Урок: "Значення травлення. Система органів травлення".

Про матеріал
Розробка уроку "Значення травлення. Система органів травлення" містить матеріали для вивчення теми: завдання, малюнки, таблиці, варіанти заповнення таблиць учнями і короткі описи складових системи травлення людини. Розробка передбачає активне сприйняття матеріалу учнями: робота в групах, складання опорних схем, обговорення висловів, висловлювання власних суджень.
Перегляд файлу

Тема уроку: Значення травлення. Система органів травлення

Мета уроку:

 освітня: ознайомити учнів зі значенням травлення, морфолого-анатомічною структурою травної системи, ознайомити з основними методами дослідження функцій органів травлення;

розвивальна: розвивати логічне мислення, вміння працювати з текстом підручника, робити висновки і узагальнення, удосконалювати вміння працювати з додатковою літературою, працювати в групах;

виховна:  виховувати бережливе ставлення до власного організму.

Обладнання й матеріали: таблиця «Органи травлення», схеми з курсу зоології із зображенням різних типів травних систем, роздатковий матеріал

Базові поняття й терміни: травлення, ферменти, травний канал, ротова порожнина, стравохід, шлунок, кишечник, фістула, зондування,  ендоскопія, електрогастрографія.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Сирий матеріал, який надходить у завод,

проходить довгий ряд цехів,

у яких він піддається відомій механічній

і головним чином хімічній обробці й через

бокові ворота переводиться в магазин тіла.

І. П. Павлов  

Хід уроку

І. Організаційний етап

 

II. Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда:

  •                 Як побудована травна система ссавців?
  •                 Які функції вона виконує?
  •                 Які використовують методи для вивчення стану організму людини?

Біологічний диктант

 

  1.               Основні поживні речовини — ... (білки, жири, вуглеводи).
  2.               Тип живлення людини — ...(гетеротрофний).
  3.               Травлення здійснюється за рахунок... {травних соків).
  4.               Сукупність усіх хімічних перетворень речовин в організмі з моменту надходження до моменту виведення продуктів розпаду називається ...   (обмін речовин).
  5.               Багато вітаміну С міститься в …( чорній смородині, лимоні, шипшині).
  6.               Білки розщеплюються до... (амінокислот).
  7.               Жири розщеплюються до... (жирних кислот і глі­церину).
  8.               Складні вуглеводи розщеплюються до... (глюкози).
  9.               Розщеплення (розкладання) поживних речовин на простіші сполуки це … (дисиміляція)
  10.          Потреба людини в поживних речовинах визначається … (масою, віком,  руховою активністю).
  11.          За відсутності вітамінів виникає захворювання… ( авітаміноз).
  12.          За нестачі вітамінів виникає захворювання …( гіповітаміноз).

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

 

Прийом «Дивуй»

  • Людина з’їдає за рік в середньому 500 кг їжі.
  • Загальна довжина травної системи дорослої людини становить близько 9 метрів.
  • Потрібно близько 72 годин, щоб перетравити святкову вечерю. Першими перетравлюються вуглеводи (хліб, пироги, печиво, кекси), потім перетравлюються білки (наприклад, смажена курка), і найдовше перетравлюються жири, включаючи соуси та вершки з тістечок.

 

IV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

 

  •                   Які системи органів зображені на малюнках?
  •                   Яким тваринам вони належать?
  •                   Як ускладнюється травна система в процесі еволюції тваринного світу?
  •                   Чи здогадались ви, що ми будемо вивчати сьогодні на уроці?

 

Формулювання теми та завдань уроку.

V. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя

1) Метод «Мозковий штурм»

- Що вам відомо про процес травлення? (Збираються ідеї, записуються на дошці, потім формулюється і записується визначення поняття Травлення)

В процесі життєдіяльності організму вони синтезуються та розпадаються. Ці процеси у всіх клітинах, тканинах і системах відбуваються безперервно та характеризують обмін речовин, які є продуктами життя. Якщо припиняється обмін речовин – припиняється життя.

Харчування – необхідна умова для нормального розвитку, росту та життєдіяльності людського організму. До складу різноманітних харчових продуктів входять поживні речовини. Які? (Білки , жири, вуглеводи, мінеральні солі, вітаміни і вода. )

Білки, жири, вуглеводи, мінеральні речовини та вітаміни, які надійшли з їжею, змінюються, перетворившись на субстракти тканин організму, а продукти обміну, які утворилися внаслідок окислення цих речовин, із організму виводяться. Початкові стадії хімічних змін із харчовими продуктами відбуваються у системі травлення. Основа травлення це розщеплення великих і складних молекул (білків, вуглеводів та жирів) до їх складних компонентів.

Їжа, переміщуючись органами травлення, піддається дії соків, які сприяють її перетравленню. До складу цих соків входять різні хімічні речовини.

Травленням слід вважати процес фізичних і хімічних змін їжі, що надійшла в організм, внаслідок якого складні харчові речовини перетворюються на простіші, здатні засвоюватися організмом.

Травлення – це початковий етап  обміну речовин між організмом і зовнішнім середовищем. Розщеплення поживних речовин відбувається в органах травлення поетапно, з допомогою травних соків.

Система органів травлення забезпечує приймання, роздрібнення, розрідження, переміщення, розщеплення і всмоктування їжі та видалення перетравлених решток.

 

https://naukozavr.info/wp-content/uploads/2020/05/Shema-travnoyi-systemy-lyudyny.jpg

2 Загальний огляд травної системи людини .(Робота з підручником ,таблицею «Травна система», складання опорної схеми)

Будова і функції органів травлення - ТРАВЛЕННЯ - БІОЛОГІЯ ЛЮДИНИ -  Біологія. Комплексний довідник - підготовка до ЗНО та ДПА - помічник у  підготовці до державної підсумкової атестації, тематичного оцінювання або  уроку

Види травлення

Виділяють три види травлення за місцем, де фермент впливає на речовину:

  •                   Внутрішньоклітинне травлення, що відображає свою назву. Цей вид травлення відбувається всередині клітини при захопленні речовини за допомогою фагоцитозу. У людини таке травлення можна побачити в імунних клітин.
  •                   Порожнинне травлення відбувається на значній відстані від секреторних клітин, в порожнині шлунково-кишкового тракту.
  •                   Мембранне травлення здійснюється ферментами, що знаходяться на мембрані клітини при контакті з нею речовини. Таке травлення можна виявити в тонкому кишечнику, де відбувається остаточне розщеплення і всмоктування речовин.

 

                 Оболонки стінного травного каналу  (Схема)

         

                               м’язова; зовнішня.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Будова і функції органів травної системи. (Робота в групах. Складання таблиці).

Відділи травної системи людини

Травна система складається зі шлунково-кишкового тракту (травного каналу) і допоміжних органів травної системи (травних залоз).

Схема будови травного каналу.

http://8next.com/uploads/fotos/7bio/bl_011_3.png

Шлунково-кишковий тракт має вигляд трубки з розширенням (шлунок) і петлями (кишки) загальною довжиною 6-9 м: починається ротовою порожниною, за нею розміщені глотка, стравохід, шлунок, тонкий кишечник, товстий кишечник і завершується анальним отвором.

Побудований так, що їжа по ньому може просуватися тільки в одному напрямі (від рота до анального отвору), тому людина може продовжувати харчуватися й тоді, коли з'їдена раніше їжа ще перетравлюється.

Допоміжні органи травної системи: травні залози (слинні, печінка із жовчним міхуром і підшлункова залоза) виробляють секрети, необхідні для процесів травлення. Ці органи виробляють та зберігають речовини, які допомагають травленню, але їжа крізь них не проходить.

ОСНОВНІ ФУНКЦІЇ ТРАВНОЇ СИСТЕМИ:

Функції травної системи людини

 

Функція

Значення

Забезпечують

Рухова функція

забезпечує захоплення їжі, її подрібнення, змішування з травними соками, просування її по травному тракту, виведення неперетравлених решток назовні.

М'язи нижньої щелепи, язика, м'якого піднебіння та стінок травного каналу

Секреторна функція

забезпечує виділення травних соків і слизу, гормонів, які регулюють діяльність травної системи

слизові клітини слизової оболонки стінки травного каналу, великі залози

Функція розщеплення

забезпечує роз­щеплення складних молекул на їхні складові під дією травних ферментів

травні ферменти у складі травних соків, які продукують залози та залозиста оболонка травного тракту

Функція всмоктування

забезпечує надходження у кров та лімфу води, розчинних  мінеральних солей, вітамінів і простих речовин розщеплення молекул білків, жирів

слизова оболонка та судини, що підходять до органів травлення

Функція виділення

полягає у виведенні з організму деяких про­дуктів травлення, здебільшого не потрібних організму

сфінктер прямої кишки

Захисна функція

знешкодження чужорідних сполук та мікроорганізмів, що поступають з їжею

мигдалики у глотці, лімфовузли у стінках травного каналу, бактерицидні речовини у складі слини та травних соків, печінка (фільтрує кров, що відтікає від кишечника).

Регуляторна функція

Гуморальна регуляція процесів гормонами, участь печінки в теплорегуляції організму, апендиксу - в імунній регуляції.

ендокринна система шлунково–кишкового каналу (слизові оболонки шлунка, дванадцятипа­лої кишки та підшлункової залози), печінка, апендикс

 

Методи дослідження травлення .(Робота з підручником, складання опорної схеми)

Тема Живлення І травлення - Документ

Метод фістул (фістула — штучне сполучення порожнини вну-трішнього органа або протоки залози із зовнішнім середови-щем). Зондування (уведення до шлунка гумової трубки для взяття проб шлункового соку). Ендоскопія (уведення до травного каналу спеціальних оптичних приладів).

 Електрогастрографія (реєстрація електричних струмів шлунка).Метод фістул був розроблений російським фізіологом, лауреатом Нобелів Метод фістул (фістула — штучне сполучення порожнини внутрішнього органа або протоки залози із зовнішнім середовищем)

 

  https://svitppt.com.ua/images/20/19724/960/img1.jpg    https://svitppt.com.ua/images/20/19724/960/img4.jpg

https://svitppt.com.ua/images/20/19724/960/img6.jpg https://svitppt.com.ua/images/20/19724/960/img7.jpg   

 

https://svitppt.com.ua/images/20/19724/960/img9.jpg https://svitppt.com.ua/images/20/19724/960/img12.jpg

 

https://svitppt.com.ua/images/20/19724/960/img13.jpg

 

VІ. Узагальнення і систематизація знань

Робота в групах за методом «Бумеранг»

   Учні  продовжують працювати у вже створених групах, кожна з яких має скласти  одне запитання з використанням нових термінів і задати його іншій групі, якщо відповідь неправильна, то «бумеранг» повертається до того, хто його пускав.

 

Вправа «Правильна послідовність»

   На слайді зображені органи травної ситеми (пронумеровані), їх потрібно назвати та розмістити в правильній послідовності.

 

VІІ. Контролно-коригувальний етап

Вправа. «Закінчи речення» 

  1.               Найбільша травна залоза ___________
  2.               Травна система розпочинається із ____________
  3.               органом смаку ,  на слизовій оболонці якого містяться смакові рецептори є____________
  4.               Орган, в якому їжа накопичується і частково перетравлюється __________.
  5.               Орган, який виробляє жовч _________________.
  6.               Протоки підшлункової  залози  впадають у _________________.
  7.               Відділ травної системи де всмоктуються поживні речовини_______
  8.               Калові маси накопичуються у _____________.
  9.               Ротова порожнина переходить у ____________.
  10.          Найширший орган травної системи _____________.

 

VIII.Підведення підсумків уроку

Обговорення цитати

Людина живе не тим, що вона з’їдає, а тим, що перетравлює. (Бенджамин Франклін)

 

ІХ. Домашнє завдання

1.Опрацювати параграф підручника.

2. Підготувати повідомлення про захворювання зубів

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Сулік Оксана Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Сулік Оксана Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Кузьменко Tетяна Борисівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
22 жовтня 2020
Переглядів
15654
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку