Тема: Запліднення. Насінина.
Мета: формувати компетентності :
ключові: вміння вчитися, самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії;
загальнокультурні: дотримуватися норм мовленнєвої культури, бути добре обізнаним;
здоров’язбережувальні: виховувати життєві навички, що сприяють соціальному та психологічному здоров’ю;
предметні: з’ясувати особливості процесу запліднення у квіткових рослин, визначити його основні характерні риси, пояснити переваги такого типу запліднення; установити взаємозв’язок між будовою та функціями головних частин квітки; ознайомити учнів з будовою насіння, сформувати поняття про насінину як зачаткову рослину, що містить зародкові органи і запас поживних речовин
інформаційна компетентність: за допомогою інформаційних технологій формувати вміння самостійно аналізувати та відбирати необхідну інформацію, перетворювати, зберігати та передавати її;
мовленнєва компетентність: розвивати вміння спілкуватися рідною та іноземними мовами;
математична: закріпити вміння складати запис інформації у вигляді схеми.
Очікувані результати: учні називають умови проростання насінини; описують розвиток рослини з насінини; характеризують запліднення (злиття статевих клітин, утворення зиготи); розпізнають частини насінини; уміють пророщувати насіння.
Обладнання та матеріали: комп’ютер з доступом до мережі Інтернет.
Тип уроку: комбінований (дистанційний, синхронний).
1. Організаційний момент
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Використовуємо сервіс Mentimeter https://www.mentimeter.com/ де створюємо хмаринку слів з побажаннями одне одному. Учні, які не можуть одночасно під час уроку скористатися кількома вкладками, побажання проговорюють або прописують в чаті.
Як працювати з сервісом описано тут: https://naurok.com.ua/stvorennya-hmari-sliv-za-dopomogoyu-mentimeter-314560.html
2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
2.1. Тест для перевірки домашнього завдання про суцвіття на сайті «На урок», який відкриваємо флеш – картами або у вигляді відповідностей https://naurok.com.ua/test/sucvittya-1994422.html (відповіді обговорюємо, за потреби коригуємо)
2.2. Біологічні задачі.
1. Чому рослини, що цвітуть увечері та вночі, зазвичай мають віночки білого й жовтого кольору? (Для залучення нічних комах.)
2. Чому безвітряна погода під час цвітіння може стати причиною зниження врожайності жита, а на врожай пшениці така погода не вплине? (Жито запилюється вітром, пшениця — рослина, що самозапилюється.)
3. Пустоцвіти, розташовані на головному стеблі та бічних пагонах огірків, не утворюють плодів. «Оскільки пустоцвіти не утворять плодів, то вони зайві»,— подумав недосвідчений городник і обірвав їх. Якої помилки він припустився? (Пустоцвіти — тичинкові квітки, у них утворюється пилок. Обірвавши їх, городник унеможливив запилення.)
4. Квітка томата ще в бутоні була закрита марлевим мішечком. Бутон розпустився, потім утворився плід. Яким шляхом відбулося запилення? (Самозапилення.)
5. Квітка вишні ще в бутоні була закрита марлевим мішечком. Бутон розпустився, цвітіння закінчилося, але плід не утворився. Чому? (Вишня — комахозапильна рослина, через марлевий мішечок квітка не могла запилитися комахами.)
3. Вивчення нового матеріалу.
3.1. Розповідь вчителя з демонстрацією презентації за планом та складанням коротких записів та схем учнями в зошиті.
Фізкультхвилинка: вправи для очей.
3.2. Робота учнів з інформацією про будову насінини. Розпізнавання частин насінини за зображенням, схематичне зображення в зошиті, підпис складових.
4. Закріплення вивченого на уроці.
Вправа «Будова насінини» - https://learningapps.org/17422690
Оцінювання роботи учнів на уроці.
5. Домашнє завдання: опрацювати параграф підручника та пройти тест для перевірки засвоєних знань https://naurok.com.ua/test/zapilennya-zaplidnennya-u-pokritonasinnih-roslin-776988.html