Конспект уроку для дистанційного навчання (для роботи з учнями). Тема: Розчин і його компоненти: розчинник, розчинена речовина.

Про матеріал

Конспект уроку для дистанційного навчання (для роботи з учнями) з теми: Розчин і його компоненти: розчинник, розчинена речовина містить структурований матеріал у вигляді схем і таблиць, а тако інтернет посилання на відеоуроки і відеодосліди

Перегляд файлу

Конспект уроку для дистанційного навчання

(для роботи з учнями)

 

Тема: Розчин і його компоненти: розчинник, розчинена речовина.

Мета для учня (за навчальною програмою):

Знаннєвий компонент: знати поняття: розчин, розчинник, розчинена речовина, уміти класифікувати розчини,  наводити приклади водних розчинів. 

Діяльнісний компонент: розрізняти розчинник і розчинену речовину,  насичені, ненасичені, концентровані і розбавлені розчини, використовувати  здобуті знання та навички в побуті.

Ціннісний компонент: обґрунтувати значення розчинів у природі та житті людини.

І. Актуалізація опорних знань.

1. Повторити § 31, (Ярошенко О.Г. Хімія 7 клас) або відповідний § підручника, за яким навчаються діти

(https://imzo.gov.ua/pidruchniki/elektronni-versiyi-pidruchnikiv/elektronni-versiyi-pidruchnikiv-dlya-uchniv-7-h-klasiv-2/himiya-7-klas/ )

2. Дати відповіді на питання:

  1. Напишіть хімічну формулу води. Які відомості про її води можна отримати з хімічної  формули? Обчисліть відносну молекулярну масу води.
  2. Опишіть просторову будову молекула води.
  3. Опишіть фізичні властивості води.
  4. Що відбувається з водою в природі?
  5. Чому вода – рідина?
  6. Чому лід плаває на поверхні води?
  7. Якщо заповнену водою пробірку нагрівати тільки у верхній її частині так, щоб вода тут закипіла, то нижня частина буде лише ледве теплою. Який висновок можна зробити про теплопровідність води?
  8. Обґрунтуйте суть процесу розчинення речовин різної будови у воді.

2. Виконати завдання.

  1. Маса якого елемента у воді більша й у скільки разів?
  2. Обчисліть масові частки елементів у воді
  3. Перевірити свої знання, виконуючи тести за посиланням:

https://naurok.com.ua/test/voda-vlastivosti-vodi-525.html

  1. Завдання для допитливих*.

https://learningapps.org/6510694

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

З якими труднощами ви зустрілись при виконанні завдання виконанні завдання на сайті https://naurok.com.ua/?

 

 

Чи легко Вам було дати відповідь на питання: Як називаються речовини, які розчиняються у воді? (запитання 11), оскільки раніше ми цього не вчили.

 То ж сьогодні

Ми будемо експериментувати.

Хімію цікаву пізнавати.

Прошу вас води налити,

Цукор в склянці розчинити,

Все ретельного  розмішати.

Ось так ваша мама зранку

Готує каву, чай до сніданку.

А влітку вона кожної днини

Запаси готує для всієї родини.

Так дійсно, якщо в посудину з водою помістити кристалики цукру чи  кухонної солі то ми можемо спостерігати, як кількість твердої речовини постійно зменшується. При перемішуванні процес прискорюється. При цьому вода, у яку були додані кристали, здобуває нові властивості: у неї з'являється солоний або солодкий смак, змінюється густина, температура замерзання. Отримані рідини вже не можна назвати водою, навіть якщо вони не відрізняються від води за зовнішнім виглядом.

  • Як можна назвати ці рідини?  (Суміші)
  • Суміш – це… ? (Сукупність двох або більше речовин, які змішуючись, зберігають свої властивості, а за необхідності піддаються розділенню.)

Повторити класифікацію сумішей:

  • Природні суміші (повітря, ґрунт, граніт, морська вода, молоко, кефір, нафта, фруктові соки, природний газ);
  • Штучні суміші (сталь, чавун, квас, будівельні суміші, бензин, фарби, пральні порошки, зубні пасти, кетчупи, страви, майонез, соуси, чай, йогурт, мильний розчин, компот, тісто).

За агрегатним станом:

  • тверді (гірська порода, ґрунт, граніт, пісок, шоколад, бетон, сплави),
  • рідкі (нафта, молоко, морська вода, мінеральна вода, одеколон, йогурт, олія, бензин, нафта, розчин солі),
  • газоподібні (повітря, природний газ).

За розміром частинок:

  •             однорідні
  •             неоднорідні

  Під час актуалізації і додавання нової інформації про суміші складається  опорно-інформаційна схема про суміші. Як результат – висновок, що однорідні суміші – це розчини.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

 Базові поняття і терміни:  розчинник, розчинена речовина, розведений, концентрований, насичений та ненасичений розчини.

Переглянути відео за посиланням (для учителя):

https://www.youtube.com/watch?v=UkeWq0fdpF4&t=24s

Проаналізувати опорно-інформаційні  схеми:

Чи можна вважати розчином суміш піску з водою? (Ні, пісок з водою не однорідна суміш).

Будь – який розчин складається з розчинника та розчиненої (розчинених)  речовини (речовин).

3. Наведіть приклади розчинів у природі. (Вода морів, рік, озер, грунтові води, питна вода – це розчини. Повітря – це розчин газів один в одному)

4. Наведіть приклади розчинів, якими ви користуєтеся у побуті? (Оцет, маринади, ліки, лаки, фарби


Компоненти  розчину

 

РОЗЧИН І ЙОГО КОМПОНЕНТИ: РОЗЧИННИК, РОЗЧИНЕНА РЕЧОВИНА - ВОДА ...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розчин – це однорідна суміш змінного складу, що складається з розчинника і розчиненої речовини. Кількість розчинника і розчиненої речовини може змінюватися, наприклад по різному можна заварити чай, додавши різну кількість цукру, тому розчини і є сумішами змінного складу.  

Розчинник – речовина, що міститься в розчині в надлишку й перебуває в тому самому агрегатному стані, що й розчин. (Вода, етиловий спирт)

Розчинена речовина може перебувати в будь – якому агрегатному стані: твердому, рідкому, газоподібному. (Цукор, кухонна сіль).  Іх може бути декілька, наприклад  маринад!

Класифікація розчинів за кількісним співвідношенням складових

Для утворення розчину необхідна певна кількість розчиненої речовини і розчинника.

  1. Скільки чайних ложок цукру ви кладете в чашку  чаю? (2 – 3)
  2. А якщо чайні ложки замінити на столові? (Чай буде солодкий і цукор може залишиться у чашці.)
  3. Чому цукор залишиться у чашці? (Тому що його дуже багато і він не розчиниться.)

Так, дійсно, залежно від того скільки розчиненої речовини знаходиться в данній порції розчину їх поділяють на концентровані та розбавлені. Якщо в певній порції розчину містить мало розчиненої речовини, то це розбавлений розчин.

  • Що ви знаєте про Мертве море?  На його на поверхні можна просто лежати і не тонути, тому що в воді солі приблизно 24% від загального обсягу води.  Така вода називається концентрованим розчином. (Для порівняння – в звичайній морській воді їх вміст не більше 4%).

 Розчини також поділяють на  насичені та ненасичені. Ця характеристика залежить від властивості речовин, яка називається розчинність. Мірою розчинності є максимальна маса розчиненої речовини у 100 г. розчинника за конкретних умов.

 Отже  розчинність  залежить і від розчинника,  і від речовини, яку розчиняють.

 Так у воді розчинність цукру висока, тоді як в олії – дуже низька. Речовина може добре розчинятися в одному розчиннику і значно гірше розчинятися, або взагалі не розчинятися в іншому розчиннику (жири не розчинні у воді, але добре розчинні у бензині – використовується при видалення жирних плям).

 Розчинність більшості твердих речовин збільшується з підвищенням температури (розчинення цукру у гарячій і холодній воді), розчинність газів збільшується зі зниженням температури і підвищенням тиску.

 Поняття «концентрований розчин» та «насичений розчин», як «розбавлений розчин» і «ненасичений розчин», не є тотожними, наприклад:   розчинність гіпсу при 25°С – 2,6 г/л,  то,  якщо розчинилося 2,6 г гіпсу в 1л води – це буде насичений розчин, але за масою  гіпсу у 1000 г розчину він  розбавлений.

 

https://sites.google.com/site/rozcinnistrecovin/_/rsrc/1479229498456/home/plan--konspekt-uroku/3.jpg

 

 

ІV. Закріплення 

Теоретичні завдання: відповісти на питання в кінці параграфа 32. (О.Г. Ярошенко. Хімія 7 клас), або завдання відповідно підручнику, за яким працюють (https://imzo.gov.ua/pidruchniki/elektronni-versiyi pidruchnikiv/elektronni-versiyi-pidruchnikiv-dlya-uchniv-7-h-klasiv-2/himiya-7-klas/ )

 Практичні завдання:

Виконати тести за посиланням:

https://naurok.com.ua/test/rozchin-i-yogo-komponenti-voda-yak-rozchinnik-57367.html (завдання 1-9 - обовязково, 10-12 – за бажанням).

https://onlinetestpad.com/ua/test/234856-7-klas-khimiya-rozchin-i-jogo-komponenti-rozchinnik-rozchinena-rechovina

 Творчі завдання:

  •   с. 152 (О.Г. Ярошенко. Хімія 7 клас).  (посилання на підручник. для тих, хто працює за іншими:

 (https://imzo.gov.ua/pidruchniki/elektronni-versiyi pidruchnikiv/elektronni-versiyi-pidruchnikiv-dlya-uchniv-7-h-klasiv-2/himiya-7-klas/ )

 

Інформація для заворотнього зв’язку з учителем (указати електрону адресу, номер телефону для Viber-звязку, через Classroom тощо)

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
12 травня 2020
Переглядів
3468
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку