Тема: Осінь зачаровує своєю красою.
Мета: познайомити учнів з твором О. Олеся « Ліс восени»; дати визначення понять «вірш», «рима»; удосконалювати навички свідомого виразного читання, навички роботи з текстом, визначати головну думку прочитаного, відбирати потрібну інформацію, розвивати творчу уяву, образне мислення, зв’язне мовлення. Поглибити уявлення школярів про зміни в природі восени. Формувати вміння аналізувати, узагальнювати, знаходити порівняння, робити висновки. Виховувати любов до прекрасного, інтерес до читання віршованих творів, повагу до природи, любов до навчання.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Особливості і проведення уроку: урок розроблений з використанням методики розвитку критичного мислення «Очікування», новітньої технології «Daily5» - «Щоденні5» (Письмо для себе): інтерактивних технологій, мультимедійних засобів.
Обладнання: презентація, паперові осінні листочки, осінній віночок, конверт із завданням.
Хід уроку
І. Організація класу до роботи.
- Діти, поверніться до гостей. Привітайте їх.
- Діти, який сьогодні був ранок?(Прохолодний)
- Так, сонечко довго не виходило із-за хмари. Прохолодно і сумно було трішечки.
- А чому це так? Що сталося? Як ви гадаєте?(Тому що зараз осінь)
- А коли холодно, який настрій? (сумний)
- А чи хочеться працювати коли сумно?( Ні)
- То ж давайте піднімемо настрій для активної роботи.
- Потріть свої долоньки.
- Відчули тепло?
- А тепер передайте це тепло сусідам ліворуч і праворуч.
- Посмішкою побажайте гарного настрою.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель показує вінок із жовтого осіннього листя.
Який цікавий вінок опинився на моєму столі. Коли ми можемо сплести такий віночок?(восени)
- Осінь, прощаючись із нами, прислала нам свої останні подарунки, чарівні
листочки. Вони принесли завдання. Ми маємо об’єднатися у команди для того, щоб їх виконати.
За кожне правильне виконане завдання група отримає осінній листочок, і наприкінці уроку ми зробимо справжній осінній букет. (червоні листочки – відповідь повна, розгорнута, зелені – відповідь добра, але потрібне доповнення, жовті – відповідь правильна, але є неточності.)
Поки листочки до нас долетіли, з ними трапилася неприємність.
Сердитий вітер розірвав листочки на шматочки. Осінь засмутилася.
Прошу спікерів прозвітувати про свою роботу. (Листочки-пазли вивішуються на дошці.)
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку
Діти, тепер з цих слів складіть речення. (Осінь зачаровує своєю красою) Восени ми поринаємо у геть інший світ: де чай здається ароматнішим та смачнішим, ковдра – теплішою, а книги – цікавішими. Ідучи вулицею, ми вдивляємося у кожне деревце, щоб побачити бодай один листочок, якого ще не торкнувся пензель золотої красуні, і тішимося, коли все ж знаходимо. Восени ми не прагнемо сховатися від дощу, а навпаки – з нетерпінням чекаємо його і щиро дивуємося, коли надворі сухо, адже саме в цю пору року дощ якийсь особливий.
Про цю чарівну пору року можна розповідати багато, але краще це зробити мовою поезії, яка спроможна подарувати відчуття гармонії та прищепити увагу до краси навколо.
«Поезія – це завжди неповторність,
якийсь безсмертний дотик до душі»
ІV. Робота над новим матеріалом.
Вправляння у читанні чистомовки (слайд 4)
Лі –лі –лі – відлетіли журавлі.
Ли –ли –ли – дні осінні прийшли.
Ни – ни – ни – дуже гарно восени.
Робота з таблицею Шульте (слайд 5)
Шум – піна;
Струмені - вузький потік або неширока смужка світла, як пробивається між деревами.
Нагідки – жовті квіти.
Самостійне напівголосне читання вірша учнями, кожен — у своєму темпі.
Ведучий задає «тон» і «темп» гри. Вірш читається так, ніби хвиля прибивається до берега і відходить від нього: тихо — голосніше — голосно — тихіше — тихо — голосніше тощо.
Навколо листя золоте
Тріпоче понад нами,
Неначе вдруге ліс цвіте
Осінніми квітками.
Лани - …(восени);
Похило – … (мило);
Золоте – …(цвіте);
Вами - …(квітками);
Квітки - …(нагідки);
Зайнялися - … (пройнялися);
Пісні - … (голосні).
- Що його зачарувало?
- Яким ви уявляєте собі лиса?
- Зайця?
- Голоси яких пташок почув автор у лісі?
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Робота з репродукцією картини. Робота в групах (слайд 15)
- Розгляньте осінній пейзаж
Попрацюйте в групах. Розгляньте картину сучасного українського художника Тараса Приступи. Поміркуйте й обговоріть у групі, який місяць осені зобразив на ній художник? Доведіть свою відповідь. (Назва картини закрита.)
− Що допомогло вам здогадатися, що на картині художник зобразив осінь у жовтні?
− Які почуття вас охоплювали, коли ви розглядали картину? −
− Які кольори переважають на картині?
− Як би ви назвали цю картину?
− Опишіть картину.
- Ми сьогодні говорили про осінь. Сказали про неї багато красивих слів.
Тепер складіть розповідь з 5-6 речень про осінь, використовуючи слова, вирази, які звучали на уроці за системою «Письмо без правил».
- Пригадаємо вимоги до роботи за цією системою:
VІ. Рефлексія (слайд 17)
1. Рефлексійна вправа «Дерево зростання»
2. Складання осіннього віночку.
- Підрахуйте кількість листочків за кольорами. Визначте якого кольору листочків у вас більше. Оцініть свою роботу на уроці.
З листочків, які ви отримали на протязі уроку на перерві складете осінній віночок.
Ось і уроку кінець.
Хто працював – молодець!
За роботу – по заслузі!
Щиро дякую вам, друзі!
Управління освіти, культури, молоді і спорту
Лозуватської сільської ради
Лозуватська філія №2
опорного комунального навчального закладу
«Лозуватська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
ім. Т. Г. Шевченка»
Конспект уроку
з літературного читання
в 4 класі
«Осінь зачаровує своєю красою
(О. Олесь « Ліс восени»)»
Вчитель початкових класів
Лісова Т. І.
2021-2022 н.р.