Конспект уроку для 5го класу. Марина Іванівна Цвєтаєва. «Книги в червоній палітурці».

Про матеріал

Марина Іванівна Цвєтаєва. «Книги в червоній палітурці». Чарівний світ літератури й мистецтва у вірші М.І. Цвєтаєвої. Знайомі образи з прочитаних казок (Том Сойєр, Гекльберрі Фінн та ін.)

Ознайомити з творчістю Марини Цвєтаєвої та чарівним світом літератури й мистецтва у вірші М.І. Цвєтаєвої «Книги в червоній палітурці»;

Перегляд файлу

Тема:  Марина Іванівна Цвєтаєва (1892 - 1941). «Книги в червоній палітурці». Чарівний світ літератури й мистецтва у вірші М.І. Цвєтаєвої. Знайомі образи з прочитаних казок (Том Сойєр, Гекльберрі Фінн та ін.)

Мета:  навчальна: ознайомити з творчістю Марини Цвєтаєвої та чарівним світом літератури й мистецтва у вірші М.І. Цвєтаєвої «Книги в червоній палітурці»;

 розвивальна: розвивати образне мислення, творчу уяву, творчі здібності,  навички словесного малювання, вміння коментувати прочитане, навички виразного читання поезії, спостереження за ліричним твором та його аналізу;

 виховна: виховувати естетичні смаки, любов до художньої літератури, почуття захоплення художнім твором.

Обладнання: портрет М. Цвєтаєвої, мультимедійна дошка, презентація «Життєвий і творчий шлях Марини Цвєтаєвої», вірш М.І. Цвєтаєвої «Книги в червоній палітурці» мовою оригіналу, музика Гріга, Шумана, Кюї, роздатковий матеріал.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Моїм рядкам, як старовинним винам,

Ще прийде слушний час.

М. Цвєтаєва

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Хвилинка гарного настрою

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Вступне слово вчителя

Нам важко навіть уявити світ, у якому немає книги. До неї ми звикли з самого дитинства, вона розкривала перед нами дивовижні таємниці життя та давала корисні поради у важку хвилину, вчила нас розуміти самих себе. У наш час на заміну друкованим книгам приходять електронні. Але прихильників традиційних книжок завжди буде багато, адже спілкування з друкованою книгою викликає особливе відчуття, ніби спілкування з живою людиною.

А ви знаєте, що була така поетеса, яка змогла у вірші через ліричного героя передати захоплення іншими літературними героями. Це Марина Цвєтаєва. Хочете почути як? Тоді помандруємо світом поезії Марини Цвєтаєвої.

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку. Слайд 1

Мета нашого уроку – ознайомитися з творчістю Марини Цвєтаєвої та чарівним світом літератури й мистецтва у вірші М.І. Цвєтаєвої «Книги в червоній палітурці».

ІV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

  1.                    Робота з епіграфом уроку.

На дошці ви бачите епіграф нашого уроку. Чому я обрала саме ці слова, ви дізнаєтеся пізніше.

2. Вступне слово про поетесу

Любов до книги до кожному з нас приходить в дитинстві. І дівчинка, про яку сьогодні піде мова, полюбила їх, коли була маленькою. Подивіться на портрет. Це поетеса Марина Іванівна  Цвєтаєва. Якщо нам пощастило б потрапити до неї додому, то почули б дзвінкі голоси – піаністки Марії Олександрівни, сестри Марини Анастасії. Ви би подивилися навколо й здивувалися кількості книг. Місто Москва отримала у подарунок від сім’ї Цвєтаєвих три бібліотеки: батька, матері, дідуся. В цьому будинку всі любили читати книги.

  1.                    Огляд біографії поетеси.

Ось що писала поетеса про себе:

Красною кистью

рябина зажглась.

Падали листя.

Я родилась.

Спорили сотни

Колоколов.

День был субботний:

Иоанн Богослов.

Мне и доныне

Хочется грызть

Жаркой рябины

Горькую кисть.

Учитель - Перш ніж розпочати розповідь, хочу наголосити, щоб ви уважно слухали і вкінці огляду біографії відповіли мені на такі питання:

- У скільки років М. Цвєтаєва почала читати?

- У скільки років поетеса почала писати вірші?

- Якими мовами володіла М. Цвєтаєва?

- Як називалася її перша поетична збірка?

Тож розпочинаємо!

 (Слайд 2)

Марина Іванівна Цвєтаєва наро­дилася 8 жовтня 1892 року в Москві.

(Слайд 3)

Її батько, професор Мос­ковського університету Іван Володи­мирович Цвєтаєв, був засновником і першим директором Музею мис­тецтв - нині Державний музей образот­ворчого мистецтва імені О.С. Пуш­кіна, в якому зібрані шедеври живо­пису і скульптури.

(Слайд 4)

Мати, Марія Олександрівна Мейн, була таланови­тою піаністкою, ученицею видатного російського композитора Антона Рубінштейна,  також захоплюва­лася поезією, писала вірші. "У нашому домі музика лилася звідусіль", - згадувала Марина Цвєтаєва про роки свого дитинства. Марія Олек­сандрівна хотіла бачити в майбутньому Марину теж піаністкою. Молодша сестра Марини Цвєтаєвої Анастасія не мала музичних здібностей, тому всі надії батьки покла­дали саме на Марину. Рояль змалку став великим другом Марини Цвєтаєвої.

"Усю музичну класику ми, коли стали дорослими, впізнавали як "мамине" - "це мама грала". Бетховен, Гайдн, Шопен, Гріг... Під їхні звуки ми засинали. І ось перший Мусин виступ! Я побачила її на естраді, з довгим ру­сявим волоссям, зібраним бантом над чолом, у картатій сукні. Спокійно, наче доросла, вона сиділа за роялем і, не  звертаючи уваги на зал, дивилася на клавіші роялю. Коли я почула її гру і захоплення залу, моє серце сповнилося ніжності до старшої подруги дитинства. Я нікого, крім неї, не бачила... Вона грала на роялі так само пристрасно, як і читала вірші, які теж в її виконанні ставали музикою..." Сестра Анастасія про виступ шестирічної Марини Цвєтаєвої.

Дуже рано до Марини Цвєтаєвої прийшло розуміння того, що більше, ніж рояль, вона любить книги. Із чотирьох років вона самостійно чи­тала, поєднувала слова римами, а з п'яти років почала пи­сати вірші, причому не тільки російською, а й французь­кою і німецькою.

(Слайд 5)

Будинок Цвєтаєвих, що знаходився у центрі Москви, часто відвідували друзі батьків - вчені, музиканти, пись­менники, художники. Доньки Марина і Анастасія (у сім'ї їх, звали Муся і Ася) зростали в атмосфері служіння красі. Іван Володимирович Цвєтаєв, вив­чаючи все життя твори мистецтва, вважав, що тільки мис­тецтво може змінити людей, зробити їх добрішими, світлішими серцем.

(Слайд 6)

А 1910 року, ще навіть не закінчивши гімназію, вона потайки від рідних видає свою першу поетичну збірку "Вечірній альбом". Читачі, які познайомилися з цією книгою юної авторки, одразу зрозуміли, що в Росії з'явилася нова зірка поезії.

(Слайд 7)

Кожний вірш М.І. Цвєтаєвої просякнутий музикою, тому невипадково багато її творів стали піснями, роман­сами, що звучать і нині.

Учитель вмикає музику із кінофільму «Іронія долі» , потім запитує, чи діти колись її чули.

Протягом багатьох десятиліть творчість поетеси замовчувалася. Довелося довго очікувати справдження її юнацького пророцтва, що її віршам «як старовинним винам, ще прийде слушний час».

 Але з часом творчість поетеси посіла гідне місце в російській поезії.

Запитання до учнів на основі почутої біографії:

- У скільки років М. Цвєтаєва почала читати?

- У скільки років поетеса почала писати вірші?

- Якими мовами володіла М. Цвєтаєва?

- Як називалася її перша поетична збірка?

Учитель - А зараз поясніть, будь ласка, зміст епіграфа до уроку.

А тепер звернімося до її вірша «Книги в червоній палітурці», написаного у 1908 – 1910 роках, що знаходиться у підручнику на с. 223.

Учитель читає вірш у перекладі Валерії Богуславської.

V. Осмислення нових знань.

1. Бесіда за змістом.

- Чи сподобався вам вірш?

- Які почуття поетеси відбилися у цьому вірші?

     (спогади, любов до книги і т.д.)

- Як часто поетеса звертається до книг?

     (дуже часто, ледь вивчивши урок)

- Хто ці герої: Геккельбері, Беккі, індіанець Джо, Принц, Жебрак?

     (герої творів)

- Чи є у вас бібліотека? Які у вас улюблені книги?

Фізкультхвилинка

Працювати перестали

І тепер всі дружно встали.

Будемо відпочивати,

Нумо, вправу починати!

Руки вгору, руки вниз

І легесенько пригнись.

Покрутились, повертілись,

На хвилинку зупинились.

Пострибали, пострибали,

Раз — присіли, другий — встали.

Всі за парти посідали.

  1.                    Коментар

Палітурка - обкладинка, оправа для листків книги, зошита і т. ін. з картону, матерії, шкіри тощо.

  1.                    Словникова робота

Гріг (Норвегія), Шуман (Німеччина), Кюї (Росія) відомі композитори.

Діоген – давньогрецький філософ, який свідомо відмовився від будь-яких побутових зручностей.

Знічев'я – раптом, несподівано.

Никає – бродить.

Раювання – блаженство.

Смута – заколот, заворушення.

  1.                    Виразне читання вірша УЧНЯМИ.
  2.                    Робота з текстом

- Знайдіть в тексті діалог. Як його треба читати?

- Знайдіть в тексті звертання. Прочитайте їх виразно.

  1.                    Виразне читання поезії М. Цвєтаєвої «Книги в червоній палітурці» мовою оригіналу вчителем під музику Роберта  Шумана, діти заплющують очі, уявляють собі будинок Цвєтаєвих.

Учитель - Який вірш вам більше сподобався:у перекладі чи мовою оригіналу? До речі, сьогодні на уроці звучала музика композиторів, які згадувалися у вірші.

VІ. Підсумок уроку

Отже, нам сьогодні вдалося доторкнутися до світу поезії Марини Цвєтаєвої, осмислити, як пов’язані її життя і творчість, дізнатися про її улюблених ще з дитинства літературних героїв та композиторів.

Учитель на дошці малює стебло барвінка.

Зараз ми з вами дізнаємося,чи гарно ми попрацювали на уроці, чи ні. На дошці зображене стебло барвінка. Я обрала сьогодні саме цю рослину, адже Барвінок – рослина, яка символізує продовження життя. Хоча М. Цвєтаєвої вже немає в живих, вона живе в наших серцях через свою поезію.

Учитель роздає дітям листочки

 Якщо ми добре працювали, то наш барвінок розквітне, але ви повинні йому в цьому допомогти. У кожного з вас є зелений листочок. Напишіть, будь ласка, що вас найбільше вразило на уроці, та приклейте листочок до стебла.

 Відповідаємо ланцюжком, спочатку зачитуємо.

Учитель клеє квітку на барвінок

– Давайте подякуємо собі за урок ОПЛЕСКАМИ!

VІІ. Домашнє завдання.(Слайд 8)

Підготувати виразне читання вірша М. Цвєтаєвої «Книги в червоній палітурці» (на вибір учня переклад або мовою оригіналу), читати статтю в підручнику на с. 220- 223.

 

docx
Додано
20 жовтня 2019
Переглядів
864
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку