Мета: навчити розрізняти в мовленнєвому потоці звуки [ц], [ц']; читати слова з новою буквою; розвивати фонематичний слух, дикцію, артистизм, розширювати кругозір; виховувати бажання працювати колективно, дотримуватись правил ввічливої поведінки під час гри. Містить додатки, предметні малюнки
Літературне читання
Тема. Звуки [ц], [ц’], позначення їх буквами Цц. Звуковий аналіз слів. Читання складів, слів, віршів.
Мета: закріпити артикуляцію звуків [ц], [ц’]; вивчити букву Ц; формувати навичку читання з новою буквою; виховувати дбайливе ставлення до свійських тварин.
Обладнання: фішки на позначення голосних і твердих та м’яких приголосних звуків; таблиця з друкованими великою і малою буквами Ц; предметні малюнки із зображенням киці, цуценяти, набір лего «Шість цеглинок»
Хід уроку
І. Організаційна частина.
- У нас сьогодні незвичайний урок, тож привітайтесь до гостей.
1. Привітання
Доброго ранку, щасливої днини
бажає вам наша класна родина.
2. Налаштування на роботу
Продзвенів уже дзвінок, починається урок.
Попрацюємо старанно, щоб урок пройшов не марно.
3. Ранкове коло.
- У кого гарний настрій, посміхніться.
- Хто чекає від уроку чогось нового та цікавого, плесніть у долоні.
- Хто хоче, щоб цей урок пройшов з успіхом для вас, покажіть ОК.
- Давайте привітаємось, таким чином: «Привіт! Я Люба, я Люб’язна», тобто називаємо своє ім’я та комплімент на початкову букву свого імені
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
— Подивіться на екран, у нас їде поїзд казковий. У вагоні їдуть букви, голосні. Назвіть букви, що позначають голосні звуки. Будьте уважні, чиє ім’я починається на голосну букву, виходять вперед.
— Яка буква позначає один приголосний м’який звук?
— Назвіть букви, що позначають м’якість приголосного звука.
— Яка буква не позначає звука, а вказує на м’якість приголосного? Це п’ятий вагон. Є в нас діти, чиє ім’я має вкінці цю букву. Виходять ті, чиє ім’я вкінці має «ь», тобто Василь.
Підходите до парт, там на вас чекають завдання.
В кожному слові обведіть тільки першу букву. Із букв «зберіть» слово,запишіть. Зробіть зуковий аналіз слова.
ІII. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Виділення звуків [ц], [ц’] зі слів.
— Послухайте вірш. Про яких тваринок у ньому розповідається?
Цуценятко на танок
Кицю запросило —
Жвавий вийшов гопачок
Глядачам на диво.
— Хто влаштував танок? Кого запросило цуценя?
Учитель вивішує на дошці зображення цуценяти та киці.
— Зробіть звуковий аналіз слів ЦУЦЕНЯ, КИЦЯ. Яким звуком починається другий склад у кожному слові? Давайте зробимо звукову модель слова цуценя.
-Яке слово довше? коротше?
- У якому слові звук [ц] ([ц′]) м’який, твердий?
— Яка буква позначає приголосні звуки — твердий [ц] та м’який [ц′]? (Буква ц)
Порівняйте звук [ц] у них. Чим вони відрізняються? (Один з них м’який, інший — твердий.)
Учні встановлюють, що ці звуки приголосні, звук [ц] — твердий, а звук [ц’] — м’який.
2.Гра «Твердий – м’який»
— Почуєте м’який звук [ц′] — покажіть зелену цеглинку лего. Твердий –сину цеглинку.
Стілець, сцена, ціна, цирк, олівець, царівна, ціль, цемент, цегла, продавець, цибуля, залізниця.
— Звуки [ц], [ц'] позначають буквою «це». Буква «це» є велика і мала. (Учитель показує літери.)
— Чим схожі і чим відрізняються ці букви між собою? (За формою однакові, а за розміром різні.)
— Пофантазуйте, на що схожа буква.
Два стовпці в траві лежать,
Знизу перекладина.
Братик мовить,
— Буква «це»
У траву покладена.
Весела, працелюбна, віддана, пташка, пір’я, дзьоб, годівничка, сало, годівниця.
(Сьогодні на перерві ми підемо на шкільне подвір’я, поставимо годівничку, погодуємо синичок. А чи потрібна їм наша допомого?...)
«Церква» - молитва, служба Божа, священник, люди, дзвін, спів,
«Сенкан»
Мала, спритна.
Літає, їсть, будує.
Синиця їсть багато комашок.
Пташка, помічниця.
— Діти, за допомогою цеглинок побудуйте букву «це».
— Прочитайте склади у таблиці. (Спочатку читають усі разом, потім — за рядами, хлопчики / дівчатка, індивідуально.)
Фізкультхвилинка.
У небі світить сонечко,
Травичка хай росте.
Пливе хмаринка в небі
І річка хай тече.
Любов’ю все зігріємо
У дружбі краще жить.
Ми поряд всі крокуємо,
Хай нам усім щастить.
1.Читання слів
– Прочитайте слова «ланцюжком»
— Яке злиття однакове у словах першого стовпчика? (ца)
Словникова робота.
2.Утворення та читання слів
— Утворіть за допомогою стрілочок слова та прочитайте їх.
3.Читання вірша «Олівці»
1.Вправа «Передбачення».
— Що зображено на малюнку?
2.Читання вірша вчителем.
— Чи справдилися ваші очікування?
· Робота зі словами. Збагачення словникового запасу: цитрини, іменини.
3.Читання тексту самостійно учнями (1 хв)
4.Читання учнями вголос.
5. Гра «Так чи ні»
Якщо «так» плескаємо, якщо «ні», то тупаємо ногами.
- Гриць тримав у руці прості олівці (ні) ; кольорові олівці(так).
- Їх йому подарувала Ірина (ні); тітка Ніна (так).
- Цукерки подарувала сестра(так).
- Цитрини подарувала мама. (ні)
6. Читання вірша за мнемотаблицею.
- Так як на день народження і на свята дарують цукерки, А у нас свято, бо урок незвичайний, то я хочу вас пригостити цукерками. Але перш, ніж я роздам солодощі, давайте подискутуємо на тему «Чи потрібно їсти багато цукерків?».
Дискусія.
А зараз слухайте уважно, виконуйте вказівки:
- Чи обгортка видає звуки? Якого кольору?
2. Розгорніть.
- Що ви відчуваєте?
3. Подивіться, понюхайте чи розламайте
- Хочеться з’їсти, правда? Трошечки пізніше, на перерві.
-Які органи чуття приймали участь у дослідженні шоколаду? (зір, слух, смак, нюх, дотик)
- А скажіть, що ви зробите з обгорткою?
- З неї можна виготовити сувеніри, аплікації, використати як закладку, зробити літачок, чи просто акуратно викинути у смітник.
V. Підсумок уроку
Рефлексія з лего.
— З якою буквою ознайомилися на уроці?
— Які звуки позначає буква «це» на письмі?
— Що корисного дізналися сьогодні?
Вправа «Мікрофон»
Ваші батьки будуть запитувати вас про те, чого ми навчитися.
Все робили ви старанно,
І активні були всі!
Працювали ви не марно.
Отже, просто молодці.
Додатки
Цар – правитель, володар.
Цирк – кругла будівля з ареною і трибунами для глядачів, де відбуваються видовища.
Цап - тварина.
Цвіркун - комаха , яка тертям крил створює тріскучі звуки.
Цуценя – мала собака, щеня.
Цегла - будівельне штучне каміння у вигляді прямокутних брусків з глини
Цинк - крихкий блакитно-сірий метал.
Цитрина – це лимон.
Ціпок - вирізьблена палиця, посох з ліщини або з молодого дуба. Така палиця була проста, не загнута та її ніколи не фарбували.
Цу́кор— солодкий на смак харчовий продукт.
Цукерка - кондитерський виріб, виготовлений переважно із цукру та шоколаду.
Цурпалок - відрубаний, відбитий або відламаний шматок деревини, уламок, обрубок, шматок.
Цимбали -музичний інструмент
Цесарка – домашня тварина.
Плац - площа для військових парадів і стройових занять, майдан.
Цілина — необроблювані, нерозорані, але придатні для сільського господарства землі.
Мнемотаблиця
1