Тема. Загальна характеристика класу Комахи. Практична робота № 1. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у комах
Мета. Розширити знання учнів про різноманітність членистоногих, особливості їх зовнішньої будови та пристосування до способу життя; формувати навички опису біологічних обʼєктів. Розвивати уміння порівнювати риси подібності та відмінності між класами типу, робити висновки про взаємозв'язок будови тіла тварини та способу її життя, вміння робити узагальнення; розвивати спостережливість, пам'ять, увагу, логічне мислення; формувати життєві компетентності: загальнокультурну та екологічну грамотність, вміння працювати в парі, обробляти інформацію та обмінюватися нею. Виховувати бережливе ставлення до живої природи планети.
Тема. Загальна характеристика класу Комахи. Практична робота № 1. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у комах
Мета.
Освітня. Розширити знання учнів про різноманітність членистоногих, особливості їх зовнішньої будови та пристосування до способу життя; формувати навички опису біологічних обʼєктів.
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати риси подібності та відмінності між класами типу, робити висновки про взаємозв’язок будови тіла тварини та способу її життя, вміння робити узагальнення; розвивати спостережливість, пам’ять, увагу, логічне мислення; формувати життєві компетентності: загальнокультурну та екологічну грамотність, вміння працювати в парі, обробляти інформацію та обмінюватися нею.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до живої природи планети.
Тип уроку. Формування вмінь та навичок.
Форма уроку. Синтетична.
Місце уроку в навчальній темі. Поточний.
Матеріали та обладнання: презентація, роздатковий матеріал, ТЗН, ІКТ.
Основні поняття та терміни: комахи, крила комах, ротовий апарат, тип кінцівок комах.
Очікувані результати: учні називають істотні ознаки комах, наводять приклади середовищ існування, типів кінцівок та ротового апарату комах, роблять висновки про взаємозв’язок будови тіла та способу життя комах.
ХІД УРОКУ
І. Організація та налаштування на діяльність
Доброго дня діти! Рада бачити вас на уроці біології. Це значить, що настав час вам знову зазирнути за лаштунки природи. Адже, як влучно зазначив бельгійський вчений-зоолог Бернар Ейвельманс «Ми живемо на нашій планеті серед безлічі знаків питань, які щедро поставила перед нами природа». Сподіваюсь, на цьому уроці ви докладете всіх зусиль, щоб знайти відповіді на деякі з них. Тож рушаймо! (Початок демонстрації презентації, слайд 1).
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів та мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Звісно, з собою потрібно прихопити в дорогу той багаж знань, який ви вже придбали. Давайте пригадаємо, яку групу тварин, ми розглядали на минулому уроці? (Очікувана відповідь: клас Павукоподібні)
(За наявності інтернету в класі, або в учнів ґаджетів з доступом до інтернету, можна виконати цю вправу в LearningApps за посиланням в презентації або наданим QR-кодом)
Ознаки, які виявилися «зайвими», насправді характеризують ще один клас тварин, які належать до типу Членистоногі. (Слайд 3)
Отже, тема нашого уроку «Загальна характеристика класу Комахи». (Зазначаємо в зошитах тему уроку) (Слайд 4, крок 1).
Ми вже з вами згадували, що комахи найчисленніша група тварин на Землі. Деякі його представники вважаються найдавнішими мешканцями планети. Вони населяли її ще 400 мільйонів років тому. Цьому класу вдалося зберегтися і вижити в умовах катаклізмів, що не раз траплялися на Землі. Вчені встановили, що в середньому на території, що дорівнює квадратному кілометру, мешкає близько 26 мільярдів різних комах, які відрізняються один від одного способом життя, харчовими уподобаннями, тривалістю життя та особливостями розвитку.
Наше завдання сьогодні: з’ясувати ознаки, за яким комахи відрізняються від представників інших класів типу Членистоногі, а також провести дослідження та виявити риси пристосованості комах до різноманітних умов існування. (Слайд 4, крок 2)
ІІІ. Формування вмінь та навичок.
Саме ці комахи будуть сьогодні об’єктом ваших досліджень під час виконання практичної роботи, тема якої «Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у комах» (Зазначаємо в зошитах тему практичної роботи).
На ваших столах є інструктивні картки та картки із зображеннями та довідковою інформацією про комах (за наявності – натуральні об’єкти).
Тож, приступайте до роботи. (Учні виконують та оформляють практичну роботу у зошитах по парах)
ІV. Узагальнення та систематизація знань.
Представлення окремими парами результатів своїх досліджень. Обговорення відповідей учнів. (Формулювання або наголошення висновку, залежно від результатів роботи дітей)
VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.
VІІІ. Підведення підсумків уроку.
Оцінювання роботи учнів вчителем на основі іншими учнями та індивідуальних відповідей під час уроку.
Прийом «Кольорова феєрія»
Прийом «Незакінчене речення».