Конспект уроку Друзі та вороги Мауглі (основні персонажі казки та їх характеристика).

Про матеріал
Розробка уроку зарубіжної літератури у 5 класі на тему: "Друзі та вороги Мауглі (основні персонажі казки та їх характеристика)"
Перегляд файлу

Тема. Друзі та вороги Мауглі (основні персонажі казки та їх характеристика).

Мета: розвивати уміння стисло і грамотно відповідати на запитання, висловлювати власні думки; розвивати творчі здібності учнів; виховувати почуття прекрасного, кращі людські якості.

Обладнання: ілюстрації до казки, роздатковий матеріал, схема. «Характеристика образу», малюнок дерева, вікторина.

Тип уроку: урок-виховання                                               

                                                                  Сила людини в її друзях.

                                                                                  Індійське прислів`я.

Хід уроку

І. Організаційний момент

(Діти сидять за партами)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.

Учитель: Любі діти! Послухайте, будь ласка, яка пригода сталася зі мною, коли я йшла до школи: мені назустріч вийшов листоноша і вручив мені ось цього листа. Я дуже здивувалася: від кого може бути цей лист? На конверті я прочитала – «Лист з минулого». Я обережно розгорнула його і очам своїм не повірила – цей лист був від самого Редьярда Кіплінга, автора казки «Мауглі». Я думаю, що ви теж здивувались і з нетерпінням чекаєте, коли я його Вам прочитаю. Тож слухайте.

ЛИСТ

Добрий день, мої любі маленькі друзі! Я знаю, що на уроці світової літератури ви закінчуєте вивчати мою улюблену казку «Мауглі». І щоб подивитись, чи сподобалася вам ця казка, чи добре засвоїли ви матеріал, я поставлю перед вами мету, але проголошу її тоді, коли ви спробуєте відновити текст моєї біографії.

Учитель: Тож, діти, слухайте уважніше і допомагайте.              

Я, Джозеф Редьярд Кіплінг, народився у (1865 р.) в одному з найкращих і найбільших міст Індії, яка у 19 ст. була Британською колонією у (Бомбеї). Мій батько працював у (Лохарському музеї), а мати була відомою на той час (поетесою). Найкращу пору свого життя, дитинство, я провів в екзотичній країні серед незвичайної природи Сходу, поруч зі смаглявими людьми у білосніжному вбранні. Вони розповідали мені старовинні легенди, бувальщини. Саме в Індії я почув про дітей, які виросли серед джунглів, у зграях тварин.

Мене повезли до Англії, коли мені виповнилося (6 років). Після закінчення коледжу я повернувся назад в Індію і з 7 років працював (репортером). Писав також вірші, за які перший серед англійців одержав у 1907 р. (Нобелівську премію з літератури). Дитячі спогади і враження допомогли мені створити прекрасні оповідання про тварин.

Молодці, діти! Ви чудово знаєте мою біографію, і тому послухайте мету, яку я перед вами ставлю.

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.

Учитель: Цю мету я записала на дошці. Тож, діти, сьогоднішній урок ми з вами побудуємо так, щоб досягти цієї мети, щоб сам автор «Мауглі» Редьярд Кіплінг був нами задоволений. А щоб краще засвоїти  ідейно-художній зміст та особливості казки, характеристику героїв, я запрошую всіх вас до справжніх джунглів.

ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

(Грає музика, діти сідають у три групи на підлозі)

Учитель: Ви опинилися в тропіках, а мешканці цих тропіків підкоряються Законам Джунглів. Побувавши з вами в цих тропіках, ми повторимо ідейно-художній зміст казки. Тож заздалегідь ми розбилися на три команди, які будуть змагатися, хто найкраще засвоїв матеріал. Робота в команді вимагає від вас злагодженості, кмітливості, товариськості. Зараз я пропоную вам обрати одного представника команди для роботи з карткою. Тож порадьтесь і оберіть, на вашу думку, найрозумнішого члена команди, кому ви можете довірити захищати її честь, і одразу подумайте, яку назву ви дасте своїй команді. Представники команди, тягніть картки.

1 картка: 1. Продовжити речення – мешканці джунглів вітаються словами…

                2. Опис Балу.

2 картка: 1. Продовжити речення  - казка «Мауглі» навчає…

                2. Опис Акело.

3 картка: 1. Продовжити речення – порозумітися між собою різним Племенам звірів допомагає  клич…

                2. Опис Багіри.

Учитель: А поки діти готуються індивідуально, ми працюємо з командами: 1 команда – ваша назва, 2 команда – назва, 3 команда – назва. Кожна команда сидить під пальмою, на якій ростуть смачні банани. На кожному банані записані питання, на які команда повинна дати відповідь, за правильну відповідь – 1 бал. Якщо команда не дає правильної відповіді – відповідає команда, яка сидить поруч і отримує за це додатковий бал. В кінці ми порахуємо кількість балів і визначимо команду, яка перемогла. А банани, на яких записані питання, в кінці уроку перетворяться на справжні, якими ви поласуєте на перерві.

1 команда:

                1 банан – пояснити значення слів: джунглі, Закони джунглів; назвати Закони джунглів.

                2 банан – переказати епізод: як людське дитинча прибилося до вовчої сім`ї.

2 команда:

                1 банан – чому Закон джунглів забороняє полювати задля розваги, забороняє полювати на людину? Чому багато звірів ненавиділо Мауглі? Хто підтримував Мауглі і чому?

                2 банан – переказати епізод: збори Племінної Ради.

3 команда:

                1 банан – що придумала Багіра, щоб Мауглі став ватажком? Чому мешканці джунглів називають вогонь Червоною квіткою? Які закони – закони людського суспільства, чи Закони джунглів – справедливіші і чому, чим вони подібні?

                2 банан – переказати епізод: як Мауглі заступився на Раді за Акело і покарав Шер-Хана.

Учитель: Підводить підсумки індивідуальної роботи команди, нагороджує номінаціями:

-        найрозумніші

-        найкмітливіші

-        найтямущі

Учитель: Добре, діти! Ви показали, що вмієте працювати в команді, а тепер подивимось, як ви вмієте працювати індивідуально. Я прошу вас сісти півколом і тепер уже кожний з вас буде заробляти собі оцінку. Зараз ми спробуємо дати характеристику дійовим особам казки. Давайте назвемо всіх персонажів і почнемо з головного. (Діти називають героїв казки).

Зараз я вам пропоную цитату з тексту, а ви, прослухавши її, скажете, якому герою казки вона належить. Тож слухайте.

 

Шакал Табакі

(лицемірне самоприниження)

«Для такої нікчемної особи, як я, всяка обгризена кістка – вже справжній бенкет»

Батько Вовк

(вважає необхідним, щоб всі дотримувались Законів Джунглів)

«За Законами Джунглів він не має права міняти місце ловів без завчасного попередження».

Мати Вовчиця

(сміливо висловлює свою думку про Шер-Хана)

«Це я відповідає тобі. Людське дитинча моє! Чуєш, ти, Кульгавий, - тільки моє. І його не вб`ють! Воно житиме й бігатиме в нашій Зграї, полюватиме разом з нами! А тепер забирайся звідси!»

Пантера Багіра

(розумна, хитра, сильна)

«Убивати голе дитинча – просто ганьба. Воно може стати вам у пригоді, коли підросте, Балу виступив на його користь. До слів Балу я докладу бика, жирного, тільки що вбитого».

Ведмідь Балу

(розумний, користується авторитетом серед звірів, трохи лінькуватий)

«Людське дитинча! Я заступлюся за людське дитинча. Воно не принесе нам ніякої біди. Я не вмію говорити красномовно, але кажу правду. Хай воно бігає в Зграї і ввійде до неї разом з іншими. Я сам буду його навчати».

Вовк Акело

(мудрий, добрий, розважливий)

«Вільне плем`я! Дванадцять років я водив вас на лови і за цей час ніхто з вас не потрапив у пастку, нікого з вас не покалічено. Тепер я не вбив свою здобич, ви знаєте, що проти мене була таємна змова. Це було хитро сплановано. Тепер ви маєте право убивати мене тут, на Скелі Ради».

 

Учитель: А тепер охарактеризуємо головного героя, користуючись таблицею на дошці. 

 

народження

 

МАУГЛІ

позитивні риси                                                                                  негативні риси

виховання

 

Друзі Мауглі                                                                                      Вороги  Мауглі

Сім`я вовків                                                                                            Шер-Хан

Багіра                                                                                                       Табакі

Балу                                                                                                          Мавпи

Акела Каа

 

2. Характеристика образів звірів. Робота з підручником (робота в групах – діти знаходять цитати і зачитують, роблять висновки. Використання малюнків, слайдів.)

Мауглі: Жабеня, сміливий, чесний, справедливий, щирий, самовідданий, людяний, нетерпимий до підлості і несправедливості, зі слабкого дитинчати перетворився на міцного підлітка, знав і дотримувався Законів Джунглів.

Сім`я вовків: Сміливі, відважні, справедливі, захищали людське дитинча від Шер-Хана і на Раді, вчили його бути сильним, відважним, дотримувались Законів Джунглів.

Багіра: Хитра, смілива, мудра, нестримна, справедлива, поважає Закони Джунглів.

Балу: Справедливий, дуже добрий, сильний, мудрий, навчає вовченят Закону Джунглів, заступився за Мауглі.

Акела: Мудрий, сильний, розсудливий, справедливий, багато років водив зграю на полювання, дотримувався Законів Джунглів.

Шер-Хан: Хитрий, підступний, зухвалий, боязкий, полює на людську худобу, не поважає Закони Джунглів, обманює молодих вовків.

Табакі: Блюдолиз, робить різні капості, розносить плітки, схильний до сказу, єхидний, підступний, хитрий, кмітливий.

Учитель: Давайте зробимо висновок: Мауглі – це Повелитель Джунглів, бо людина мудріша і вміє користуватися Червоною квіткою – вогнем. Отже, казка «Мауглі» - це твір про природу та звірів, - і на нас, людях, лежить велика відповідальність за їхню долю. Ми повинні берегти, любити природу, бо ми з вами є її частинкою.

Учитель: Мауглі – володар усього тропічного лісу, відважний, рішучий, спритний, справедливий і мудрий. Але голос крові змушує його покинути Джунглі і повернутися до людей.

V. Закріплення знань, умінь та навичок учнів.

Вікторина «Впізнай ім`я героя”

  1. «Всі знали…і ніхто не наважувався ставати на дорозі». (Багіра).
  2. Віддайте мені людське поріддя, інакше я полюватиму тут довіку, і ви не дістанете від мене навіть кісточки. Він – Людина, і я ненавиджу його всією своєю істотою». (Шер-Хан)
  3. «…він тільки й знає, що нишпорить скрізь, робить різні капості, розносить плітки…» (Табакі).
  4. «Дванадцять років я водив вас на лови і з ловів, і за цей час ніхто з вас не потрапив у пастку, нікого з вас не покалічено». (Акела).
  5. «Краще нехай я, люблячи, наставлю йому синців, аніж він постраждає коли-небудь через своє неуцтво». (Балу).
  6. «Людське дитинча моє! І його не вб`ють! Воно житиме й бігатиме в нашій Зграї, полюватиме разом з нами». (Мати Вовчиця).
  7. «…для такої нікчемної особи, як я, всяка обгризена кістка – вже справжній бенкет». (Табакі).
  8. «- Вовки – Вільне Плем`я! Людське дитинча належить нам; його вб`ють лише тоді, коли ми самі того захочемо”. (Батько Вовк).
  9. «…це тигр, що жив за двадцять миль звідси, на березі річки Вайнгунги». (Шер-Хан).
  10.                     «Просто перед ними, вхопившись за низьку гілочку, стояла гола смаглява дитина, що тільки-но починала ходити». (Мауглі).
  11.                     «Голос у неї був солодший за дикий мед, і шерсть – м`якша за пух”. (Багіра).
  12.                     «Я лежав коло Червоної Квітки і мені було тепло й приємно…» (Мауглі).

Учитель: А зараз, діти, я пропоную вам зайняти свої місця за партами. Як не хочеться, а доведеться нам покинути ці чудові джунглі, бо подорож до країни мавп, на жаль, закінчується. Перед вами дерево, на якому не має жодного листочка, воно голе. Так і ми з вами, коли тільки почали вивчати казку Кіплінга, нічого не знали про цього письменника та його творчість. А тепер ми озброїлися знаннями, багато знаємо і можемо вкрити це дерево листям. У вас на партах лежать листочки, але перш ніж ці листочки ви почепите на дерево, напишіть на них, чому вас навчила ця казка. Першою зроблю це я:

-        мене ця казка навчила любити та поважати природу, тварин, бути співчутливими до чужого горя.

(Діти чіпляють листочки на дерево)

Учитель: Тож дивіться, як багато ми з вами знаємо, чого навчилися. І це дерево ми можемо назвати «Дерево знань». Ви поглибили знання про Закони Джунглів.

VІ. Підсумок уроку.

Бесіда.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Галушко Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
17 січня
Переглядів
6410
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку