Тема : Становлення особистості. Біосоціальний характер особистості. Розвиток особистості. Формування самосвідомості у підлітковому віці.
Мета: Дати уявлення про біосоціальний характер особистості та основні етапи її розвитку; вчити здійснювати аналіз складових свого особистісного розвитку; сприяти формуванню в учнів самосвідомості; розвивати толерантність, навички самоусвідомлення та самооцінки; виховувати свідоме прагнення ставити цілі й досягати їх.
Обладнання: папір, контурне зображення силуету людини, мультимедійна дошка, додатки.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
Організаційний момент:
Вітаюся, перевіряю присутність.
Актуалізація чуттєвого досвіду, опорних знань учнів:
Вправа «Стартове завдання»
1. Візьміть однакові аркуші паперу, складіть їх навпіл і без ножиць сформуйте половину контуру людського тіла.
2. Розгорніть фігурки і напишіть на них своє ім’я і п’ять особливих якостей (кмітливий ,романтичний …)
3. По черзі покажіть і прочитайте, що у вас вийшло.
4. Поміркуйте, чому з однакових папірців за однаковою інструкцією вийшли цілком різні фігурки.
Мотивація навчальної діяльності учнів
Слухання та обговорення притчі пар.12 ст.63. Отже, на сьогоднішньому уроці ми повинні зрозуміти, що кожна особистість є індивідуальна, також ми будемо навчатись формувати власну особистість та постановку і досягнення мети.
Вивчення нового матеріалу:
Об'єднайтесь у групи (1,2,3,4) й обговоріть правильність таких тверджень: спокійна музика для релаксації та картки із завданнями для кожної із груп
1 групи додаток 1 із завданням «1 Біосоціальний характер особистості» ст. 63-64
2 групи додаток 2 із завданням «2 Стадії і завдання психічного розвитку особистості» ст. 64-65
3 групи додаток 3 із завданням «3 Формування самосвідомості у підлітковому віці» ст.65
4 групи додаток 4 із завданням «4 Піраміда потреб»ст.65-66
Учні працюють в групах з підручником 10 хв. Потім кожна група оголошує відповіді на поставлені запитання. Вчитель робить підсумок після виступу кожної із груп.
Фізкультхвилинка додаток-8.
Кожна людина — особистість;
особистість — це те, що відрізняє людину від тварини;
особистість є продуктом історичного розвитку, тобто виникає на певному ступені еволюції людського суспільства;
особистість людина, яка має свідомість, здатна до пізнання, спілкування та праці, до управління своєю поведінкою, діяльністю й психічним розвитком; особистість є відмінною характеристикою людини, тобто тим, що відрізняє одну людину від іншої.
Біосоціальний характер особистості. Людина є частиною природи як біологічна істота. Соціальною істотою людина стає вже в дитинстві в процесі формування особистості як майбутнього члена суспільства. Цей процес відбувається паралельно:! біологічним розвитком людини. Соціальне існування людини характеризується здатністю до аналізу себе й навколишнього середовища, на відміну від переважно інстинктивної поведінки тварин.
Людина — біосоціапьна істота, невід'ємна частина природи, живий організм, що підкоряється біологічним законам і, з огляду на особливості свідомості та психіки, пристосований до суспільного способу буття разом із подібними собі. Людина органічно поєднує у своїй життєдіяльності фізичний, практичний і духовний способи існування, вона спроможна цілеспрямовано вдосконалювати світ і саму себе. Якщо людська особа усвідомлює свої якості, свою унікальність, свої вади та переваги, вона стає особистістю. Коли ж це усвідомлення сягає розуміння, що внаслідок унікальності та неповторності особистості існує дещо таке, що здатна зробити лише вона й прагне це виконати будь-що, людська особистість набуває рис індивідуальності.
Чинники становлення людини
Біологічні Соціальні
Прямоходіння Праця
Розвиток руки Колективна діяльність
Розвиток мозку Мислення
Мовлення Мова і спілкування
Моральність
Сторінка 65 запитання: Виберіть із переліку те, що характеризує людину, як особистість у соціумі.
Сторінка 65 Ерік Еріксон визначив стадії розвитку людини протягом життя. Ви зараз перебуваєте на порозі переходу від підліткового віку до юнацтва – це дуже важливий і відповідальний період життя. Запитання: «Хто я», «Куди я рухаюся», «Ким я хочу стати».
Сторінка 65-66
-Проаналізувати стадії психо – соціального розвитку особистості. Скласти список своїх якостей та соціальних ролей.
- Придумати, яким(ою) ви хочете бути в майбутньому.
Формування самосвідомості в підлітковому віці
Сторінка 66
Піраміда потреб.
Сторінка 66-67
Проаналізувати піраміду потреб.
Закріплення вивченого матеріалу:
Гра дешифратор дод.5
Сторінка 68
Прочитайте китайську притчу. Поясніть, яка її основна думка.
Відпрацювання алгоритму постановки і досягнення мети.
Сторінка 69
Існують певні прийоми планування часу та досягнення мети, один із них – SMART:
S - спеціфік - каонкретний
M - мішуребл – вимірний
А – етінебл – досяжний
R – релевант – актуальний
Т – тайм баунт – обмежений у часі
За допомогою дод.6 спланувати досягнення мети на це літо.
Вправа « Намалюй смайлик» на одному із пальців руки намалюй смайлик та дізнаєшся хто ти. Дод. 7
Домашнє завдання: опрацювати параграф 12, скласти алгоритм постановки і досягнення мети одного із моїх батьків на це літо.
Дод.1
1 Біосоціальний характер особистості
Дод.2
2 Стадії і завдання психічного розвитку особистості
Дод.3
3 Формування самосвідомості у підлітковому віці
Дод.4
4 Піраміда потреб
Дод.5
Дешифратор
Щоб прочитати зашифровані слова, необхідно в кожному горизонтальному рядку закреслити три однакові літери.
Л Б С Ю Б С Д И Б С Н А Б Й І О З Й С О Ц Й І А Л З Ь Н З А Д І С М Д Т О М Т Д А М |
( Людина - біосоціальна істота)
Ч О И Ю С О Ч Ю И Б Ч А И Ю Д К Є О Н К Д Є Р Е Д Т Н Є А К Л Т Ю Д К Т И Н А К Т |
(Особа – конкретна людина)
Ш О А С О Б Ц А И Ш Ц С Т І С Ц А Т Ш Ь крім 3-ох букв С М К Ф О Н М К Р Ф Е Т М Н И Ф Й Л І А Ж Н Д Ж И Л Ж А В І Л Д А |
(Особистість – конкретний індивід)
Дод.5
Щоб прочитати зашифровані слова, необхідно в кожному горизонтальному рядку закреслити три однакові літери.
Л Б С Ю Б С Д И Б С Н А Б Й І О З Й С О Ц Й І А Л З Ь Н З А Д І С М Д Т О М Т Д А М |
Ч О И Ю С О Ч Ю И Б Ч А И Ю Д К Є О Н К Д Є Р Е Д Т Н Є А К Л Т Ю Д К Т И Н А К Т |
Ш О А С О Б Ц А И Ш Ц С Т І С Ц А Т Ш Ь крім 3-ох букв С М К Ф О Н М К Р Ф Е Т М Н И Ф Й Л І А Ж Н Д Ж И Л Ж А В І Л Д А |
Дод.6
Мета: |
||
S –specific - конкретний |
Чітко визначте та письмово сформулюйте результат, якого ви хочете досягти |
|
M – measurable - вимірний |
Результат досягнення мети повинен бути вимірним: досягнута вона повністю, частково чи ні |
|
A – attainable - досяжний |
Ставте реальну мету, щоб вона була досяжна для вас. Якщо ж досягти мети неможливо – змініть її. |
|
R – relevant - актуальний |
Мета має бути вам цікава, корисна, важлива та значуща. |
|
T – time – bound – обмежений у часі |
Визначте час, протягом якого ви реалізуєте мету, щоб спланувати конкретні кроки та етапи. |
|
Мета: |
||
S –specific - конкретний |
Чітко визначте та письмово сформулюйте результат, якого ви хочете досягти |
|
M – measurable - вимірний |
Результат досягнення мети повинен бути вимірним: досягнута вона повністю, частково чи ні |
|
A – attainable - досяжний |
Ставте реальну мету, щоб вона була досяжна для вас. Якщо ж досягти мети неможливо – змініть її. |
|
R – relevant - актуальний |
Мета має бути вам цікава, корисна, важлива та значуща. |
|
T – time – bound – обмежений у часі |
Визначте час, протягом якого ви реалізуєте мету, щоб спланувати конкретні кроки та етапи. |
|
дод.8
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
У володарки зими трішки замерзли ми.
Грудень каже: «Постривай !», січень просить:”Присідай !»
Встали – сіли, встали- сіли, розігріли наше тіло.
Вправо,вліво, повернулись і до когось посміхнулись.
Лютий місяць наказав: час збиратися до справ.
Сіли, діти всі гарненькі, спинки держимо рівненькі.