Календарно-тематичне планування
з біології
у 8 класі
на 2019-2020н. р.
Складено згідно з навчальною програмою для загальноосвітніх навчальних закладів, БІОЛОГІЯ 6– 9 класи.
Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
Наведена кількість годин на вивчення кожної теми є орієнтовною. Послідовність тем у межах одного навчального року вчитель може змінювати на власний розсуд (без порушення логіки викладання). Елементи змісту, які є необов’язковими й можуть вивчатися опційно (за вибором учителя), виділено курсивом; так само виділено опційні складові очікуваних результатів навчально-пізнавальної діяльності учнів. Виконання та захист проектів передбачає проведення учнями дослідницької роботи і представлення її результатів; проекти інших типів (творчі, інформаційні тощо) вчитель може впроваджувати додатково за бажанням. Кожен учень упродовж навчального року має взяти участь хоча б в одному навчальному проекті.
Календарне планування уроків біології людини у 8 класі
(70 годин – 2 години на тиждень, із них 4 години – резервних)
№ п/п |
Теми уроків |
Лабораторні роботи,дослідження,проекти |
Дата
|
Вступ(2 год.) |
|||
1 |
Біосоціальна природа людини. Науки, що вивчають людину. Методи дослідження організму людини. |
|
|
2 |
Значення знань про людину для збереження її здоров’я. |
|
|
ТЕМА 1. ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ ЯК БІОЛОГІЧНА СИСТЕМА (орієнтовно 7 год) |
|||
3 |
Організм людини як біологічна система. Різноманітність клітин організму людини . |
|
|
4 |
. Тканини. Органи. Фізіологічні системи
|
Лабораторне дослідження: ознайомлення з препаратами тканин людини |
|
5 |
Поняття про механізми регуляції. |
|
|
6 |
Нервова регуляція. Нейрон. Рефлекс. Рефлекторна дуга. |
|
|
7 |
Гуморальна регуляція. Поняття про гормони. |
|
|
8 |
Імунна регуляція. |
|
|
9 |
Узагальнення знань |
|
|
ТЕМА 2. ОПОРА ТА РУХ (орієнтовно 6 год) |
|||
10 |
Значення опорно-рухової системи, її будова та функції.. Кістки, хрящі. З’єднання кісток.
|
Лабораторні дослідження мікроскопічної будови кісткової, хрящової та м’язової тканин; |
|
11 |
Огляд будови скелета |
|
|
12 |
Функції і будова скелетних м’язів Основні групи скелетних м’язів. |
|
|
13 |
Робота м’язів. Втома м’язів |
Лабораторні дослідження розвитку втоми при статичному і динамічному навантаженні; впливу ритму і навантаження на розвиток втоми. |
|
14 |
Розвиток опорно-рухової системи людини з віком. Надання першої допомоги при ушкодженнях опорно-рухової системи. Профілактика порушень опорно-рухової системи. |
|
|
15 |
Проект (за вибором) Гіподинамія – ворог сучасної людини Рухова активність - основа фізичного здоров’я |
|
|
|
ТЕМА 3. ОБМІН РЕЧОВИН ТА ПЕРЕТВОРЕННЯ ЕНЕРГІЇ В ОРГАНІЗМІ ЛЮДИНИ (орієнтовно 3 год) |
||
16 |
Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини – основна властивість живого. |
|
|
17 |
Харчування та обмін речовин.
|
.Дослідницький практикум №1.Самоспостереження за співвідношенням ваги і росту тіла. |
|
18 |
Їжа та її компоненти. Склад харчових продуктів. Значення компонентів харчових продуктів. Харчові та енергетичні потреби людини. |
Проект Збалансоване харчування. |
|
ТЕМА 4. ТРАВЛЕННЯ (орієнтовно 6 год) |
|||
19 |
Значення травлення. Система органів травлення. |
|
|
20 |
Процес травлення: ковтання, перистальтика, всмоктування. Процес травлення у ротовій порожнині
|
Лабораторні дослідження зовнішньої будови зубів (за муляжами, моделями) Дослідницький практикум №2Дія ферментів слини на крохмаль. |
|
21 |
Процес травлення в шлунку і кишечнику. |
|
|
22 |
Регуляція травлення. |
|
|
23 |
Харчові розлади та їх запобігання. |
. |
|
24 |
Узагальнення знань по темі Обмін речовин» «Травлення» |
|
|
ТЕМА 5. ДИХАННЯ (орієнтовно 4 год)+1 р |
|||
25 |
Значення дихання. Система органів дихання. |
|
|
26 |
Газообмін у легенях і тканинах. |
|
|
27 |
Дихальні рухи. Нейрогуморальна регуляція дихальних рухів. |
|
|
28 |
Профілактика захворювань дихальної системи. |
|
|
29 |
Контрольна робота №1 |
|
|
ТЕМА 6. ТРАНСПОРТ РЕЧОВИН (орієнтовно 7 год) |
|||
30 |
Внутрішнє середовище організму. Поняття про гомеостаз. Кров, її склад та функції. Лімфа |
Лабораторні роботи: 1.Мікроскопічна будова крові людини. |
|
31 |
Зсідання крові. Групи крові та переливання крові. |
|
|
32 |
Імунна система. Імунітет. Специфічний і неспецифічний імунітет. Імунізація.. Алергія. СНІД. |
|
|
33 |
Система кровообігу. Серце: будова та функції. Робота серця
|
Лабораторні дослідження: вимірювання частоти серцевих скорочень Дослідницький практикум №3.Самоспостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня. |
|
34 |
Будова та функції кровоносних судин. Рух крові |
|
|
35 |
Кровотечі. |
|
|
36 |
Серцево-судинні хвороби та їх профілактика. |
|
|
37 |
Узагальнення по темі « Транспорт речовин», |
|
|
ТЕМА 7. ВИДІЛЕННЯ. ТЕРМОРЕГУЛЯЦІЯ (орієнтовно 4 год) |
|||
38 |
Виділення - важливий етап обміну речовин. Будова і функції сечовидільної системи. |
|
|
39 |
Захворювання нирок та їх профілактика. |
|
|
40 |
Значення і будова шкіри. Терморегуляція. |
|
|
41 |
Перша допомога при термічних пошкодженнях шкіри (опіки, обмороження), тепловому та сонячному ударі. Захворювання шкіри та їх профілактика |
Проект Визначення типу шкіри на різних ділянках обличчя та складання правил догляду за власною шкірою. |
|
ТЕМА 8. ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ. НЕРВОВА СИСТЕМА (орієнтовно 5 год) |
|||
42 |
Будова нервової системи. Центральна і периферична нервова система людини. |
|
|
43 |
Спинний мозок. |
Лабораторні дослідження Вивчення будови спинного та головного мозку людини (за муляжами, моделями, пластинчастими препаратами). |
|
44 |
Головний мозок. |
|
|
45 |
Поняття про соматичну нервову систему. Вегетативна нервова система. |
|
|
46 |
Профілактика захворювань нервової системи. |
|
|
ТЕМА 9. ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ. СЕНСОРНІ СИСТЕМИ (орієнтовно 7 год) |
|||
47 |
Загальна характеристика сенсорних систем, їхня будова. |
|
|
48 |
Зорова сенсорна система. Око. Гігієна зору. |
|
|
49 |
Сприйняття світла, кольору, простору |
Лабораторні дослідження:
визначення акомодації ока; |
|
50 |
Слухова сенсорна система. Вухо. Гігієна слуху.
|
Лабораторні дослідження: вимірювання порога слухової чутливості.
|
|
51 |
Сенсорні системи смаку, нюху |
|
|
52 |
Сенсорні системи рівноваги, руху, дотику, температури, болю. |
Дослідницький практикум №4Дослідження температурної адаптації рецепторів шкіри. |
|
53 |
Узагальнення знань по темі «Сенсорні системи» |
|
|
ТЕМА 10. ВИЩА НЕРВОВА ДІЯЛЬНІСТЬ (орієнтовно 7 год) |
|||
54 |
Поняття про вищу нервову діяльність та її основні типи.
|
Дослідницький практикум №5.Визначення типу вищої нервової діяльності та властивостей темпераменту |
|
55 |
Умовні та безумовні рефлекси |
Лабораторне дослідження: визначення реакції зіниць на світло; |
|
56 |
Інстинкти. |
|
|
57 |
Мова. Мислення та свідомість |
|
|
58 |
Навчання та пам’ять.
|
Лабораторне дослідження: дослідження різних видів пам’яті |
|
59 |
Сон. Біоритми. |
|
|
60 |
Узагальнення по темі « Вища нервова діяльність» |
|
|
ТЕМА 11. ЕНДОКРИННА СИСТЕМА (орієнтовно 3 год) |
|||
61 |
Ендокринна система. Залози внутрішньої та змішаної секреції. Залози внутрішньої та змішаної секреції. |
|
|
62 |
Профілактика захворювань ендокринної системи.
|
Проект. Йододефіцит в організмі людини, його наслідки та профілактика (або тематика за вибором учителя) |
|
63 |
Взаємодія регуляторних систем |
|
|
ТЕМА 12. РОЗМНОЖЕННЯ ТА РОЗВИТОК ЛЮДИНИ (орієнтовно 4 год) |
|
||
64 |
Будова та функції репродуктивної системи. |
|
|
65 |
Статеві клітини. Запліднення. Менструальний цикл. |
|
|
66 |
Вагітність. Ембріональний період розвитку людини. Плацента, її функції. |
|
|
67 |
Постембріональний розвиток людини. Репродуктивне здоров’я. |
|
|
68 |
Узагальнення Цілісність організму людини. Взаємодія регуляторних систем організму. |
|
|
69р |
Контрольна робота №2 |
|
|
70р |
Повторення вивченого |
|
|