Біологія 6 клас розробка уроку з теми: "Квітка-видозмінений пагін"

Про матеріал
Розробка уроку біології у 6 класі з теми: "Квітка-видозмінений пагін". Урок за типом: комбінований має сучасні форми та прийоми роботи, відповідає віковим та індивідуальним особливостям учнів.
Перегляд файлу

Тема.Квітка–видозмінений пагін.Будова і різноманітність квіток .Л.р «Будова і різноманітність квіток .»

Мета. Ознайомити учнів з будовою ,формою , типами квіток ,їх процесами ,життєдіяльності та значенням квітів у природі та житті людини.Сформувати поняття про різноманітність квіткових рослин .Навчити дітей розрізняти квіти , вчити їх аналізувати і порівнювати квіти .       Розвивати практичні навички роботи з наочністю, спостережливість,вміння робити узагальнення і висновки ,застосовувати знання в нестандартних умовах.Виховувати естетичні смаки, любов до природи,рослинного царства , до квітів місцевої флори .

Тип уроку.комбінований .

Обладнання.Таблиця«Будова квітки», «Різноманітність квітів»,зразки гербарію ,живих кімнатних рослин ,значки з надписами «Квітка», «Плід», «Насінина», комплект жетонів, зображення квітки, плоду, насінини яблука, картки – завдання.

Хід уроку

І. Організаційний момент

(звучить легка мелодія на фоні якої слова вчителя)

Пролунав уже дзвінок,

Починається урок

Сьогодні він у нас незвичайний

Тож повернімося обличчям до гостей

І лагідно скажемо всім: «Добрий день!»

 

ІІ. Психологічний настрій

Вітаю вас. Діти як ви думаєте, що у мене в руці? Так – це квітка. Ви дуже уважні і я надіюся, що ця уважність буде поряд з вами протягом усього нашого уроку. Тож бажаю вам успіху, а ще якщо зібрались разом, то це початок, якщо триматись разом, то це прогрес, якщо працюватимемо разом – нас чекає успіх. Я надіюся на вашу підтримку. Я роздаю  картки, вам потрібно об’єднатися в групи. `

ІІІ.Актуалізація  опорних  знань  учнів .

1.Тестова перевірка .

1.Кореневу систему ,в якій чітко виділяється головний корінь називають :

а)головною; б)змішаною ;в)стрижневою;г)мичкуватою .

2.Стрижневу кореневу систему  мають :

а)цукровий буряк б)кульбаба ; в)овес ;г)жито;д)картопля ;ж)цибуля.

3.Мичкувату кореневу систему  мають :

а)морква ;б)соняшник ;в)гарбуз ;г)рис;д)часник .

4.До  коренеплодів належать :

а) пшениця ;б)земляна груша ;в)картопля;

г) редька;д)морква;е)цукровий  буряк ;ж)петрушка

5.Стебло може виконувати такі  функції :

а)підтримання листків ;

б)вбирання мінеральних  солей з грунту ;

в)фотосинтез ;

г)запасання  поживних речовин ;

д)транспортування води і мінеральних солей .

6.Листки  розмішуються супротивно :

а)у яблуні ; б)у соняшника ;в)у бузку ;г)у кукурудзи .

7.Паралельне жилкування  властиве листкам :

а)цибулі ;б)соняшника ;в)картопля ;г)буряка ;д)пшениці ;

е)кукурудзи .

8.Складні листки  мають :

а)акація  біла ;б)шипшина собача ;в)суниці звичайні ;г)каштан ;

д)вишня ;е)яблуня .

9.Прості  листки  у  :

а)абрикос звичайний ;б)конюшина лугова;в)слива звичайна;

г)бузок звичайний .

ІV. Мотивація навчальної діяльності

Зараз серед нас є такі учні, що мали випереджувальне завдання. Хто вони? Що вони могли підготувати для нас? Послухаємо їх, але не просто так, вони визначать проблемне завдання нашого уроку.

( виходять 3 учні з зображенням квітки, плоду, насінини яблука)

Насінина, квітка й плід

Крик здійняли на ввесь світ

Хто з нас трьох найголовніший

Хто корисний й вигідніший,

Квітка: Звісно, я, бо я красива

Білосніжна і вродлива

Маю ніжні пелюстки

Квітколоже й пиляки

І пилок такий пахучий

Що і бджілки і жучки

 Ех, смакують залюбки!

Плід: Люба, квітко, це не діло

Як таке сказать ти сміла?

Головний тут орган я

Ось вам довідка моя:

Я червоний, ще й корисний

І солодкий й трішки кислий

Вітаміни й елементи

Вуглеводи і кислоти

 Теж мені вони доречні

Головний я безперечно!

Насінина: Ні! Найкорисніша тут я

В цім заслуга лиш моя

Хоч маленька та у мене

Зародкове є серденько

Як сприятливі умови

Проростати знову й знову

Я даю початок їм

Всім рослинам дорогим.

Всі разом: Любі друзі, поможіть

Суперечку розв’яжіть

І скажіть нам тут при всіх (закінчіть будь ласка цю інсценівку)

Хто важливий з нас усіх?

Яке ж завдання ми маємо вирішити протягом уроку?

У. Повідомлення теми і мети уроку

Щоб з’ясувати якою буде тема нашого уроку  виконайте завдання, утворіть слова переставляючи букви, якщо правильно виконаєте завдання, то зможете визначити, про що піде бесіда.На цю роботу я виділяю не більше 1 хвилини.

ИАНСНАНІ – насінина

681 37254

ВІКАКТ – квітка

231654

ИЛДП – плід 3241

 

Що об’єднує ці терміни? Так це генеративні органи рослини.

Яку мету ми сьогодні перед собою поставимо? Ми будемо вивчати чи повторювати дані терміни? Впорядковувати знання? Визначаємо тему мету і тип уроку.

Оцінювати будемо не оцінкою, а оцінкою буде кількість квіток  ,зібраних  вами протягом  уроку .

  • Як ви думаєте, яка роль квітки в житті людини ( цікава інформація)
  • Найменша квітка вольфії без кореневої системи  . Вольфія близька родичка ряски і нерідко трапляється поруч неї Д е ж поширена ця рослина?(в озерах ,болотах) Найбільша квітка  в Рафлезії , до одного метра в  діаметрі.

 

УІ. Вивчення теми та мети уроку

(Пояснення вчителя)

Квітка - орган розмноження рослин. У квітках відбувається гаметогенез, запилення , запліднення , розвиток зародка й утворення плоду з насінням. Типи квіток: двостатеві (містять тичинки і маточки), одностатеві (містять або маточки або тичинки) . Рослини,  що мають одностатеві квітки поділяють на однодомних(маточкові і тичинкові квітки розташовані на одній рослині , як у кукурудзи) , та дводомних ((маточкові і тичинкові квітки розташовані на різних особинах ,як у обліпихи і тополі).

 У мене в руці квіткова рослина .Вона має гарні квіти і листки. Але чи можуть ці органи існувати окремо ? Ні!  Тож і вчитель без учнів не існує і навпаки. тому зараз об’єднаємо свої зусилля для кращого опанування матеріалу . Я розраховую на вашу активну роботу і сподіваюсь, що дух партнерства допоможе нам у цьому. Зараз я пропоную вам зіграти в цікаву гру, що допоможе вам з’ясувати свої сили, дізнатися щось нове та цікаве про рослини.

Гра « Біологічна мозаїка»

Клас поділений на 4  команди /завдання зібрати квітку/Командам роздаються частини квітки. 1-ша команда збирає двостатеву квітку, 2-га - одностатеву, 3-тя - нестатеву,4-та - вписує у пелюстки складові частини квітки;1- тичинки; 2-квітконіжка; 3- маточка,4- чашечка, 5- віночок, 6- зав’язь, 7- квітколоже.

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота у групах.

У мене у руці картки – завдання для кожної групи. Я  пропоную кожному повернутися до своєї групи і разом виконати завдання для створення міні проекту викластаючи  на листкові формату А4 із заздалегіть виготовлених деталей генеративний орган рослини і захистити його прикріпивши роботу на дошці. На виконання даного завдання ми маємо 15 хвилин.

Презентація групи «Квітка»

Наша група вважає, що найважливішим генеративним органом є квітка, яка забезпечує статеве розмноження рослин – процеси запилення та запліднення.

Квітка складається з квітконіжки, квітколожа, чашечки, віночка, головних частин квітки – маточки і тичинок.

Тичинка складається з тичинкової нитки і пиляка. У пиляку формуються пилкові зерна, які містять чоловічі статеві клітини. Маточка складається із зав’язі із насінними зачатками, стовпчика, приймочки. У кожному насінному зачатку формується зародковий мішок, де міститься жіноча статева клітина та центральна клітина.

Дрібні квітки рослин зібрані в суцвіття. За характером галуження головної осі й розміщення квіток розрізняють суцвіття прості та складні.

До простих належать: китиця, щиток, зонтик, колос, кошик.

До складних суцвіть відносять: волоть. складний колос, складний зонтик.

Суцвіття збільшують імовірність запилення та кількість утворення плодів.

Під час запилення пилок з пиляка тичинки переноситься на приймочку маточки квітки. Розрізняють два типи запилення: самозапилення – пилок потрапляє на приймочку маточки тієї самої квітки, перехресне запилення – пилок з тичинки однієї квітки потрапляє на приймочку маточки іншої квітки. Пилок може переноситися вітром, водою, комахами, птахами, людиною.

Таким чином, біологічне значення квітки полягає в тому, що з неї в результаті запилення і запліднення утворюються плоди і насіння.

Презентація групи «Плід»

Наша група вважає, що плід – також важливий генеративний орган, тому що він захищає зародок насінини від несприятливих впливів і сприяє розповсюдженню рослин.

Плід складається з однієї чи кількох насінин, оточених оплоднем. Оплодень утворюється насамперед зі стінок зав’язі, проте в його формуванні можуть брати участь й інші частини квітки. Оплодень має три шари: зовнішній, середній, внутрішній.

Залежно від особливостей утворення плодів вони бувають: простими ( квітка має одну маточку напр. у вишні), збірними ( квітка має декілька маточок – у малини), супліддя (плоди утворюються з квіток дуже щільних суцвіть і зростаються – у шовковиці).

За кількістю насінин плоди поділяються на такі види: однонасінні (мають лише одну насінину – соняшник) та багатонасінні, які мають багато насінин (горох.)

Залежно від вмісту води в оплодні плоди бувають сухі та соковиті.

Сухі розкривні плоди – біб (горох), стручок (капуста), коробочка (мак).

Нерозкривні сухі плоди – горіх ( у ліщини), сім’янка ( у соняшника), зернівка ( у пшениці).

Соковиті багатонасінні плоди – це ягода ( у смородини), яблуко ( у груші), гарбузина ( в огірка).

Соковитим однонасінним плодом є кістянка ( у вишні).

Таким чином, плоди є лише у квіткових рослин, вони слугують для поширення та захисту насінин від несприятливих впливів довкілля.

Презентація групи «Насінина»

Наша група вважає, що насінина – важливий генеративний орган, тому що за сприятливих умов насінина проростає і дає початок новій рослині.

Насінина утворюється з насінного зачатка зав’язі. Насінина квасолі вкрита насінною шкіркою. Під шкіркою розташований зародок, який складається з двох сім’ядоль та зародкового корінця, зародкового стебла, зародкової бруньки. У сім’ядолях знаходиться запас поживних речовин.

Насінина пшениці вкрита зовні оплоднем, який щільно приріс до насінної шкірки. Зародок складається з однієї сім’ядолі та зародкового корінця, зародкового стебла, зародкової бруньки. Запас поживних речовин знаходиться в ендоспермі.

Проростання насіння – це процеси, які зумовлюють розвиток і вихід назовні паростка. Для проростання потрібні умови: достатнє зволоження ґрунту, доступ повітря, певна температура. Потрапляючи в сприятливі умови насінина поглинає воду і набрякає. Спочатку проростає зародковий корінь, а вже потім – пагін.

Існує надземний тип проростання насіння, коли сім’ядолі з брунькою виносяться на поверхню ґрунту ( квасоля і гарбуз)  і підземне проростання, коли сім’ядолі залишаються в ґрунті ( горох і пшениця).

 Таким чином насінина містить зародок майбутньої рослини, та запас поживних речовин, необхідний для його розвитку.

Молодці! Гарно захистили свої проекти. Слухаючи вас, я щораз переконувалася у вашій правоті, а зараз у мене виникло питання, то який орган із продемонстрованих вами є найголовнішим?

Метод «Ажурна пилка»

Вчитель: Ми з вами презентували своє завдання та дійшли до дуже важливого, але не однозначного висновку. За словами  наших доповідачів ми не можемо  сказати який орган найголовніший. І тому я вам пропоную об’єднатися в інші групи і подумати над такими запитаннями: Якби зникли квіти, чи можливе утворення плоду? Якби зникли плоди, чи можливе формування насінини? Якби зникла насінина, чи можливе утворення квітів і взагалі рослини? На вирішення цієї роботи  маєте 2 хв. Після вирішення цієї проблеми підсумовую:серед генеративних органів рослини неможна виділити найголовнішого. Вони усі є головними і кожен з них чекає на сприятливі умови для свого розвитку, росту, дозрівання. За яких умов це можливе?

Руханка

Ми з вами знаємо, що необхідною умовою забезпечення життя рослини є наявність певної температури, повітря, якість і глибина ґрунту,вологості, яка потрапляє на  землю у вигляді дощу. А чи відчували ви це на собі? Ні! Тоді давайте послухаємо, який він. Зараз по ланцюжку ви будете передавати мої рухи. Як тільки вони повернуться до мене, я передам наступні. Стежте  уважно!

В Австралії піднявся вітер. (тре долоні)

Починає капати дощ. (клацає пальцями)

Дощ посилюється.(почергово плескає долонями по грудях)

Починається справжня злива. ( плескає по стегнах)

А ось град – справжня  буря. (тупотить ногами)

Але що це? Буря стихає. (плескає долонями по грудях)

Рідкі краплі падають на землю. (клацає пальцями)

Тихий шелест вітру. ( потирає долоні)

Вийшло сонце! ( піднімає руки догори)

Сідайте діти всі за парти, навчання – праця. Це не жарти

 

Цікавинки

З  морської  піни  біля берегів Кіпру виникла  прекрасна Афродіта .Земля розсердилася і створила  не менш прекрасне .Так  виникла  квітка  Троянда ,   яка  своєю  красою  покликана змагатися  з  богинею  краси .

З  1000  кг трояндового цвіту –кілька  г олії ,яка є  складовою  частиною парфумів .

У ХІІІ ст..французький  король  Людовік ІХ вирушив  у похід .Але сталася біда ,почалася  епідемія  чуми .Король  звелів назбирати гвоздик і лікувати військо.Більшість  воїнів  врятувалися , але  король помер .Рицарі  привезли червоні  гвоздики  додому ,де  вони  стали  улюблені  квіти .            

 

 

VІІ. Рефлексія

За свої зусилля  ви заслуговуєте на винагороду, а саме на квіточку , та вона  не проста на кожній пелюстці   є запитання, яке ви задаєте своєму сусіду  кожна правильна відповідь 1 квітка .

  1.                   Як називається процес відтворення собі подібних організмів, який забезпечує безперервність життя видів? (розмноження)
  2.                   Яку мають назву чоловічі гамети? (сперматозоїди або спермії)
  3.                   Як називається колекція спеціально зібраних, засушених та оформлених рослин? (гербарії)
  4.                   Як називається процес злиття чоловічої та жіночої статевих клітин? (запліднення)
  5.                   Як називаються жіночі гамети? (яйцеклітини)
  6.                   Як називається відновлення цілого організму з його частини в наслідок поділу клітин? (регенерація)
  7.                   Як називається процес перенесення пилкових зерен із тичинок на маточки, у яких знаходяться насінні зачатки? (запилення)
  8.                   Хто відкрив процес подвійного запліднення? (С.Г.Навашин)
  9.                   Після запліднення першою ділиться запліднена центральна клітина, утворюючи особливу тканину - …..(ендосперм)

   10.Як називають кількісне збільшення розмірів, об’єму та маси      новоутворених клітин, органів і всього організму?(ріст)

11. Назви орган насінного розмноження рослин. (квітка)

12. Яку має назву частина квітки у якій утворюється пилок? (тичинка)

13. Яку назву має частина квітки у якій утворюються насінні зачатки? (маточка)

14.як називається репродуктивний орган у якому знаходиться насінина? (плід)

15. Як називається спосіб розмноження спорами або частинами органів рослини? (нестатеве розмноження)

 

БУЦИЛИНКИ – банк цікавих даних

Найбільша квітка – «Титан». Висота – 3м 17 см, ширина – 1м 50см, цвіте один раз на три роки протягом 24 год. ЇЇ називають трупною, тому що вона пахне тухлим м’ясом.

Усередині квіток температура вища, ніж у навколишньому середовищі, завдяки диханню.

Пилок берези переноситься на відстань до 40 км, а дуба – на 70 км.

Арахіс має підземні квіти та плоди. Його насіння називають земляними горіхами.

Якщо в лісі багато плодів горобини – осінь буде дощовою, а якщо багато жолудів на дубах – зима буде суворою.

Пилок дуже поживний, у ньому міститься 40-50% білків, близько 40% вуглеводів, є жири, вітаміни та інші корисні речовини.

Рослинні отрути в малих кількостях часто використовують як ліки.

У однієї й тієї ж рослини можна спостерігати два способи запилення – у дзвоників. Є легенда про цю рослину – маленькі гноми виходять уночі на галявину, а ці квіти розповідають усі новини. Квіти розкриваються й опускаються донизу, щоб залетіла бджола чи джміль, а коли не прилітають, то відбувається самозапилення. Штучне запилення здійснює людина.

Найбільше насіння в сейшельської пальми: діаметр – 35 см, довжина – 50 см. Росте на Сейшельських островах в Індійському океані. Поширюється водою. До 18 ст. горіхи цієї пальми вважали чарівними створіннями океану й за них платили великі гроші.

VІІІ. Узагальнення і систематизація знань учнів

Лабораторна робота

      Тема.               Будова і різноманітність квіток

      Мета. вивчити будову квіток.            

      Обладнання: модель квітки, гербарні зразки рослин , таблиці.

                            Хід роботи.

 1.Вивчити будову квітки. Розгляньте квітку запропонованої рослини. Знайдіть частини     квітки , що утворилась із стебла, - квітконіжку та квітколоже, а також частини квітки, що утворилися з листків, - чашолистики, пелюстки, тичинки, маточки.

    2. Заповнити таблицю. Будова та функції квітки.

     Висновок. Значення квітки в житті людини.

    - Виберіть правильну відповідь.

    -  Поміркуйте : запишіть назви рослин, які мають вказані квітки.

    1)З подвійною оцвітиною…(гладіолус , троянда , чорнобривці.)

     2)З простою оцвітиною…( тюльпан,  лілія.)

     3)Зрослопелюсткова…( дзвіночки, дурман, блекота.)

      4)Вільно пелюсткова..(лілія, ромашка)

      5)Двостатева..(тюльпан, вишня, гербери.)

       6)Одностатева…( обліпиха, огірок, кукурудза)

- Гра « Я дізнався(лася )» .

Найбільш  цікавим  на  уроці було…

Я дізнався  про …

Свої  знання  я  можу  застосувати….

ІХ. Підсумок уроку.

Ми розібралися з основною проблемою, який генеративний орган є найголовнішим, з їх функціями і знаємо, що всі генеративні органи необхідні рослині для розмноження рослин, а розмноження рослин – це життя рослин, життя рослин – це життя на всій планеті, яке ми маємо берегти та примножувати.

А тепер рахуємо свої квіточки ,  кожен отриманий плід має 2 бали. Не поспішайте, тому що нагорода ще чекає на своїх переможців. Кожен називає число балів, набраних за урок.

Дзвінок уже продзвенів

Урок швидко так пролетів

Повернімося обличчям до гостей

І скажемо їм:

Допобачення, Дякуєм, Приходьте до нас ще!

 

Х. Домашнє завдання

       Підготувати цікавий  матеріал  про квіти.

   

 

doc
Додано
12 лютого 2023
Переглядів
646
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку