Конспект уроку "Данте «Божественна комедія». Концепція світу і людини. Алегоричний зміст образів та епізодів. Жанрова своєрідність твору".

Про матеріал
Тема уроку. Данте «Божественна комедія». Концепція світу і людини. Алегоричний зміст образів та епізодів. Жанрова своєрідність твору Мета: дослідити та розкрити концепцію світу і людини, жанрову своєрідність поеми «Божественна комедія», ознайомити учнів із змістом І частини поеми, обговорити проблеми, порушені автором у частині «Пекло»; розкрити алегоричний сенс подорожі героя потойбічним світом; проаналізувати вчинки людей з точки зору християнської моралі ( пісня 5, 33); розвивати навички обговорення проблемних питань, вміння відстоювати власну думку; виховувати любов до поетичного слова, повагу до почуттів інших; прагнення самовдосконалюватися.
Перегляд файлу

                                                                                          Дячун Тамара Антонівна

                                                                                  вчитель зарубіжної літератури

                                                                       Фастівського академічного ліцею №2

                                                                                                     Фастівської ОТГ

                                                                                                       Київської області                                                       

 10 клас

Зарубіжна література

 

Тема уроку. Данте «Божественна комедія». Концепція світу і людини. Алегоричний зміст образів та епізодів. Жанрова своєрідність твору

(Слайд 1)

 

Мета:  дослідити та розкрити концепцію світу і людини, жанрову своєрідність поеми «Божественна комедія», ознайомити учнів із змістом І частини поеми, обговорити  проблеми,   порушені автором у частині «Пекло»;

розкрити алегоричний сенс подорожі героя потойбічним світом;

проаналізувати вчинки людей з точки зору християнської моралі ( пісня 5, 33);

розвивати навички обговорення проблемних питань, вміння відстоювати власну думку;

виховувати любов до поетичного слова, повагу до почуттів інших; прагнення самовдосконалюватися.

Обладнання: текст поеми «Божественна комедія», мультимедійна презентація,

                       ілюстрації до поеми Жана Домініка, Уільяма Блейка, Гюстава

                       Доре, учнівська презентація «Десять Мойсеєвих заповідей»,              симфонія Чайковського «Франческа де Раміні.

Форма уроку: заочна подорож сторінками твору Данте

Епіграф : О люди із здоровими думками!

                  Помисліть- но, яка наука вам.

                                          Данте Аліг’єр

 

 

                                                      

 

                                                                  Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

 Є імена, котрі не можна обминути, вивчаючи зарубіжну літературу. До них належать ті, хто заслужив визнання всіх народів і часів, хто стоїть на вершині мистецтва слова і яких характеризують лише епітетами: величний, неповторний, осяйний.

Звичайно, так ми можемо сказати і про поета, творчість якого ми вивчаємо -Данте Аліг’єрі. Це його Джованні Боккаччо назвав «дарованим Божою милістю». Це про нього шепотіли мешканці міста, що він бачив Люцифера, спускався в пекло і повернувся. Так говорили тому, що його обличчя здавалося присипаним попелом із пекла. А про себе він міг сказати одне «…і плакала любов у серці в мене», тому що завжди зберігав вірність двом музам: коханій та Італії, про єдність якої мріяв усе життя.

     На попередніх уроках ми розпочали знайомство із цим визначним поетом та його величним, безсмертним твором. Сьогодні я знову запрошую вас до містичного світу «Божественної комедії». Ми пройдемо тим шляхом, яким тисячу років тому пройшов великий Данте.

ІІ. Повідомлення теми, мети та епіграфа уроку (Слайд 2, 3)

ІІІ. Актуалізація опорних знань

      1. «Моє речення про Данте» (Слайд 4)

Завдання : кожен учень має сказати про те, що йому найбільше запам’яталося з вивченого про Данте.

2. Бліц – опитування (Слайд 5)

1) Представником якої доби був Данте?

               (Останній поет Середньовіччя, провісник Відродження)

 2) Назвіть хронологічні рамки та головні ознаки цієї доби.

          ( V – XIV століття. Сильний вплив церкви, утвердження релігійних

           ідеалів, відображення сперечливостей людського характеру, твердження,що долю людини визначає Бог).

 3) Скільки років працював Данте над створенням поеми «Божественна

           комедія?

        ( З 1307 до 1321 року, тобто 14 років).

 4) Чому Данте назвав свій твір «комедією»?

             ( За усталеними середньовічними канонами, так називали твори, які починалися сумно(пекло), а закінчувалися щасливо (рай).

 5) Визначте тему та ідею «Божественної комедії».

    (Тема : зображення уявної мандрівки поета в потойбічний світ. Провідником  Данте по Пеклу і Чистилищу виступає Вергілій, по Раю – Беатріче.

Ідея : відвернути людину від гріха і спрямувати її до праведного життя; врятувати людей від ганебного стану і привести до щастя. Письменник мріяв про духовне спасіння людини і всього людства).

6) Поема «Божественна комедія має алегоричний зміст. Назвіть основні

              алегоричні образи поеми.

         ( Данте – втілення душі;

          Вергілій – розуму;

          Беатріче – найвищої мудрості;

         Подорож загробним світом означає шлях душі до спасіння;

        Рай – втілення добра і доброчесності;

         Чистилище – переходу від одного стану до іншого).

          

IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Слово вчителя

 У своїй поемі Данте оповідає , що він сам бачив уві сні у точно визначений час: напередодні Великодньої п’ятниці 8 квітня 1300 року і протягом усього світлого тижня. Поет опинився у фантастичному темному лісі – на півшляху свого земного життя. У кожної людини настає момент, коли вона повинна переосмислити своє життя з точки зору духовного ідеалу; визначити, хто вона і куди йде. Герой Данте(почасти це він сам) філософ, шукач істини, вищого сенсу буття, Бога. Водночас він шукає і самого себе. Герой загубився в лісі гріхів, помилок та духовних суперечок.

 

2. Бесіда

1) Пригадайте, що таке епічна поема.

2) Чому, незважаючи на назву «Божественна комедія», за жанром твір Данте не є комедією?

3) Назвіть епічні складові цього твору.

4) Доведіть, що «Божественна комедія» це поема

3. Аналіз І пісні поеми

Вчитель.(Слайд 6)

Перша пісня  - це зав’язка всієї «Божественної комедії». В ній порушуються проблеми пошуку правильного шляху і для тогочасної Італії, і для кожної людини особисто, і для всього людства взагалі. Цей величний задум розкривається в наступних частинах поеми.

  • Робота в групах

Укладання таблиці «Перша пісня «Божественної комедії»

  • І група –  досліджує буквальний зміст «Першої пісні»,
  • ІІ група – алегоричний зміст,
  • ІІІ група – моральний зміст;
  • ІV група – філософський зміст

Зміст, образи

Буквальний

Алегоричний

Моральний

Філософський

Автор заблукав у темному лісі, де шлях йому заступили страшні звірі, але на порятунок йому з’явився улюблений римський поет Вергілій, який обіцяє йому показати правильну дорогу.

Блукання автора в лісі й фантастична зустріч з Вергілієм, який начебто врятував його від звірів.

Автор розгубився серед чвар у Флоренції : леопард – політичні супротивники; лев – король Франції; вовчиця – римське папство. На порятунок приходить оспівувач слави Римської імперії, проголошував єдиної всесвітньої держави – Вергілій.

Дія відбувається в людській душі, звідусіль оточеній гріхами(леопард-любострастя, лев- гордість, вовчиця – жадібність), яким протистоїть ідеал громадянських чеснот.

Людство втратило духовні орієнтири, заблукало, втративши божественні істини, потрапило в полон жахливих пороків(звірів).

Вергілій, автор «Буколік» і «Георгік», мав у середні віки славу вісника християнства, зокрема народження Христа. Він уособлює божественну мудрість, яка може вивести на духовну світлу путь.

 

 

4. Екскурсія до дантівського Пекла (Слайд 7, 8)

  • Бесіда

1. Чому провідником по Пеклу і Чистилищу Данте обрав саме Вергілія?(Слайд 9)

(Вергілій описав  Пекло в ІV частині «Енеїди». Данте продовжує його традицію. Крім того, Вергілій описав велич і міць Риму, ідею національного єднання. Данте теж мріяв про єдність Італії, мир і процвітання всіх народів).

        2. Поясніть символічне значення образу Вергілія.

(Вергілій – це символ мужності, величі, мистецтва, духовної сили. Митець, ідучи за божественною мудрістю, має очиститися, усвідомити, які перешкоди стоять на шляху до істини).

