Конспект уроку для дистанційного навчання (для роботи з учнями) Тема: Кислоти і основи. Поняття про індикатори.

Про матеріал
Конспект уроку містить структурований матеріал з вказаної теми, а також інтернет посилання на відеодосліди і відеоуроки.
Перегляд файлу

Конспект уроку для дистанційного навчання

(для роботи з учнями)

 

Тема: Кислоти і основи. Поняття про індикатори.

Мета для учня (за навчальною програмою):

Знаннєвий компонент: знати поняття: кислота, основа, індикатор, кислотність середовища, наводити приклади формул кислот і основ, називати їх.

Діяльнісний компонент: розрізняти кислоти та основи як гідрати оксидів, розпізнавати їх дослідним шляхом, складати рівняння хімічних реакцій типу сполучення на прикладі взаємодії води з оксидами активних металічних і неметалічних елементів, використовувати здобуті знання та навички в побуті.

Ціннісний компонент: обґрунтувати значення кислот та основ у природі та житті людини, розширити кругозір учнів.

І. Актуалізація опорних знань.

1. Повторити § 36 с. 164-165 (Ярошенко О.Г. Хімія 7 клас) або  відповідний § підручника, за яким навчаються діти.  

(https://imzo.gov.ua/pidruchniki/elektronni-versiyi-pidruchnikiv/elektronni-versiyi-pidruchnikiv-dlya-uchniv-7-h-klasiv-2/himiya-7-klas/ )

2. Дати відповіді на питання:

  1. Яку загальну назву мають продукти взаємодії  з водою:

а) оксидів металічних елементів

б) оксидів неметалічних елементів?

  1. Що є спільного у формулах усіх основ?
  2. Як називаються розчинні у воді основи? Визначте їх за таблицею розчинності.
  3. Що є спільного у формулах усіх кислот?
  4. Укажіть правильне твердження, що стосується переліку формул HCl, NaOH, Ca(OH)2, SO3 , H2SO4, H2SiO3 , Cu(OH)2:

а) у переліку переважають формули кислот

б) у переліку переважають формули основ

в) формул основ і кислот у переліку порівну

г) у переліку відсутні формули кислот

  1. Установіть відповідність між оксидом та відповідним йому гідратом, запишіть рівняння реакції утворення гідрату з відповідного  оксиду, назвіть реагенти і продукти реакції:

А) Р2O5  1. КOH

Б) СO2   2. H3РO4

В) К2O   3. H2СO3

  1. До якого типу реакцій належать реакції води з оксидами?
  2. Розв’яжіть задачу . У розчин нітратної кислоти масою 140 грам з масовою часткою кислоти 0,4 долили воду об’ємом 260 мл. Обчисліть масову частку кислоти в новому розчині.  (Відповідь: 0,14)
  3. Перейдіть за посиланням і виконайте завдання:

https://naurok.com.ua/test/vzaemodiya-vodi-z-oksidami-341517.html

ІІ. Мотивація навчальної діяльності   

 Розгадайте кросворд.

Запитання: 1. Перший хімічний елемент, який утворює найважливіший для життя оксид (Гідроген);

2. Гідрати оксидів металічних елементів (основи);

3. Складні речовини, що складаються з двох елементів, один з яких Оксиген (оксиди);

4. Кислота, яка міститься в плодах цитрусових, особливо в неспілих лимонах (лимонна);

5. Гідрати оксидів неметалічних елементів (кислоти);

6. Найпоширеніший розчинник (вода);

7. Кислота, яка використовується для консервування овочів та як приправа (оцтова);

8. Суміш, що складається з розчинника та розчиненої речовини (розчин);

9. Кислота, що міститься в залозах мурах, кропиві (мурашина);

10. Розчинні у воді основи (луги).

 

3О

К

 

6В

 

10Л

 

2О

С

 

О

7О

 

9М

   У

1Г

С

И

4Л

 

Д

Ц

8Р

У

  Г

І

Н

Д

И

5К

А

Т

О

Р

И

Д

О

И

М

И

 

О

З

А

 

Р

В

 

О

С

 

В

Ч

Ш

О

И

 

Н

Л

 

А

И

И

Г

 

Н

О

 

Н

Н

Е

А

Т

 

А

Н

 

И

 

 

 

  • Яке ключове слово отримали? (Індикатори).
  • Чи знайомі вам ці речовини? (Так, на попередньому уроці переглядали відеодосліди (https://youtu.be/kjtGcveOosY?t=13.

https://youtu.be/ElQeluOgPLM), в яких до пробірок додавали речовини під назвою індикатори. Вони змінювали свій колір після утворення продуктів реакції – кислот і основ .

  • Виходить, що індикатор вміє розпізнавати розчини – де є кислота, а де – основа? 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Перегляньте відео за посиланням:

https://www.youtube.com/watch?v=txhYVmap7GU

  • Чому однаковий індикатор в різних розчинах має різний колір? (він змінює своє забарвлення, в залежності від того, до розчину кислоти чи лугу його додавали)
  • Яке значення індикаторів ? (Допомагають розпізнати розчини  певних класів або груп –де кислота, а де – основа)

Отже, речовини, що змінюють свій колір під дією лугів і кислот називаються  індикаторами.

  • Яке практичне значення індикаторів? Навіщо ми їх вивчаємо? (Контроль якості продукції на фармацевтичних, харчових та інших виробництвах, виявлення наявності отруйних або токсичних речовин, розслідування злочинів тощо).

Опрацюйте відео за посиланнями:

 https://www.youtube.com/watch?v=CdYOSUUra7o

 https://www.youtube.com/watch?v=u1S5bc9ANt0&t=9s - лабораторний дослід «Випробування водних розчинів кислот і лугів індикаторами»

Зверніть увагу на середовища розчинів, індикатори, та їх колір в різних середовищах. Дайте відповіді на питання:

  1. Про які середовища розчинів говориться  у відео? (Кисле, лужне, нейтральне).
  2. Які індикатори найчастіше використовуються на практиці? (Лакмус, метиловий оранжевий, фенолфталеїн)
  3. Як вони змінюють своє забарвлення в різних середовищах розчинів? Заповніть запропоновану таблицю

 

Індикатор

 

Забарвлення досліджуваної речовини

Вода (нейтральне середовище)

Розчин кислоти(кисле середовище)

Розчин лугу (лужне середовище)

Лакмус

фіолетовий

?

?

Метилоранж

оранжевий

?

?

Фенолфталеїн

безбарвний

?

?

 

Відповідь:

Індикатор

 

Забарвлення досліджуваної речовини

Вода (нейтральне середовище)

Розчин кислоти(кисле середовище)

Розчин лугу (лужне середовище)

Лакмус

Фіолетовий

Червоний

Синій

Метилоранж

Оранжевий

Червоний

Жовтий

Фенолфталеїн

Безбарвний

Безбарвний

Малиновий

 

У домашніх умовах можна обійтися і без наведених індикаторів, а скористатися природніми індикаторами:  соком квіток, плодів, коренеплодів. Забарвлення їм надають різноманітні речовини-барвники, які змінюють свій колір в присутності кислоти чи лугу. Наприклад, сік вишні чи смородини в лужному середовищі посиніє, а в кислому набуде рожево-червоного кольору.

 

 

Застосування природних індикаторів

 

 

https://3.bp.blogspot.com/-vK4KUVBj8j0/WskmZDKkOnI/AAAAAAAAB_g/L_kI7uBJjZ0ll-2Nd1SHeVXLXu4dqnU7ACLcBGAs/s1600/%25D1%2596%25D0%25BD%25D0%25B4%25D0%25B8%25D0%25BA%25D0%25B0%25D1%2582%25D0%25BE%25D1%2580%25D0%25B8.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІV. Закріплення

  1. Вставте пропущені слова:
  • Основи  утворюються в наслідок взаємодії …і…
  • Кислоти утворюються в результаті взаємодії…і…
  • Луги змінюють забарвлення фенолфталеїну з …на…
  • Метилоранж в кислому середовищі набуває…забарвлення
  • Лакмус в лужному середовищі набуває…забарвлення
  1. Вам видано пробірки з розчинами натрій гідроксиду і сульфатної кислоти. Поясніть як експериментально встановити кожну з речовин.
  2. Напишіть рівняння реакцій за поданими схемами:

А) SSO2H2SO3   

Б)  BaBaOBa(OH)2

Пояснення щодо виконання завдання.

Між простими речовинами (металами і неметалами), оксидами та їх гідратами(кислотами чи основами) існує зв'язок, а саме - можливість взаємного переходу від однієї речовини до іншої. Вам потрібно за допомогою рівнянь хімічних реакцій підтвердити цей взаємозв’язок.

Кожна стрілочка в такому завданні вказує на окрему хімічну реакцію: на одну з вихідних речовин і один з продуктіреакції.

Наприклад: Са → СаО → Са(ОН)2

Перша складова ланцюжка перетворень показує, що потрібно скласти рівняння реакції, в результаті якої з кальцію утворюється кальцій оксид, а саме, рівняння реакції взаємодії кальцію з киснем.

  1. Са + О2 → СаО

         Кальцій      Кальцій оксид

Друга  складова ланцюжка перетворень показує, що потрібно скласти рівняння реакції, в результаті якої з кальцій оксиду  утворюється кальцій гідроксид, а саме, рівняння реакції взаємодії кальцій оксиду з водою

 

  1. СаО  + Н2О → Са(ОН)2

                 Кальцій оксид                 Кальцій гідроксид

              (негашене вапно)                 (гашене вапно)

 

V. Домашнє завдання

Теоретичні завдання:  відповісти на питання в кінці параграфа 36.  (О.Г. Ярошенко. Хімія 7 клас), або завдання відповідно підручнику, за яким працюєте  (https://imzo.gov.ua/pidruchniki/elektronni-versiyi pidruchnikiv/elektronni-versiyi-pidruchnikiv-dlya-uchniv-7-h-klasiv-2/himiya-7-klas/ ).

Практичні завдання:

Виконати тести за посиланням: https://naurok.com.ua/test/vzaemodiya-vodi-z-oksidami-ponyattya-pro-indikatori-344241.html

 Завдання для допитливих:

Домашній експеримент:

Використовуючи власноруч виготовлений індикаторний папір або природні індикатори дослідити кислотно-основного характеру різних засобів побутової хімії.

Для приготування розчинів  індикаторів з рослинної сировини рекомендуєтьс, використовувати забарвлені рослини або їх частини. Вибір рослинного матеріалу для приготування індикаторів необмежений.

Можливі шляхи приготування розчинів індикаторів з природної сировини:

І. Подрібнити потрібний матеріал та вичавити з нього сік. Отриманий сік розвести водою або спиртом для довшого зберігання.

ІІ. Подрібнити потрібний матеріал, залити його гарячою водою і настояти. Згодом відфільтрувати і використовувати фільтрат як індикатор.

ІІІ. Приготувати відвар – подрібнений матеріал недовго прокип’ятити, настояти до охолодження розчину, відфільтрувати.

Так як природнім індикаторам властивий недолік – вони не можуть довго зберігатися – тому можна  виготовити індикаторний папір. Для цього :

  • відібрати соки рослин (наприклад сік синьої капусти, цибулі та виноград);
  • нарізати  фільтрувальний папір на смужки та просочити його соками рослин-індикаторів.
  • висушити смужки.

Індикаторний папір готовий!

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
12 травня 2020
Переглядів
2159
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку