Тема. Різноманітність безхребетних тварин
Мета. Узагальнити знання учнів про різноманітність безхребетних тварин, їх роль в природі та житті людини; довести необхідність їх охорони. Розвивати вміння аналізувати інформацію, узагальнювати, робити висновки; формувати життєві компетентності: загальнокультурну та екологічну грамотність, вміння працювати в групі, обробляти інформацію та обмінюватися нею. Виховувати бережливе ставлення до живої природи планети, формувати культуру спілкування
Тема. Різноманітність безхребетних тварин
Мета.
Освітня. Узагальнити знання учнів про різноманітність безхребетних тварин, їх роль в природі та житті людини; довести необхідність їх охорони.
Розвиваюча. Розвивати вміння аналізувати інформацію, узагальнювати, робити висновки; формувати життєві компетентності: загальнокультурну та екологічну грамотність, вміння працювати в групі, обробляти інформацію та обмінюватися нею.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до живої природи планети, формувати культуру спілкування
Тип уроку. Контролю та корекції знань.
Форма уроку. Урок квест.
Місце уроку в навчальній темі. Заключний.
Матеріали та обладнання: роздатковий матеріал: конверти із завданнями та написами «Ви збилися з курсу»
Очікувані результати: учні застосовують знання про особливості будови, процесів життєдіяльності, різноманітність та значення безхребетних тварин для вирішення завдань.
ХІД УРОКУ
І. Організація та налаштування на діяльність
Доброго дня діти. Сьогодні на початку уроку я хочу вам побажати «попутнього вітру» та «7 футів під килем». Як ви гадаєте, чому? Вам доведеться зоорієнтуватися у «океані» знань, які ви засвоїли протягом теми «Безхребетні тварини», щоб використати їх під час уроку.
ІІ. Мотивація діяльності учнів.
Хто з вас знає, що таке гра-квест? Я пропоную вам квест «У пошуках таємного ходу». В подорож ви відправитеся на яхтах командами. Кожна команда має складатися з 5 осіб: хазяїн судна – бізнесмен, капітан, старпом, кок і лікар. Будь ласка об’єднайтеся в команди та оберіть собі ролі, зважте, що головний на кораблі – капітан. Він буде вести бортовий журнал, в якому відзначатиме результати вашої праці.
На моєму столі розкладені конверти з завданнями квесту. Ваша подорож буде вдалою лише, якщо кожен член команди докладе максимум зусиль, адже просування яхти залежить від спільного правильного рішення. Ви можете допомагати один одному, але капітан, має вказувати в журналі, хто потребував допомоги. Якщо ви зіб’єтеся з курсу, тобто якесь завдання команда виконає невірно, ви зможете продовжити подорож, скориставшись підказкою вчителя.
В кожному конверті крім завдання ви знайдете літеру. З літер вам потрібно буде скласти слово-ключ до дверей таємного ходу.
Тож «ВСІ НА БОРТ!»
ІІІ. Контроль та корекція знань.
Учні отримують конверти «Попутнього вітру!». Конверт містить пояснювальну записку, листки із завданнями для кожного члену команди та написану на звороті пояснювальної записки літеру «Е». (Ключ до завдань: старпом – 12132, кок – 42322, капітан – 22343, лікар – 23342, бізнесмен – 12333; найбільше цифр – 2, отже наступний конверт №3; у решти команд інші номера варіантів правильних відповідей: №№5-8 і №№ 9-12).
В разі невірного рішення команди отримують запитання підказку: «скільки стулок у мушлі мідії?» (2), «у назві якого головоногого молюска згадується цифра?» (восьминіг – 8), «як називається група виключно морських молюсків, які зовсім не мають черепашки» (безпанцирні – 11 літер).
У конвертах №№2, 8, 11 містяться подальші інструкції, завдання та ще одна літера «Е».
