Урок №
Тема. Квітка. Лабораторне дослідження : будова квітки
Мета: розглянути особливості статевого розмноження рослин; сформувати в учнів поняття про квітку як репродуктивний орган рослини, що є видозміненим пагоном, розкрити біологічне значення її головних частин, виявити подібність у будові квіток різних рослин; удосконалювати вміння і навички роботи з лабораторними приладами, підручником; виховувати уважність, спостережливість, допитливість.
Очікувані результати: учні характеризують квітку як орган насіннєвого розмноження рослин; уміють розпізнавати частини квітки, розрізняти однодомні і дводомні рослини; пояснюють значення квітів у природі та житті людини, необхідність берегти квітучі рослини.
Обладнання та матеріали:..........................................................
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
1. Організаційний момент
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
2.1. Індивідуальна робота учнів за картками.
2.2. «Установи відповідність».
Установити відповідність між представниками рослин та способами вегетативного розмноження.
Представники |
Спосіб вегетативного розмноження |
1 слива 2 конвалія 3 топінамбур 4 суниці 5 пирій 6 смородина 7 малина 8 часник |
А кореневими паростками Б відводками В кореневищем Г стебловими бульбами Д вусами Е цибулиною |
Відповіді: 1 — А, 2 — В, 3 — Г, 4 — Д, 5 — В, 6 — Б, 7 — А, 8 — Е.
2.3. Взаємоперевірка результатів домашнього спостереження і заповнених таблиць.
2.4. «Мозковий штурм».
— Уявіть, що в рослин зникла здатність до регенерації. До яких наслідків це може привести?
3. Мотивація навчальної діяльності
Обговорення висловів:
«Я йшов вперед, й сповільнювалась всюди моя хода, як квіти бачив я».
(Данте «Божественна комедія»)
«Для життя потрібне сонце, воля й маленька квітка».
(Г. К. Андерсен)
«Квітка — це усмішка сонця, яка дає здоров’я й наповнює світлою радістю».
(Л. Толстой)
І, дійсно, білі, червоні, жовті, фіолетові квітки — яких тільки не побачиш у природі. Іноді нам здається, що квітки для того й існують, щоб ми могли ними милуватися. Але квітка в рослин виникла задовго до того, як на Землі з’явилася людина. Чому ж вона така гарна і для чого потрібна? На ці запитання ми з вами й будемо намагатися дати відповідь.
Повідомлення теми, формулювання разом з учнями мети та завдань уроку.
4. Вивчення нового матеріалу
План пояснення нового матеріалу
1. Роль квітки в природі й житті людини. (Технологія «Мікрофон», складання опорного конспекту, повідомлення учнів «Легенди і міфи про квіти».)
2. Квітка — генеративний орган рослини. Будова квітки. (Розповідь учителя, бесіда, складання опорних схем.)
3. Різноманітність квіток. (Розповідь учителя, самостійна робота учнів з підручником, лабораторне дослідження, складання опорних схем.)
Звернути увагу учнів на те, що квітки бувають одностатеві та двостатеві, а рослини — однодомні та дводомні.
5. Узагальнення та систематизація знань
5.1. «Закінчи речення».
1. Укорочений видозмінений і обмежений у рості пагін, який пристосований до статевого розмноження рослин, називається… (квіткою).
2. Головними частинами квітки є… (маточка і тичинки).
3. Захищає внутрішні частини квітки від несприятливих умов… (оцвітина).
4. Оцвітина, яка утворена тільки віночком, називається… (простою).
5. Оцвітина, яка утворена віночком і чашечкою, називається… (подвійною).
6. Жіноча частина квітки називається… (маточкою).
7. Маточка складається з таких частин… (зав’язь, стовпчик, приймочка).
8. Чоловіча частина квітки називається… (тичинкою).
9. Тичинка складається з… (тичинкової нитки і пиляка).
10. За наявністю тичинок і маточки у квітці їх поділяють на… (одностатеві, двостатеві, нестатеві).
6. Підбиття підсумків уроку
Учні самостійно підбивають підсумки уроку.
7. Домашнє завдання
Опрацювати параграф :33. Повт : 5
Підготувати повідомлення про незвичайні суцвіття.
Установити відповідність між представниками рослин та способами вегетативного розмноження.
Представники |
Спосіб вегетативного розмноження |
1 слива 2 конвалія 3 топінамбур 4 суниці 5 пирій 6 смородина 7 малина 8 часник |
А кореневими паростками Б відводками В кореневищем Г стебловими бульбами Д вусами Е цибулиною |
Додаток до уроку
Квітка
Квітка — це вкорочений, видозмінений і обмежений у рості пагін, який пристосований для статевого розмноження рослин.
Пошукова робота (робота з підручником)
Закінчити схему.
ЕЛЕМЕНТИ Квітки
Гра «Збери речення» (робота в парах).
Набори слів, з яких потрібно зібрати речення.
1. Мають, що, тичинки, лише, одностатеві, лише, маточки, або, квітки, називають.
2. У, розміщені, на, чоловічі, однодомними, називають, рослини, та, яких, квітки, жіночі, одній, особині.
3. Яких, маточкові, перебувають, особинах, називаються, у, тичинкові, на, рослини, дводомними, і, квітки, різних.