У статті висвітлюється питання використання технологічних інструментів на уроках української мови і літератури.
СУЧАСНІ ОСВІТНІ ІНСТРУМЕНТИ ВЧИТЕЛЯ - СЛОВЕСНИКА
Оксана Панченко
У статті висвітлюється питання використання технологічних інструментів на уроках української мови і літератури.
У сучасних умовах розповсюдженості інформаційно-комунікаційних технологій, дотупності всесвітніх інформаційних ресурсів, появи різноманітних цифрових пристроїв з‘являються нові можливості для вияву творчості вчителя. Одним із шляхів реалізації творчих задумів вчителя є розробка авторських дидактичних засобів. Зазначимо, що створення дидактичних матеріалів здавна було одним із головних моментів підготовки вчителя до уроку, проте поява значної кількості друкованих дидактичних посібників, електронних ресурсів навчального призначення дала педагогу змогу зменшити власні зусилля, зекономити час і скористатися запропонованими ресурсами. Проте потрібно добирати дидактичні засоби, що враховують особливості його індивідуальної методики, стилю пояснення, особливості школярів, специфіку сприймання ними навчального матеріалу тощо – все це спонукає вчителя до розробки власних авторських засобів. Прагнучи бачити результат своєї діяльності, усвідомлюється потреба запровадження педагогічних інновацій. Сучасний урок повинен бути доступним, цікавим, захоплюючим і радісним. Навчити дитину любити свій предмет - головний обов'язок учителя.
Виховати освічену людину можна лише за допомогою переконливих дій та аргументів. Розвивати в учнів процес творення, а для цього і сам учитель повинен бути творцем, новатором. Адже кожен урок - це частина великого навчального процесу, який також і виховує. І яким він буде залежить від нас, учителів. В.О.Сухомлинський зазначив: «Головне, щоб одночасно учень бачив, спостерігав і робив. Де є ці три речі, там є жива думка, що загострює розум». Ці слова є актуальними і сьогодні.
Надійним помічником у створенні оригінальних, цікавих уроків є новітні технології. Викладання предмета можемо урізноманітнити з допомогою освітніх інструментів. Зробити успішним урок ми маємо самі, тоді діти любитимуть наш предмет, знатимуть, що Інтернет не тільки для розваг, а й для навчання. Дидактичні матеріали , створені для сучасного уроку розвивають інтелект дитини, розширюють кругозір, сприяють вихованню любові до рідного слова та бажання пізнання нового. Особливість таких уроків полягає в тому, що з’являється можливість в учителів самостійно створювати свій навчальний контент, дає змогу редагувати його в подальшому. Головне - при підготовці до уроків враховувати і бажання дітей, а саме: яким вони уявляють сучасний урок української мови чи літератури, про що б хотіли детальніше поговорити. Тому успішним вважаємо той урок, де панує творча атмосфера, де є співпраця вчителя і учня, де все заплановане встигаємо .Тоді підвищується й активність учнів під час навчання і, що найголовніше, результати їхньої навчальної діяльності.
У кожного вчителя є свої улюблені технологічні інструменти, які він використовує у своїй роботі.
На уроках засвоєння нових знань доречно використовувати Tagul: створюємо приголомшливі хмари слів з його допомогою, вони стануть відмінним доповненням до уроку.
Захоплюючими уроки стануть тоді, коли учні творчо самореалізуються у процесі навчання. Це можливо з допомогою інтерактивних ігор, пазлів в Learningapps
Карти пам’яті, створені в сервісі Coggle , Goconqr завжди потрібні на уроках. З їх допомогою можна візуалізувати навчальний матеріал, схематично подати основні поняття теми, відобразити взаємозв’язки між ними.
Оригінальні авторські схеми можна створити з допомогоюVideoScribe
Наступні інструменти допоможуть учителю скомпонувати свій урок в одному сервісі: можна комбінувати фотографії, відео, музику, документи, інтерактивні ігри, що значно зекономить час - Thinglink, Padlet. Учні також можуть брати участь у створенні уроку і додавати свої матеріали на інтерактивну стіну Padlet.
Goconqr. Даний інструментарій дає можливість створити оригінальні флеш-карти із завданнями на розвиток уваги, мовлення, закріплення вивченого матеріалу.
Підсумовуючи, слід зазначити, що для навчання школярів більшість учителів застосовують авторські дидактичні засоби, створені для потреб конкретного уроку з урахуванням вікових особливостей учнів. Наведений огляд інструментарію учителя демонструє широкі можливості щодо створення дидактичних ресурсів.
Використана література