«Природничі науки»Конспект уроку біології в 10класі на тему:Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки.

Про матеріал

Розробка інтегрованого уроку (природничі науки) біологія 10 клас на

тему: Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки.

Урок спрямований на те щоб сформувати в учнів знання про значення та роль води у живих системах, стандарти якості питної води, властивості води.Виховувати екологічну допитливість, потребу бережливого ставлення до водойм та економного використання води.

Перегляд файлу

Розробка інтегрованого уроку (природничі науки) біологія 9 клас

Тема: Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки.

КЛЮЧОВІ КОМПЕТЕНТНОСТІ: сформувати в учнів знання про значення та роль води у живих системах, стандарти якості питної води, властивості води.Виховувати екологічну допитливість, потребу бережливого ставлення до водойм та економного використання води. Розвивати в учнів вміння аналізувати і узагальнювати поданий матеріал. Розвивати інтерес до вивчення предмету.

Обладнання та матеріали:

     Відеоматеріали(презентація), картки до гри «Дилема», міні – плакати, ілюстрації.

Тип уроку:комбінований.

Використані джерела:

  1. https://naurok.com.ua/biblioteka
  2. http://moyaosvita.com.ua/biologija/neorganichni-rechovini-i-%D1%97x-rol-u-klitini/
  3. http://ukped.com/statti/teorija-navchannja/5864-voda-u-pryrodi-materialy-do-urokiv-3-i-klas.html
  4. www.google.com.ua/search?q=вода&rlz=1C1OKWM_ruUA785UA785&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjAvYfe6OLZAhVDMJoKHRMIBOsQ_AUICigB&biw=1360&bih=613#imgrc=BPLjjzMZuKxtyM:
  5. http://key-rich.com/zdorovie/koncepcija/sistema_estestvennogo_ozdorovlenija/lechenie_vodoj_kakuju_pit_vodu.html
  6. http://edufuture.biz/index.php?title=%D0%A2%D0%B5%D0%BC%D0%B0_4._%D0%9D%D0%B5%D0%BE%D1%80%D0%B3%D0%B0%D0%BD%D1%96%D1%87%D0%BD%D1%96_%D1%81%D0%BF%D0%BE%D0%BB%D1%83%D0%BA%D0%B8:_%D0%B2%D0%BE%D0%B4%D0%B0_%D1%82%D0%B0_%D0%BC%D1%96%D0%BD%D0%B5%D1%80%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D1%96_%D1%81%D0%BE%D0%BB%D1%96.
  7. www.google.com.ua/search?q=молекула+води+фото&rlz=1C1OKWM_ruUA785UA785&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiqscC96-LZAhXBBZoKHYxZBPYQ_AUICigB&biw=1360&bih=613#imgrc=KfGXH3eC7-8ngM:
  8. Мотузний В.О. Біологія : Навч.посіб./ За ред.О.В.Костильова.-2-ге вид., М85 стер.-К.:Світ успіху,2009.-751с.:іл.
  9. Підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів/Р.В. Шаламов,Г.А.Носов,О.А.Литовченко,М.С.Каліберда.- Харків : Соняшник. 2017- 352.: іл.

Хід уроку

І. Організаційний момент(1-2хв).

Привітання з учнями.

Чергові повідомляють про відсутніх у класі учнів.

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності(5хв).

  1. Фронтальна бесіда
  • У якому середовищі виникло життя?
  • Скільки води щодня споживає доросла людина?
  • Чи може людина прожити без води?
  • Чому потрібно контролювати якість питної води?
  1. Інтерактивна вправа «Асоціація»(метод офлайн скрайбінгу)

На дошці написане слово «вода», учні повідомляють, які асоціації у них викликає це слово. Учитель у вигляді промінчиків записує кожне повідомлення.

    3.Ітерактивна вправа «Знайди пару»(метод онлайн скрайбінгу)(Слайд№1)

       Знайди та зєднай частинки висловів про воду:      https://learningapps.org/watch?v=ph8id0h1n17

ІІІ. Вивчення нового матеріалу(20хв).(Слайд №2)

        Розповідь учителя.

        Вода - унікальна хімічна речовина без якої не було б життя на землі. Більша частина нашої планети вкрита нею: океани, моря, річки, озера... Льодовики в Антарктиді, хмари - це теж вода. (Слайд№3)

Перше місце серед хімічних сполук будь – яких клітин займає вода.

Вода – це життя, яка має унікальні властивості, що дали цій речовині зайняти найвагоміше місце на планеті. Запаси води величезні, проте абсолютна більшість – це гірко – солона морська вода, непридатна для пиття та технологічного використання.  Прісна вода на планеті становить лише 2% від її загальної кількості.

Вода має унікальні особливості. Найголовніша особливість – це полярність молекули води, тобто один кінець має позитивний заряд а інший – негативний. Завдяки полярності молекул і здатності утворювати водневі зв’язки вода є досконалим розчинником для полярних речовин.(Слайд №4,5,6)

                  Похожее изображение           Похожее изображение                                                            

 

Проведення інтерактивної гри «Мозковий штурм»

Учитель на дошці записує два слова гідрофільна та гідрофобна. Учні міркують та висловлюють значення цих слів. Учитель всі варіанти висловлювань записує на дошці.

Розповідь учителя.

Всі речовини клітини поділяються на дві групи: гідрофільні – «любов до води», та гідрофобні – «страх до води» (грец. «філео» - любити, «фобос» - боятись, «гідро» - вода). Отже речовини які добре розчиняються у воді – це гідрофільні, а речовини які майже не розчиняються у воді – це гідрофоби, наприклад, жири.(Слайд№7)

Поміркуйте, які речовини називають амфіфільні?

Таким речовинам властива гідрофільно – гідрофобна властивість, тобто вони одночасно і розчиняються у воді і проявляють гідрофобні властивості. Наприклад – це і фосфоліпіди, деякі види білків, ліпопротеїди.

 

Розглянемо та занотуємо в робочі зошити інші властивості

 води.( Слайд№8-18)

Вода має високу теплопровідність, тобто рівномірний розподіл теплоти між тканинами.Воді притаманна велика теплоємність, тобто здатність поглинати тепло.

Вода має у рідкому стані більшу густину, ніж у твердому. Ця властивість води важлива для живих організмів під час замерзання.

Воді притаманний поверхневий натяг. Наприклад, сили поверхневого натягу тягнуть вгору воду із ґрунту.

Розглянемо та занотуємо в робочі зошити функції води.

Вода – це універсальний розчинник

Вода є середовищем для здійснення різних хімічних реакцій

Вода – це основа внутрішнього середовища організму

Вода визначає тургор (внутрішній тиск) та об’єм клітини.

Вода бере участь у гідролізі (розчепленні органічних сполук)

Вода має транспортну функцію. Всі речовини проникають або виводяться із клітини в розчиненому стані.

Терморегуляторна функція води (потовиділення у тварин)

Вода входить до складу слини, жовчі, слизу є компонентом змащувальних рідин.

Вода в організмі перебуває у вільному та зв’язаному або структурованому  станах. Вільна вода є універсальним розчинником. Структурована – формує оболонку і запобігає взаємодії між ними.

 

Які ще неорганічні сполуки, крім води, є в організмах? Які їхні функції?(Слайд№25-33)

 

   Для підтримання процесів життєдіяльності окремих клітин і організму в цілому важливе значення мають солі неорганічних (мінеральних) сполук. У живих організмах вони розчинені в воді (у вигляді іонів) або перебувають у вигляді твердих сполук. Іони утворені катіонами металів (калію, натрію, кальцію, магнію тощо) і аніонами кислот (хлоридної - СІ-, сульфатної - НSO4-, SO42-, карбонатної - НСО3-, фосфатної - Н2РО4-, НРО42- та ін.).

 

Різна концентрація К+ і Na+ поза клітинами та всередині них спричинює виникнення різниці електричних потенціалів на плазматичних мембранах клітини. Це забезпечує передачу нервових імпульсів, а також транспорт речовин через мембрани. Регуляторну функцію та активацію багатьох ферментів здійснюють Са2+ і Мg2+. Сполуки кальцію (СаСО3) входять до складу черепашок молюсків і найпростіших (радіолярій) внутрішньоклітинний скелет побудований з двооксиду силіцію (SіО2) або сульфатнокислого стронцію (SrSO4).

 

Важливі функції виконують також неорганічні кислоти. Так, хлоридна кислота створює кисле середовище в шлунку хребетних тварин і людини, забезпечуючи цим активність ферментів шлункового соку. Залишки сульфатної кислоти, приєднуючись до нерозчинних у воді сполук, забезпечують їхню розчинність. Це сприяє виведенню даних сполук з клітин і організму.

 

Загальний вміст неорганічних речовин у клітинах різних типів варіює в межах від одного до декількох відсотків.

ІV. Узагальнення і систематизація знань(13 хв)

1) Проведення з учнями гри «Дилема»(5хв)

Учитель  об’єднує учнів у дві групи. Надається картка з дилемою. Для обговорення  заданих  дилеми 5 – 7 хв. Обговорення в середині груп завершується, після чого повідомляються варіанти відповідей груп на поставлену дилему. Групи обмінюються думками, проходить дискусія.

Картка№1

 Чи можна назвати природну воду чистою з хімічної точки зору?

- Природну воду з хімічної точки зору не можна назвати чистою, тому що вона містить розчинені речовини, переважно різні солі. Саме тому вода, взята із різних колодязів, має різний смак, морська вода солона, а дощова за смаком відрізняться від річкової.

 

Картка №2

 

Як можна довести, що природна вода містить солі?

-  Про наявність солей у природній воді можна перекона­тися на досліді. У порцеляновій чашці випаримо трохи річкової або водопровідної води. Коли вона вся випарується, на дні чашки зали­шається твердий наліт — це і є солі, що містилися у воді.

Розповідь учителя.

Способи очищення води.

Існують фізичні  (фільтрація води), фізико – хімічні ( додавання спеціальних речовин), біологічні   (створюють штучні ланцюги живлення) методи очищення води.

2) . Прокоментуйте цитату(4 хв)

 Антуан Де Сент – Экзюпері. «Планета людей».

«Вода! У тебе немає ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою насолоджуєшся, не розуміючи, що ти таке. Ти не просто необхідна для життя, ти і є життя. З тобою у всій істоті розливається блаженство, яке не пояснити тільки нашими п'ятьма почуттями. Ти нам повертаєш сили і властивості, на яких ми вже поставили було хрест. Твоїм милосердям знову відчиняються  вичерпані джерела серця.

Ти - найбільше багатство у світі »

3)Метод « Так – Ні»(4 хв)

  1. 2/3 земної поверхні займає вода ( так )
  2. Хімічна формула води: Н –О (ні )
  3. Структурна формула води: Н – О –Н (так)
  4. Вода це – речовина без запаху й смаку ( ні) (прозора)
  5. Вода перебуває у трьох агрегатних станах: рідкому, твердому, газоподібному. (так)
  6. Молекула води – міцна сполука (так)

   V. Підбиття підсумків уроку (3 хв).

1.Висловлювання метод "Мікрофон".

Учні по черзі повідомляють, що вони запам’ятали з цього уроку, що нового дізналися, що найбільше зацікавило, які форми роботи були найефективніші і які б хотілося застосувати на наступних уроках?(Слайд №34)

  VI. Повідомлення домашнього завдання(2 хв).

  1. Опрацювати конспект, та матеріал з підручника.
  2.  Підготувати малюнки до конкурс на тему «Вода – це колиска життя, бережімо її»
  3. Підготувати власне дослідження на тему : «Як економити воду.»
doc
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
11 квітня 2018
Переглядів
1476
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку