Конспект уроку для дистанційного навчання (для роботи з учнями) з теми: Розчин і його компоненти: розчинник, розчинена речовина містить структурований матеріал у вигляді схем і таблиць, а тако інтернет посилання на відеоуроки і відеодосліди
Конспект уроку для дистанційного навчання
(для роботи з учнями)
Тема: Розчин і його компоненти: розчинник, розчинена речовина.
Мета для учня (за навчальною програмою):
Знаннєвий компонент: знати поняття: розчин, розчинник, розчинена речовина, уміти класифікувати розчини, наводити приклади водних розчинів.
Діяльнісний компонент: розрізняти розчинник і розчинену речовину, насичені, ненасичені, концентровані і розбавлені розчини, використовувати здобуті знання та навички в побуті.
Ціннісний компонент: обґрунтувати значення розчинів у природі та житті людини.
І. Актуалізація опорних знань.
1. Повторити § 31, (Ярошенко О.Г. Хімія 7 клас) або відповідний § підручника, за яким навчаються діти
2. Дати відповіді на питання:
2. Виконати завдання.
https://naurok.com.ua/test/voda-vlastivosti-vodi-525.html
https://learningapps.org/6510694
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
З якими труднощами ви зустрілись при виконанні завдання виконанні завдання на сайті https://naurok.com.ua/?
Чи легко Вам було дати відповідь на питання: Як називаються речовини, які розчиняються у воді? (запитання 11), оскільки раніше ми цього не вчили.
То ж сьогодні
Ми будемо експериментувати.
Хімію цікаву пізнавати.
Прошу вас води налити,
Цукор в склянці розчинити,
Все ретельного розмішати.
Ось так ваша мама зранку
Готує каву, чай до сніданку.
А влітку вона кожної днини
Запаси готує для всієї родини.
Так дійсно, якщо в посудину з водою помістити кристалики цукру чи кухонної солі то ми можемо спостерігати, як кількість твердої речовини постійно зменшується. При перемішуванні процес прискорюється. При цьому вода, у яку були додані кристали, здобуває нові властивості: у неї з'являється солоний або солодкий смак, змінюється густина, температура замерзання. Отримані рідини вже не можна назвати водою, навіть якщо вони не відрізняються від води за зовнішнім виглядом.
Повторити класифікацію сумішей:
За агрегатним станом:
За розміром частинок:
Під час актуалізації і додавання нової інформації про суміші складається опорно-інформаційна схема про суміші. Як результат – висновок, що однорідні суміші – це розчини.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Базові поняття і терміни: розчинник, розчинена речовина, розведений, концентрований, насичений та ненасичений розчини.
Переглянути відео за посиланням (для учителя):
https://www.youtube.com/watch?v=UkeWq0fdpF4&t=24s
Проаналізувати опорно-інформаційні схеми:
Чи можна вважати розчином суміш піску з водою? (Ні, пісок з водою не однорідна суміш).
Будь – який розчин складається з розчинника та розчиненої (розчинених) речовини (речовин).
3. Наведіть приклади розчинів у природі. (Вода морів, рік, озер, грунтові води, питна вода – це розчини. Повітря – це розчин газів один в одному)
4. Наведіть приклади розчинів, якими ви користуєтеся у побуті? (Оцет, маринади, ліки, лаки, фарби
Компоненти розчину
Розчин – це однорідна суміш змінного складу, що складається з розчинника і розчиненої речовини. Кількість розчинника і розчиненої речовини може змінюватися, наприклад по різному можна заварити чай, додавши різну кількість цукру, тому розчини і є сумішами змінного складу.
Розчинник – речовина, що міститься в розчині в надлишку й перебуває в тому самому агрегатному стані, що й розчин. (Вода, етиловий спирт)
Розчинена речовина може перебувати в будь – якому агрегатному стані: твердому, рідкому, газоподібному. (Цукор, кухонна сіль). Іх може бути декілька, наприклад маринад!
Класифікація розчинів за кількісним співвідношенням складових
Для утворення розчину необхідна певна кількість розчиненої речовини і розчинника.
Так, дійсно, залежно від того скільки розчиненої речовини знаходиться в данній порції розчину їх поділяють на концентровані та розбавлені. Якщо в певній порції розчину містить мало розчиненої речовини, то це розбавлений розчин.
Розчини також поділяють на насичені та ненасичені. Ця характеристика залежить від властивості речовин, яка називається розчинність. Мірою розчинності є максимальна маса розчиненої речовини у 100 г. розчинника за конкретних умов.
Отже розчинність залежить і від розчинника, і від речовини, яку розчиняють.
Так у воді розчинність цукру висока, тоді як в олії – дуже низька. Речовина може добре розчинятися в одному розчиннику і значно гірше розчинятися, або взагалі не розчинятися в іншому розчиннику (жири не розчинні у воді, але добре розчинні у бензині – використовується при видалення жирних плям).
Розчинність більшості твердих речовин збільшується з підвищенням температури (розчинення цукру у гарячій і холодній воді), розчинність газів збільшується зі зниженням температури і підвищенням тиску.
Поняття «концентрований розчин» та «насичений розчин», як «розбавлений розчин» і «ненасичений розчин», не є тотожними, наприклад: розчинність гіпсу при 25°С – 2,6 г/л, то, якщо розчинилося 2,6 г гіпсу в 1л води – це буде насичений розчин, але за масою гіпсу у 1000 г розчину він розбавлений.
ІV. Закріплення
Теоретичні завдання: відповісти на питання в кінці параграфа 32. (О.Г. Ярошенко. Хімія 7 клас), або завдання відповідно підручнику, за яким працюють (https://imzo.gov.ua/pidruchniki/elektronni-versiyi pidruchnikiv/elektronni-versiyi-pidruchnikiv-dlya-uchniv-7-h-klasiv-2/himiya-7-klas/ )
Практичні завдання:
Виконати тести за посиланням:
https://naurok.com.ua/test/rozchin-i-yogo-komponenti-voda-yak-rozchinnik-57367.html (завдання 1-9 - обовязково, 10-12 – за бажанням).
Творчі завдання:
Інформація для заворотнього зв’язку з учителем (указати електрону адресу, номер телефону для Viber-звязку, через Classroom тощо)