Конспект уроку до твору "Ліс восени" О.Олесь

Про матеріал
Конспект до уроку з літературного читання за підручником О.Вашуленко Олександра Олеся "Ліс восени"
Перегляд файлу

Тема: Осінь зачаровує своєю красою.

Мета: познайомити учнів з твором О. Олеся  « Ліс восени»; дати визначення понять «вірш», «рима»; удосконалювати навички свідомого виразного читання, навички роботи з текстом, визначати головну думку прочитаного, відбирати потрібну інформацію, розвивати творчу уяву, образне мислення, зв’язне мовлення. Поглибити уявлення школярів про зміни в природі восени. Формувати вміння аналізувати, узагальнювати, знаходити порівняння, робити висновки. Виховувати любов до прекрасного, інтерес до читання віршованих творів, повагу до природи, любов до навчання.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Особливості і проведення уроку: урок розроблений  з використанням методики розвитку критичного мислення «Очікування», новітньої технології «Daily5» - «Щоденні5» (Письмо для себе): інтерактивних технологій, мультимедійних засобів.     

Обладнання: презентація, паперові осінні листочки, осінній віночок, конверт із завданням.

Хід уроку

       І. Організація класу до роботи.

- Діти, поверніться до гостей. Привітайте їх.

- Діти, який сьогодні був ранок?(Прохолодний)

 - Так, сонечко довго не виходило із-за хмари. Прохолодно і сумно було трішечки.

 - А чому це так? Що сталося? Як ви гадаєте?(Тому що зараз осінь)

- А коли холодно, який настрій? (сумний)

- А чи хочеться працювати коли сумно?( Ні)

- То ж давайте піднімемо настрій для активної роботи.

- Потріть свої долоньки.

- Відчули тепло?

- А тепер передайте це тепло  сусідам ліворуч і праворуч.

-  Посмішкою  побажайте гарного настрою.

 ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель показує вінок із жовтого осіннього листя.

Який цікавий вінок опинився на моєму столі. Коли ми можемо сплести такий віночок?(восени)

 - Осінь, прощаючись із нами, прислала нам свої  останні  подарунки, чарівні 

листочки. Вони принесли завдання. Ми маємо об’єднатися у команди для того, щоб їх виконати.
За кожне правильне виконане завдання група отримає осінній листочок, і наприкінці уроку ми зробимо справжній осінній букет. (червоні листочки – відповідь повна, розгорнута, зелені – відповідь добра, але потрібне доповнення, жовті – відповідь правильна, але є неточності.)

Поки листочки до нас долетіли, з ними трапилася неприємність.

Сердитий вітер розірвав листочки на шматочки. Осінь засмутилася.

  • Ваше завдання скласти  ці шматочки-пазли та визначити, з якого дерева листочок і прочитати слово, заховане в ньому (діти працюють, нагадую про правила)

Прошу спікерів прозвітувати про свою роботу. (Листочки-пазли  вивішуються на дошці.)

ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку

Діти, тепер  з цих слів складіть речення. (Осінь зачаровує своєю красою) Восени ми поринаємо у геть інший світ: де чай здається ароматнішим та смачнішим, ковдра – теплішою, а книги – цікавішими. Ідучи вулицею, ми вдивляємося у кожне деревце, щоб побачити бодай один листочок, якого ще не торкнувся пензель золотої красуні, і тішимося, коли все ж знаходимо. Восени  ми не прагнемо сховатися від дощу, а навпаки – з нетерпінням чекаємо його і щиро дивуємося, коли надворі сухо, адже саме в цю пору року дощ якийсь особливий.

Про цю чарівну пору року можна розповідати багато, але краще це зробити мовою поезії, яка спроможна подарувати відчуття гармонії та прищепити увагу до краси навколо.

  • Отже тема нашого сьогоднішнього уроку -  Осінь зачаровує своєю красою
  1. Методика розвитку критичного мислення «Очікування»
  • Як ви думаєте, про що ми будемо говорити?( про красу осені)
  • А девізом уроку будуть прекрасні слова Л. Костенко (слайд 3)

«Поезія – це завжди неповторність,

 якийсь безсмертний дотик до душі»

  • Надіюся, що після сьогоднішнього уроку ви полюбите читати віршовані твори, а можливо хтось і сам спробує писати вірші.

 

ІV. Робота над новим матеріалом.

  1. Фонетична розминка
  • А щоб гарно нам читати, треба підготуватися до читання.

Вправляння у читанні чистомовки (слайд 4)

Лі –лі –лі – відлетіли журавлі.

Ли –ли –ли – дні осінні прийшли.

Ни – ни – ни – дуже   гарно восени.

      Робота з таблицею Шульте (слайд 5)

 

 

 

 

 

 

  1. Слухання вірша (слайд 6)
  2. Словникова робота (слайд 7)

Шум – піна;

Струмені - вузький потік або неширока смужка світла, як пробивається між деревами.

Нагідки – жовті квіти.

  • Який жанр цього твору? (вірш) (слайд 8)
  • Що таке вірш?
  • Що таке рима?
  • А які бувають вірші? (слайд 9)
  • А який вірш ви щойно прослухали?
  • А хто ж написав нам такий гарний вірш?
  1. Розповідь дитини про автора (слайд 10 - 11)
  2. Гра «Бджілки»

Самостійне напівголосне читання вірша учнями, кожен — у своєму темпі.

  1.  Читання вірша учнями «ланцюжком» за строфами
  2. Фізхвилинка  (слайд 12)
  3.  Гра «Хвиля». Робота в парах.

Ведучий задає «тон» і «темп» гри. Вірш читається так, ніби хвиля прибивається до берега і відходить від нього: тихо — голосніше — голосно — тихіше — тихо — голосніше тощо.

  1. Дослідження тексту (слайд 13)
  • Які рядки вірша свідчать про те, що поету подобається осінній ліс?
  • Що почув поет у лісі? Прочитай.
  • Що автор говорить про лани і степи?
  • Як поет передав полохливість зайця, обережність лиса?
  • Що він говорить про спів шпака, скрекотання сороки?
  • У яких рядках змальовано життя в русі? Прочитай.
  • Знайди в тексті порівняння. Чому поет дібрав саме такі порівняння?
  • До слів золоте, тріпоче, цвіте,  підберіть близькі за значенням. Перевірте, чи передають дібрані вами слова таку ж мелодійність, задушевність, зачарованість, як у поета:

Навколо листя золоте

Тріпоче понад нами,

Неначе вдруге ліс цвіте

Осінніми квітками.

  1. Гра «Знайдіть риму» (слайд 14)

Лани - …(восени);

Похило – … (мило);

Золоте –  …(цвіте);

Вами - …(квітками);

Квітки - …(нагідки);

Зайнялися - … (пройнялися);

Пісні - … (голосні).

  1. Технологія «Мозковий штурм».
    - Як ви вважаєте, яку красу помітив поет?

- Що його зачарувало?

- Яким ви уявляєте собі лиса?

- Зайця?

         - Голоси яких пташок почув автор у лісі?

  1.  Виразне читання вірша . Конкурс декламаторів.

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Робота з репродукцією картини. Робота в групах (слайд 15)

- Розгляньте осінній пейзаж

Попрацюйте в групах. Розгляньте картину сучасного українського художника Тараса Приступи. Поміркуйте  й обговоріть у групі, який місяць осені  зобразив на ній художник? Доведіть свою відповідь. (Назва картини закрита.)

 − Що допомогло вам здогадатися, що на картині художник зобразив осінь у жовтні?

− Які почуття вас охоплювали, коли ви розглядали картину? −

 − Які кольори переважають на картині?

 − Як би ви назвали цю картину?

  •                   Уявіть себе на цій осінній стежині. Що б ви почули на ній?
  •                   Що в цьому пейзажі нагадує жовті нагідки?
  •                   А макові квітки?

 − Опишіть картину.

  1. Складання розповіді за технологією «Deili 5» «Щоденні 5» (Письмо без правил) «Чим нам подобається осінь».  (Робота в групах.)

- Ми сьогодні говорили про осінь. Сказали про неї багато красивих слів.

Тепер складіть розповідь з 5-6 речень про осінь,  використовуючи слова, вирази, які звучали на уроці за системою «Письмо без правил».

- Пригадаємо вимоги до роботи за цією системою:

  • записуємо думки у будь-якій формі (розповідь, діалог, вірш);
  • записуємо будь-яким приладдям(ручкою, олівцем, фломастером);
  • не боїмося висловлювати свої думки, адже це – «Письмо без правил».
  • Спікери, зачитайте свої розповіді.

VІ. Рефлексія (слайд 17)

1. Рефлексійна вправа «Дерево зростання»

2.  Складання осіннього віночку.

- Підрахуйте кількість листочків за кольорами. Визначте якого кольору листочків у вас більше. Оцініть свою роботу на уроці.
З листочків, які ви отримали на протязі уроку на перерві складете  осінній віночок.

Ось і уроку кінець.

Хто працював – молодець!

За роботу – по заслузі!

Щиро дякую вам, друзі!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Управління освіти, культури, молоді і спорту

Лозуватської сільської ради

 

Лозуватська філія №2

опорного комунального навчального закладу

«Лозуватська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

ім. Т. Г. Шевченка»

 

 

 

Конспект  уроку

 з літературного читання

в 4 класі

 

 

 

«Осінь зачаровує своєю красою

(О. Олесь  « Ліс восени»)»

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель початкових класів

Лісова Т. І.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2021-2022 н.р.

docx
Додав(-ла)
Лісова Тетяна
Додано
14 грудня 2021
Переглядів
1605
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку