План - конспект уроку української літератури в 7 класі
Тема. Богдан Лепкий. «Мишка (Казка для дітей , для малих і великих )».
Мета: ознайомити оглядово учнів із життям та творчістю Б.Лепкого та його притчею-казкою, допомогти усвідомити ідейно - художнє значення твору; розвивати образне мислення, уміння помічати художні деталі, аналізувати та робити висновки ,аргументувати власні міркування;
розвивати усне мовлення семикласників;
виховувати в учнів загальнолюдські цінності та почуття гідності.
Обладнання: Авраменко О.М. Українська література: підручник для 7 класу; відео проектор, ілюстрації до твору.
Тип уроку:вивчення нового навчального матеріалу.
Епіграф.
Зроби добро і кинь його у море !
Хід уроку
Вступне слово вчителя.
Сьогодні на уроці ми повинні познайомитися з українським письменником Богданом Сильвестровичем Лепким,творчість якого довгий час була маловідомою,маловивченою,та його твором ,який має доволі дивну назву «Мишка (Казка для дітей , для малих і великих)» .
Запис учнями в робочих зошитах дати та теми уроку.
Стрічка часу(Слайд 2 ) допоможе нам зазирнути в далеке минуле і познайомитися з біографією цієї визначної особистості,матеріали якої нам підготували учні класу. Ми умовно поділили на їх на істориків,дослідників та літературознавців. Прошу вашої уваги.
Виступ істориків.
1.Богдан Лепкий. Повне ім’я - Богдан Теодор Нестор Лепкий(Слайд 3 ). Родом з Тернопільщини. Український поет,прозаїк, літературознавець,критик,перекладач,історик літератури,видавець,публіцист,громадсько-політичний діяч,художник. Добре знав польську мову,оскільки навчався і у школі,і в Бережанській класичній гімназії з польською мовою навчання.
2.Пробував себе у живописі. Після закінчення гімназії вступає до Віденської Академії мистецтв. Вашій увазі деякі живописні твори Б.Лепкого: портрети батьків,дружини,сестри,доньки.(Слайд 4 )
Виступ дослідників.
1.Після відкриття в Ягеллонському університеті (м.Краків. Польща) (Слайд 5 ) лекторату української мови та літератури запрошений сюди викладати ці предмети. І все його подальше життя було пов’язане саме з цим містом. Тут сім’ю Лепких і застала Перша світова війна. Разом з біженцями вони переїздять у Карпати і зупиняються у готелі в м. Яремчі. Але готель згодом знищують німці снарядами.
2. Письменник бачив спустошені села,голодних людей під час війни,тому й розповідав про це у своїх творах . Він хотів,щоб люди вирощували хліб,а не засівали землю снарядами та злобою. Повернувшись у 1941р.у Краків,після окупації Польщі нацистською Німеччиною,втративши роботу,підірвавши здоров’я, Б.Лепкий помирає. Похований у Кракові на Раковецькому цвинтарі. (Слайд 6 )
Виступ літературознавців.
1.Б.Лепкий утвердився в історії української літератури ,перш за все ,як поет,прозаїк і перекладач. Зокрема,вірш «Журавлі»(«Видиш (Чуєш),брате мій»,1910) став народною піснею,музику до якої створив брат письменника Левко Лепкий. Про особистість Т.Г.Шевченка очима Б.Лепкого можна дізнатися з його літературознавчого дослідження «Про житє великого поета Т.Шевченка…» . Відомі широкому загалу і його історичні твори: «Сотниківна», «Мазепа», «Крутіж».(Слайд 7 )
2.У 1905 р. Б.Лепкий переклав польською мовою «Слово о полку Ігоревім»,що було високо оцінено І.Франком. Також відомий як автор книг для дітей,зокрема казок. До речі, свою біографію він теж назвав «Казка мойого життя». (Слайд 8 )
Слово вчителя.
Протягом виступу літературознавців ви ,напевно, помітили ,що Б.Лепкий у своїй творчості звертався до серйозних тем, показував у творах великих постатей,визначних людей. Постає питання : чому раптом звертається до жанру казки ,і казки незвичайної ,а рекомендованої як для малого за віком читача ,так і для дорослого. Це проблемне питання залишиться відкритим ,ми до нього повернемося в кінці уроку,коли проаналізуємо твір. (Слайд 9 )
А зараз стрічка бачень (Слайд 10 ) нам допоможе збагнути,настільки правильно ви зрозуміли зміст твору.
Робота в групах.
I завдання:
I група учнів визначає,що у творі реальне,а що –фантастичне.
II група учнів визначає,що у творі сумне,а що – смішне.
III група учнів визначає,що у творі красиве,а що – потворне.
II завдання:
I група учнів вибудовує послідовність викладу тексту твору за елементами композиції.
II група учнів вибудовує послідовність викладу тексту твору за цитатами.
III група учнів вибудовує послідовність викладу тексту твору малюнками.
III завдання- гра «Чарівна скринька»:кожній групі учнів пропонуються картки з написаним на ній ключовим словом,за яким треба відновити фразу чи епізод твору (на вибір): мило; молоко; ящик.
IV завдання: використовуючи інтерактивний метод «Сонечко»,спробуємо скласти інтелект-карту,охарактеризувавши головну героїню нашого твору.Кожна група учнів називає по 2 риси вдачі Мишки,обґрунтовуючи свої твердження. (Слайд 11 )
Слово вчителя.
А зараз повернемося до нашого проблемного питання(Слайд 9 ) Дають відповіді по одному учню з кожної групи.
IV. Підсумки уроку.
Заключне слово вчителя.
Молодці ,ви всі правильно говорите,і я цілком погоджуюсь з вашими думками. Б.Лепкий змусив нас ,читачів,подивитися на світ ,зрозуміти життя очима маленької мишки. Через її образ закликає людей бути добрішими , проявляти милосердя та співчуття до горя інших. І ,головне ,що є актуальним і на сьогодні,засуджує війну,яка знищує людські чесноти,байдужість до всього ,окрім прибутку і грошей. Звертаюсь до вас словами ,які були епіграфом нашого уроку : « Зроби добро і кинь його у море!» . Робіть добро людям,і ніколи не чекайте винагороди за це. (Слайд 12 )
V. Домашнє завдання й інструктаж до нього.
Cкласти паспорт-характеристику твору Б.Лепкого «Мишка (Казка для дітей , для малих і великих)» .