Тема.Квітка–видозмінений пагін.Будова і різноманітність квіток .Л.р «Будова і різноманітність квіток .»
Мета. Ознайомити учнів з будовою ,формою , типами квіток ,їх процесами ,життєдіяльності та значенням квітів у природі та житті людини.Сформувати поняття про різноманітність квіткових рослин .Навчити дітей розрізняти квіти , вчити їх аналізувати і порівнювати квіти . Розвивати практичні навички роботи з наочністю, спостережливість,вміння робити узагальнення і висновки ,застосовувати знання в нестандартних умовах.Виховувати естетичні смаки, любов до природи,рослинного царства , до квітів місцевої флори .
Тип уроку.комбінований .
Обладнання.Таблиця«Будова квітки», «Різноманітність квітів»,зразки гербарію ,живих кімнатних рослин ,значки з надписами «Квітка», «Плід», «Насінина», комплект жетонів, зображення квітки, плоду, насінини яблука, картки – завдання.
Хід уроку
І. Організаційний момент
(звучить легка мелодія на фоні якої слова вчителя)
Пролунав уже дзвінок,
Починається урок
Сьогодні він у нас незвичайний
Тож повернімося обличчям до гостей
І лагідно скажемо всім: «Добрий день!»
ІІ. Психологічний настрій
Вітаю вас. Діти як ви думаєте, що у мене в руці? Так – це квітка. Ви дуже уважні і я надіюся, що ця уважність буде поряд з вами протягом усього нашого уроку. Тож бажаю вам успіху, а ще якщо зібрались разом, то це початок, якщо триматись разом, то це прогрес, якщо працюватимемо разом – нас чекає успіх. Я надіюся на вашу підтримку. Я роздаю картки, вам потрібно об’єднатися в групи. `
ІІІ.Актуалізація опорних знань учнів .
1.Тестова перевірка .
1.Кореневу систему ,в якій чітко виділяється головний корінь називають :
а)головною; б)змішаною ;в)стрижневою;г)мичкуватою .
2.Стрижневу кореневу систему мають :
а)цукровий буряк б)кульбаба ; в)овес ;г)жито;д)картопля ;ж)цибуля.
3.Мичкувату кореневу систему мають :
а)морква ;б)соняшник ;в)гарбуз ;г)рис;д)часник .
4.До коренеплодів належать :
а) пшениця ;б)земляна груша ;в)картопля;
г) редька;д)морква;е)цукровий буряк ;ж)петрушка
5.Стебло може виконувати такі функції :
а)підтримання листків ;
б)вбирання мінеральних солей з грунту ;
в)фотосинтез ;
г)запасання поживних речовин ;
д)транспортування води і мінеральних солей .
6.Листки розмішуються супротивно :
а)у яблуні ; б)у соняшника ;в)у бузку ;г)у кукурудзи .
7.Паралельне жилкування властиве листкам :
а)цибулі ;б)соняшника ;в)картопля ;г)буряка ;д)пшениці ;
е)кукурудзи .
8.Складні листки мають :
а)акація біла ;б)шипшина собача ;в)суниці звичайні ;г)каштан ;
д)вишня ;е)яблуня .
9.Прості листки у :
а)абрикос звичайний ;б)конюшина лугова;в)слива звичайна;
г)бузок звичайний .
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Зараз серед нас є такі учні, що мали випереджувальне завдання. Хто вони? Що вони могли підготувати для нас? Послухаємо їх, але не просто так, вони визначать проблемне завдання нашого уроку.
( виходять 3 учні з зображенням квітки, плоду, насінини яблука)
Насінина, квітка й плід
Крик здійняли на ввесь світ
Хто з нас трьох найголовніший
Хто корисний й вигідніший,
Квітка: Звісно, я, бо я красива
Білосніжна і вродлива
Маю ніжні пелюстки
Квітколоже й пиляки
І пилок такий пахучий
Що і бджілки і жучки
Ех, смакують залюбки!
Плід: Люба, квітко, це не діло
Як таке сказать ти сміла?
Головний тут орган я
Ось вам довідка моя:
Я червоний, ще й корисний
І солодкий й трішки кислий
Вітаміни й елементи
Вуглеводи і кислоти
Теж мені вони доречні
Головний я безперечно!
Насінина: Ні! Найкорисніша тут я
В цім заслуга лиш моя
Хоч маленька та у мене
Зародкове є серденько
Як сприятливі умови
Проростати знову й знову
Я даю початок їм
Всім рослинам дорогим.
Всі разом: Любі друзі, поможіть
Суперечку розв’яжіть
І скажіть нам тут при всіх (закінчіть будь ласка цю інсценівку)
Хто важливий з нас усіх?
Яке ж завдання ми маємо вирішити протягом уроку?
У. Повідомлення теми і мети уроку
Щоб з’ясувати якою буде тема нашого уроку виконайте завдання, утворіть слова переставляючи букви, якщо правильно виконаєте завдання, то зможете визначити, про що піде бесіда.На цю роботу я виділяю не більше 1 хвилини.
ИАНСНАНІ – насінина
681 37254
ВІКАКТ – квітка
231654
ИЛДП – плід 3241
Що об’єднує ці терміни? Так це генеративні органи рослини.
Яку мету ми сьогодні перед собою поставимо? Ми будемо вивчати чи повторювати дані терміни? Впорядковувати знання? Визначаємо тему мету і тип уроку.
Оцінювати будемо не оцінкою, а оцінкою буде кількість квіток ,зібраних вами протягом уроку .
УІ. Вивчення теми та мети уроку
(Пояснення вчителя)
Квітка - орган розмноження рослин. У квітках відбувається гаметогенез, запилення , запліднення , розвиток зародка й утворення плоду з насінням. Типи квіток: двостатеві (містять тичинки і маточки), одностатеві (містять або маточки або тичинки) . Рослини, що мають одностатеві квітки поділяють на однодомних(маточкові і тичинкові квітки розташовані на одній рослині , як у кукурудзи) , та дводомних ((маточкові і тичинкові квітки розташовані на різних особинах ,як у обліпихи і тополі).
У мене в руці квіткова рослина .Вона має гарні квіти і листки. Але чи можуть ці органи існувати окремо ? Ні! Тож і вчитель без учнів не існує і навпаки. тому зараз об’єднаємо свої зусилля для кращого опанування матеріалу . Я розраховую на вашу активну роботу і сподіваюсь, що дух партнерства допоможе нам у цьому. Зараз я пропоную вам зіграти в цікаву гру, що допоможе вам з’ясувати свої сили, дізнатися щось нове та цікаве про рослини.
Гра « Біологічна мозаїка»
Клас поділений на 4 команди /завдання зібрати квітку/Командам роздаються частини квітки. 1-ша команда збирає двостатеву квітку, 2-га - одностатеву, 3-тя - нестатеву,4-та - вписує у пелюстки складові частини квітки;1- тичинки; 2-квітконіжка; 3- маточка,4- чашечка, 5- віночок, 6- зав’язь, 7- квітколоже.
Робота у групах.
У мене у руці картки – завдання для кожної групи. Я пропоную кожному повернутися до своєї групи і разом виконати завдання для створення міні проекту викластаючи на листкові формату А4 із заздалегіть виготовлених деталей генеративний орган рослини і захистити його прикріпивши роботу на дошці. На виконання даного завдання ми маємо 15 хвилин.
Презентація групи «Квітка»
Наша група вважає, що найважливішим генеративним органом є квітка, яка забезпечує статеве розмноження рослин – процеси запилення та запліднення.
Квітка складається з квітконіжки, квітколожа, чашечки, віночка, головних частин квітки – маточки і тичинок.
Тичинка складається з тичинкової нитки і пиляка. У пиляку формуються пилкові зерна, які містять чоловічі статеві клітини. Маточка складається із зав’язі із насінними зачатками, стовпчика, приймочки. У кожному насінному зачатку формується зародковий мішок, де міститься жіноча статева клітина та центральна клітина.
Дрібні квітки рослин зібрані в суцвіття. За характером галуження головної осі й розміщення квіток розрізняють суцвіття прості та складні.
До простих належать: китиця, щиток, зонтик, колос, кошик.
До складних суцвіть відносять: волоть. складний колос, складний зонтик.
Суцвіття збільшують імовірність запилення та кількість утворення плодів.
Під час запилення пилок з пиляка тичинки переноситься на приймочку маточки квітки. Розрізняють два типи запилення: самозапилення – пилок потрапляє на приймочку маточки тієї самої квітки, перехресне запилення – пилок з тичинки однієї квітки потрапляє на приймочку маточки іншої квітки. Пилок може переноситися вітром, водою, комахами, птахами, людиною.
Таким чином, біологічне значення квітки полягає в тому, що з неї в результаті запилення і запліднення утворюються плоди і насіння.
Презентація групи «Плід»
Наша група вважає, що плід – також важливий генеративний орган, тому що він захищає зародок насінини від несприятливих впливів і сприяє розповсюдженню рослин.
Плід складається з однієї чи кількох насінин, оточених оплоднем. Оплодень утворюється насамперед зі стінок зав’язі, проте в його формуванні можуть брати участь й інші частини квітки. Оплодень має три шари: зовнішній, середній, внутрішній.
Залежно від особливостей утворення плодів вони бувають: простими ( квітка має одну маточку напр. у вишні), збірними ( квітка має декілька маточок – у малини), супліддя (плоди утворюються з квіток дуже щільних суцвіть і зростаються – у шовковиці).
За кількістю насінин плоди поділяються на такі види: однонасінні (мають лише одну насінину – соняшник) та багатонасінні, які мають багато насінин (горох.)
Залежно від вмісту води в оплодні плоди бувають сухі та соковиті.
Сухі розкривні плоди – біб (горох), стручок (капуста), коробочка (мак).
Нерозкривні сухі плоди – горіх ( у ліщини), сім’янка ( у соняшника), зернівка ( у пшениці).
Соковиті багатонасінні плоди – це ягода ( у смородини), яблуко ( у груші), гарбузина ( в огірка).
Соковитим однонасінним плодом є кістянка ( у вишні).
Таким чином, плоди є лише у квіткових рослин, вони слугують для поширення та захисту насінин від несприятливих впливів довкілля.
Презентація групи «Насінина»
Наша група вважає, що насінина – важливий генеративний орган, тому що за сприятливих умов насінина проростає і дає початок новій рослині.
Насінина утворюється з насінного зачатка зав’язі. Насінина квасолі вкрита насінною шкіркою. Під шкіркою розташований зародок, який складається з двох сім’ядоль та зародкового корінця, зародкового стебла, зародкової бруньки. У сім’ядолях знаходиться запас поживних речовин.
Насінина пшениці вкрита зовні оплоднем, який щільно приріс до насінної шкірки. Зародок складається з однієї сім’ядолі та зародкового корінця, зародкового стебла, зародкової бруньки. Запас поживних речовин знаходиться в ендоспермі.
Проростання насіння – це процеси, які зумовлюють розвиток і вихід назовні паростка. Для проростання потрібні умови: достатнє зволоження ґрунту, доступ повітря, певна температура. Потрапляючи в сприятливі умови насінина поглинає воду і набрякає. Спочатку проростає зародковий корінь, а вже потім – пагін.
Існує надземний тип проростання насіння, коли сім’ядолі з брунькою виносяться на поверхню ґрунту ( квасоля і гарбуз) і підземне проростання, коли сім’ядолі залишаються в ґрунті ( горох і пшениця).
Таким чином насінина містить зародок майбутньої рослини, та запас поживних речовин, необхідний для його розвитку.
Молодці! Гарно захистили свої проекти. Слухаючи вас, я щораз переконувалася у вашій правоті, а зараз у мене виникло питання, то який орган із продемонстрованих вами є найголовнішим?
Метод «Ажурна пилка»
Вчитель: Ми з вами презентували своє завдання та дійшли до дуже важливого, але не однозначного висновку. За словами наших доповідачів ми не можемо сказати який орган найголовніший. І тому я вам пропоную об’єднатися в інші групи і подумати над такими запитаннями: Якби зникли квіти, чи можливе утворення плоду? Якби зникли плоди, чи можливе формування насінини? Якби зникла насінина, чи можливе утворення квітів і взагалі рослини? На вирішення цієї роботи маєте 2 хв. Після вирішення цієї проблеми підсумовую:серед генеративних органів рослини неможна виділити найголовнішого. Вони усі є головними і кожен з них чекає на сприятливі умови для свого розвитку, росту, дозрівання. За яких умов це можливе?
Руханка
Ми з вами знаємо, що необхідною умовою забезпечення життя рослини є наявність певної температури, повітря, якість і глибина ґрунту,вологості, яка потрапляє на землю у вигляді дощу. А чи відчували ви це на собі? Ні! Тоді давайте послухаємо, який він. Зараз по ланцюжку ви будете передавати мої рухи. Як тільки вони повернуться до мене, я передам наступні. Стежте уважно!
В Австралії піднявся вітер. (тре долоні)
Починає капати дощ. (клацає пальцями)
Дощ посилюється.(почергово плескає долонями по грудях)
Починається справжня злива. ( плескає по стегнах)
А ось град – справжня буря. (тупотить ногами)
Але що це? Буря стихає. (плескає долонями по грудях)
Рідкі краплі падають на землю. (клацає пальцями)
Тихий шелест вітру. ( потирає долоні)
Вийшло сонце! ( піднімає руки догори)
Сідайте діти всі за парти, навчання – праця. Це не жарти
Цікавинки
З морської піни біля берегів Кіпру виникла прекрасна Афродіта .Земля розсердилася і створила не менш прекрасне .Так виникла квітка Троянда , яка своєю красою покликана змагатися з богинею краси .
З 1000 кг трояндового цвіту –кілька г олії ,яка є складовою частиною парфумів .
У ХІІІ ст..французький король Людовік ІХ вирушив у похід .Але сталася біда ,почалася епідемія чуми .Король звелів назбирати гвоздик і лікувати військо.Більшість воїнів врятувалися , але король помер .Рицарі привезли червоні гвоздики додому ,де вони стали улюблені квіти .
VІІ. Рефлексія
За свої зусилля ви заслуговуєте на винагороду, а саме на квіточку , та вона не проста на кожній пелюстці є запитання, яке ви задаєте своєму сусіду кожна правильна відповідь 1 квітка .
10.Як називають кількісне збільшення розмірів, об’єму та маси новоутворених клітин, органів і всього організму?(ріст)
11. Назви орган насінного розмноження рослин. (квітка)
12. Яку має назву частина квітки у якій утворюється пилок? (тичинка)
13. Яку назву має частина квітки у якій утворюються насінні зачатки? (маточка)
14.як називається репродуктивний орган у якому знаходиться насінина? (плід)
15. Як називається спосіб розмноження спорами або частинами органів рослини? (нестатеве розмноження)
БУЦИЛИНКИ – банк цікавих даних
Найбільша квітка – «Титан». Висота – 3м 17 см, ширина – 1м 50см, цвіте один раз на три роки протягом 24 год. ЇЇ називають трупною, тому що вона пахне тухлим м’ясом.
Усередині квіток температура вища, ніж у навколишньому середовищі, завдяки диханню.
Пилок берези переноситься на відстань до 40 км, а дуба – на 70 км.
Арахіс має підземні квіти та плоди. Його насіння називають земляними горіхами.
Якщо в лісі багато плодів горобини – осінь буде дощовою, а якщо багато жолудів на дубах – зима буде суворою.
Пилок дуже поживний, у ньому міститься 40-50% білків, близько 40% вуглеводів, є жири, вітаміни та інші корисні речовини.
Рослинні отрути в малих кількостях часто використовують як ліки.
У однієї й тієї ж рослини можна спостерігати два способи запилення – у дзвоників. Є легенда про цю рослину – маленькі гноми виходять уночі на галявину, а ці квіти розповідають усі новини. Квіти розкриваються й опускаються донизу, щоб залетіла бджола чи джміль, а коли не прилітають, то відбувається самозапилення. Штучне запилення здійснює людина.
Найбільше насіння в сейшельської пальми: діаметр – 35 см, довжина – 50 см. Росте на Сейшельських островах в Індійському океані. Поширюється водою. До 18 ст. горіхи цієї пальми вважали чарівними створіннями океану й за них платили великі гроші.
VІІІ. Узагальнення і систематизація знань учнів
Лабораторна робота
Тема. Будова і різноманітність квіток
Мета. вивчити будову квіток.
Обладнання: модель квітки, гербарні зразки рослин , таблиці.
Хід роботи.
1.Вивчити будову квітки. Розгляньте квітку запропонованої рослини. Знайдіть частини квітки , що утворилась із стебла, - квітконіжку та квітколоже, а також частини квітки, що утворилися з листків, - чашолистики, пелюстки, тичинки, маточки.
2. Заповнити таблицю. Будова та функції квітки.
Висновок. Значення квітки в житті людини.
- Виберіть правильну відповідь.
- Поміркуйте : запишіть назви рослин, які мають вказані квітки.
1)З подвійною оцвітиною…(гладіолус , троянда , чорнобривці.)
2)З простою оцвітиною…( тюльпан, лілія.)
3)Зрослопелюсткова…( дзвіночки, дурман, блекота.)
4)Вільно пелюсткова..(лілія, ромашка)
5)Двостатева..(тюльпан, вишня, гербери.)
6)Одностатева…( обліпиха, огірок, кукурудза)
- Гра « Я дізнався(лася )» .
Найбільш цікавим на уроці було…
Я дізнався про …
Свої знання я можу застосувати….
ІХ. Підсумок уроку.
Ми розібралися з основною проблемою, який генеративний орган є найголовнішим, з їх функціями і знаємо, що всі генеративні органи необхідні рослині для розмноження рослин, а розмноження рослин – це життя рослин, життя рослин – це життя на всій планеті, яке ми маємо берегти та примножувати.
А тепер рахуємо свої квіточки , кожен отриманий плід має 2 бали. Не поспішайте, тому що нагорода ще чекає на своїх переможців. Кожен називає число балів, набраних за урок.
Дзвінок уже продзвенів
Урок швидко так пролетів
Повернімося обличчям до гостей
І скажемо їм:
Допобачення, Дякуєм, Приходьте до нас ще!
Х. Домашнє завдання
Підготувати цікавий матеріал про квіти.