Тема. Друзі та вороги Мауглі (основні персонажі казки та їх характеристика).
Мета: розвивати уміння стисло і грамотно відповідати на запитання, висловлювати власні думки; розвивати творчі здібності учнів; виховувати почуття прекрасного, кращі людські якості.
Обладнання: ілюстрації до казки, роздатковий матеріал, схема. «Характеристика образу», малюнок дерева, вікторина.
Тип уроку: урок-виховання
Сила людини в її друзях.
Індійське прислів`я.
Хід уроку
І. Організаційний момент
(Діти сидять за партами)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.
Учитель: Любі діти! Послухайте, будь ласка, яка пригода сталася зі мною, коли я йшла до школи: мені назустріч вийшов листоноша і вручив мені ось цього листа. Я дуже здивувалася: від кого може бути цей лист? На конверті я прочитала – «Лист з минулого». Я обережно розгорнула його і очам своїм не повірила – цей лист був від самого Редьярда Кіплінга, автора казки «Мауглі». Я думаю, що ви теж здивувались і з нетерпінням чекаєте, коли я його Вам прочитаю. Тож слухайте.
ЛИСТ
Добрий день, мої любі маленькі друзі! Я знаю, що на уроці світової літератури ви закінчуєте вивчати мою улюблену казку «Мауглі». І щоб подивитись, чи сподобалася вам ця казка, чи добре засвоїли ви матеріал, я поставлю перед вами мету, але проголошу її тоді, коли ви спробуєте відновити текст моєї біографії.
Учитель: Тож, діти, слухайте уважніше і допомагайте.
Я, Джозеф Редьярд Кіплінг, народився у (1865 р.) в одному з найкращих і найбільших міст Індії, яка у 19 ст. була Британською колонією у (Бомбеї). Мій батько працював у (Лохарському музеї), а мати була відомою на той час (поетесою). Найкращу пору свого життя, дитинство, я провів в екзотичній країні серед незвичайної природи Сходу, поруч зі смаглявими людьми у білосніжному вбранні. Вони розповідали мені старовинні легенди, бувальщини. Саме в Індії я почув про дітей, які виросли серед джунглів, у зграях тварин.
Мене повезли до Англії, коли мені виповнилося (6 років). Після закінчення коледжу я повернувся назад в Індію і з 7 років працював (репортером). Писав також вірші, за які перший серед англійців одержав у 1907 р. (Нобелівську премію з літератури). Дитячі спогади і враження допомогли мені створити прекрасні оповідання про тварин.
Молодці, діти! Ви чудово знаєте мою біографію, і тому послухайте мету, яку я перед вами ставлю.
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.
Учитель: Цю мету я записала на дошці. Тож, діти, сьогоднішній урок ми з вами побудуємо так, щоб досягти цієї мети, щоб сам автор «Мауглі» Редьярд Кіплінг був нами задоволений. А щоб краще засвоїти ідейно-художній зміст та особливості казки, характеристику героїв, я запрошую всіх вас до справжніх джунглів.
ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.
(Грає музика, діти сідають у три групи на підлозі)
Учитель: Ви опинилися в тропіках, а мешканці цих тропіків підкоряються Законам Джунглів. Побувавши з вами в цих тропіках, ми повторимо ідейно-художній зміст казки. Тож заздалегідь ми розбилися на три команди, які будуть змагатися, хто найкраще засвоїв матеріал. Робота в команді вимагає від вас злагодженості, кмітливості, товариськості. Зараз я пропоную вам обрати одного представника команди для роботи з карткою. Тож порадьтесь і оберіть, на вашу думку, найрозумнішого члена команди, кому ви можете довірити захищати її честь, і одразу подумайте, яку назву ви дасте своїй команді. Представники команди, тягніть картки.
1 картка: 1. Продовжити речення – мешканці джунглів вітаються словами…
2. Опис Балу.
2 картка: 1. Продовжити речення - казка «Мауглі» навчає…
2. Опис Акело.
3 картка: 1. Продовжити речення – порозумітися між собою різним Племенам звірів допомагає клич…
2. Опис Багіри.
Учитель: А поки діти готуються індивідуально, ми працюємо з командами: 1 команда – ваша назва, 2 команда – назва, 3 команда – назва. Кожна команда сидить під пальмою, на якій ростуть смачні банани. На кожному банані записані питання, на які команда повинна дати відповідь, за правильну відповідь – 1 бал. Якщо команда не дає правильної відповіді – відповідає команда, яка сидить поруч і отримує за це додатковий бал. В кінці ми порахуємо кількість балів і визначимо команду, яка перемогла. А банани, на яких записані питання, в кінці уроку перетворяться на справжні, якими ви поласуєте на перерві.
1 команда:
1 банан – пояснити значення слів: джунглі, Закони джунглів; назвати Закони джунглів.
2 банан – переказати епізод: як людське дитинча прибилося до вовчої сім`ї.
2 команда:
1 банан – чому Закон джунглів забороняє полювати задля розваги, забороняє полювати на людину? Чому багато звірів ненавиділо Мауглі? Хто підтримував Мауглі і чому?
2 банан – переказати епізод: збори Племінної Ради.
3 команда:
1 банан – що придумала Багіра, щоб Мауглі став ватажком? Чому мешканці джунглів називають вогонь Червоною квіткою? Які закони – закони людського суспільства, чи Закони джунглів – справедливіші і чому, чим вони подібні?
2 банан – переказати епізод: як Мауглі заступився на Раді за Акело і покарав Шер-Хана.
Учитель: Підводить підсумки індивідуальної роботи команди, нагороджує номінаціями:
- найрозумніші
- найкмітливіші
- найтямущі
Учитель: Добре, діти! Ви показали, що вмієте працювати в команді, а тепер подивимось, як ви вмієте працювати індивідуально. Я прошу вас сісти півколом і тепер уже кожний з вас буде заробляти собі оцінку. Зараз ми спробуємо дати характеристику дійовим особам казки. Давайте назвемо всіх персонажів і почнемо з головного. (Діти називають героїв казки).
Зараз я вам пропоную цитату з тексту, а ви, прослухавши її, скажете, якому герою казки вона належить. Тож слухайте.
Шакал Табакі (лицемірне самоприниження) |
«Для такої нікчемної особи, як я, всяка обгризена кістка – вже справжній бенкет» |
Батько Вовк (вважає необхідним, щоб всі дотримувались Законів Джунглів) |
«За Законами Джунглів він не має права міняти місце ловів без завчасного попередження». |
Мати Вовчиця (сміливо висловлює свою думку про Шер-Хана) |
«Це я відповідає тобі. Людське дитинча моє! Чуєш, ти, Кульгавий, - тільки моє. І його не вб`ють! Воно житиме й бігатиме в нашій Зграї, полюватиме разом з нами! А тепер забирайся звідси!» |
Пантера Багіра (розумна, хитра, сильна) |
«Убивати голе дитинча – просто ганьба. Воно може стати вам у пригоді, коли підросте, Балу виступив на його користь. До слів Балу я докладу бика, жирного, тільки що вбитого». |
Ведмідь Балу (розумний, користується авторитетом серед звірів, трохи лінькуватий) |
«Людське дитинча! Я заступлюся за людське дитинча. Воно не принесе нам ніякої біди. Я не вмію говорити красномовно, але кажу правду. Хай воно бігає в Зграї і ввійде до неї разом з іншими. Я сам буду його навчати». |
Вовк Акело (мудрий, добрий, розважливий) |
«Вільне плем`я! Дванадцять років я водив вас на лови і за цей час ніхто з вас не потрапив у пастку, нікого з вас не покалічено. Тепер я не вбив свою здобич, ви знаєте, що проти мене була таємна змова. Це було хитро сплановано. Тепер ви маєте право убивати мене тут, на Скелі Ради». |
Учитель: А тепер охарактеризуємо головного героя, користуючись таблицею на дошці.
народження
МАУГЛІ
позитивні риси негативні риси
виховання
Друзі Мауглі Вороги Мауглі
Сім`я вовків Шер-Хан
Багіра Табакі
Балу Мавпи
Акела Каа
2. Характеристика образів звірів. Робота з підручником (робота в групах – діти знаходять цитати і зачитують, роблять висновки. Використання малюнків, слайдів.)
Мауглі: Жабеня, сміливий, чесний, справедливий, щирий, самовідданий, людяний, нетерпимий до підлості і несправедливості, зі слабкого дитинчати перетворився на міцного підлітка, знав і дотримувався Законів Джунглів.
Сім`я вовків: Сміливі, відважні, справедливі, захищали людське дитинча від Шер-Хана і на Раді, вчили його бути сильним, відважним, дотримувались Законів Джунглів.
Багіра: Хитра, смілива, мудра, нестримна, справедлива, поважає Закони Джунглів.
Балу: Справедливий, дуже добрий, сильний, мудрий, навчає вовченят Закону Джунглів, заступився за Мауглі.
Акела: Мудрий, сильний, розсудливий, справедливий, багато років водив зграю на полювання, дотримувався Законів Джунглів.
Шер-Хан: Хитрий, підступний, зухвалий, боязкий, полює на людську худобу, не поважає Закони Джунглів, обманює молодих вовків.
Табакі: Блюдолиз, робить різні капості, розносить плітки, схильний до сказу, єхидний, підступний, хитрий, кмітливий.
Учитель: Давайте зробимо висновок: Мауглі – це Повелитель Джунглів, бо людина мудріша і вміє користуватися Червоною квіткою – вогнем. Отже, казка «Мауглі» - це твір про природу та звірів, - і на нас, людях, лежить велика відповідальність за їхню долю. Ми повинні берегти, любити природу, бо ми з вами є її частинкою.
Учитель: Мауглі – володар усього тропічного лісу, відважний, рішучий, спритний, справедливий і мудрий. Але голос крові змушує його покинути Джунглі і повернутися до людей.
V. Закріплення знань, умінь та навичок учнів.
Вікторина «Впізнай ім`я героя”
Учитель: А зараз, діти, я пропоную вам зайняти свої місця за партами. Як не хочеться, а доведеться нам покинути ці чудові джунглі, бо подорож до країни мавп, на жаль, закінчується. Перед вами дерево, на якому не має жодного листочка, воно голе. Так і ми з вами, коли тільки почали вивчати казку Кіплінга, нічого не знали про цього письменника та його творчість. А тепер ми озброїлися знаннями, багато знаємо і можемо вкрити це дерево листям. У вас на партах лежать листочки, але перш ніж ці листочки ви почепите на дерево, напишіть на них, чому вас навчила ця казка. Першою зроблю це я:
- мене ця казка навчила любити та поважати природу, тварин, бути співчутливими до чужого горя.
(Діти чіпляють листочки на дерево)
Учитель: Тож дивіться, як багато ми з вами знаємо, чого навчилися. І це дерево ми можемо назвати «Дерево знань». Ви поглибили знання про Закони Джунглів.
VІ. Підсумок уроку.
Бесіда.