Конспект уроку Джек Лондон Джек Лондон « Жага до життя».Сильний людський характер в екстремальній ситуації.

Про матеріал
Конспект уроку Джек Лондон « Жага до життя».Сильний людський характер в екстремальній ситуації.
Перегляд файлу

Конспект уроку Джек Лондон « Жага до життя».Сильний людський характер в екстремальній ситуації.

Мета: формування компетентностей: ключові: осмислювати цінність життя,розкрити та допомогти усвідомити  ідейно-художнє багатство твору,  предметні :розвивати навички звязного мовлення: розвивати навички виразного читання прозового твору,поглиблювати теоретико-літературні знання учнів, вчити малювати словом, комунікативні: розвивати навички висловлювати думки та враження,працювати самостійно та у групі ; інформаційні: розвивати навички роботи із джерелами інформації; загальнокультурні:  розширювати світогляд школярів, виховувати найкращі людські якості, формувати гуманістичний погляд на життя. 

 

Обладнання: портрет Дж.Лондона, примірник роману, відеоматеріали (уривки фільму «Жага до життя»), хелпер-картка з цитатами та завданнями.

 

                                                       Хід уроку.

                         Епіграф:Перемагають лише сильні .(Народна мудрість)

I.Організаційний момент.

1.Вчитель:Добрий день,діти.Давайте привітаємося з нашими гостями,а потім зі мною. Я буду задавати вам питання, а ви маєтете казати у відповідь: «Краще –краще»!

-Як ваше здоровя?- «Краще –краще»!

-Як ваш настрій? -«Краще –краще»!

-Як будемо працювати на уроці? -«Краще –краще»!

II.  Робота з епіграфом.Актуалізація опорних знань.

Вчитель: Прошу прочитати епіграф нашого уроку.Чи зустрічали ви в своєму житті сильних людей?  Назвіть їх.   А у творах?   Назвіть героїв, яких можна назвати сильними?   (Котигорошок .Кирило Кожум' яка,Малян, інші)

Чи тільки завдяки фізичній силі їх можна назвати сильними?  (Вони сильні внутрішньо  )

III. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми і мети уроку.    Героя твору «Жага до життя»теж не можна назвати фізично сильним,але його внутрішня сила виявилась у екстремальній ситуації,у яку потрапив герой. Пройдемо шлях разом з героєм та з' ясуємо,які риси характеру дозволили йому вижити.                                   

                                 Словник уроку.

Екстремальна ситуація- дуже складні,із ризиком для життя та здоровлюдини,обставини.

 IV.Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

Вчитель:Де відбуваються події твору?Знайдіть опис природи цього суворого краю.( Він видерся на пагорок і розглянувся довкола. Ніде ані деревця, ні кущика — саме тільки сіре море моху, серед якого розкидано сірі скелі, сірі озерця та сірі струмки. Небо теж було сіре. А на небі ні сонця, ні навіть проблиску сонця).( Він знову озирнув те коло світу, в якому залишився. Невесела картина. З усіх боків, аж до обрію, одноманітна пустеля, пагорби всі пологі й низькі. Ані деревця, ані кущика, ні травинки — нічого, крім безкрайньої страшної пустки.)

Давайте пригодаємо основні події оповідання.(За правильно виконане завдання 5 балів)(взаємоперевірка)

1.Гра «Віднови правильну послідовність подій».Пронумеруй події.

      (7) Хворий вовк переслідує героя.

       Ведмідь одступив убік, погрозливо рикаючи: він і сам злякався цієї загадкової істоти, що стояла прямо й не боялась його.( 6)

      Двобій із хворим  вовком. (9)

     .  Викинув золото, залишивши при собі укривало, бляшане відерце й рушницю.(5)

     На китобійнім судні "Бедфорд"  помітили на березі якусь дивну істоту,що повзла до води  .(10)

        Герой натрапив на сліди людини, що лізла навкарачки . (8)    

       Нагледів у великій калюжі двох пічкурів,впіймав іх, з'їв сирими.(4)

     Головний герой ,переходячи річку,підвернув ногу.(1)

      Зривав бліді болотяні ягоди,  жував і жував, сподіваючись наїстися.(3)

      (2) Біл вийшов, кульгаючи, на той берег і подався далі, не повертаючи голови.

Вчитель: Щоб краще уявити поневіряння нашого героя, пропоную подивитись кадри з фільму «Love of  life»США.2012 р. Спробуємо відчути себе  дикторами, яким треба емоійно,виразно прочитати уривок твору

2.Вправа:«Озвуч кадр з фільму»  (https://www.youtube.com/watch?v=j6rSFaFRZcs)

(41:49 хв.)

1. Опівдні він нагледів у великій калюжі двох пічкурів. Вичерпати її було неможливо, але зараз він діяв розсудливо й спромігся впіймати їх відерцем. Вони були завдовжки з мізинець, та їсти йому вже майже перехотілося. Біль у шлунку дедалі тупішав і вщухав. Здавалося, шлунок дрімає. Він їх з'їв сирими, ретельно розжовуючи, — з'їв лише тому, що йому наказував розум. Чоловік усвідомлював, що треба їсти для того, щоб вижити.

Увечері він піймав ще трьох пічкурів, двох із'їв, а третього залишив на сніданок.

(1:11:36 )

2. Він пішов слідами людини, що лізла навкарачки, і незабаром дістався місця, де вони урвалися, — на мокрому мохові лежали свіжообгризені кістки, а навколо видніли сліди вовчих лап.  Ці рожевувато-білі чистенькі кості і є Біл! Він одвернувся. Що ж, нехай Біл покинув його, але він  не смоктатиме Білових кісток.

Тут же валялась торбинка з лосячої шкіри, достоту така, як і в нього, подерта гострими іклами. Він спромігся підняти торбинку, хоч її вага була майже надсильна для його слабких рук. Біл ніс її до останку.

Ох і посміється ж він з Біла! Він виживе і донесе торбинку до корабля на іскристім морі. Як же він посміється з Біла, коли це Біл, коли ці рожевувато-білі чистенькі кості і є Біл!

Він одвернувся. Що ж, нехай Біл покинув його, але він не візьме золота, не смоктатиме Білових кісток. А Біл зробив би так…

 

(1:18:00)

3.  Якби це був здоровий вовк, чоловік, може, й змирився б зі своєю долею, але стати поживою такої відразливої тварини, майже здохлятини... — сама тільки думка про те сповнювала його огидою. Йому було бридко. Він лежав нерухомо на спині і дослухався до хрипкого дихання хворого вовка, який підступав до нього ближче й ближче

Шорсткий сухий язик тернув його по щоці, немов шліхтувальний папір. Він миттю випростав руки і, поки вовк кволо пручався, а рука кволо тримала його за щелепу, друга рука поволі простягнулась і схопила звіра.

Але рукам бракувало сили задушити його. Тоді він притиснувся обличчям до вовчої горлянки, намагаючись її прокусити. Рот забився шерстю. Минуло півгодини, і чоловік відчув, як у горло потік теплий струмочок. Кров зовсім йому не смакувала. Він ковтав її, немов розтоплений свинець, насилу долаючи огиду. Потім він перекинувся на спину й заснув.

 

 

(1:16:31)

4. На китобійнім судні "Бедфорд" було кілька вчених — учасників наукової експедиції. З палуби вони зауважили на березі якусь дивну істоту, Вона повзла до води. Годі було визначити що то за звір, отож як справжні природники вони сіли у вельбот і попливли до берега роздивитися зблизька. То була й справді жива істота, в якій важко було впізнати людину. Вона була сліпа, безтямна і звивалась на піску, немов велетенський хробак. Вона звивалася марно, майже не посуваючись уперед, але була вперта — корчилась, крутилася і за годину пролазила футів із двадцять. 

 

Вчитель: Отже,завдяки яким рисам герою вдалося вижити?

(Сили духу,впертості,наполегливості, витривалості,терпінню,людяності).

А чи можуть люди в реальному житті опинитися в схожих екстремальних умовах? Спробуємо,спираючись на текст,скласти поради-правила як вижити,опинившись сам на сам з невблаганною природою.

 3.Прийом «Коло думок». Прочитайте цитати та складіть правила, поради.(2 бала)

 

Ситуація

Порада-правило

« Біл не кинув його напризволяще, Біл неодмінно чекатиме біля схованки. Він був примушений так думати, інакше для чого тоді силкуватися — лягай і вмирай одразу! 

 

 Правило № 1. Не втрачати надію! 

Шукав і їв болотяні ягоди,  ловивпічкурів у калюжі,  їв цибулинки рогозу. «Потім він надибав кислувату на смак рослину і поїв її всю».  Пізніше висмоктував та гриз кістки молодого оленя.

Правило №2. Щоб вижити, треба їсти!

Він розв'язав свого клумака і передусім полічив сірники.

 Тоді розділив сірники на три пучечки, загорнув кожен у промащений папір і сховав — один пучечок у порожній кисет, другий — за внутрішній обідок приношеного капелюха, а третій — за пазуху, під сорочку.

 

Правило №3: Зберігати вогонь! 

Він висушив мокре взуття біля вогню.Потім випив гарячої води, накрутив годинника й ліг, загорнувшись в укривала.

Правило №4:Пити гарячу воду,зігріватися.

Гарний день, подумав він. Може, пощастить визначити, де північ, а де південь. З болісним зусиллям він перевернувся на бік.

 

Правило №5: навчитись орієнтуватись за сонцем

Опівдні він відчув, що нести клумак йому несила. Він знову розділив золото, цього разу висипав половину просто на землю. Трохи згодом він викинув і решту, залишивши при собі укривало, бляшане відерце й рушницю.

 

Правило №6:Мати при собі речі,що допоможуть вижити.

Йому ніколи не подолати останніх чотирьох миль. Він це знав і міркував про це спокійно. Він знав, що не проповзе й півмилі. I все ж йому хотілося жити! Було б просто безглуздо вмерти, витерпівши такі муки!

Правило №7:Не здаватися,не втрачати спокій.

 «Якби чоловік побіг, ведмідь погнався б за ним, але чоловік не втік.  Осмілілий зі страху, він так загарчав, дико, люто... Ведмідь одступив убік, погрозливо рикаючи: він і сам злякався цієї загадкової істоти, що стояла прямо і не боялася його».

Правило №8: .  Не показувати страх перед хижими звірами!  Не тікати! Людина сильніша за звіра!

 

« Коли він урешті звівся на ноги, то ще з хвилину випростував спину, щоб стати прямо, як належиться людині.»

Правило №9: Залишатися Людиною в будь-якій ситуації.

 

Вчитель: Давайте ще раз згадаємо ,чому герой опинився у цьому суворому краї? (Він шукач золота) Пропоную подивитись,як наприкінці 19 ст.добували золото. Відео(https://www.youtube.com/watch?v=hFIGJqa3j3c)

Чи можна вважати відмову героя від золота виявом його сили? (Торбинка із золотом — це надзвичайно цінна річ для героя, вона здобута тяжкою та тривалою працею. У ній була, можливо, і його мрія розбагатіти, змінити своє життя. Безперечно, золото — це великі можливості для людини.  Відмовитися від золота могла лише морально сильна людина). - Торбинка із золотом «була невелика... та важила п'ятнадцять фунтів — стільки ж, як і решта речей». 15 фунтів — це приблизно 7 кг.   

- Чому герой викинув золото, залишивши «решту речей», а не навпаки?  (Зрозумів,що життя важливіше за золото!)

4.Вч.Вправа  Складання сенкана .Складіть сенкан до слова « життя» .(3  бали)

V. Рефлексія.(1 бал)( на дошці написані складові)

Складання формул «перемоги героя» та «поразки Білла». 

 Перемога героя = людська сутність + любов до життя + сила духу. 

Поразка Білла = хижацька сутність + любов до золота + слабкість духу.

Вч. Підрахуйте свої бали, ті, хто озвучував кадри ,додайте ще по одному балу.

VI. Домашнє завдання:  Скласти фанфік до твору «Жага до життя». Поміркуйте, чи повернеться герой, щоб відшукати своє золото?

docx
Додав(-ла)
Драчук Олена
Додано
23 вересня
Переглядів
121
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку