Конспект уроку "Докладний переказ тексту публіцистичного стилю із творчим завданням"

Про матеріал
Конспект уроку "Докладний переказ тексту публіцистичного стилю із творчим завданням" для 10 класу
Перегляд файлу

Мисько Ольга Михайлівна

учитель української мови та літератури

опорного закладу «Рудківська СЗШ І-ІІІ ст.

 імені Володимира Жеребного».

Урок розвитку зв’язного мовлення, 10 клас.

 

Тема уроку: Докладний переказ тексту публіцистичного стилю із творчим завданням

Мета уроку: оцінити рівень сформованості вмінь і навичок учнів сприймати на слух текст публіцистичного стилю, усвідомлювати тему й основну думку, удосконалювати вміння і навички учнів письмово докладно відтворювати зміст прослуханого тексту, розвивати навички складання власного монологічного висловлювання, пов'язаного зі змістом прослуханого тексту; виховувати шанобливе ставлення до Землі як колиски людства, усвідомлення необхідності гармонії між усім живим на планеті, збагатити словниковий запас слів учнів.

Обладнання: відеоролик «Екологічні проблеми. Україна в усій красі», матеріали для прийому «Афірмації», картинки до тренінгу «Я - об'єкт природи», текст, мультимедійний супровід уроку.

Тип уроку: урок розвитку мовленнєвих умінь.

 

Хід уроку

І. Створення сприятливого психологічного клімату для творчого розвитку особистості на уроці.

Прийом «Афірмації»  

(Афірмація - це позитивно сформульована фраза-твердження, що працює як самонавіювання із завданням змінити звичний образ думок і сформувати то майбутнє, до якого хочеться прийти.)

© Я вірю що урок буде цікавий, і я здобуду нові знання. Я зацікавлений у роботі на уроці, адже її результат точно знадобиться мені в житті.

© Я хочу спробувати на уроці щось нове. А раптом це буде ключем до мого щастя!

©  Я  знайду  нагоду  проявити  себе  і  буду  діяти, незважаючи на сумніви, страх чи незнання.

© Сьогодні я стану кращим, аніж був учора.

© Я зроблю маленький крок у важкій справі, потім ще крок, і ще... Таким чином я подолаю цю вершину!

© Я працюю сумлінно і матиму хороший результат. По-іншому й бути не може!

© Я не боюся помилятись, адже успіх - це рух від невдачі до перемоги.

© Я відкритий до нового, люблю пізнавати світ.

© Я ризикуватиму, а якщо впаду, то не біда – піднімуся знову!

© Я знайду час для самоаналізу, бо мій досвід – це найкращий урок.

© Секрет мого успіху - це віра у свої сили. Я вірю у силу свого розуму! [2]

Учитель. Я теж вірю в силу вашого розуму й надіюсь, що наш урок буде цікавим та повчальним для всіх.           

 

ІІ. Ознайомлення учнів із темою, метою і завданнями уроку.

 

ІІІ. Актуалізація суб’єктивного досвіду й опорних знань учнів.

Отже, ви послухаєте текст публіцистичного стилю. Що ви знаєте про цей стиль?

Де вживається?

Суспільне, громадське життя, політична сфера.

Жанри

Стаття, виступ, нарис, дискусія, промова, фейлетон

Мовні особливості. Ознаки.

Суспільно-політична лексика, емоційно забарвлені слова, риторичні запитання й вигуки, повтори, іронія, сарказм, захоплення, пристрасть, фразеологізми

 

 

IV. Мотивація навчальної діяльності.

 

Учитель. Перед тим, як послухати текст, пропоную подивитися відео.

 – Як ви вже зрозуміли, ми будемо говорити про екологічну безпеку та сталий розвиток. Це відеоролик підтвердив, що природу та людину переслідують різні катастрофи.

Прийом «Зберемо слово»

Ккатаклізми

А аварії

Тторнадо

Ааномалії

Ссель (зсув піску)

Ттеракти

Рруйнування

Ообвали, обриви, опади

ФФукусіма

А - апокаліпсис

Фукусіма – АЕС в Японії. Через відключення охолоджуючої системи розплавилось ядерне паливо. У зв’язку з виявленим витоком була проведена евакуація в десятикілометровій зоні навколо АЕС.

 

V. Робота з текстом. Сприйняття й відтворення змісту.

Ваше завдання. Прослухайте уважно текст. Намагайтеся усвідомити його зміст, тему й основну думку, запам'ятати послідовність викладу матеріалу. Подумайте над своїм творчим продовженням цього тексту.

Перше прослуховування тексту

 

 ПРИВИДИ КАТАСТРОФ

Розкопана до мертвого піску, загиджена хімічними відходами, наша земля викликає співчуття, наче вона жива істота. Так воно і є — земля жива. Чого б тоді її називали матір'ю і сестрою? Відмовляючи в розумі всім іншим істотам, люди не можуть собі цього уявити, але ті, хто працює коло землі, зауважили: якщо любиш землю, вона тобі віддячить. Ми залежні від землі більше, ніж вона від нас, і, зрештою, спільно переживаємо природні катаклізми, смертельно небезпечні для таких маленьких істот, як люди, хоча найменші, комахи, черв'яки, бактерії, не так потерпають.

Людство терпить через повені, пожежі, землетруси, урагани так само, як внаслідок воєн. Результатом цього є голод, мор, бездомність. Тільки любов до життя дає людині змогу, оплакавши рідних, побудувати новий дім. Треба бути постійно готовим до стихійного лиха, вміти рятуватись від нього. Це не війна природи проти людини й не слід її проклинати. Також не помста. Земля теж страждає, коли її обличчя спотворюється. Сили космосу стирають з планети цілі країни, знищують острови. Якби земля була лише кам'яною кулею, що б змушувало її вибухати вулканами, рухати материками, опускати й піднімати морське дно?

Людина нині здатна спотворити лице землі, цю тонесеньку плівку, що зветься ноосферою, але їй не дано проникнути до самого серця. Але вона може вийти на контакт із усіма свідомостями Всесвіту, вийшовши з мушлі власної свідомості. Не технічний прогрес і доброта зроблять її щасливою, а гармонія з усім живим.

Результат пошуку зображень за запитом "катастрофа"Знищивши людську гідність на Землі, суспільство починає воювати з космосом. Не думаю, що нам щось загрожує. Ті інші, мабуть, зичать нам тільки добра, вони не в змозі подолати величезні відстані фізично, лише духовно, бо дух і думка найшвидші в світі, коли вони вільні. А ми, на жаль, не знаємо законів Всесвіту, хоча, безперечно, вони захищають кожну істоту. Ми матимемо колись прекрасний світ. Він коштуватиме нам неабияких страждань, катастроф. Але це буде справді царство Боже, куди ввійдуть спершу чисті душею діти й ті, хто багато любив.

Нам треба позбутися ненависті до цього світу. Він вартий співчуття.

                                                                                                       (З журналу)

 

Тема: екологічні проблеми Всесвіту.

Ідея: заклик жити в гармонії з природою.

Основна думка: Земля – наш дім, і ми повинні дбайливо ставитись до неї й розумно користуватися її дарами.

 

Учитель. Докажіть, що цей текст публіцистичного стилю. Порівняйте з іншим текстом.

Розкопана до мертвого піску, загиджена хімічними відходами, наша земля викликає співчуття, наче вона жива істота. Так воно і є — земля жива. Чого б тоді її називали матір'ю і сестрою? Відмовляючи в розумі всім іншим істотам, люди не можуть собі цього уявити, але ті, хто працює коло землі, зауважили: якщо любиш землю, вона тобі віддячить.

 

Величезна, найдивовижніша й прекрасна планета Земля мандрує в нескінченному космосі гордим фрегатом, сповита білосніжними вітрилами повітряних хмар. Важко навіть собі уявити, що її могло б зовсім не бути у Всесвіті. Можливо, тоді ми жили б на іншій планеті й були зовсім не схожі на людей. Але сьогодні - ми земляни і нескінченно цьому раді.

Художній стиль

Образність, поетичність, символізм, експресія (сила враження)

 

  – Які художні засоби використано в тексті? (епітети, персоніфікація, порівняння).    

 

 

 

 

 

Словникова робота.

Ноосферасучасна стадія розвитку біосфери, пов'язана з появою в ній людства; сфера взаємодії суспільства та природи (словник іншомовних слів).

Катаклізми – руйнівний переворот, катастрофи (повінь, виверження). (тлумачний словник).

 

Аналіз тексту.

     Чи можна вважати землю живою істотою?

     Хто більше залежний одне від одного: ми чи земля?

     Які катаклізми терпить людство?

     Чи страждає від того земля?

     Що здатна спотворити людина?

     Чи загрожує нам космос?

     Чи зможемо ми колись створити прекрасний світ?

     Що для цього потрібно?

Отже, ви повинні не тільки докладно переказати текст, а ще й написати творче продовження (твір-міркування).

Прочитайте творче завдання до переказу (на дошці) і визначтесь, у якому напрямі повинні розвиватися ваші роздуми. Доповніть переказ своїми міркуваннями стосовно проблем: людина й природа, людина й Земля, людина й Всесвіт. Як, на вашу думку, людині досягти гармонії з усім живим?

 

Повторне прослуховування тексту

 

Тренінг «Я - об'єкт природи»

 

ПРИВІТАННЯ «НАС ІЗ ТОБОЮ ОБ'ЄДНУЄ...»

 

Ясне сонечко!

 

       Добрий день!

Вітерець!

Чиста водичко!

Природо!

 

Усміхніться! Подумки ще раз побажайте природі процвітання, людям - здоров'я і добра. Уявіть, як ви посилаєте свої побажання. Щось тепле розливається по ваших руках, голові, усьому тілу. А тепер розплющіть очі. Ви будете здоровими й щасливими, доки даруватимете тепло своєї душі Природі і людям!.

ПЕРЕВТІЛЕННЯ.

Людино, я хочу тобі сказати…

Я – вода…

Я – сонце…

Я – дерево…

Я – квітка…

Я – мураха…

Я – бджола…

 

«ПРИРОДА МАЙБУТНЬОГО». Твір-мініатюра, есе «Яким я бачу майбутнє планети».

 

Есе – творча письмова робота, ознакою якої є особистісний характер сприймання проблеми та її осмислення, невеликий обсяг, вільна композиція, невимушеність та емоційність викладу.

Запропоновані слова: трава, яблука, мороз, комп'ютер, ваза, будинок, велосипед, ліфт, радість, інопланетянин, електромобіль, вітряк.

(Учні отримують карточки з малюнками й складають твір).

 

Учитель.    Які думки й почуття виникли у вас, коли ми проводили тренінг?

 

Наша чудова планета не просто красива, вона унікальна своїми природними ресурсами, які дають можливість самого життя Чудові у своїй красі і неоціненні за користю лісові масиви - легені планети - дарують нам подих. Бездонні океани і прозорі озера - цілющу воду. Родючі землі - хліб насущний.

 

Хто ми без постійної опіки над нами матінки Природи? Ким себе уявили, підпорядкувавши своїй думці технічний прогрес і викачуючи з надр землі її століттями накопичені запаси? Чому не можемо зупинили свою ненаситну жадібність і дурість? У що перетворимося ми, якщо втратимо довіру планети і будемо скинуті нею в безодню байдужого до нашої долі Всесвіту?

 

Земля -  це наш єдиний з незвіданих світах дім, і тому ми повинні дбайливо ставитися до неї і розумно користуватися її дарами, приймаючи їх з гідністю і вдячністю. Наша планета - благодатне джерело життя для природи та її мешканців. Її запаси не безмежні, їх вичерпання може поставити жирну крапку на самому нашому існуванні. Безневинні тваринний і рослинний світи теж загинуть за наші гріхи, наші пороки, нашу ненажерливу утробу і божевільні амбіції.

 

Учитель. Які ви знаєте приклади боротьби із сучасними катастрофами?

Учні. На Берлінському міжнародному фестивалі «Берлінале» червона доріжка була виготовлена з переробленого сміття, яке виловили в морі. Ця акція привернула увагу до проблеми забруднення світового океану відходами з пластику.

За даними міністерства щороку в океан викидається близько 8 млн. тон пластикових відхотів. Зараз уже 90 % морських птахів мають у шлунках пластик. У 2050 році в океанах буде плавати більше пластику ніж риби.

Пов’язане зображенняТисячі школярів пройшлися маршем через Берлін, щоб закликати до жорстокіших заходів проти глобального потепління.

16-річна шведська активістка Грета Тунберг закликає Всесвітній економічний форум забезпечити зелене майбутнє планети.

Учитель. – В яких літературних  творах порушена ця тема? (Ольга Кобилянська «Битва», Іван Драч «Чорнобильська мадонна», Л.Українка «Лісова пісня».

Учитель. – Які афоризми та цитати, ви можете використати, щоб доповнити та проілюструвати складене вами на уроці монологічне висловлювання?

Г. Тютюнник: «Я не знаю, чи там угорі наді мною є життя, але я добре бачу, що вся краса тут, на землі».

О. Гончар: «Природа вклала в людину потребу турбуватися про всіх людей».

М. Пришвін: «Природа підкоряється лише тому, хто сам підкоряється їй».

Й. Гете: «Природа — єдина книга, кожна сторінка якої виповнена глибокого змісту».

Цицерон: «Творіння природи досконаліші за творіння мистецтва».

Ж. Руссо: «Спостерігайте природу і прямуйте дорогою, яку вона вам вказує».

Д. Менделєєв: «Природа завжди діє не поспішаючи і по-своєму економно».

М. Чабанівський: «У природи чисте серце».

М. Познанська:

Спасибі людям, що зростили ліс:

За всі дуби, ялини в пишнім гіллі

І за красу отих зелених кіс,

В яких стоять гнучкі берізки білі.

Г. Сковорода: «Не досить, щоб сяяло світло денного сонця, коли світло твоєї голови затьмарене».

VI.  Підсумок уроку.

Давайте ж загальним бажанням і зусиллям волі зупинимо самих себе Заглянемо в очі обмілілих озер, обіймемо вершини лисіючих гір, розгладимо зморшки виснажених полів, залікуємо рани вирубаних лісів, допоможемо врятувати й відновити прекрасний тваринний і рослинний світ на планеті, що вмирає від нашого прогресу.

Полюбімо свою дивовижну, прекрасну затишну і єдину у Всесвіті планету так само, як і вона любить нас — беззавітно, віддано і по-земному проникливо.

 

Самооцінка діяльності учнів.

Учитель. Чи досягли ми мети уроку? Чи справдилися ваші сподівання?

 

VII. Домашнє завдання.

 

Написати докладний переказ тексту, дописати творче продовження.

 

https://scontent.flwo3-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/52486555_391745291388793_1961139727289548800_n.jpg?_nc_cat=110&_nc_ht=scontent.flwo3-1.fna&oh=8e9dbb15ffee013da399b3683000ce72&oe=5CDB1711

 

 

 


Використана література

 

  1. Г.Є.Фефілова, Українська мова: Наскрізні лінії в дидактичних матеріалах. Харків: Основа, 2018.
  2. Ольга Кецмур. Кроки до перемоги: Проекти показових уроків //Дивослово. – 2018. - №125. – с.34.
  3. О.В.Слюніна. усі уроки української мови. Профіль – українська філологія. 10 клас. Харків. Основа, 2018.
  4. Методичні рекомендації щодо викладання української мови у 2018/2019 навчальному році. Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 03.07.2018р. №1/9-415.

1

 

docx
Додав(-ла)
Мисько Ольга
До підручника
Українська мова (академічний рівень) 10 клас (Глазова О.П., Кузнєцов Ю.Б.)
Додано
12 жовтня 2023
Переглядів
2026
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку