Конспект уроку. Будова рослин. Рослини- живі організми

Про матеріал
Після цього уроку учні зможуть: називати та розрізняти органи рослин; пояснювати значення кожного органу рослини; розповідати про особливості живлення і дихання рослин.
Перегляд файлу

Тема уроку. Будова рослин. Рослини - живі організми

Очікувані результати.

Після цього уроку учні зможуть:

називати та розрізняти органи рослин;

пояснювати значення кожного органу рослини;

розповідати про особливості живлення і дихання рослин.

Обладнання: таблиця «Органи рослин», тексти на картках для роботи у групах, «Червона книга України», таблиця «Пристосування рослин до поширення плодів і насіння», карта природних зон, підручник «Я і Україна. 3 клас» (автори Т. М. Байбара, Н. М. Бібік).

Орієнтовний план проведення уроку:

1. Вступна частина уроку (7 хв).

2. Актуалізація опорних знань.

3. Мотивація навчальної діяльності.

3. Оголошення теми і очікуваних результатів.

II. Основна частина уроку (30 хв).

1. Будова рослин - 10 хв.

2. Рослини - живі організми - 10 хв.

ІІІ. Підсумкова частина уроку (8 хв).

 

Хід роботи

 І. Вступна частина уроку.

 Урок розпочинається з актуалізації опорних знань за технологією «Незакінчене речення». Учитель просить учнів продовжити речення «Я знаю, що рослини .. ». Протягом 2-3 хвилин діти висловлюють власні думки.

 Узагальнюючи відповіді учнів, учитель переходить до мотивації навчальної діяльності, демонструючи учням таблицю із зображенням різних видів рослин.

Учитель: Розгляньте рослини, зображені на таблиці. Чи схожі вони між собою? Чим?

 Вислухавши відповіді кількох учнів, учитель оголошує тему і очікувані результати уроку.

Учитель: Сьогодні на уроці ми дізнаємося, з чого складаються рослини і чому рослини є живими організмами.

 ІІ. Основна частина.

Основна частина уроку розпочинається з надання необхідної інформації.   Учитель: Світ рослин дуже різноманітний. Є рослини-карлики, а є рослини-гіганти. Усі рослини, як би вони не відрізнялись між собою за розмірами та формою, мають спільні частини, які називаються органами. Кожен орган має свою назву: корінь, стебло, листок, квітка, плід з насінням.

 Для засвоєння назв органів рослин учитель пропонує учням обʼєднатися в пари та розглянути рослини на малюнку (с. 108), назвати та порівняти їх органи. Завдання виконується 3 хв., після чого учитель запитує представників окремих пар, які висновки вони зробили, порівнюючи органи рослин.

Для ознайомлення учнів з рослинами як частиною живої природи використовуємо технологію «Навчаючи - вчусь». Тривалість вправи 10 хв.

КОМПЛЕКТ КАРТОК (їх має бути 5-6 комплектів різних кольорів):

1. За допомогою коренів рослини міцно закріплюються в грунті. Корінь всмоктує з грунту воду з розчиненими поживними речовинами.

Від кореня вода з поживними речовинами надходить до інших органів.

Як це відбувається? Вода рухається по стеблу.

 

 

2. Рослини живляться не тільки речовинами, які вбирають із грунту. Вони і самі утворюють поживні речовини.

 

 

3. Для утворення цукру і крохмалю потрібна ще сонячна енергія.

Поживні речовини утворюються тільки на світлі.

Частину утвореного цукру і крохмалю рослини використовують для свого росту. Невикористані поживні речовини накопичуються в коренях.

 

 

 

 

4. На світлі в листках рослин утворюються не лише поживні речовини, а й кисень. Рослини виділяють його в повітря. Кисень - газ, яким дихає все живе на Землі. Отже, завдяки рослинам у повітрі стає більше кисню і менше вуглекислого газу.

Дихають рослини всіма органами вдень і вночі. Під час дихання вночі вони вбирають із повітря кисень, а виділяють вуглекислий газ.

 

 

5. У більшості рослин дуже різноманітні за розміром і кольором квітки. 3 квітки утворюється плід з насінням. Коли насінина потрапляє в грунт, з неї виростає нова рослина. Квітки та плоди з насінням потрібні рослині для розмноження.

 

 

6. На перший погляд рослини здаються нерухомими. Насправді це не так. У рослин ростуть корені, стебла, листки, квітки, плоди. А чи спостерігав ти, як повертаються за сонцем листки і квітки рослин?

Тривалість життя рослин на Землі різна. Одні з них живуть сотні або тисячі років, а інші - кілька місяців.

Ще рослини живляться, дихають, ростуть, розмножуються і відмирають. Це ознаки всього живого. Отже, рослини - живі організми.

 

 

Робота буде організована таким чином:

  • учитель роздає картки різного кольору із завданням (можна використати текст підручника (с.108-110), поділивши його на частини);
  • учням необхідно ознайомитися з інформацією, що міститься на картці. Підготуватися до передачі цієї інформації іншим у доступній формі;
  • кожен учень знайомить зі своєю інформацією лише тих однокласників, у яких картка одного з ним кольору;
  • учні уважно слухають інформацію інших, намагаються запамʼятати якомога більше відомостей. За потреби роблять короткі нотатки;
  • коли всі поділяться тим, що їм відомо, й отримають інформацію, учитель в загальному колі ставить запитання:

 

  • Яке значення для рослин має корінь?
  • Яке значення для рослин має листя?
  • Яке значення для рослин мають квіти і насіння?
  • Як живляться, дихають, розмножуються рослини?
  • Чи рухаються рослини?

Вислухавши відповіді учнів, учитель запитує:

- Який висновок можна зробити щодо рослин?

Продовжуючи роботу, вчитель обʼєднує учнів в групи по 4 особи і дає наступне завдання:

- Поміркуйте і дайте відповідь на запитання. Доведіть свою думку, користуючись методом «ПРЕС» : Ми вважаємо, що...

- …тому, що...

- …наприклад…

- Таким чином, …

1 група. Чи змогли б тварини жити без рослин?

2 група. Чи змогли 6 люди жити без рослин?

3 група. Доведіть, що рослина - живий організм.

4 група. Поясніть вислів «Охороняти рослини - зберігати життя на Землі».

5 група. Чому рослини не можуть жити без сонячного світла?

6 група. Чи рухаються рослини?

Час виконання завдання - 2 хвилини. Коли спливе відведений час, кожна група презентує результати роботи.

 

ІІІ. Підсумкова частина.

1. Оцінювання.

Для оцінювання використовуються тести:

1. Який орган у рослин знаходиться у грунті?
а) стебло;

б) листки;
в) корінь.

2. Яке значення для рослин має стебло?

а) ним вона вбирає із грунту воду;

6) по ньому вода надходить до листків, квіток, плодів.

3. Який орган у рослин бере участь в утворенні поживних речовин: крохмалю та цукру?

а) стебло;

б) листок;

в) корінь.

4. Які умови потрібні для утворення поживних речовин?
а) тепло;
б) світло;
в) темнота.

 

5. Яке значення для рослини має квітка?

а) вона прикрашає рослину;

б) з неї утворюється плід;

в) нею рослина дихає.

6. Для чого рослині потрібні плоди з насінням?
а) для дихання;

5) для розмноження;

6) для живлення.

7. Як рослини дихають вночі?
а) вбирають із повітря кисень, а виділяють вуглекислий газ;

б) вбирають із повітря вуглекислий газ, а виділяють кисень.

8. Коли рослини виділяють кисень?
а) вдень;
б) вночі.

9. Чи можуть рослини рухатися?
а) так, бо листки повертаються до світла;

б) ні, бо рослина закріплена в грунті і знаходиться на одному місці.

10. У якої рослини стебло стелеться по землі?
а) тюльпан;

б) кропива;
в) огірок.

11. Яка частина капусти є їстівною?

а) корінь;
б) листки;
в) насіння.

12. У яких рослин їстівна частина - корінь?
а) морква;
б) кріп;
в) редиска;

г) щавель.

 

2. Підбиття підсумків.

Підсумовуючи результати роботи на уроці, вчитель пропонує учням висловитися за технологією «Незакінчене речення»

«Сьогодні на уроці я дізнався ... ».

 

 

 

 

ВИКОРИСТАНІ ТЕХНОЛОГІЇ

 

 

 

Частина уроку

 

Технології

І. Вступна частина

 

Незакінчене речення

ІІ. Основна частина

 

Робота в парах

Навчаючи – вчусь

Робота в малих групах

Метод «Прес»

 

ІІІ. Підсумкова частина

 

Незакінчене речення

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
13 березня 2023
Переглядів
936
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку