Метою даного уроку є: дати уявлення про основні поняття теми; пояснити, у чому полягає унікальність підліткового співтовариства і культури, чим вони відрізняються від співтовариства і культури дорослих; вдосконалювати навички самостійної роботи; виховувати, прищеплювати високу, справжню культуру, а також критичне і відповідальне ставлення до свого способу життя, потребу в духовності, свідомому прагненні до самовдосконалення.
Тема: Молодіжні субкультури. Хто вони?
Мета: дати уявлення про основні поняття теми; пояснити, у чому полягає унікальність підліткового співтовариства і культури, чим вони відрізняються від співтовариства і культури дорослих; вдосконалювати навички самостійної роботи; виховувати, прищеплювати високу, справжню культуру, а також критичне і відповідальне ставлення до свого способу життя, потребу в духовності, свідомому прагненні до самовдосконалення.
Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
Декілька учнів називають приклади різних моделей сімей серед відомих українців сучасності.
Бесіда. 1. Що ми розуміємо під словом сім'я?
2. Які функції виконує ?
3. Як пов’язують сім'ю з державою?
Запитання для обміркування. Пригадайте, яка діяльність, які відносини й спілкування та з ким для вас були важливими у дитячому садку чи у початковій школі: Що є важливим зараз, як змінилися пріоритети?
Учитель. Основним середовищем де соціалізується дитина є : садок, школа. Там вона спілкується з своїми ровесниками, з якими спілкування відбувається на рівних. Там дитина стає особистістю, але цей шлях не завжди буває легким. Також для того щоб налагодити відносини с однолітками особа долучається до колективної діяльності, утворюються групи за інтересами. Формальні і не формальні.
Запитання. Учасниками яких груп є ви на сьогодні?
Учитель. Формальні групи: спортивні секції, художньо-мистецькі гуртки, самоврядування. Не формальні: - романтико-ескейпістські(хіпі, індіаністи, толкіє-ністи, байкери);- гедоністично-розважальні (мажори, рейвери, репери та ін.);- кримінальні (гопники, любери);- анархо-нігілістичні (панки, екстремістські субкультури "лівого" і "правого" спрямування).
Робота з таблицею. Сл 5
Учитель. Термін “молодіжна субкультура” з’явився у 60-ті роки XX ст.
Поява її є свідченням того, що молодь набуває свого політичного, ідеологічного, економічного статусу в сучасному світі, а отже й відповідальності.
Основними причинами її виникнення є: самостійні пошуки молоддю свого місця в житті, намагання самоствердитися; прагнення молоді бути комусь потрібними, корисними; самим знайти вірних друзів, які в будь-якій ситуації допоможуть. Визначальним чинником, що характеризує молодіжну субкультуру, є музика. Велику роль відіграє і мода, яка є не лише одягом, а й ідеологією і стилем життя. Молодіжні угруповання живуть за своїми законами.
Робота з поняттям. Молодіжна субкультура — комплекс молодіжної культури, якій характерна опозиційність стосовно традиційної культури.
Субкультуру, яка перебуває в стані протиріччя з панівною культурою, іноді називають контркультурою.
Робота з поняттям . Контркультура — сукупність соціально-культурних настанов, які суперечать фундаментальним принципам, що панують у конкретній культурі Контркультура виражає свій протест проти традиційних норм мистецтва і пропонує інше розуміння традиційних ідеалів, не традиційних для нашого суспільства.
Робота зі схемою. Сл 8
Запитання для обміркування.Як ви вважаєте, які існують причини відходу молоді в андеграунд?
Учитель. Причини відходу молоді в андергаунд:
Запитання. Чи знаєте ви хто такі блогери? Назвіть декілька сучасних блогерів? Чи ведете ви свій власний блог чи можливо хотіли б вести?
Учитель. Блогери — це люди, які ведуть свої щоденники (так звані блоги) у Всесвітній мережі Інтернет. Відмінність такого щоденника від звичайного полягає в його доступності багатьом людям. Блогери дуже часто посилаються один на одного, читають і коментують один одного. Саме це динамічне спілкування дозволяє вважати їх окремою субкультурою. Ведення власних блогів, як потужний засіб самореклами, набуває надзвичайної популярності серед публічних людей, зокрема політиків і зірок шоу-бізнесу.сл 10-15
Розгляньте ілюстрації. До яких субкультур ви могли б віднести зображених на них тваринок?сл 16
Учитель. Отже, нині розмаїття субкультур є дуже широким, наявність широкого спектра субкультур дає можливість молоді самореалізуватися. Вплив субкультур може бути і позитивним, і негативним, молодь може набувати навичок взаємодії та комунікації, а може виявляти негативні якості, наприклад такі, як агресія. Тому, перш за все, важливо керуватися системою загальнолюдських цінностей, які є регулятором спілкування в колі однолітків й у формальних, і в неформальних групах.
Запитання. Чи важливо у широкому спектрі субкультур зберегти власну індивідуальність?
1.Опрацювати відповідний матеріал підручника.
2. «Охарактеризуйте декілька молодіжних субкультур» (можлива форма презентації)