Тема. Оригамі "Кошеня на підвіконні".
Мета: ознайомити з історією появи техніки оригамі; опанувати прийоми згинання і складання паперу при виготовленні оригамі; удосконалювати навички роботи з папером за зразком; розширювати світогляд; розвивати інтерес до оригамі, творчі здібності, уяву, мислення, пам'ять; виховувати акуратність, любов до праці . (Слайд 1)
Обладнання: зразки виробів, папір, фото «Технологія виготовлення паперу», схеми виготовлення човника, мультимедійний супровід, таблиця умовних позначень для оригамі.
Хід уроку
І. Привітання .
Створення позитивного емоційного настрою.
Вправа «Я бажаю…»
ІІ. Мотивація. ( слайд 2)
Щоб на світі гарно жити,
Змалку працю слід любити.
Працелюбні і старанні
Діти всім і всюди гарні.
То ж берімось працювати,
Рідну землю прикрашати.
У різних країнах роблять свої якісь прикраси, щоб їх батьківщина була красивою. Хто з дерева, хто вишиває, як у нас, в Україні. Кожна країна світу гордиться своїми символами, мистецтвом. І ми сьогодні своєю працею зробимо приємне нашим воїнам, які боронять нас від ворогів. Роботи передамо захисникам.
ІІІ. Основна частина уроку
Розповідь учителя
Прийом «Сторітелінг»
Розкажу я вам, діти, сьогодні цікаву історію. А про кого ця історія, ви відгадайте.
ЗАВДАННЯ: відгадай загадку
В хаті я мишей ганяю,
Вуса ще з дитинства маю,
Лапкою миюся щодня.
Я пухнасте …………….. (Кошеня) (Картинка на дошці)
( Слайд 3)-японські символи ( сонце, океан, сакура)
«У далекій Японії, країні, де сходить сонце, жило кошеня. Звали його Мяо. Воно було допитливе. Про все хотіло знати. Побачило Мяо якось у небі журавликів дивних.
(Слайд 4)
Мяо біг за ними і запитував:
-Хто ви? Чому ви такі?
Вони лише сказали котикові:
-Знайди майстра Акіру Йошизаву. Від нього все і дізнаєшся
Довго мандрував по Японії Мяо і знайшов майстра. (Світового визнання сягнуло мистецтво орігамі у творах японського майстра Акіри Йошизави.) (Слайд 5)
Мяо чемно вклонився майстру і запитав: «Що за дивні журавлики літали в небі?». Майстер пообіцяв розповісти і запропонував Мяо стати його учнем. Кошеня дуже зраділо і уважно слухало свого вчителя. Він розповів, що ті журавлики зроблені з паперу. Паперу понад 2000 років. Винайшли його в Китаї. Виготовляли власноруч з шовкового дерева чи бамбуку. В наш час папір роблять спеціальні машини з деревини, макулатури, соломи, ганчір̓я, стебел кукурудзи.
(Слайд 6) «Санбо»
«Гарний папір примушує думати про гарні речі» – говорять японці. Мабуть, не даремно саме в Японії виникло мистецтво складання паперу – оригамі. (Слайд 7)
Перші вироби, складені з паперу, використовувалися у відправленні релігійних обрядів у вигляді підставок і коробочок «санбо». Туди клали шматочки риби й овочів і приносили до храму як пожертву.
Згодом мистецтво оригамі потрапило до палацу японського імператора. Придворні складали записки-листи у вигляді метеликів, журавликів, квіток. Листи-оригамі були символами дружби, поваги й любові. У бідних японських сім’ях паперові іграшки протягом багатьох століть були єдиними забавками для дітей. У Японії складання виробів у техніці орігамі — це сімейний ритуал.
Необхідно знати:
«Орі» – склад в японській мові, означає- щось складати,
а папір свій називають всі японці – «гамі». Коли з нього щось складають,
Кажуть «оригамі».(Слайд 8)
Запитання до учнів.
- Де ж, на вашу думку, можна використати орігамі в житті? (відповіді дітей)
- Людей, які професійно займаються складанням орігамі називають ОРИГАМІСТАМИ. (запис слова на дошці).
- Оригамі повністю відкидає склеювання або вирізування. Робочими елементами є тільки складки. Сучасне оригамі включає в себе багато напрямків: одні складають квіти, інші — тварин, ще інші — багатогранники, коробки і навіть технічні моделі.
Котик-Воркотик, (діти гладять животик)
Червоний ротик, (гладять щічки)
Сів до нірки нишком. (Присідають)
Виглянь, мишко! (Сваряться пальчиком.)
Повідомлення мети та завдань уроку
- Кошеня Мяо добре навчається працювати у техніці оригамі.
Сьогодні на уроці і ми ознайомимося з технікою «Оригамі» і будемо вчитися складати прості вироби у цій техніці. Працювати на уроці ми будемо з папером.
Нам потрібне приладдя: квадратний аркуш 9/9, прямокутний аркуш 10/20, фломастери, ножиці, клей
Запам’ятати порядок складання багатьох іграшок було важко, тому намагалися його записувати. Так з’явилася нова мова — мова позначок. З їх допомогою люди на малюнках-схемах записували шлях аркуша від паперового квадратика до готової фігурки.
А зараз ми з вами переходимо до практичної роботи і спробуємо свої вміння в техніці орігамі. А складати з паперу ми будемо кошеня, з яким ми познайомилися сьогодні.
Хто у нас помічники? (наші пальчики)
Вранці пальчики проснулись
І старанно потягнулись…
Ніби річка потекли,
Наче човник попливли...
Вправо-вліво показали,
Гопака затанцювали…
А тоді обійнялись
І до праці узялись.
Треба домалювати котикові очі, носик, вуса, лапки….(Слайд 14)
Підсумок уроку.
Учитель. Щоб стати оригамістом, достатньо навчитися повторювати ті фігурки, які були створені раніше. Але можна створювати і свої композиції.
Чим же так привабливе оригамі? По-перше, ним може займатися будь-хто — незалежно від статі, віку, чи спеціальності. Успішно складають фігурки з паперу винахідники і депутати, школярі і вчителі тощо.
І, по-друге, оригамі — досить приємний вид дозвілля.
— Подивіться на нашу виставку. Ви дуже постаралися. У вас вийшли веселі та кумедні кошенята! Молодці! Мяо дуже вам вдячний. (Слайд 15)
VІІ. Прибирання робочих місць.
-А зараз давайте приведемо свої робочі місця до ладу