(Ключ до завдання: старпом – хітин, кок – стегно, капітан – антени, лікар – трахеї, бізнесмен – імаго; наступний конверт – із зображенням комахи або комах)
В разі невірного рішення команди отримують запитання підказку: «В саду старому під селом у них є свій аеродром. І літаки – за летом лет – везуть туди солодкий мед» (бджоли), «Ніс довгий, голос тонкий. Летить - кричить, сяде - мовчить. Царі його бояться, королі страшаться. Хто його вб'є, той свою кров проллє» (комар), «Хоч не олень – роги має, і не птиця, а літає. Чорний-чорний, а не крук, це малий, моторний…» (жук).
У конвертах із зображенням згаданих комах учні знаходять подальші інструкції, завдання та літеру «Т». (Ключ: 22, для решти команд – інші числа).
В разі невірного рішення команди отримують запитання підказку: «скільки пар вусиків у раків і скільки пар крил у бджіл?» (2 і 2), «скільки пар вусиків у метелика і скільки ходильних ніг у павукоподібних?» (1 і 8), «скільки пар крил у клопів і скільки пар ходильних ніг у метеликів?» (2 і 3).
У конвертах №№ 22, 18 і 23 – наступне завдання та літера «Р». (Ключі: 5, а також - 8, 10).
Для того, щоб отримати наступні літери, учням потрібно дати відповіді на запитання (за вибором учнів, це може бути одне запитання і тоді доведеться відгадувати слово-ключ без однієї літери, або два запитання – і діти отримують останні дві літери: «Р» та «Х»; слово-ключ «ХРЕБЕТ»)
ІV. Підведення підсумків уроку
Ось ви і досягли мети – квест пройдено! Вітаю! А на наступних уроках ми з вами таємним ходом відправимося до світу хребених тварин. Зараз попрошу капітанів оцінити роботу екіпажу та здати борт-журнали.
VІІ. Надання домашнього завдання.
Поміркуйте, що ви знаєте про хребетних тварин? Що ви б хотіли дізнатися протягом наступної теми?
ЗАВДАННЯ 3
Ви на вірному шляху і наближаєтеся до потрібного острова. А ось наступне завдання: випишіть номера правильних тверджень та порахуйте, скільки цифр 2 серед правильних відповідей у всієї команди. Число, яке ви отримаєте – це номер на конверті з наступним завданням.
Т
КОК
Цього разу ви взялися приготувати омара.
Користуючись приведеною нижче інформацією, знайдіть особливості, характерні для цієї тварини. Випишіть номера правильних тверджень. Порахуйте скільки раз серед них зустрічається цифра 2.
1. Представник:
1 Ракоподібних
2 Павукоподібних
3 Комах
2. Ділення тіла на відділи:
1 Складається з головогрудей і черевця.
2 Тіло поділене на голову, груди, черевце.
3 Головогруди і черевце зливаються.
3. Особливості покривів тіла
1. Містять солі Кальцію
2. Хітинова кутикула з воскоподібною плівкою.
3. Кутикула, що містить хітин
4. Наявність вусиків на голові:
1. Вусиків дві пари: довгі і короткі.
2. Одна пара вусиків.
3. Не мають вусиків.
5. Кількість ніг.
1 Чотири пари ніг.
2 Пʼять і більше пар ніг.
3 Три пари ніг.
6. Ротові органи.
1 Верхня губа, дві пари щелеп і нижня губа.
2 Пара хеліцер і пара педипальп.
3 Пристосовані до подрібнення їжі. Складаються з пари верхніх щелеп, двох пар нижніх щелеп і трьох пар ногощелеп.
7. Харчування.:
1 Всеїдні. Можуть поїдати падло.
2 Харчуються рослинами.
3 Хижаки. Харчуються виключно живою здобиччю.
8. Особливості травлення.
1 Попереднє перетворення їжі відбувається поза організмом.
2. Їжа перетворюється в шлунку, що має хітинові зубці.
3. Шлунок, складається із двох відділів. В більшому – їжа перетворюється, в меншому – проціджується, через пластинки з волосками.
9. Органи дихання.
1. Зябра.
2. Трахеї.
3. Легеневі мішки і два пучки трахей.
10. Органи виділення.
1. Мальпігієві судини.
2. Зелені залози.
3. Нирки.
11. Органи чуття.
1. Волоски на ногощупальцях.
2. Довгі вусики.
3. Пара щупиків на голові.
12. Органи зору.
1. Пара складних фасеточних очей з мозаїчним зором.
2. Кілька пар простих очей.
3. Складні та прості очі.
13. Характер добової активності.
1. Активні в світлий час доби.
2. Проявляють активність в вечірні години.
3. Ведуть нічний спосіб життя.
14. Тип розвитку.
1. Прямий, протікає без перетворення.
2. Непрямий, протікає з повним перетворенням.
3. Непрямий, протікає з неповним перетворенням.
15. Роль в природі та в житті людини .
1. З'їдаючи листя, пошкоджує дерева.
2. Обмежує чисельність мух, комарів та інших комах
3. Виконує роль прибиральника, є цінним харчовим продуктом.
ЛІКАР
Один з членів команди поскаржився на незрозумілий висип на шкірі та свербіння. Оглянувши пацієнта, ви відмітили, що це укуси клопа постільного.
Користуючись приведеною нижче інформацією, знайдіть особливості, характерні для цієї тварини. Випишіть номера правильних тверджень. Порахуйте скільки раз серед них зустрічається цифра 2.
1. Представник:
1. Ракоподібних
2. Павукоподібних
3. Комах
2. Ділення тіла на відділи:
1. Тіло поділене на голову, груди, черевце.
2. Складається з головогрудей і черевця.
3. Головогруди і черевце зливаються.
3. Особливості покривів тіла
1. Містять солі Кальцію
2. Хітинова кутикула з воскоподібною плівкою.
3. Кутикула, що містить хітин
4. Наявність вусиків на голові:
1. Дві пари вусиків: довгі і короткі.
2. Одна пара вусиків.
3. Вусиків не мають.
5. Кількість ніг.
1. Чотири пари ніг.
2. Пʼять і більше пар ніг.
3. Три пари ніг.
6. Ротові органи.
1. Колючо-сисний ротовий апарат.
2. Пара хеліцер і пара педипальп.
3. Пристосовані до подрібнення їжі. Складаються з пари верхніх щелеп, двох пар нижніх щелеп і трьох пар ногощелеп.
7. Харчування.:
1. Всеїдні. Можуть поїдати падло.
2. Харчуються кровʼю.
3. Хижаки. Харчуються виключно живою здобиччю.
8. Особливості травлення.
1. Попереднє перетворення їжі відбувається поза організмом.
2. Їжа перетворюється в шлунку.
3. Шлунок, складається із двох відділів. В більшому – їжа перетворюється, в меншому – проціджується, через пластинки з волосками.
9. Органи дихання.
1. Зябра.
2. Трахеї.
3. Легеневі мішки і два пучки трахей.
10. Органи виділення.
1. Мальпігієві судини.
2. Зелені залози.
3. Нирки.
11. Органи чуття.
1. Волоски на ногощупальцях.
2. Довгі вусики.
3. Пара антен на голові.
12. Органи зору.
1. Пара складних фасеточних очей з мозаїчним зором.
2. Кілька пар простих очей.
3. Тепловізорні очі.
13. Характер добової активності.
1. Активні в світлий час доби.
2. Проявляють активність в вечірні години.
3. Ведуть нічний спосіб життя.
14. Тип розвитку.
1. Прямий, протікає без перетворення.
2. Непрямий, протікає з повним перетворенням.
3. Непрямий, протікає з неповним перетворенням.
15. Роль в природі та в житті людини .
1. Викликає алергічні реакції, переносить збудників захворювань.
2. Обмежує чисельність мух, комарів та інших комах
3. Є цінним харчовим продуктом.
БІЗНЕСМЕН
Вам зателефонував старий знайомий і запропонував придбати пасіку. Розведення бджіл – вигідна справа переконував він.
Користуючись приведеною нижче інформацією, знайдіть особливості, характерні для цієї тварини. Випишіть номера правильних тверджень. Порахуйте скільки раз серед них зустрічається цифра 2.
1. Представник:
1. Ракоподібних
2. Комах
3. Павукоподібних
2. Ділення тіла на відділи:
1. Тіло поділене на голову, груди, черевце.
2. Складається з головогрудей і черевця.
3. Головогруди і черевце зливаються.
3. Особливості покривів тіла
1. Містять солі Кальцію
2. Хітинова кутикула з воскоподібною плівкою.
3. Кутикула, що містить хітин.
4. Наявність вусиків на голові:
1. Дві пари вусиків: довгі і короткі.
2. Вусиків не мають.
3. Одна пара вусиків.
5. Кількість ніг.
1. Три пари ніг.
2. Десять і більше пар ніг.
3. Чотири пари ніг.
6. Ротові органи.
1. Сисний ротовий апарат.
2. Гризучо-лижучий ротовий апарат
3. Пристосовані до подрібнення їжі. Складаються з пари верхніх щелеп, двох пар нижніх щелеп і трьох пар ногощелеп.
7. Харчування.:
1. Живляться нектаром, пилком.
2. Харчуються рослинами.
3. Хижаки. Харчуються виключно живою здобиччю.
8. Особливості травлення.
1. Їжа перетворюється в шлунку.
2. Попереднє перетворення їжі відбувається поза організмом.
3. Шлунок, складається із двох відділів. В більшому – їжа перетворюється, в меншому – проціджується, через пластинки з волосками.
9. Органи дихання.
1. Зябра.
2. Легеневі мішки і два пучки трахей.
3. Трахеї.
10. Органи виділення.
1. Зелені залози.
2. Мальпігієві судини.
3. Нирки.
11. Органи чуття.
1. Волоски на ногощупальцях.
2. Довгі вусики.
3. Пара антен на голові.
12. Органи зору.
1. Пара складних фасеточних очей з мозаїчним зором.
2. Кілька пар простих очей.
3. Складні та прості очі.
13. Характер добової активності.
1. Активні в світлий час доби.
2. Проявляють активність в вечірні години.
3. Ведуть нічний спосіб життя.
14. Тип розвитку.
1. Прямий, протікає без перетворення.
2. Непрямий, протікає з неповним перетворенням.
3. Непрямий, протікає з повним перетворенням
15. Роль в природі та в житті людини .
1. Виконує роль прибиральника, є цінним харчовим продуктом.
2. Обмежує чисельність мух, комарів та інших комах.
3. Запилює квіткові рослини, свійська комаха.
КАПІТАН
Ви працювали в каюті, коли почули здивований вигук лікаря «Вітрильник!» Лікар знайшовся в кают-компанії, він з цікавістю розглядав чималого метилика.
Користуючись приведеною нижче інформацією, знайдіть особливості, характерні для цієї тварини. Випишіть номера правильних тверджень. Порахуйте скільки раз серед них зустрічається цифра 2..
1. Представник:
1. Ракоподібних
2. Павукоподібних
3. Комах
2. Ділення тіла на відділи:
1. Тіло поділене на голову, груди, черевце.
2. Головогруди і черевце зливаються.
3. Складається з головогрудей і черевця.
3. Особливості покривів тіла
1. Містять солі Кальцію
2. Хітинова кутикула з воскоподібною плівкою.
3. Кутикула, що містить хітин.
4. Наявність вусиків на голові:
1. Дві пари вусиків: довгі і короткі.
2. Одна пара вусиків.
3. Вусиків не мають.
5. Кількість ніг.
1. Чотири пари ніг.
2. Десять і більше пар ніг.
3. Три пари ніг.
6. Ротові органи.
1. Сисний ротовий апарат.
2. Гризучо-лижучий ротовий апарат
3. Пристосовані до подрібнення їжі. Складаються з пари верхніх щелеп, двох пар нижніх щелеп і трьох пар ногощелеп.
7. Харчування.:
1. Хижаки. Харчуються виключно живою здобиччю.
2. Харчуються рослинами.
3. Живляться нектаром.
8. Особливості травлення.
1. Попереднє перетворення їжі відбувається поза організмом.
2. Їжа перетворюється в шлунку.
3. Шлунок, складається із двох відділів. В більшому – їжа перетворюється, в меншому – проціджується, через пластинки з волосками.
9. Органи дихання.
1. Зябра.
2. Трахеї.
3. Легеневі мішки і два пучки трахей.
10. Органи виділення.
1. Мальпігієві судини.
2. Зелені залози.
3. Нирки.
11. Органи чуття.
1. Волоски на ногощупальцях.
2. Довгі вусики.
3. Антени.
12. Органи зору.
1. Пара складних фасеточних очей з мозаїчним зором.
2. Кілька пар простих очей.
3. Складні та прості очі.
13. Характер добової активності.
1. Активні в світлий час доби.
2. Проявляють активність в вечірні години.
3. Ведуть нічний спосіб життя.
14. Тип розвитку.
1. Прямий, протікає без перетворення.
2. Непрямий, протікає з повним перетворенням.
3. Непрямий, протікає з неповним перетворенням.
15. Роль в природі та в житті людини .
1. Запилює квіткові рослини.
2. Обмежує чисельність мух, комарів та інших комах
3. Виконує роль прибиральника, є цінним харчовим продуктом.
СТАРПОМ
Під час ревізії запасу провіанту, ви помітили павутиння у вентеляції.
Користуючись приведеною нижче інформацією, знайдіть особливості, характерні для тварини, що стала причиною вашого незадоволення порядком на кораблі. Випишіть номера правильних тверджень. Порахуйте скільки раз серед них зустрічається цифра 2.
1. Представник:
1. Ракоподібних
2. Павукоподібних
3. Комах
2. Ділення тіла на відділи:
1. Тіло поділене на голову, груди, черевце.
2. Складається з головогрудей і черевця.
3. Головогруди зливаються з черевцем.
3. Особливості покривів тіла
1. Містять солі Кальцію
2. Хітинова кутикула з воскоподібною плівкою.
3. Кутикула, що містить хітин.
4. Наявність вусиків на голові:
1. Дві пари вусиків: довгі і короткі.
2. Одна пара вусиків.
3. Вусиків не мають.
5. Кількість ніг.
1. Чотири пари ніг.
2. Десять і більше пар ніг.
3. Три пари ніг.
6. Ротові органи.
1. Сисний ротовий апарат.
2. Гризучо-лижучий ротовий апарат
3. Пара хеліцер і пара педипальп.
7. Харчування.:
1. Всеїдні. Можуть поїдати падло.
2. Харчуються рослинами.
3. Хижаки. Харчуються виключно живою здобиччю.
8. Особливості травлення.
1. Попереднє перетворення їжі відбувається поза організмом.
2. Їжа перетворюється в шлунку.
3. Шлунок, складається із двох відділів. В більшому – їжа перетворюється, в меншому – проціджується, через пластинки з волосками.
9. Органи дихання.
1. Зябра.
2. Трахеї.
3. Легеневі мішки і два пучки трахей.
10. Органи виділення.
1. Мальпігієві судини.
2. Зелені залози.
3. Нирки.
11. Органи чуття.
1. Волоски на ногощупальцях.
2. Довгі вусики.
3. Пара щупиків на голові.
12. Органи зору.
1. Пара складних фасеточних очей з мозаїчним зором.
2. Кілька пар простих очей.
3. Складні та прості очі.
13. Характер добової активності.
1. Активні в світлий час доби.
2. Проявляють активність в вечірні години.
3. Ведуть нічний спосіб життя.
14. Тип розвитку.
1. Прямий, протікає без перетворення.
2. Непрямий, протікає з повним перетворенням.
3. Непрямий, протікає з неповним перетворенням.
15. Роль в природі та в житті людини .
1. Запилює квіткові рослини, свійська комаха.
2. Обмежує чисельність мух, комарів та інших комах.
3. Виконує роль прибиральника, є цінним харчовим продуктом.