Конспект уроку для 6 класу з української літератури та образотворчого мистецтва «Ірина Жиленко. «Жар-птиця», «Підкова», «Гном у буфеті». Марія Приймаченко. Побутовий жанр»

Про матеріал
Розробка інтегрованого уроку у 6 класі з української літератури та образотворчого мистецтва «Ірина Жиленко. «Жар-птиця», «Підкова», «Гном у буфеті». Марія Приймаченко. Побутовий жанр». Подається розробка уроку + презентація
Перегляд файлу

Білоцерківське навчально-виховне об’єднання

«Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 15 –

дитячо-юнацький спортивно-оздоровчий клуб»

Білоцерківської міської ради Київської області

 

 

 

 

 

 

Розробка інтегрованого уроку

 у 6 класі з української літератури та образотворчого мистецтва «Ірина Жиленко. «Жар-птиця», «Підкова», «Гном у буфеті».

Марія Приймаченко. Побутовий жанр»

 

 

 

 

 

 

Урок підготувала:

учитель української мови та літератури

Орленко О.С.

 

 

 

 

                                                         2019

 

 

Тема уроку

Ірина Жиленко. «Жар-птиця», «Підкова», «Гном у буфеті».

Марія Приймаченко. Побутовий жанр.

Мистецькі роздуми про дружбу, доброту, красу, про людське щастя і шляхи до нього, про те, що може врятувати сучасний світ

Мета уроку (навчальна, розвивальна, виховна)

Навчальна :  закріпити знання про життєвий та творчий шлях Ірини Жиленко, допомогти усвідомити ідейно-художню цінність її поезій; закріпити знання про побутовий жанр образотворчого мистецтва на прикладі творчості Марії Приймаченко

Розвивальна:  розвивати навички самостійної роботи з текстом поезій, виразного та усвідомленого читання поезій; розвивати уяву та фантазію

Виховна: виховувати вміння бачити красу навколо, цінувати доброту, дружбу.

Тип уроку

Інтегрований урок. Систематизація вивченого матеріалу

Основні терміни і поняття для повторення

Сюжет,  художні засоби виразності, символ, побутовий жанр, декоративно-прикладне мистецтво, перспектива

Обладнання

Портрети письменниці та художниці, мультимедійна презентація, сигнальні картки, картки-схеми паспорту поезії та послідовності виконання малюнка,  зображення сиволів виучуваних поезій, іграшковий гном

Форми роботи

Робота в групах, технологія «Незакінчене речення», «Мікрофон» та «Так - ні», робота в парах, створення символів-ілюстрацій, сенкан, самостійне читання, виразне читання, аналіз поезій за схемою

Методичні прийоми мотивації навчання

Створення асоціативного ряду до слова “ щастя”

Методичні прийоми актуалізації знань

 Вікторина  «Так - ні»,  технологія «Мікрофон»

Міжпредметні зв’язки

Українська література – образотворче мистецтво

Вчителі

Укр.літ. – Орленко О.С.

ОМ – Джима І.В.

 

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

 Визначення емоційної готовності учнів до уроку.

«Подаруй посмішку сусіду»

ІІ.  Забезпечення мотиваційної готовності

О.С.: Повсякчас із радіоприймачів, екранів телевізорів,  в інтернеті ми чуємо про визначення  поняття щастя, дослідження та рейтинги  найщасливіших націй та держав. А що для нас є щастя? Що кожен з вас вкладає в це слово?

 

Створення асоціативного ряду: (на дошці розміщений аркуш зі словом “щастя”, учні називають свої асоціації)  


 

 

 

                                                         Щастя                

 

 

                                                                   


 

Один із американських президентів сказав: «Більшість людей щасливі настільки, наскільки вони вирішили бути щасливими». Це слова А. Лінкольна, і вони будуть сьогодні епіграфом до нашого уроку ( учні записують у зошити з української літератури)

 

 

ІІІ Актуалізація опорних знань

О.С.  Сьогодні продовжимо знайомство з творчістю української письменниці Ірини    Жиленко та побутовим жанром в образотворчому мистецтві.   

        Для початку пригадаємо , що ви знаєте про українську поетесу та про види й жанри образотворчого мистецтва.

        Проведемо вікторину «Так – ні», а відповіді ви будете давати за допомогою сигнальних карток. (Зелена картка – «так», погоджуюся, червона – «ні»).

Запитання вікторини задають обидва вчителі, по черзі, кожен зі свого предмета

«ТАК - НІ»

О.С.:

1. Ірина Жиленко народилась у1941р. ? (Так)

2. Поетеса працювала вчителем? ( Ні. Вихователькою, потім у редакціях)

3. Перша книжка І.Жиленко для малят називалася «Достигають колосочки»? (Так)

4. Поетеса дуже рідко використовує у своїх віршах назви кольорів? (Ні)

5. І.Жиленко написала вірш про фантастичного птаха фенікса ? (Ні. Про жар-птицю)

І.В.:

6. Графіка –  це жанр образотворчого мистецтва? (НІ. Це вид)

7. Живопис – це вид образотворчого мистецтва? (Так)

8. Перспектива –  це зображення простору і предметів на площині для створення уявних глибини та об'єму? (Так)

9. Декоративно-прикладне мистецтво – це зображення природи? (Ні. Це  вид образотворчого мистецтва, твори якого об'єднують художні та практичні властивості )

10. Скульптура – це графічне зображення на площині? (Ні. Це вид образотворчого мистецтва, твори якого мають об'ємну, тривимірну форму і виконуються із твердих чи пластичних матеріалів)

 

«НЕЗАКІНЧЕНЕ РЕЧЕННЯ »

О.С.:

Сюжет літературного твору -це ….  (система подій у літературному творі, через які автор розкриває характери персонажів і весь зміст твору)

І.В.:

Сюжетна композиція  в образотворчому мистецтві – це …. (сукупність подій, дій, що визначають характер зображуваного; тема, об'єкт зображення в живописному творі)

 

ІV Опрацювання навчального матеріалу

О.С.: Сьогодні, інтегруючи два предмети, ми долучимося до суспільних процесів нашої держави, для кращого сприйняття матеріалу поєднаємо українську літературу з образотворчим мистецтвом та  спробуємо доповнити  формулу щастя й проілюструвати поняття щастя, яке у своїх творах описала Ірина Жиленко.

 

      Український  письменник Б.Чайковський писав про І.Жиленко: «Поетеса хоче, щоб малеча вірила у добрі і прекрасні чудеса, в гномів, у Діда Мороза, у те, що квіти вміють вальсувати, а ляльки – розмовляти. На її думку, це не зашкодить майбутньому науковому мисленню, зате на все життя закладе ніжність до всього живого, осяє світ чарівним світлом краси і радості.»

    Щоб переконатися  , ми попрацюємо з текстами  поезій.

Ви вдома вчилися виразно читати поезії І.Жиленко.  Чи справді твори поетеси наповнені кольорописом, дивами, чи погоджуєтеся ви із наведеними словами, чому?

    А зараз пропоную прослухати, як правильно має звучати виразне читання поезії на прикладі твору «Гном у буфеті». (Учитель зачитує текст під супровід відеопрезентації).

   Які образи-символи поетеса використала у своїй поезії? (гном, буфет….)

 

І.В.:

Ви переконалися в барвистості поезій Ірини Жиленко. А який вид образотворчого мистецтва такий же барвистий? ( живопис, декоративно-прикладне мистецтво).

Чи знаєте ви, що означають певні кольори, що вони символізують? (учні називають кольори і висловлюють міркування про те, що вони символізують).

Що описує поетеса у своїх поезіях, які предмети? ( клітку,  птицю, будинок,  буфет, природу, підкову.....).

До якого жанру образотворчого мистецтва ми можемо віднести ці описи? ( побутового). Чому?

Що таке побутовий жанр? (один з жанрів образотворчого мистецтва, що відтворює повсякденні події громадського або приватного життя. Поширений переважно в живописі )

Сьогодні я познайомлю вас з не менш дивовижною художницею, ніж поетеса  І.Жиленко. Вона на своїх полотнах творила дива.   Деякі  її роботи можна віднести до побутового жанру, але до якого виду образотворчого мистецтва  - скажете ви після пояснення. Я наведу вам кілька цікавих фактів із її життя.

 

Марія Приймаченко

(розповідь проходить під перегляд робіт художниці. Можна розповісти кілька фактів, з огляду на час).

     Це геніальна українська художниця-примітивістка, яка в наповненому кризами і війнами 20 столітті знайшла безліч яскравих барв для своїх робіт.

- Марія Приймаченко народилася за різними даними 31 грудня 1908 або близько 12-13 січня 1909 року у селі Болотня на Київщині. За своє 89-річне життя створила понад 650 робіт. Вважається неперевершеним митцем наївного народного стилю (примітивізму). У своїх роботах зображувала чарівних тварин, квіти та сюжети з селянського побуту. Протягом життя художниці її картини відвідали експозиції Всесвітньої виставки у Парижі, численних республіканських показів мистецтв, а також побували у Варшаві, Софії, Монреалі, Празі. Сьогодні картини Марії Приймаченко оцінюють в десятки тисяч доларів, проте все життя художниця прожила у скруті.

- У семирічному віці маленька Маруся тяжко захворіла. Діагноз невтішний – поліомієліт. В подальшому усе життя мисткиня переживатиме страшні болі, не одну операцію і практично на всіх фото буде з милицями. За спогадами сучасників, саме неможливість сповна працювати в полі з родиною дала дівчинці вдосталь вільного часу, і вона почала малювати.

- Серйозно малювати Марія почала у 17-річному віці. Вона знайшла синюватий глей, яким розмалювала власну хату. Вчинок дівчини припав до душі усій околиці – незабаром її чекало перше замовлення. За розмальовку хати сусідів Марія отримала винагороду – порося. Згодом, саме це порося допомогло усій її сім’ї вижити в голодні часи.

- Приймаченко все життя малювала звірів, але ніколи не була у зоопарку. Їй порадили цього не робити під час її навчання у експериментальних майстернях при Київському музеї українського мистецтва. Буцім, щоб не зруйнувати її буйну уяву. Справжніх екзотичних тварин Марія вперше побачила лише у дуже дорослому віці - в цирку, куди її привіз видатний режисер Сергій Параджанов.

- Вже після смерті Марії Оксентіївни сталося кілька скандалів, пов’язаних з грошима і її картинами. Так 2006 року її будинок, у якому жив син художниці Федір, пограбували. Винесли понад 70 картин, кожна вартістю до 10 тисяч доларів. Частину правоохоронним органам вдалося повернути, частина ж вважається втраченою і ймовірніше за все перепродається на чорному ринку.

 

   Не менший скандал стався з фінською компанією «Марімеко», що спеціалізується на виробництві речей для дому. Компанія використовувала малюнок дизайнерки Крістіни Ізоли, який дуже нагадував роботу Марії Приймаченко «Щур у дорозі» 1961 року. Після викриття плагіату компанія визнала свою провину і вибачилася. А фінська авіакомпанія FinnAir, що рекламувала горе-фірму, була змушена швидко прибрати рекламу з використанням зображення зі своїх літаків.

  • Марія Приймаченко однаково вправно малювала обома руками.
  • Марія Оксентіївна мріяла зібрати митців і розмалювати будинки в містах: «…що за дива витворили б - цвів би не лише садами Київ. Будинки б сміялися до людей...».

І.В. : Аналіз картини М.Приймаченко «Чайки у човні»

 

V Практична робота у групах

О.С.:

Зараз ви будете працювати у групах. На роботу відводиться 15 хв. Кожна група буде працювати з однією поезією І.Жиленко. Вашим завданням буде скласти паспорт поезії та сенкан до  назви (працює 2-3 учні, 3-4 учні малюють  елементи побуту, опису, головних героїв поезії).

Паспорт та сенкан складається за певною схемою. Давайте пригадаємо , як  виконувати такий вид роботи, щоб якісно та швидко аналізувати поезію. (вчитель роздає картки)

 

І.В.: Робота над малюнком також потребує певної послідовності , назвіть її кроки. Ви зображуєте один з елементів побуту та головного героя поезії, щоб потім створити колаж з ваших робіт. Також колаж можна створити за допомогою мобільного телефона, згодом сфотографувавши кожен елемент окремо і за допомогою спеціального додатка його створити .   

Пригадайте правила перпективи та послідовність роботи над сюжетною композицією.

 

Групи отримують схему - паспорт, заповнюють її, 2 учні з групи працюють над сенканом, 3-4 учні малюють.

Учні представляють роботи: зачитати виразно вірш, зачитати паспорт та сенкан, розмістити на дошці колаж із зображень до поезій, проаналізувати обрані кольори. Решта учнів записують у зошити або для швидшоі роботи на загатовлених для кожного учня картках, які потім вклеять у зошит.

 

VІ. Рефлексія діяльності. Підбиття підсумків.

О.С:

Отже, ми сьогодні познайомилися з творчим доробком 2-х жінок-митців. Назвіть їх.

Які їхні твори розглядали ?

Чи є у їхній творчості спільні риси? ( кольори, зображення щастя, дружби, побуту).

Яким вони описують щастя? ( затишок, світло, тепло, родина, дивні тварини ......)

 

А зараз закінчимо складати вашу формулу щастя.  

Прошу учня , якому передатуть іграшкового гнома, продовжити одне із речень:

«Я щасливий, тому що ....»

« Для мене щастя - це......»

«Сьогодні на уроці я ……»

 

Усі молодці, гарно працювали.  (названі учні підходять із щоденниками)

VІІ. Домашнє завдання





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток1

Паспорт поезії

Поезія

 

Тема

 

Жанр

 

Основна думка

 

Художні засоби

 

Образні символи

 

Кольори

 

 

 

 

Використані джерела

 

  1. Відеопоезія вчителя Денисюк І.П. https://www.youtube.com/watch?v=neO8ez9x_wk
  2. «Форум педагогічних ідей» Розробка уроку вчителя Курахівської школи № 5 Донецької обл. Літвінової Т.В. http://osvita.ua/school/lessons_summary/literature/11069/
  3.     Сайт «Солнечний ветер»  https://sunveter.ru/tags/%E3%ED%EE%EC%FB/  
  4.     Зображення Google
  5. Lustrum  

  http://www.lustrum.com.ua/%D0%B6%D0%B8%D1%82%D1%82%D1%8F-%D0%BC%D0%B0%D1%80%D1%96%D1%97-%D0%BF%D1%80%D0%B8%D0%B9%D0%BC%D0%B0%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE-%D0%B2-10-%D1%84%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%B0%D1%85/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

«Ірина Жиленко. «Жар-птиця», «Підкова», «Гном у буфеті». Марія Приймаченко. Побутовий жанр»Мистецькі роздуми про дружбу, доброту, красу, про людське щастя і шляхи до нього, про те, що може врятувати сучасний світ. Урок підготувала: Орленко О. С. ,учитель української мови та літератури. Білоцерківське навчально-виховне об’єднання «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 15 – дитячо-юнацький спортивно-оздоровчий клуб» Білоцерківської міської ради Київської області 6 клас

Номер слайду 2

Вікторина. ТАК НІ

Номер слайду 3

Сюжет у літературі – це ………Сюжет в образотворчому мистецтві – це ………

Номер слайду 4

Більшість людей щасливі настільки, наскільки вони вирішили бути щасливими. Авраам Лінкольн

Номер слайду 5

ФОРМУЛА ЩАСТЯДАРУЙ СВІТЛО ІНШИМНЕ БІЙТЕСЬ БУТИ ЯСКРАВИМИЯКЩО ЩАСЛИВИЙ САМ – ЗРОБИ ЩАСЛИВИМ ІНШИХВІРТЕ В ЧУДЕСА

Номер слайду 6

Номер слайду 7

СИМВОЛИ У ПОЕЗІЯ ІРИНИ ЖИЛЕНКО

Номер слайду 8

ФОРМУЛА ЩАСТЯДАРУЙ СВІТЛО ІНШИМНЕ БІЙТЕСЬ БУТИ ЯСКРАВИМИЯКЩО ЩАСЛИВИЙ САМ – ЗРОБИ ЩАСЛИВИМ ІНШИХВІРТЕ В ЧУДЕСА

Номер слайду 9

СИМВОЛІКА КОЛЬОРІВ

Номер слайду 10

Марія Приймаченко

Номер слайду 11

Номер слайду 12

Номер слайду 13

М. ПРИЙМАЧЕНКО. Чайки у човні.

Номер слайду 14

Робота у групах Складання паспорту поезій. ТЕМА: ЖАНР: ОСНОВНА ДУМКА: ХУДОЖНІ ЗАСОБИ: ОБРАЗНІ СИМВОЛИ: ФОРМУЛА ЩАСТЯ: Сенкан1. Іменник (тема).2. Два прикметники (яке воно?)3. Три дієслова (що воно робить?)4. Фраза-висновок з чотирьох слів.5. Іменник-синонім до теми, або ж слово асоціація до теми.

Номер слайду 15

ПРАКТИЧНА РОБОТАОберіть вид мистецтва, у якому будете працювати. ГРАФІКА, ЖИВОПИС, ДЕКОРАТИВНИЙ ЖИВОПИС, СКУЛЬПТУРА Продумайте сюжетну композицію. Пригадайте правила перспективи. Зробіть графічний малюнок. Деталізуйте роботу

Номер слайду 16

РЕФЛЕКСІЯ«Я щасливий, тому що ....» « Для мене щастя - це......»«Сьогодні на уроці я ……»

zip
Додано
7 жовтня
Переглядів
31
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку