Тема уроку. Будова рослин. Рослини - живі організми
Очікувані результати.
Після цього уроку учні зможуть:
називати та розрізняти органи рослин;
пояснювати значення кожного органу рослини;
розповідати про особливості живлення і дихання рослин.
Обладнання: таблиця «Органи рослин», тексти на картках для роботи у групах, «Червона книга України», таблиця «Пристосування рослин до поширення плодів і насіння», карта природних зон, підручник «Я і Україна. 3 клас» (автори Т. М. Байбара, Н. М. Бібік).
Орієнтовний план проведення уроку:
1. Вступна частина уроку (7 хв).
2. Актуалізація опорних знань.
3. Мотивація навчальної діяльності.
3. Оголошення теми і очікуваних результатів.
II. Основна частина уроку (30 хв).
1. Будова рослин - 10 хв.
2. Рослини - живі організми - 10 хв.
ІІІ. Підсумкова частина уроку (8 хв).
Хід роботи
І. Вступна частина уроку.
Урок розпочинається з актуалізації опорних знань за технологією «Незакінчене речення». Учитель просить учнів продовжити речення «Я знаю, що рослини .. ». Протягом 2-3 хвилин діти висловлюють власні думки.
Узагальнюючи відповіді учнів, учитель переходить до мотивації навчальної діяльності, демонструючи учням таблицю із зображенням різних видів рослин.
Учитель: Розгляньте рослини, зображені на таблиці. Чи схожі вони між собою? Чим?
Вислухавши відповіді кількох учнів, учитель оголошує тему і очікувані результати уроку.
Учитель: Сьогодні на уроці ми дізнаємося, з чого складаються рослини і чому рослини є живими організмами.
ІІ. Основна частина.
Основна частина уроку розпочинається з надання необхідної інформації. Учитель: Світ рослин дуже різноманітний. Є рослини-карлики, а є рослини-гіганти. Усі рослини, як би вони не відрізнялись між собою за розмірами та формою, мають спільні частини, які називаються органами. Кожен орган має свою назву: корінь, стебло, листок, квітка, плід з насінням.
Для засвоєння назв органів рослин учитель пропонує учням обʼєднатися в пари та розглянути рослини на малюнку (с. 108), назвати та порівняти їх органи. Завдання виконується 3 хв., після чого учитель запитує представників окремих пар, які висновки вони зробили, порівнюючи органи рослин.
Для ознайомлення учнів з рослинами як частиною живої природи використовуємо технологію «Навчаючи - вчусь». Тривалість вправи 10 хв.
КОМПЛЕКТ КАРТОК (їх має бути 5-6 комплектів різних кольорів):
1. За допомогою коренів рослини міцно закріплюються в грунті. Корінь всмоктує з грунту воду з розчиненими поживними речовинами. Від кореня вода з поживними речовинами надходить до інших органів. Як це відбувається? Вода рухається по стеблу.
|
2. Рослини живляться не тільки речовинами, які вбирають із грунту. Вони і самі утворюють поживні речовини.
|
3. Для утворення цукру і крохмалю потрібна ще сонячна енергія. Поживні речовини утворюються тільки на світлі. Частину утвореного цукру і крохмалю рослини використовують для свого росту. Невикористані поживні речовини накопичуються в коренях.
|
4. На світлі в листках рослин утворюються не лише поживні речовини, а й кисень. Рослини виділяють його в повітря. Кисень - газ, яким дихає все живе на Землі. Отже, завдяки рослинам у повітрі стає більше кисню і менше вуглекислого газу. Дихають рослини всіма органами вдень і вночі. Під час дихання вночі вони вбирають із повітря кисень, а виділяють вуглекислий газ.
|
5. У більшості рослин дуже різноманітні за розміром і кольором квітки. 3 квітки утворюється плід з насінням. Коли насінина потрапляє в грунт, з неї виростає нова рослина. Квітки та плоди з насінням потрібні рослині для розмноження.
|
6. На перший погляд рослини здаються нерухомими. Насправді це не так. У рослин ростуть корені, стебла, листки, квітки, плоди. А чи спостерігав ти, як повертаються за сонцем листки і квітки рослин? Тривалість життя рослин на Землі різна. Одні з них живуть сотні або тисячі років, а інші - кілька місяців. Ще рослини живляться, дихають, ростуть, розмножуються і відмирають. Це ознаки всього живого. Отже, рослини - живі організми.
|
Робота буде організована таким чином:
Вислухавши відповіді учнів, учитель запитує:
- Який висновок можна зробити щодо рослин?
Продовжуючи роботу, вчитель обʼєднує учнів в групи по 4 особи і дає наступне завдання:
- Поміркуйте і дайте відповідь на запитання. Доведіть свою думку, користуючись методом «ПРЕС» : Ми вважаємо, що...
- …тому, що...
- …наприклад…
- Таким чином, …
1 група. Чи змогли б тварини жити без рослин?
2 група. Чи змогли 6 люди жити без рослин?
3 група. Доведіть, що рослина - живий організм.
4 група. Поясніть вислів «Охороняти рослини - зберігати життя на Землі».
5 група. Чому рослини не можуть жити без сонячного світла?
6 група. Чи рухаються рослини?
Час виконання завдання - 2 хвилини. Коли спливе відведений час, кожна група презентує результати роботи.
ІІІ. Підсумкова частина.
1. Оцінювання.
Для оцінювання використовуються тести:
1. Який орган у рослин знаходиться у грунті?
а) стебло;
б) листки;
в) корінь.
2. Яке значення для рослин має стебло?
а) ним вона вбирає із грунту воду;
6) по ньому вода надходить до листків, квіток, плодів.
3. Який орган у рослин бере участь в утворенні поживних речовин: крохмалю та цукру?
а) стебло;
б) листок;
в) корінь.
4. Які умови потрібні для утворення поживних речовин?
а) тепло;
б) світло;
в) темнота.
5. Яке значення для рослини має квітка?
а) вона прикрашає рослину;
б) з неї утворюється плід;
в) нею рослина дихає.
6. Для чого рослині потрібні плоди з насінням?
а) для дихання;
5) для розмноження;
6) для живлення.
7. Як рослини дихають вночі?
а) вбирають із повітря кисень, а виділяють вуглекислий газ;
б) вбирають із повітря вуглекислий газ, а виділяють кисень.
8. Коли рослини виділяють кисень?
а) вдень;
б) вночі.
9. Чи можуть рослини рухатися?
а) так, бо листки повертаються до світла;
б) ні, бо рослина закріплена в грунті і знаходиться на одному місці.
10. У якої рослини стебло стелеться по землі?
а) тюльпан;
б) кропива;
в) огірок.
11. Яка частина капусти є їстівною?
а) корінь;
б) листки;
в) насіння.
12. У яких рослин їстівна частина - корінь?
а) морква;
б) кріп;
в) редиска;
г) щавель.
2. Підбиття підсумків.
Підсумовуючи результати роботи на уроці, вчитель пропонує учням висловитися за технологією «Незакінчене речення»
«Сьогодні на уроці я дізнався ... ».
ВИКОРИСТАНІ ТЕХНОЛОГІЇ
Частина уроку
|
Технології |
І. Вступна частина
|
Незакінчене речення |
ІІ. Основна частина
|
Робота в парах Навчаючи – вчусь Робота в малих групах Метод «Прес»
|
ІІІ. Підсумкова частина
|
Незакінчене речення |