Конспект уроку для дистанційного навчання (для роботи з учнями). Тема: "Основи еволюційної філогенії і систематики"

Про матеріал
Конспект уроку містить розширений матеріал з посиланнями на інтернетджерала, тести з вказаної теми
Перегляд файлу

Глова О.А.,

учитель біології І категорії

КУ Сумський НВК №16 СМР

 

Конспект уроку для дистанційного навчання

Біологія 9 клас

Тема:

Основи еволюційної філогенії та систематики

Мета:

  • Знаннєвий компонент: оперувати термінами: «біорізноманіття», «систематика», «філогенія», «таксон»; знати і називати основні таксономічні одиниці рослин і тварин.
  • Діяльнісний компонент: характеризувати основні принципи біологічної систематики; пояснювати значення систематики для вивчення живих організмів, роль К. Ліннея у систематиці.
  •  Ціннісний компонент: висловлювати судження про єдність органічного світу, що проявляється через його різноманіття

В.І. Соболь. Біологія: підручник для 9 кл. загальноосвітніх навчальних закладів – Кам’янець-Подільський: Абетка, 2017. – 288 с.: іл.

Хід заняття

І. Актуалізація опорних знань.

Пригадайте:

  • Що таке систематика?
  • Як називаються окремі систематичні категорії?
  • Які таксони ви знаєте?
  • Що таке вид?
  • Чи є відмінності у систематиці рослин і тварин?
  • За якими принципами класифікують живі організми?
  • Хто з вчених запровадив подвійні назви організмів (бінарну номенклатуру)?

Гра «Так чи ні»

  1. Загальна кількість видів рослин і тварин невідома. (Так.)
  2. Учені дали назви приблизно 10 млн видів. (Ні. Учені дали назви менш як 1,4 млн видів. Більшість «непізнаних» видів живуть у тропіках.)
  3. На Землі набагато більше видів, ніж це необхідно. (Ні.)
  4. Більшість видів не дає прямої користі людям. (Ні. Ми не знаємо всіх задумів природи. Буває, вдається застосувати плісняву або непомітну рослину для лікування важких хвороб.)
  5. Біологічне різноманіття включає генетичне різноманіття, різноманіття видів та екосистем. (Так.)
  6. Створення заповідників та зоопарків – найкращий спосіб збереження біологічного різноманіття. (Ні. Заповідники та зоопарки допомагають зберігати багато видів. Але для радикального розв’язання проблеми необхідно позбутися основних причин втрати біологічного різноманіття.)
  7. Двома основними причинами втрати біологічного різноманіття є збільшення кількості населення в деяких країнах та зростання споживання природних ресурсів. (Так.)
  8.  Щойно біологічному виду починає загрожувати небезпека, він приречений до вимирання. (Ні. Види можна врятувати.)

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності

Прийом «Зацікав»

Переглянте відеоролік «Чому важливе біорізноманіття»мза посиланням:

https://www.youtube.com/watch?v=lvbntTHD5Ck

 

Поміркуйте!

Скільки ж усього видів живих істот живе на Землі? Згідно з дослідженнями 2016 р. на Землі існує близько 1 трильйона видів, з яких вивчено лише 0,001 %. Автори дослідження підкреслюють, що підрахунок кількості видів є одним із найскладніших завдань біології. Які причини такого різноманіття видів?

 Вивчаючи основи еволюційного вчення, ви вже помітили як природа вдосконалює все на Землі. Для того щоб легше було засвоювати еволюційні події та вивчати живі організми, людина створила такі науки, як систематика і філогенія. Чим саме вони можуть бути корисним? Давайте дізнаємось.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

 

Працюй за планом:

  1. Опрацюйте параграф 50 (автор В.І. Соболь) або відповідний параграф, підручника, за яким навчаєтесь.
  2. Опрацюйте презентацію до уроку за посиланням:

https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-osnovi-evolyuciyno-filogeni-ta-sistematiki-30883.html

  1. Переглянути відеоурок  за посиланням: 

https://www.youtube.com/watch?v=DwAJef3E8r4

  1. Опрацювати опорний конспект.
  1. Біорізноманіття.

Біорізноманіття – різноманіття організмів, видів та їхніх угруповань.

Біорізноманіття існує скрізь, – як у воді, так і на суходолі. Воно включає в себе всі організми: від мікроскопічних бактерій до рослин і тварин зі складною будовою.

Поняття ввів Едвард Вілсон в 1988р.

Наука, що займається вивченням закономірностей та еволюції біорізноманіття – диверсикологія.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Значення біорізноманіття:

  • стійкість та розвиток біосфери;
  • забезпечення колообігу речовин;
  • регуляція клімату;
  • забезпечення людини ресурсами: їжею, сировиною, ліками.

 

  1. Систематика.

Біологічна систематика – біологічна наука, що займається класифікацією організмів.

Основні систематичні категорії ввів шведський учений Карл Лінней (XVIII ст.). Він також запровадив бінарну номенклатуру. Її сутність полягає в подвійному найменуванні латинською мовою. Перше слово позначає родову назву, друге – видову:

Homo sapiens – людина розумна

Drosophila melanogaster – дрозофіла фруктова

Фундаментальною основою сучасної систематики є ідея про єдність походження живих організмів й еволюцію органічного світу, що призвела до існуючого різноманіття живих організмів. Керуючись цими ідеями, сучасна систематика будує природну систему на основі філогенетичного споріднення (спільності походження, близькості і дальності спорідненості між різними видами) аналізованих форм. Ступінь родинних відносин між порівнюваними видами базується на їх морфологічному, анатомічному, біохімічному, генетичному критеріях.

C:\Users\admin\Google Диск\Творча група\Основні таксономічні категорії 2.jpgДля систематизації величезної кількості живих істот у біології використовуються систематичні категорії, або таксони. Вони складають свою ієрархію підпорядкування, де таксони більш низького рангу входять до складу таксонів більш високого рангу. В даний час використовуються наступні основні таксони:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

У разі необхідності застосовуються численні додаткові таксони – підтип, надклас, підряд.

3. Філогенія.

Філогенія – наука, що вивчає історичний процес розвитку органічного світу (філогенез). Для дослідження філогенезу сучасна біологія широко використовує новітні технології. Особливо ефективними є методи з галузі молекулярної біології та генетики й мікроскопічних досліджень. Також широко використовують математичне моделювання й побудову філогенетичних дерев.

Філогенетичне дерево – схема, яка відображає еволюційні зв’язки між різними таксонами, генами або іншими об'єктами, що мають загального предка.

Результат пошуку зображень за запитом "філогенія філогенетичне дерево"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІV. Закріплення 

  • Теоретичні завдання .

Дайте відповіді на запитання:

  1. Що таке біорізноманіття?
  2. Які є типи біорізноманіття?
  3. Яке значення для Землі має її біорізноманіття?
  4. Що таке біосистематика? Які її основні принципи?
  5. Назвіть таксономічні одиниці.
  6. Що таке еволюційна філогенія?
  7. Яка мета еволюційної філогенії? 
  8. Яке значення еволюційної філогенії у дослідженні біорізноманіття?
  • Практичні завдання 

Виконати тести за посиланням: https://naurok.com.ua/test/osnovi-evolyuciyno-filogeni-ta-sistematiki-267191.html (посилання для вчителя з можливістю редагування тестів).

V. Домашнє завдання

  • Опрацювати § 50;
  • Заповнити таблицю с.215, виконати завдання: біологія+символіка

 

!!! Вказати інформацію для зворотнього зв’язку з учителем (електронна адреса, номер телефону для Вайбер-зв’язку, через Google classroom тощо)

 

Використані джерела

  1. Соболь В. І. Біологія : підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл./   В.  І.  Соболь. – Кам’янець-Подільський : Абетка, 2017. – 288 с. : іл. 
  2. Повний курс біології. Структурований довідник для підготовки до ЗНО та ДПА / Валерій Соболь. – К-П: ФОП Сисин О.В., 2019. – 416 с.
  3. URL: https://subject.com.ua/lesson/biology/9klas_1/47.html
  4. https:// https://naurok.com.ua/

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
До підручника
Біологія 9 клас (Соболь В. І.)
Додано
14 травня 2020
Переглядів
1615
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку