Розвиток творчих здібностей УЧНІВ на уроках трудового навчання . Досвід застосування Альтернативних технік декоративно-ужиткового мистецтва. Підготувала Вчитель трудового навчання КЗО «КРИВОРІЗЬКА СПЕЦІАЛЬНА ШКОЛА «НАДІЯ» ДОРКомарова Тетяна Володимирівна. КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД ОСВІТИ «КРИВОРІЗЬКА СПЕЦІАЛЬНА ШКОЛА «НАДІЯ» ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ»rrrrr
Актуальність: Сучасний світ стрімко змінюється і проблема творчого розвитку особистості стає досить актуальною. Кожна цивілізована країна дбає про творчий потенціал суспільства загалом і кожної людини зокрема. Посилюється увага до розвитку творчих здібностей особистості, надання їй можливості виявити їх. Виживає не сильніший і не розумніший, а той, хто найкраще реагує на зміни, що відбуваються. Гордон Драйденrrrrr
Мета : Розкрити систему роботи з проблеми , як основної умови розвитку творчих здібностей учнів, розкрити шляхи досягнення даної мети на уроках трудового навчання. Завдання: розглянути сутність процесу розвитку творчих здібностей дитини на теоретичному рівні; Знайти сучасні підходи до уроків трудового навчання, що сприяють розвитку креативного мислення; Знайти засоби формування стійкого інтересу до предмету;Розглянути альтернативні техніки декоративно ужиткового мистецтва, як засіб розвитку творчих здібностей на уроках трудового навчання .
Сутність процесу розвитку творчих здібностей: Творчість – продуктивна людська діяльність, здатна породжувати якісно нові матеріальні та духовні цінності суспільного значення. Здатність до творчості – головна властивість людини, яка відрізняє її від тварин. Бути творцем – головне покликання людини. Творчі здібності - це індивідуальні особливості людини, які визначають успішність виконання нею творчої діяльності різних видів. Креативність – інтегративна якість особистості, що виявляється у домінантній спрямованості пізнавальної мотивації; здатності створювати нові ідеї, відходити від традиційних схем мислення і поведінки (здатність долати стереотипи, відчувати проблеми, швидкість та гнучкість мислення); особливостях взаємовідносин та поведінки людини (оригінальність, ініціативність, нестандартність, терпимість до невизначеності, проникливість, радикальність). Креативність (від лат. creatio – творення) – це особистісна властивість, яка має вираз у творчих здібностях індивіда: почуттях, спілкуванні, свідомості та характеризується як готовність до народження нових ідей, відмінних від традиційних, як відхід від стереотипів мислення, здатність розв’язувати проблеми. Але, якщо креативність – це здатність до створення нового, то творчість – сам процес оригінальної людської діяльності. Зазначені категорії співвідносяться як можливість і дійсність.
Сутність процесу розвитку творчих здібностей: Питанням творчих здібностей займалися багато психологи, філософи, педагоги. Досить назвати таких авторів, як Л. М. Коган, Л. С. Вигодський, Н. А. Бердяєв, Д. С. Лихачов, А. С. Каргін, В. А. Розумний, Мотков О.І. та іншіДля визначення творчих здібностей Богоявленська Д. Б. виділяє наступні параметри швидкість думки (кількість ідей) гнучкість думки (здатність перемикатися з однієї ідеї на іншу)оригінальність (здатність виробляти ідеї)допитливістьфантастичність Богданова Т. Г. у своїй книзі: "Діагностика пізнавальної сфери дитини" виділяє сукупність безлічі здібностей: Здатність ризикувати; Дивергентное мислення; Гнучкість у мисленні і діях; Швидкість мислення; Здатність висловлювати оригінальні ідеї, винаходити щось нове; Багата уява; Сприйняття неоднозначних речей; Високі естетичні цінності; Розвинена інтуїція.
Сутність процесу розвитку творчих здібностей: Високоосвіченість і творчість не мають прямого зв’язку. Творчою може бути людина малоосвічена, з вельми туманними уявленнями про загальну культуру. Для творчої діяльності характерним є наявність певного задуму, а саме: змінити методи, прийоми у тій чи іншій галузі, створити нове знаряддя, сконструювати нову машину, здійснити певний науковий експеримент, написати художній твір, створити музичну п’єсу, намалювати картину тощо. Творчість завжди обумовлена принципами істини, добра, краси, їх синтезом – духовністю. Систематична, наполеглива і напружена праця є умовою успіху в творчості. За цієї умови виникають ті миті творчого піднесення, які називаються натхненням і за яких особливо успішно з’являються нові способи розв’язання завдань, з’являються нові і продуктивні ідеї, створюються центральні образи художніх творів тощо. Натхнення характеризується напруженням усіх сил працівника, яке виявляється у емоційному захопленні предметом творчості та продуктивному оперуванні ним. Воно виникає під час самої роботи як певний її наслідок, а не перед нею. Звідси випливає, що для успішного досягнення мети треба систематично і регулярно працювати, а не чекати натхнення. Натхнення виникає після наполегливої роботи. За словами П. Чайковського, натхнення – це такий гість, який не полюбляє відвідувати лінькуватих.rrrrrr
Психолого-педагогічні умови розвитку творчих здібностей Ефективність роботи щодо розвитку творчої особистості значно підвищується при дотриманні таких психологи-педагогічних умов:-коли задовольняються базові потреби учня;- коли створюється емоційна, доброзичлива атмосфера у процесі виконання учнями будь-яких творчих завдань;- коли організація діяльності учнів з розв'язання творчих завдань здійснюється з опорою на їхні інтереси, потреби, потенційні можливості, здібності тощо;- коли вирішення творчих завдань пробуджує в кожного школяра дослідницьку активність, поглиблює інтерес до творчої діяльності, спонукає до успішних дій та досягнення поставленої мети. За умови ефективного розвитку творчих здібностей молодших школярів. За умови створення ситуації вибору, процес навчання включає завдання, За умови використання завдань, які виконуються з урахуванням уяви; За умови організіції співтворчість у дитячому колективі з цілого прояву і розвитку творчих здібностей кожного; За умови використання технології розвитку творчого мислення; За умови проведення систематичного відстеження результатів діагностики. Розвиток творчих здібностей протікає найбільш результативно за певних умов: Таким чином, при підготовці школярів до творчої діяльності, значну увагу слід зосередити на розвитку усвідомленого спонукання їх помислів та дій до творчості, потягів та бажань оволодіти вміннями та знаннями, котрі визначають творчий пошук, нестандартне мислення, оригінальність тощо.rrrrr
Психологи-педагогічні умови розвитку творчих здібностей Творчі здібності формуються протягом усього життя людини. Організовуючи розвиток творчих здібностей, треба виходити з відомих психолого-педагогічних положень про те, що здібності особистості виявляються і формуються в діяльності; особистість може набути навичок творчості навіть у дуже ранньому віці; розвиток особистості не відбувається за пасивного споглядання нею навчального процесу; основним стимулом розвитку здібностей особистості, в тому числі й творчих, є інтерес Кожна дитина по-своєму неповторна. Вона приходить у цей світ, щоб творити своє життя, знайти себе, само реалізуватися: хтось здібний до музики, образотворчого мистецтва, художньої праці, хтось до математики, хтось пише вірші, оповідання. Скільки дітей - стільки й здібностей, які залежать від психолого- фізіологічних особливостей людини, соціального оточення, сім’ї та школи. Творчі здібності самі по собі не гарантують творчих здобутків. Для їх досягнення необхідний "двигун", який запустив би в роботу механізм мислення, тобто необхідні бажання і воля, потрібна "мотиваційна основа Навчання творчості має відбуватися в першу чергу і в основному на програмному навчальному матеріалі з різних предметів, а в разі потреби й на спеціально побудованій системі задач. Засвоюючи досвід творчої діяльності, характерні для неї процедури, учні набувають здібності видозмінювати ті стереотипи мислення, яким вони вже навчилися, вчаться відмовлятися від стереотипів, конструювати нові підходи до осмислення раніше засвоєного або нового змісту.
КРЕАТИВНІСТЬ ЯК ПРОФЕСІЙНА ЯКІСТЬ УЧИТЕЛЯ ТЕХНОЛОГІЙ Сучасний вчитель технологій повинен не тільки досконально володіти базовим знанням, а й бути активною, креативною особистістю здатною до пошуку нових форм та методів виховання та навчання, спонукати учня до активної самостійної діяльності. Тільки креативний вчитель може виховати майбутнього креативного фахівця. Педагогічна креативність - внутрішня передумова творчої педагогічної діяльності, що полягає в творчій активності вчителя і не стимулюється ззовні. Постійне самовдосконалення є ознакою високого професіоналізму. Педагогічна творчість, креативність - високий рівень пошуково-дослідницької діяльності вчителя, що стимулює учнів до самостійної навчальної, дослідницької, технологічної та експериментаторської діяльності. Це створення нових цікавих, нестандартних методів, форм навчання, але без ломки звичного процесу. Педагогічне новаторство - це введення та реалізація принципово нових, прогресивних методів навчання та виховання,що значно покращує їх якість.
КРИТЕРІЇ КРЕАТИВНОСТІ ВЧИТЕЛЯ Ціннісно-мотиваційний. Когнітивний Суб’єктно- діяльніснийволодіння методиками розвитку творчої активності особистості. Використання самостійно розробленої авторської продуктивної освітньої системи. Готовність до інновацій, гнучкість та мобільність мислення в спілкуванні, організації навчально-виховного процесу, вдосконаленні об’єктів проектно-технологічної діяльностінаявність творчих інтересів, мотивації та мети до творчої діяльності, спрямованість на розвиток креативності учня. Рефлексивний: розуміння закономірностей, етапів, методів розвитку креативності. Знання характерних ознак креативності. Знання прийомів, методів, орієнтованих на розвиток інтересу в учнів до технологічної освіти. здатність до оцінних суджень, самоаналізу, самооцінки креативності, результатів творчої діяльності; здатність до виявлення креативних якостей в учнів.
МЕТОДИ, СПОСОБИ ТА ПРИЙОМИ РОЗВИТКУ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ УЧНІВ НА УРОКАХ ТЕХНОЛОГІЇ Творчість є необхідною складовою праці вчителя технологій. Без неї неможливий якісний педагогічний процес. Специфічна за своєю суттю творчість педагога має багато спільного не тільки з художнім, але й із науковим. Учитель дає науковим фактам, гіпотезам, теоріям якби нове життя, відкриваючи їм шляхи до розуму і серця своїх учнів. Творчість - необхідна умова становлення самого педагога технологій , його самопізнання, розвитку і розкриття як особистості. Творчість, розвиваючи здібності, формує педагогічну талановитість професіоналізм учителя. Сучасний урок – це мистецтво поєднання технологій та прийомів, які дають змогу учителю відкрити учню самого себе та реалізуватися. Вважаю, що завдання педагога – управляти процесами творчого пошуку йдучи від простого до складного:rrrrr
МЕТОДИ, СПОСОБИ ТА ПРИЙОМИ РОЗВИТКУ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ УЧНІВ НА УРОКАХ ТЕХНОЛОГІЇАналіз передового педагогічного досвіду викладання трудового навчання свідчить, що для розвитку творчих здібностей учні доречно : Застосовувати на заняттях трудового навчання художньо-конструкторські задачі. Художнє конструювання відіграє важливу роль у розвитку творчих здібностей. Проводити заняття, на яких учні виготовляють різні вироби з природних матеріалів. Практикувати на заняттях трудового навчання колективне обговорення індивідуальних творчих завдань. При такій організації праці на розвиток творчих здібностей учнів впливає ряд суб'єктивних факторів. Колектив спонукає учня до більш активної діяльності. Колективне обговорення індивідуальних завдань сприяє підвищенню мотивації та уваги учнів до виконання своїх творчих завдань. Оздоблювати вироби, які виготовляють учні. Вважається, що виготовляючи на уроках ті чи інші вироби поряд з технологічними і технічними в рівній мірі вирішуються і художньо-конструкторські задачі, навіть якщо вони не вирізняються в самостійні. При виборі форм та методів роботи з учнями на уроці трудового навчання особливу увагу необхідно звертати на застосування засобів, що активізують самого учня: ділові, рольові ігри, аналіз конкретних виробничих ситуацій, проблемний виклад матеріалу та інші. Використовуючи ділові, рольові та інші ігри як засіб розвитку творчої активності учнів, учитель вирішує ряд завдань:rrrrr
МЕТОДИ, СПОСОБИ ТА ПРИЙОМИ РОЗВИТКУ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ УЧНІВ НА УРОКАХ ТЕХНОЛОГІОсобливу увагу треба звертати на розвиток самостійності творчих здібностей учнів, бо через творчість найбільш повно проявляються професійні інтереси і нахили учнів . Проектна технологія дозволяє успішно формувати ключові громадянські компетентності особистості: комунікативні, інформаційні, соціальні, компетентності, пов’язані з життям в багатокультурному суспільстві, з навичками вчитися все життя, а головне - спрямована на реалізацію творчого потенціалу учнів. Технологія проектування є однією з найефективніших для розвитку творчих здібностей школярів. Працюючи над створенням проектів з тієї чи іншої теми, учні перебувають у пошуку нових ідей, намагаються їх реалізувати яскраво, цікаво, нестандартноhttps://svitppt.com.ua/nauka/metod-proektiv3.html
МЕТОДИ, СПОСОБИ ТА ПРИЙОМИ РОЗВИТКУ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ УЧНІВ НА УРОКАХ ТЕХНОЛОГІ З-поміж інших видів мистецтва декоративно-прикладне мистецтво є унікальним у вирішенні завдань як ціннісно-мотиваційного компоненту навчально виховного процесу. , так і особистісного розвитку, громадського і духовного становлення підростаючого покоління. Це зумовлено не тільки природою сприймання цього виду образотворчо мистецтва, а й тим, що вже в ранньому віці образотворча діяльність стає однією з найдоступніших і емоційно-захоплюючих форм творчості. Важливе місце у системі засобів розвитку творчих здібностей учнів посідає декоративно-прикладне мистецтво, яке унікальним чином інтегрує у собі побутові, мистецькі, педагогічні традиції. Педагогічна цінність пізнання декоративно-прикладного мистецтва пояснюються наступними важливими причинами: твори цих видів мистецтва дозволяють виховувати у школярах певну культуру сприйняття матеріального світу, сприяють формуванню естетичного відношення до дійсності, допомагають глибше пізнати художньо-виразні засоби інших видів зображувального мистецтва
Альтернативні техніки рукоділля, які декоративно прикладного мистецтва, як дієвий засіб впливу на розвиток творчих здібностей учнів на уроках трудового навчання. Техніка «Пейп-арт» - це аплікація із джгутиків, скручених із паперових серветок. Все що нам потрібно –це паперові серветки, клей і фарби. Основою для аплікації може бути будь яка поверхня, попередньо обклеєна серветками. Ми використали картонні заготовки і свою фантазію. Техніка «Терра» - це створення об’ємних панно із природних матеріалів. «Терра» -у перекладі із латинської мови «земля». То ж у хід ідуть висушені квіти, трави, камінці, пісок, а також плоди, крупи та інше…Все це клеїться за допомогою будівельної шпаклівки, висушується на повітрі і фарбується. Все дуже просто, але дуже ефектно виглядає. Техніка «Ассамбляж»- перекладається, як збирання, монтаж різних непотрібних (утилізованих) предметів у єдину композицію. Ми використали конструктор «Лєго», а спосіб іх кріплення – на шпаклівку.
Альтернативні техніки рукоділля, які декоративно прикладного мистецтва, як дієвий засіб впливу на розвиток творчих здібностей учнів на уроках трудового навчання. Техніка «Айріс фолдінг», у перекладі із Голландської мови – «Райдужне складання». Щоб виконати таку роботу, нам знадобляться картон для основи, смужки кольорового паперу і скотч. Складання смужок відбувається за схемами, які називаються «айріс схемами». У цій техніці можна виконати від простої листівки, до складної картини. Техніка «Паперова флористика. Квіти із гофрованого паперу ». У ній виконаний символ нашого гуртка декоративно ужиткового мистецтва «Сонях».
Альтернативні техніки декоративно прикладного мистецтва, як дієвий засіб впливу на розвиток творчих здібностей учнів на уроках трудового навчання. Виготовляємо «Арома-камінці» із гіпсу. Весело, цікаво і корисно для профілактики застуди. Залишилось додати кілька краплинок ароматичної олії. rrrrr
Альтернативні техніки декоративно прикладного мистецтва, як дієвий засіб впливу на розвиток творчих здібностей учнів на уроках трудового навчання. Наша «родзинка» - це використання альтернативних технік рукоділля. Не складних і бюджетних, але презентабельних!Моя мета – підібрати такі техніки і об’єкти праці, щоб діти відчули себе успішними і щасливими в творчості
Дякую заувагу. Після впровадження мною в роботу альтернативних технік декоративно прикладного мистецтва мною було помічено значне підвищення мотивації учнів, збільшено рівень самостійності, значно підвищився рівень зацікавленості навчальним предметом та з’явилось стійке бажання творити і випробовувати свої сили у інших проектах. Я ствердилась у розумінні, що ефективний творчий розвиток школярів забезпечується дотриманням таких педагогічних умов, як врахування індивідуальних особливостей учнів; стимулювання емоційно-почуттєвої сфери школярів; сприяння дієвості уяви і фантазії дітей; різноманітність способів реалізації художнього образу в практичній творчій діяльності (самовираження) учнів; використання міжпредметних зв'язків, інтеграції змісту художніх дисциплін та елементів міжгалузевої інтеграції.rrrrr
Використані джерела:1. Вихрущ A. B. Трудова підготовка учнів у загальноосвітніх школах України (XIX - початок XX століття). - К., 2011. - 199с.2. Каньковський І.Є., Терещук І. Я., Терещук А. Л. Відродження народних ремесел на базі загальноосвітньої школи // Трудова підготовка в закладах освіти.-2007.-№1.-С.22-27.3. Ковальов О. Є. Методика викладання декоративного мистецтва у початковій школі. - Суми: ВВП "Мрія - Г ЛТД, 2007. - 204с.4. Нісімчук А. С., Падалка О. С., Шпак О. Т. Сучасні педагогічні технології / А. С. Нісімчук , О. С. Падалка, О. Т. Шпак. - К, 20165. http://www.stattionline.org.ua/pedagog/106/19767-rozvitok-tvorcho%D1%97-osobistosti-zasobami-anglijsko%D1%97-movi-z-vikoristannyam-interaktivnix-texnologij-navchannya.html 6. https://svitppt.com.ua/nauka/metod-proektiv3.html7. https://docs.google.com/presentation/d/1 B8w. IBok. D2 T52j822 Ii_4 Mq. Ru4-tbwjx. W16 NRP_LLd. IY/edit#slide=id.p18. https://naurok.com.ua/rozvitok-kreativnosti-uchniv-na-urokah-angliysko-movi-43548.html