5. Робота з ілюстраціями В. Блейка «Данте і Вергілій біля входу у Пекло», «Пекло» Г. Доре.

(Слайди 10, 11)5. Слово вчителя

У Пеклі не сходить сонце. Усюди панує довічний морок. Грішники не просто терплять страшні муки, вони не мають надії на будь-які зміни. Знехтувавши законами  добра, вони приречені на вічні страждання.

6. Поміркуємо разом (Слайд 12)

1) Прочитайте слова, які написані на вході до Пекла. Поясніть значення цього виразу.

 2) Яку форму має Пекло, за уявленням Данте?

(Пекло має вигляд воронки, яка утворилася внаслідок падіння Люцифера – ангела, що був вигнаний із Раю. Центр її – у середині Землі).

 3) Хто є володарем Пекла?

 

 

(Люцифер –  грішний ангел, який ототожнюється з дияволом).

  4) Хто і в який спосіб визначає місце перебування грішників в Пеклі?

(Мінос ударами хвоста).

7. Подорож колами Пекла

  • Слово вчителя

Зображуючи 9 кіл Пекла, Данте вміщує туди тих, хто, на його погляд, завинив перед Богом, людьми, собою. Чим страшніший гріх, тим ближче душа знаходиться до Люцифера.

  • Робота з роздатковим матеріалом

Схема «Концепція світу в «Божественній комедії» (Пекло)(Слайд 13)

   Перше коло (Лімб) – нехрещені немовлята і доброчесні славні язичники. (Серед них Гомер, Горацій, Овідій).

  Друге коло – порушники шлюбної вірності (Клеопатра, Єлена…) Франческа де Раміні та Паоло. Їх жбурляє несамовитий вихор, а охороняє міфічний цар острова Крит Мінос.

  Третє коло – ненажери. Їх стереже пес Кербер.

  Четверте коло – скнари і марнотратники, серед яких багато духовенства.

   П’яте коло – гнівливі, нудні, лайливі (їхні роти набиті болотним мулом, щоб вони не могли лаятись).

  Шосте коло – притулок єретиків (неправильно трактували вчення Боже і заперечували безсмертя душі).

  Сьоме коло – тирани, розбійники, ґвалтівники. Данте зламав гілку, і з неї потекла чорна кров.

   Восьме коло – спокусники жінок, підлабузники, лицеміри, фальшивомонетники, брехуни. Злодіїв кусають отруйні змії. Від укусів вони розпадаються, а потім відновлюються для нових мук.

   Дев’яте коло (кульмінація поеми) – зрадники (Іуда – зрадив Ісуса Христа, Брут і Кассій зрадили Цезаря, Каїн – брата Авеля тощо). Їх стереже сам Люцифер.

       Найстрашніший гріх, на думку Данте, зрада.

 

  • Обговорення

1) Які муки і за що терплять грішники?

2) В якому колі грішники не страждають?

  (Не страждають грішники  у першому колі, але вони похмурі, бо їм немає місця в раю. Християнська церква вважає, що язичників будуть судити за законами совісті).

3) Який гріх, на думку Данте, найстрашніший? (Слайд 14)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Зрада. Зрадників охороняє Люцифер. В самому центрі землі вмерз в кригу Люцифер, який має три обличчя: з першої пащі стирчить Іуда, який зрадив Ісуса Христа, з другої – Брут, з третьої – Кассій. (Брут і Кассій зрадили Цезаря).

8. Робота з підручником. Аналіз окремих епізодів

Звучить симфонічна поема П. І. Чайковського «Франческа да Раміні»

 

 

 

 

 

 

 

Історія Франчески де Раміні і Паоло (Слайд 15)

 

1) Розказати історію Франчески і Паоло

2) Прочитайте, з ким порівнює автор пару закоханих.

3) Данте хоче послухати історію однієї пари, яка нагадує йому голубів.

 Що символізує голуб?

    ( Голуб – це символ чистоти, святості, надії на життя. Дивно, адже це Пекло. Тут, здавалося б, не може бути нічого святого і чистого).

4) Чому Данте виявив бажання поговорити саме з Франческою і Паоло?

   (Данте вдивляється в людську душу, досліджує її порухи, причину гріха. Така увага свідчить про зародження ренесансного гуманізму).

5) Як сприйняв розповідь Франчески Данте?

   (Данте розуміє, що вони обоє згрішили, але їхнє кохання справжнє, піднесене. Він не тільки не засуджує їх, але і співчуває їм обом. В цьому виявляється гуманізм автора, людини, яка стоїть напередодні нової епохи).

Словник.

Гуманізм  (від лат. людяний) – прославлення людини та ідеалу земного щастя. (Слайд 16)

6) Чому Данте знепритомнів, коли почув історію закоханих?

   (Данте сам був закоханий, тому розумів почуття героїв і співчував їм).

  • «Обери позицію» (Слайд 17)

 Завдання: спробуємо оцінити вчинки героїв з точки зору християнської моралі. І група повинна надати аргументи щодо звинувачення коханців; ІІ група  – виправдати їхню поведінку.

І група

ІІ  група

1. Порушили дві заповіді господні:

  • не чини перелюбу;
  • не бажай дружини ближнього свого.

2. Сам Данте помістив їх у Пекло.

 

1. У добу Середньовіччя дівчат без згоди видавали заміж.

2. Шлюби укладалися за розрахунком.

3. Справжнє кохання – це дар Божий.

4. Автор порівнює коханців з голубами, символами чистоти і вірності.

 

 

  • Історія графа Уголіно (Слайд 18)

     Бесіда

1) Розказати історію графа Уголіно.

2) За що переживає граф Уголіно, терплячи страшні муки в Пеклі.

  • Робота з ілюстрацією Уільяма Блейка «Уголіно із синами у в’язниці»
  • «Обери позицію»

 

І група

ІІ група

1. Прагнув до єдиновладдя.

2. Зрадив три замки Флоренції.

3. Зрадив союзника, батьківщину.

1. Померли невинні діти.

2. Їхня смерть жахлива.

3. Поет закликає замислитись над своїми вчинками.

 

Висновок. Ми знову бачимо вияв гуманістичних тенденцій у творчості Данте.

                   Граф Уголіно гріх вчинив незмитий,

                   Фортеці здавши для потали.

                   Але за віщо постраждали діти?

9. Проблемне запитання

 --- Як ви можете пояснити той факт, що серед померлих душ, які страждають у Пеклі, є ще живі сучасники Данте?

( Данте робить це для того, щоб люди ще за життя змогли спокутувати свої гріхи).

Висновок(Слайд 19)

Подорож потойбічним світом   - це алегорія пошуку правильного шляху

до людської  душі, оточеної гріхами, спокусами та його пристрастями.

Головна дія відбувається  в душі  самого ліричного героя.

Пізнавши те, що є злом, пройшовши колами Пекла,  він змінюється, підноситься  до розуміння найважливіших  істин про світ і про себе.

ІІІ. Узагальнення

 1. Побудувати асоціативний кущ «Пекло»(Слайд 20)

    ( Стогін, жахи, страждання, вогонь, сльози, муки, біль, холод, темрява, покарання).

2. Заключне слово вчителя

Діти, сьогодні ми здійснили з вами віртуальну мандрівку у містичний світ дантівського Пекла. І я сподіваюся, що кожен з вас подумки пройшов колами власної душі, замислився над власними недоліками.

    Всім властиво помилятися, але людина повинна пам’ятати про те, що поки вона живе, є ще час змінитися на краще.

3. Вправа «Незакінчене речення»(Слайд 21)

  • Сьогодні на уроці я дізнався…
  • Я замислився …
  • Мені сподобалось…
  • На наступному уроці я хочу…

IV. Оцінювання

V. Д / З (Слайд 22)

  1. Повторити життєві віхи В. Шекспіра.
  2. Прочитати трагедію «Гамлет» за методом «Маркет», підкресливши уривки трагедії, які втілюють ідеї гуманізму епохи Відродження

 

 

Використані джерела:

  1. Методичні матеріали до уроків зарубіжної літератури в 10 класі /за заг. ред. Н.В. Химери  Біла Церква «Олімп» 2018.
  2. https://moyaosvita.com.ua/literatura/analiz-poemi-bozhestvenna-komediya-dante/
  3. https://studfile.net/preview/11198627/page:5/

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Семеновських Оксана Ярославівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
23 жовтня 2021
Переглядів
8531
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку