Білоцерківське навчально-виховне об’єднання
«Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 15 –
дитячо-юнацький спортивно-оздоровчий клуб»
Білоцерківської міської ради Київської області
Розробка інтегрованого уроку
у 6 класі з української літератури та образотворчого мистецтва «Ірина Жиленко. «Жар-птиця», «Підкова», «Гном у буфеті».
Марія Приймаченко. Побутовий жанр»
Урок підготувала:
учитель української мови та літератури
Орленко О.С.
2019
Тема уроку |
Ірина Жиленко. «Жар-птиця», «Підкова», «Гном у буфеті». Марія Приймаченко. Побутовий жанр. Мистецькі роздуми про дружбу, доброту, красу, про людське щастя і шляхи до нього, про те, що може врятувати сучасний світ |
Мета уроку (навчальна, розвивальна, виховна) |
Навчальна : закріпити знання про життєвий та творчий шлях Ірини Жиленко, допомогти усвідомити ідейно-художню цінність її поезій; закріпити знання про побутовий жанр образотворчого мистецтва на прикладі творчості Марії Приймаченко Розвивальна: розвивати навички самостійної роботи з текстом поезій, виразного та усвідомленого читання поезій; розвивати уяву та фантазію Виховна: виховувати вміння бачити красу навколо, цінувати доброту, дружбу. |
Тип уроку |
Інтегрований урок. Систематизація вивченого матеріалу |
Основні терміни і поняття для повторення |
Сюжет, художні засоби виразності, символ, побутовий жанр, декоративно-прикладне мистецтво, перспектива |
Обладнання |
Портрети письменниці та художниці, мультимедійна презентація, сигнальні картки, картки-схеми паспорту поезії та послідовності виконання малюнка, зображення сиволів виучуваних поезій, іграшковий гном |
Форми роботи |
Робота в групах, технологія «Незакінчене речення», «Мікрофон» та «Так - ні», робота в парах, створення символів-ілюстрацій, сенкан, самостійне читання, виразне читання, аналіз поезій за схемою |
Методичні прийоми мотивації навчання |
Створення асоціативного ряду до слова “ щастя” |
Методичні прийоми актуалізації знань |
Вікторина «Так - ні», технологія «Мікрофон» |
Міжпредметні зв’язки |
Українська література – образотворче мистецтво |
Вчителі |
Укр.літ. – Орленко О.С. ОМ – Джима І.В. |
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
Визначення емоційної готовності учнів до уроку.
«Подаруй посмішку сусіду»
ІІ. Забезпечення мотиваційної готовності
О.С.: Повсякчас із радіоприймачів, екранів телевізорів, в інтернеті ми чуємо про визначення поняття щастя, дослідження та рейтинги найщасливіших націй та держав. А що для нас є щастя? Що кожен з вас вкладає в це слово?
Створення асоціативного ряду: (на дошці розміщений аркуш зі словом “щастя”, учні називають свої асоціації)
Щастя
Один із американських президентів сказав: «Більшість людей щасливі настільки, наскільки вони вирішили бути щасливими». Це слова А. Лінкольна, і вони будуть сьогодні епіграфом до нашого уроку ( учні записують у зошити з української літератури)
ІІІ Актуалізація опорних знань
О.С. Сьогодні продовжимо знайомство з творчістю української письменниці Ірини Жиленко та побутовим жанром в образотворчому мистецтві.
Для початку пригадаємо , що ви знаєте про українську поетесу та про види й жанри образотворчого мистецтва.
Проведемо вікторину «Так – ні», а відповіді ви будете давати за допомогою сигнальних карток. (Зелена картка – «так», погоджуюся, червона – «ні»).
Запитання вікторини задають обидва вчителі, по черзі, кожен зі свого предмета
«ТАК - НІ»
О.С.:
1. Ірина Жиленко народилась у1941р. ? (Так)
2. Поетеса працювала вчителем? ( Ні. Вихователькою, потім у редакціях)
3. Перша книжка І.Жиленко для малят називалася «Достигають колосочки»? (Так)
4. Поетеса дуже рідко використовує у своїх віршах назви кольорів? (Ні)
5. І.Жиленко написала вірш про фантастичного птаха фенікса ? (Ні. Про жар-птицю)
І.В.:
6. Графіка – це жанр образотворчого мистецтва? (НІ. Це вид)
7. Живопис – це вид образотворчого мистецтва? (Так)
8. Перспектива – це зображення простору і предметів на площині для створення уявних глибини та об'єму? (Так)
9. Декоративно-прикладне мистецтво – це зображення природи? (Ні. Це вид образотворчого мистецтва, твори якого об'єднують художні та практичні властивості )
10. Скульптура – це графічне зображення на площині? (Ні. Це вид образотворчого мистецтва, твори якого мають об'ємну, тривимірну форму і виконуються із твердих чи пластичних матеріалів)
«НЕЗАКІНЧЕНЕ РЕЧЕННЯ »
О.С.:
Сюжет літературного твору -це …. (система подій у літературному творі, через які автор розкриває характери персонажів і весь зміст твору)
І.В.:
Сюжетна композиція в образотворчому мистецтві – це …. (сукупність подій, дій, що визначають характер зображуваного; тема, об'єкт зображення в живописному творі)
ІV Опрацювання навчального матеріалу
О.С.: Сьогодні, інтегруючи два предмети, ми долучимося до суспільних процесів нашої держави, для кращого сприйняття матеріалу поєднаємо українську літературу з образотворчим мистецтвом та спробуємо доповнити формулу щастя й проілюструвати поняття щастя, яке у своїх творах описала Ірина Жиленко.
Український письменник Б.Чайковський писав про І.Жиленко: «Поетеса хоче, щоб малеча вірила у добрі і прекрасні чудеса, в гномів, у Діда Мороза, у те, що квіти вміють вальсувати, а ляльки – розмовляти. На її думку, це не зашкодить майбутньому науковому мисленню, зате на все життя закладе ніжність до всього живого, осяє світ чарівним світлом краси і радості.»
Щоб переконатися , ми попрацюємо з текстами поезій.
Ви вдома вчилися виразно читати поезії І.Жиленко. Чи справді твори поетеси наповнені кольорописом, дивами, чи погоджуєтеся ви із наведеними словами, чому?
А зараз пропоную прослухати, як правильно має звучати виразне читання поезії на прикладі твору «Гном у буфеті». (Учитель зачитує текст під супровід відеопрезентації).
Які образи-символи поетеса використала у своїй поезії? (гном, буфет….)
І.В.:
Ви переконалися в барвистості поезій Ірини Жиленко. А який вид образотворчого мистецтва такий же барвистий? ( живопис, декоративно-прикладне мистецтво).
Чи знаєте ви, що означають певні кольори, що вони символізують? (учні називають кольори і висловлюють міркування про те, що вони символізують).
Що описує поетеса у своїх поезіях, які предмети? ( клітку, птицю, будинок, буфет, природу, підкову.....).
До якого жанру образотворчого мистецтва ми можемо віднести ці описи? ( побутового). Чому?
Що таке побутовий жанр? (один з жанрів образотворчого мистецтва, що відтворює повсякденні події громадського або приватного життя. Поширений переважно в живописі )
Сьогодні я познайомлю вас з не менш дивовижною художницею, ніж поетеса І.Жиленко. Вона на своїх полотнах творила дива. Деякі її роботи можна віднести до побутового жанру, але до якого виду образотворчого мистецтва - скажете ви після пояснення. Я наведу вам кілька цікавих фактів із її життя.
Марія Приймаченко
(розповідь проходить під перегляд робіт художниці. Можна розповісти кілька фактів, з огляду на час).
Це геніальна українська художниця-примітивістка, яка в наповненому кризами і війнами 20 столітті знайшла безліч яскравих барв для своїх робіт.
- Марія Приймаченко народилася за різними даними 31 грудня 1908 або близько 12-13 січня 1909 року у селі Болотня на Київщині. За своє 89-річне життя створила понад 650 робіт. Вважається неперевершеним митцем наївного народного стилю (примітивізму). У своїх роботах зображувала чарівних тварин, квіти та сюжети з селянського побуту. Протягом життя художниці її картини відвідали експозиції Всесвітньої виставки у Парижі, численних республіканських показів мистецтв, а також побували у Варшаві, Софії, Монреалі, Празі. Сьогодні картини Марії Приймаченко оцінюють в десятки тисяч доларів, проте все життя художниця прожила у скруті.
- У семирічному віці маленька Маруся тяжко захворіла. Діагноз невтішний – поліомієліт. В подальшому усе життя мисткиня переживатиме страшні болі, не одну операцію і практично на всіх фото буде з милицями. За спогадами сучасників, саме неможливість сповна працювати в полі з родиною дала дівчинці вдосталь вільного часу, і вона почала малювати.
- Серйозно малювати Марія почала у 17-річному віці. Вона знайшла синюватий глей, яким розмалювала власну хату. Вчинок дівчини припав до душі усій околиці – незабаром її чекало перше замовлення. За розмальовку хати сусідів Марія отримала винагороду – порося. Згодом, саме це порося допомогло усій її сім’ї вижити в голодні часи.
- Приймаченко все життя малювала звірів, але ніколи не була у зоопарку. Їй порадили цього не робити під час її навчання у експериментальних майстернях при Київському музеї українського мистецтва. Буцім, щоб не зруйнувати її буйну уяву. Справжніх екзотичних тварин Марія вперше побачила лише у дуже дорослому віці - в цирку, куди її привіз видатний режисер Сергій Параджанов.
- Вже після смерті Марії Оксентіївни сталося кілька скандалів, пов’язаних з грошима і її картинами. Так 2006 року її будинок, у якому жив син художниці Федір, пограбували. Винесли понад 70 картин, кожна вартістю до 10 тисяч доларів. Частину правоохоронним органам вдалося повернути, частина ж вважається втраченою і ймовірніше за все перепродається на чорному ринку.
Не менший скандал стався з фінською компанією «Марімеко», що спеціалізується на виробництві речей для дому. Компанія використовувала малюнок дизайнерки Крістіни Ізоли, який дуже нагадував роботу Марії Приймаченко «Щур у дорозі» 1961 року. Після викриття плагіату компанія визнала свою провину і вибачилася. А фінська авіакомпанія FinnAir, що рекламувала горе-фірму, була змушена швидко прибрати рекламу з використанням зображення зі своїх літаків.
І.В. : Аналіз картини М.Приймаченко «Чайки у човні»
V Практична робота у групах
О.С.:
Зараз ви будете працювати у групах. На роботу відводиться 15 хв. Кожна група буде працювати з однією поезією І.Жиленко. Вашим завданням буде скласти паспорт поезії та сенкан до назви (працює 2-3 учні, 3-4 учні малюють елементи побуту, опису, головних героїв поезії).
Паспорт та сенкан складається за певною схемою. Давайте пригадаємо , як виконувати такий вид роботи, щоб якісно та швидко аналізувати поезію. (вчитель роздає картки)
І.В.: Робота над малюнком також потребує певної послідовності , назвіть її кроки. Ви зображуєте один з елементів побуту та головного героя поезії, щоб потім створити колаж з ваших робіт. Також колаж можна створити за допомогою мобільного телефона, згодом сфотографувавши кожен елемент окремо і за допомогою спеціального додатка його створити .
Пригадайте правила перпективи та послідовність роботи над сюжетною композицією.
Групи отримують схему - паспорт, заповнюють її, 2 учні з групи працюють над сенканом, 3-4 учні малюють.
Учні представляють роботи: зачитати виразно вірш, зачитати паспорт та сенкан, розмістити на дошці колаж із зображень до поезій, проаналізувати обрані кольори. Решта учнів записують у зошити або для швидшоі роботи на загатовлених для кожного учня картках, які потім вклеять у зошит.
VІ. Рефлексія діяльності. Підбиття підсумків.
О.С:
Отже, ми сьогодні познайомилися з творчим доробком 2-х жінок-митців. Назвіть їх.
Які їхні твори розглядали ?
Чи є у їхній творчості спільні риси? ( кольори, зображення щастя, дружби, побуту).
Яким вони описують щастя? ( затишок, світло, тепло, родина, дивні тварини ......)
А зараз закінчимо складати вашу формулу щастя.
Прошу учня , якому передатуть іграшкового гнома, продовжити одне із речень:
«Я щасливий, тому що ....»
« Для мене щастя - це......»
«Сьогодні на уроці я ……»
Усі молодці, гарно працювали. (названі учні підходять із щоденниками)
VІІ. Домашнє завдання
Додаток1
Паспорт поезії
Поезія |
|
Тема |
|
Жанр |
|
Основна думка |
|
Художні засоби |
|
Образні символи |
|
Кольори |
|
Використані джерела