Тема. Чарльз Діккенс – англійський письменник-романіст. „Різдвяна пісня у прозі”
Мета уроку: ознайомити учнів з життям та творчістю Ч.Діккенса, з історією створення повісті “Різдвяна пісня у прозі” та особливостями “різдвяних оповідань”; розвивати вміння переказувати текст твору, висловлювати власні думки; виховувати інтерес до вивчення літератури, любов та повагу до людей.
Тип уроку: урок засвоєння нових результатів навчання.
Форма уроку: урок-презентація.
Обладнання: портрет Ч.Діккенса, виставка його книг, текст «Різдвяної пісні у прозі», презентація, мультимедійний комплекс.
Епіграф: Ці радісні дні — дні милосердя, доброти, всепрощення. Це єдині дні в усьому календарі, коли люди, наче за мовчазною згодою, вільно розкривають одне одному серця і бачать у своїх ближніх — навіть у бідних та знедолених — таких людей, як вони самі.
Чарлз Діккенс
Очікувані результати: учні володіють короткими відомостями про життя і творчість Ч.Діккенса, знають історію створення «Різдвяної пісні у прозі»; виразно читають і переказують текст твору; поглиблюють свої літературознавчі знання про повість, різдвяне оповідання.
Хід уроку
Бесіда.
Учитель. Ми з вами здійснили дивовижну подорож із героями роману Жуля Верна «П’ятнадцятирічний капітан». На їх прикладі ви побачили, що життєві випробування гартують людину, роблять її сильнішою, упевненою у власних силах, наполегливою у досягненні поставленої мети. Так, Дік Сенд здійснив свою мрію – став капітаном , й дотримав слова – став людиною.
Але не тільки життєві небезпеки змінюють людей, дає шанс змінитися і диво. У цьому ви зможете переконатися, познайомившись із творчістю Ч.Діккенса та героєм його «Різдвяної пісні у прозі». (Учні записують тему уроку й епіграф) (Слайди 1-2)
ІV. Сприйняття та засвоєння нових знань
1. Розповідь учителя про письменника. (Слайд 3) Чарльз Діккенс – один з найвідоміших англійських письменників ХІХ ст. Він народився 7 лютого 1812 року в сім’ї дрібного службовця, у дитинстві захоплювався літературою, театром та з великим задоволенням вчився у школі. І раптом життя різко змінилося – дитинство Чарльза було зруйноване банкрутством батька та його арештом.
У 10 років хлопчик змушений був залишити навчання і почати працювати, щоб заробити на прожиття своєї сім’ї. Він самостійно приїхав до Лондона, де його влаштували на фабрику вакси. Кожного дня Чарльз 10-12 годин наклеював на банки з ваксою ярлики. Так несподівано почалося його знайомство з прикрим життям бідняків.
Дорослий Діккенс всіма силами намагався вирватися зі злиднів. Він працював в адвокатській конторі, був репортером. Саме завдяки праці в газеті Діккенс захопився літературною творчістю. Слава прийшла до нього відразу після опублікування першого художнього твору, підписаного дивним ім’ям «Боз» (це було жартівливе прізвисько його молодшого брата). «Нариси Боза» стали популярними. Так в англійській літературі з’явилося нове ім’я: Чарльз Діккенс. (Слайди 4-5)
Попереду були роки важкої праці й слави, яку принесли романи «Олівер Твіст», «Записки Піквікського клубу», «Домбі і син», «Девід Копперфілд» та інші. Слава не змінила демократичних поглядів письменника. Він любив людей, був завжди самостійним у висловлюваннях. Митець все життя вірив у те, що немає нічого сильнішого за людину, що будь-яке зло можна побороти зусиллям людської волі.
9 червня 1870 року Ч.Діккенс помер. Його поховано у Ветмінстерському абатстві – усипальниці прославлених людей Англії. Світло його творів лине й сьогодні. Вони роблять нас чистішими та добрішими душею.
Розповів про власні перипетії долі письменник у спеціальному листі, нікуди не відісланому,— адресованому майбутньому біографові. Після смерті Діккенса читачі дізналися, що письменник на собі випробував поневіряння своїх героїв, тих, на чию долю випала важка праця з дитинства, приниження, страх за майбутнє.
2. Заочна екскурсія у музей Ч.Діккенса. (Слайди 6-8)
Перенесемося до музею Діккенса, який розташовано в тому самому будинку в Лондоні, на Даубі-стріт, де письменник оселився після шаленого успіху "Піквікського клубу", що забезпечив йому засоби для існування, достатні, щоб орендувати будинок. Усе тут нині так само, як за часів Діккенса: їдальня, вітальня, камін, кабінет, письмовий стіл, за яким працював письменник останні 15 років і за яким провів свій останній ранок... Біля стіни, в кутку, груба рама з маленьким віконцем із мутного скла, завбільшки з кватирку. Як вона потрапила до музею? Вам пояснять: у це віконце дивився маленький Діккенс... Але коли і де саме це було — в Портсмуті чи в Чатамі? Чи в Лондоні, тільки на іншій вулиці, у північній частині міста?
Виявляється, Діккенсам довелося зазнати злиднів, коли батька кинули до боргової в’язниці. Залишившись без засобів до існування, сім’я теж переїхала туди. Саме там, у борговій в’язниці, і було те маленьке віконечко.
3. Бесіда.
1. Діти, що ви знаєте про Різдво?
2. Коли і чому виникло це свято?
3. Коли відзначають Різдво в різних країнах?
4. Як святкують Різдво у нас?
5. Які різдвяні символи вам відомі?
4. Учитель. Окрім усіх інших титулів, що їх має Чарлз Діккенс, його часто ще називають «батьком англійського Різдва». У це важко повірити, але був час, коли Різдво в Англії майже не святкували. Пуританські настрої XVII ст. винищили давні народні звичаї, пов’язані з цим святом, але натомість не запропонували нічого нового. І свято зникло, залишилася лише щорічна святкова проповідь із церковної кафедри.
Відродити давні добрі веселощі взялася королева Вікторія. Саме вона запровадила позичену в Німеччині традицію прикрашати на Різдво ялинку, співати «керолз» (різдвяні релігійні гімни — аналог наших колядок) та виготовляти різдвяні вітальні листівки. А яке справжнє родинне свято без доброї книжки для родинного читання? Телевізора ж тоді ще не було…
5. Повідомлення учня про особливості святкування Різдва в Англії.
Різдво в Англії – свято сімейне. У Британії на Різдво починається торговельний бум, а різноманітні школи, підприємства, офіси влаштовують благодійні акції, концерти. Усе це робиться, аби зібрати гроші на подарунки інвалідам, самотнім літнім людям, жебракам на святкові й скромні обіди. А дітлахи складають список бажаних подарунків для Фазера Крістмаса.
24 грудня – робочий день, увечері робляться останні приготування, під ялинку кладуть подарунки. Діти теж купують батькам подарунки зі своїх скромних коштів або майструють щось у школі.
Найважливіший у році різдвяний обід 25 грудня вирізняється достатком та розмаїттям їжі. Головна традиційна страва – запечена індичка, подається також різдвяний пудинг із сухофруктами і яловичим салом. За традицією, пудинг зверху поливають бренді і запалюють.
26 грудня в Англії теж вихідний і називається «Днем коробочок». У давнину цього дня всі працівники отримували від своїх роботодавців річну грошову премію: гроші вручали кожному в спеціальній коробочці.
Прикметно, що Різдво в Англії – суто сімейне свято, і зустрічати його на самоті вважається поганою прикметою.
6. Повідомлення про історію створення повісті «Різдвяна пісня у прозі». (Слайди 9-10)
Ч. Діккенсу випала честь «відкрити» різдвяну тему в англійській літературі — до нього це вже зробили Гофман в німецькій та Андерсен в данській. В Англії існувала традиція: перед Різдвом у пресі публікували твори на різдвяну тематику. Діккенс теж написав збірку «Різдвяні оповідання», що побачила світ у 1843 році. У ній відбилися погляди автора на суспільство. Сам письменник розглядав цей твір як соціальну програму, як заклик до єднання багатих і бідних. Однак його мрії були ілюзорними, надії – нездійсненними.
Відтоді й аж до самої смерті Ч. Діккенс майже щороку писав по одному різдвяному твору — повість чи оповідання. Усього в його доробку понад десяток таких творів, але найбільшою читацькою увагою й донині користується цикл «Різдвяні повісті», написаний у Італії протягом 1843‑1848‑х років: розпочинає його «Різдвяна пісня», а далі йдуть «Новорічні дзвони», «Цвіркун домашнього вогнища», «Битва життя» й «Одержимий».
Одне з оповідань збірки називається «Різдвяна пісня у прозі» і має підзаголовок «Святвечірнє оповідання з привидами».
7. Словникова робота. (Слайд 11)
Різдвяне оповідання - літературний жанр, який відноситься до категорії календарної літератури та характеризується певною специфікою у порівнянні з традиційним жанром оповідання.
Особливістю різдвяного оповідання є процес душевної трансформації героя, відмова від фальшивих цінностей в ім'я цінностей істинних, гуманістичних, вічних.
V. Осмислення одержаних знань.
1. Бесіда на з'ясування первинного сприйняття тексту. (Слайди 12-20)
VІ. Підсумки уроку. Оцінювання (Слайд 21)
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжте речення:
VІІ. Рефлексія
Перегляд буктрейлера до повісті Ч.Діккенса «Різдвяна пісня у прозі».
Домашнє завдання: 1. Прочитати ІІ-ІV строфи “ Різдвяної пісні у прозі ”.
2. Виписати цитати опису духів у повісті. (Слайд 22)