, відео.

Методи і прийоми.

Робота з картками, самостійна робота з книгою, робота в парах, індивідуальне опитування біля дошки, бесіда, використання елементів проблемного навчання, робота з технічними засобами навчання, використання ігрової технології.

Хід уроку:

I. Організаційний момент.

Учитель.

Мета уроку: з'ясувати роль ссавців у природі і житті людини, вплив людини на ссавців.

Для цього ми згадаємо походження ссавців, порівняємо їх з іншими хордовими тваринами, поговоримо про роль і значення ссавців, їх екологію.

II. Повторення.

1) 4 учня працюють за картками. (У картці дано 2 завдання: одне-1уровня, друге -2уровня. Виконується тільки одне завдання).

2) Порівняйте будову головного мозку плазунів і ссавців.

3) Порівняйте особливості кровоносної системи плазунів і ссавців.

4) Доведіть подібність і відмінність між плазунами і ссавцями.

Проаналізуйте відповідь.

5) Що ви могли б розповісти щодо предків ссавців.

6) Що собою представляли перші ссавці, які з'явилися на Землі?

7) Знайдіть зайву тварину  та вкажіть, за якою ознакою її обрали:

а) кенгуру, сумчаста миша, лисиця, коала (всі тварини відносяться до підкласу сумчастих, а лисиця - плацентарних);

б) тюлені, кішки, морські леви, моржі (тюлені, морські леви, моржі – ряд Ластоногих, а кішки - ряд Хижі);

в) коні, зебри, олені, носороги (олені – ряд Парнокопитні, а решта - ряд Непарнокопитні);

г) олень, білий ведмідь, куріпка, верблюд (куріпка-птах, а решта-звірі).

Бліц опитування

1. У більшості ссавців шкіра вкрита ... (Вовною, волосяним покривом).

2. Ссавці вигодовують дитинчат ... (Молоком).

3. Місце розвитку зародка плацентарних ссавців. (Матка).

4. Куполоподібний м'яз, характерний тільки для ссавців. (Діафрагма.)

5. Кількість камер серця у ссавців. ( Чотири.)

6. Залози, що сприяють охолодженню тіла ссавців. (Потові.)

7. Залози, секрет яких захищає волосся та шкіру від намокання. (Сальні.)

8. Порожнина, яка формується у ссавців щоками та губами. (Передротової.)

9. Частина вуха, характерна тільки для ссавців. (Зовнішнє вухо.)

10. Органи дотику ссавців - довгі чутливі волоски. (Вібриси.)

11. Молочні залози є видозмінами ... (Потових залоз).

12. Число хребців в шийному відділі більшості ссавців. (Сім.)

13. Різці, ікла та кутні зуби утворюють зубну систему, яка називається ... (Диференційованою).

14. Дихання у ссавців здійснюється через ... (Альвеоли легенів).

15. Перші зуби ссавців, які не мають коренів. (Молочні.)

III. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів. Конкурс "Чорна скриня".

У " Чорній скрині " знаходяться фотографії тварин. Дається невелика характеристика тварин. Слід відгадати, який звір зображений на фотографії.

1). У " Чорній скрині " знаходиться фотографія напівводної тваринки, яку Карл Лінней назвав "мускусним бобром". Він мешканець тихих проток і заплав річок: Дону, Дніпра, Волги та Уралу. Довжина його тіла 20 22 см, а хвоста - 18- 20 см. Висушені хвости цього звірка використовували в купецьких будинках. Ними перекладали білизну в комодах для надання їй приємного запаху.

• Який звір зображений на фотографії? Які особливості притаманні хвостику цієї тваринки?

Відповідь: Хохуля. Хвіст хохулі лускатий, плаский і стиснутий з боків. У основі хвоста розташовується велика шкірна заліза, яка виробляє маслянисту рідину з сильним мускусним запахом. Одна особина, якщо натиснути на залозу, виділяє 1 г секрету. Хохуля секретом змочує хутро і мітить територію. За старих часів секрет використовували в парфумерії, як закріплювач духів. <Малюнок 1>.

 

2). У " Чорній скрині " знаходиться фотографія сухопутного звіра, що не тоне та який знайшов відображення в "Гамлеті" Вільяма Шекспіра. Зустрічається він в східному Закавказзі, в передгірних районах Середньої Азії, США, Канаді, Африці та Індії. Проявляє активність вночі, вдень спить. Харчується ця тварина корою, гілками, корінням і плодами.

• Яка тварина зображена на фотографії? Чому ця сухопутна тварина не тоне?

Відповідь: Дикобраз. Довжина тіла тварини дорівнює 80- 100 см, вага становить близько 13 кг. Тіло вкрите численними голками. Довжина голок становить 18 см. Кожна голка має поперечну смугастість: чергуються чорні і білі смуги. Голки всередині порожнисті і заповнені повітрям. Вони - своєрідний поплавець, який утримує тіло дикобраза на поверхні води і не дозволяє йому затонути <Малюнок 2>.

 

 

Конкурс "Відеозагадка".

На екрані зображені кінцівки хребетних.

Питання: Кінцівки яких хребетних зображені на малюнку? <Малюнок 3>.

 

 

Відповідь: 1 - тюлень (клас ссавці); 2 - кіт (клас ссавці); 3 - кріт (клас ссавці); 4 - лінивець (клас ссавці); 5 - поганка (клас птахи); 6 - квакша (клас земноводні); 7 - індійський слон (клас ссавці); 8 - африканський страус (клас птахи); 9 - верблюд (клас ссавці); 10 - болотяна черепаха (клас плазуни).

 Конкурс "Звичайне в незвичайному".

Для кожної команди пропонуються на екрані зображення фантастичних тварин. Завдання: визначити з яких частин яких тварин воно складено?

На екрані з'явилося зображення фантастичної тварини. З яких частин яких тварин воно складено?

 

 Відповідь. Фантастична комаха: голова мухи, вусики жука- гнойовика, хоботок метелика, ноги комаря, передні крила коника, задні крила метелика махаона.

 

 Відповідь. Фантастичний ссавець: голова оленя, шия жирафа, тіло тигра, ноги лами, хвіст коня.

IV. Вивчення нового матеріалу. Тема (запис у зошиті).

Робота за планом:

1. Роль ссавців у природі.

2. Значення ссавців для людини.

3. Охорона ссавців.

Учитель:

Учні, спробуйте уявити на хвилину, що ссавців не стало на Землі.

Чи змогли б ми обійтися без ссавців? (Відповідь).

А яка роль їх в природі? (Бесіда, самостійна робота з підручником, робота в парах).

Висновок:

1. Ссавці регулюють ріст і розвиток рослин.

2. Регулюють чисельність інших тварин.

3. Виконують роль санітарів.

4. Служать основним джерелом їжі для інших тварин.

5. Утворюють харчові зв'язки в трофічних ланцюгах.

Учитель:

Складемо схему трофічного ланцюга.

РОСЛИНИ – ТРАВОЇДНІ ТВАРИНИХИЖІ ТВАРИНИ.

Учитель:

Яке значення мають ссавці для людини:

а) позитивне,

б) негативне? (Бесіда).

Учитель:

Чи впоралися ми з поставленим завданням? (Відповідь: ... обійтися без ссавців ми не можемо, роль їх в житті людини і природі дуже велика).

Учитель:

Я перед вивченням нового матеріалу запропонувала уявити, що ссавці раптом зникли.

А таке може бути в дійсності? (Так, може ..)

Учитель:

На стенді "Подумай" було завдання, хто його виконав?

Учень:

Це морська корова - Стеллерова корова - існувала до 1768 р. харчувалася морською капустою, стала відома завдяки описам натураліста Г. Стеллера в 1741 р. Г. Стеллер писав, що величезні шматки м'яса відрізали від ще живої здобичі.

(Перегляд фрагмента кінофільму про морську корову, бесіда про можливість загибелі тварин).

Учитель:

З деякими даними нас познайомить ...

Учень:

За останні 2 тис. років на земній кулі вимерло 106 форм представників класу ссавці. Тільки в нашому столітті повністю знищено не менше 100 видів і підвидів звірів і птахів. А до Червоної книги МСОП (Міжнародний союз охорони природи), виданої в 1978р., занесено 314 видів і підвидів ссавців.

Учитель:

Що необхідно робити, щоб зберегти різноманітність тварин на Землі? (Бесіда про екологію).

Що робиться в нашій країні для захисту ссавців? (Бесіда).

Учень:

1. Створюються заповідники.

2. Створюються заказники.

3. Рідкісних тварин заносять до Червоної книги.

4. Полювання на тварин дозволено в певний час.

До Червоної книги України занесено 541 вид рослин і 382 види тварин. Перша Червона книга, присвячена українській флорі та фауні була видана в 1980 році під назвою «Червона книга Української РСР». Це видання містило опис 85 видів (підвидів) тварин: 29 - ссавців, 28 - птахів, 6 - плазунів, 4 - земноводних, 18 - комах і 151 вид вищих рослин.

Після здобуття Україною незалежності у видавництві «Українська енциклопедія» було випущено друге видання Червоної книги України: в 1994 році - том «Тваринний світ» (наклад - 2400 примірників), в 1996 році - том «Рослинний світ» (наклад - 5000 примірників). З огляду на малий наклад обидва видання відразу стали раритетами.

7 лютого 2002 року парламент України прийняв закон «Про Червону книгу України».

Учитель: Яке завдання ми вирішували на цьому етапі уроку? (Бесіда).

V. Закріплення. (Бесіда).

Учитель:

А тепер ми з вами пограємо. Настав час нашого відеоканалу.

Сьогодні в програмі:

1) Репортаж спеціальних кореспондентів з виставки: «Рекорди тварин».

А) Найвища сухопутна тварина - жираф.

Б) Найбільший мешканець суходолу - африканський слон.

В) Найбільша наземний ссавець нашої країни - зубр.

Г) Найбільший і важкий  ссавець - синій кит.

2) Вікторина:

У штаті Арізона на заході США винищили ворогів оленів - вовків. Олені зажили розкошуючи. За чверть століття їх поголів'я збільшилося в 25раз. Минуло ще 15 років - і чисельність почала катастрофічно падати. В чому причина?

Чим самці оленів зовні відрізняються від самок?

Чим заповідники відрізняються від заказників?

VI. Узагальнення.

Конкурс капітанів. Капітанам необхідно відповісти на ряд питань.

1). Вирішіть головоломку: яким словом однаково названі жук родини пластинчатовусих, птах ряду одудів і ссавець ряду непарнокопитних? Відповідь: Носоріг.

2). Яка риба родини акулових має назву стародавнього холодної зброї? Відповідь: Меч.

3). До назви якої російської річки треба додати попереду одну букву, щоб отримати назву лісового птаха? Відповідь: Річка Волга, птах іволга.

4). Який з горобцеподібних зимуючих птахів повисає на деревах взимку догори ногами і вниз спиною? Чому? Відповідь: Синиці. Взимку гілки зверху вкриті снігом, тому птахи добувають комах, їх яйця та личинки знизу гілок.

5). Яка корова ситніше живе: хвостата або безхвоста? Відповідь: ситніше - корова з хвостом, яким вона відганяє комах.

6). Шкіра зайця тонка і тендітна, містить мало кровоносних судин. Чому? Відповідь: Такі особливості шкіри зайця мають пристосувальне значення. Хижак, схоплюючи зайця за шкіру, легко вириває з неї шматок і впускає саму тваринку. Ранка майже не кровоточить і швидко гоїться.

VII. Підведення підсумків уроку.

VIII. Домашнє завдання. Опрацювати конспект та скласти перелік заходів щодо охорони тваринного світу своєї місцевості.

docx
Додано
7 липня 2018
Переглядів
992
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку