Конспект уроку Джек Лондон « Жага до життя».Сильний людський характер в екстремальній ситуації.
Мета: формування компетентностей: ключові: осмислювати цінність життя,розкрити та допомогти усвідомити ідейно-художнє багатство твору, предметні :розвивати навички звязного мовлення: розвивати навички виразного читання прозового твору,поглиблювати теоретико-літературні знання учнів, вчити малювати словом, комунікативні: розвивати навички висловлювати думки та враження,працювати самостійно та у групі ; інформаційні: розвивати навички роботи із джерелами інформації; загальнокультурні: розширювати світогляд школярів, виховувати найкращі людські якості, формувати гуманістичний погляд на життя.
Обладнання: портрет Дж.Лондона, примірник роману, відеоматеріали (уривки фільму «Жага до життя»), хелпер-картка з цитатами та завданнями.
Хід уроку.
Епіграф:Перемагають лише сильні .(Народна мудрість)
I.Організаційний момент.
1.Вчитель:Добрий день,діти.Давайте привітаємося з нашими гостями,а потім зі мною. Я буду задавати вам питання, а ви маєтете казати у відповідь: «Краще –краще»!
-Як ваше здоров’я?- «Краще –краще»!
-Як ваш настрій? -«Краще –краще»!
-Як будемо працювати на уроці? -«Краще –краще»!
II. Робота з епіграфом.Актуалізація опорних знань.
Вчитель: Прошу прочитати епіграф нашого уроку.Чи зустрічали ви в своєму житті сильних людей? Назвіть їх. А у творах? Назвіть героїв, яких можна назвати сильними? (Котигорошок .Кирило Кожум' яка,Малян, інші)
Чи тільки завдяки фізичній силі їх можна назвати сильними? (Вони сильні внутрішньо )
III. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми і мети уроку. Героя твору «Жага до життя»теж не можна назвати фізично сильним,але його внутрішня сила виявилась у екстремальній ситуації,у яку потрапив герой. Пройдемо шлях разом з героєм та з' ясуємо,які риси характеру дозволили йому вижити.
Словник уроку.
Екстремальна ситуація- дуже складні,із ризиком для життя та здоров'я людини,обставини.
IV.Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.
Вчитель:Де відбуваються події твору?Знайдіть опис природи цього суворого краю.( Він видерся на пагорок і розглянувся довкола. Ніде ані деревця, ні кущика — саме тільки сіре море моху, серед якого розкидано сірі скелі, сірі озерця та сірі струмки. Небо теж було сіре. А на небі ні сонця, ні навіть проблиску сонця).( Він знову озирнув те коло світу, в якому залишився. Невесела картина. З усіх боків, аж до обрію, одноманітна пустеля, пагорби всі пологі й низькі. Ані деревця, ані кущика, ні травинки — нічого, крім безкрайньої страшної пустки.)
Давайте пригодаємо основні події оповідання.(За правильно виконане завдання 5 балів)(взаємоперевірка)
1.Гра «Віднови правильну послідовність подій».Пронумеруй події.
(7) Хворий вовк переслідує героя.
Ведмідь одступив убік, погрозливо рикаючи: він і сам злякався цієї загадкової істоти, що стояла прямо й не боялась його.( 6)
Двобій із хворим вовком. (9)
. Викинув золото, залишивши при собі укривало, бляшане відерце й рушницю.(5)
На китобійнім судні "Бедфорд" помітили на березі якусь дивну істоту,що повзла до води .(10)
Герой натрапив на сліди людини, що лізла навкарачки . (8)
Нагледів у великій калюжі двох пічкурів,впіймав іх, з'їв сирими.(4)
Головний герой ,переходячи річку,підвернув ногу.(1)
Зривав бліді болотяні ягоди, жував і жував, сподіваючись наїстися.(3)
(2) Біл вийшов, кульгаючи, на той берег і подався далі, не повертаючи голови.
Вчитель: Щоб краще уявити поневіряння нашого героя, пропоную подивитись кадри з фільму «Love of life»США.2012 р. Спробуємо відчути себе дикторами, яким треба емоійно,виразно прочитати уривок твору
2.Вправа:«Озвуч кадр з фільму» (https://www.youtube.com/watch?v=j6rSFaFRZcs)
(41:49 хв.)
1. Опівдні він нагледів у великій калюжі двох пічкурів. Вичерпати її було неможливо, але зараз він діяв розсудливо й спромігся впіймати їх відерцем. Вони були завдовжки з мізинець, та їсти йому вже майже перехотілося. Біль у шлунку дедалі тупішав і вщухав. Здавалося, шлунок дрімає. Він їх з'їв сирими, ретельно розжовуючи, — з'їв лише тому, що йому наказував розум. Чоловік усвідомлював, що треба їсти для того, щоб вижити.
Увечері він піймав ще трьох пічкурів, двох із'їв, а третього залишив на сніданок.
(1:11:36 )
2. Він пішов слідами людини, що лізла навкарачки, і незабаром дістався місця, де вони урвалися, — на мокрому мохові лежали свіжообгризені кістки, а навколо видніли сліди вовчих лап. Ці рожевувато-білі чистенькі кості і є Біл! Він одвернувся. Що ж, нехай Біл покинув його, але він не смоктатиме Білових кісток.
Тут же валялась торбинка з лосячої шкіри, достоту така, як і в нього, подерта гострими іклами. Він спромігся підняти торбинку, хоч її вага була майже надсильна для його слабких рук. Біл ніс її до останку.
Ох і посміється ж він з Біла! Він виживе і донесе торбинку до корабля на іскристім морі. Як же він посміється з Біла, коли це Біл, коли ці рожевувато-білі чистенькі кості і є Біл!
Він одвернувся. Що ж, нехай Біл покинув його, але він не візьме золота, не смоктатиме Білових кісток. А Біл зробив би так…
(1:18:00)
3. Якби це був здоровий вовк, чоловік, може, й змирився б зі своєю долею, але стати поживою такої відразливої тварини, майже здохлятини... — сама тільки думка про те сповнювала його огидою. Йому було бридко. Він лежав нерухомо на спині і дослухався до хрипкого дихання хворого вовка, який підступав до нього ближче й ближче
Шорсткий сухий язик тернув його по щоці, немов шліхтувальний папір. Він миттю випростав руки і, поки вовк кволо пручався, а рука кволо тримала його за щелепу, друга рука поволі простягнулась і схопила звіра.
Але рукам бракувало сили задушити його. Тоді він притиснувся обличчям до вовчої горлянки, намагаючись її прокусити. Рот забився шерстю. Минуло півгодини, і чоловік відчув, як у горло потік теплий струмочок. Кров зовсім йому не смакувала. Він ковтав її, немов розтоплений свинець, насилу долаючи огиду. Потім він перекинувся на спину й заснув.
(1:16:31)
4. На китобійнім судні "Бедфорд" було кілька вчених — учасників наукової експедиції. З палуби вони зауважили на березі якусь дивну істоту, Вона повзла до води. Годі було визначити що то за звір, отож як справжні природники вони сіли у вельбот і попливли до берега роздивитися зблизька. То була й справді жива істота, в якій важко було впізнати людину. Вона була сліпа, безтямна і звивалась на піску, немов велетенський хробак. Вона звивалася марно, майже не посуваючись уперед, але була вперта — корчилась, крутилася і за годину пролазила футів із двадцять.
Вчитель: Отже,завдяки яким рисам герою вдалося вижити?
(Сили духу,впертості,наполегливості, витривалості,терпінню,людяності).
А чи можуть люди в реальному житті опинитися в схожих екстремальних умовах? Спробуємо,спираючись на текст,скласти поради-правила як вижити,опинившись сам на сам з невблаганною природою.
3.Прийом «Коло думок». Прочитайте цитати та складіть правила, поради.(2 бала)
Ситуація |
Порада-правило |
« Біл не кинув його напризволяще, Біл неодмінно чекатиме біля схованки. Він був примушений так думати, інакше для чого тоді силкуватися — лягай і вмирай одразу!
|
Правило № 1. Не втрачати надію! |
Шукав і їв болотяні ягоди, ловивпічкурів у калюжі, їв цибулинки рогозу. «Потім він надибав кислувату на смак рослину і поїв її всю». Пізніше висмоктував та гриз кістки молодого оленя. |
Правило №2. Щоб вижити, треба їсти! |
Він розв'язав свого клумака і передусім полічив сірники. Тоді розділив сірники на три пучечки, загорнув кожен у промащений папір і сховав — один пучечок у порожній кисет, другий — за внутрішній обідок приношеного капелюха, а третій — за пазуху, під сорочку.
|
Правило №3: Зберігати вогонь! |
Він висушив мокре взуття біля вогню.Потім випив гарячої води, накрутив годинника й ліг, загорнувшись в укривала. |
Правило №4:Пити гарячу воду,зігріватися. |
Гарний день, подумав він. Може, пощастить визначити, де північ, а де південь. З болісним зусиллям він перевернувся на бік.
|
Правило №5: навчитись орієнтуватись за сонцем |
Опівдні він відчув, що нести клумак йому несила. Він знову розділив золото, цього разу висипав половину просто на землю. Трохи згодом він викинув і решту, залишивши при собі укривало, бляшане відерце й рушницю.
|
Правило №6:Мати при собі речі,що допоможуть вижити. |
Йому ніколи не подолати останніх чотирьох миль. Він це знав і міркував про це спокійно. Він знав, що не проповзе й півмилі. I все ж йому хотілося жити! Було б просто безглуздо вмерти, витерпівши такі муки! |
Правило №7:Не здаватися,не втрачати спокій. |
«Якби чоловік побіг, ведмідь погнався б за ним, але чоловік не втік. Осмілілий зі страху, він так загарчав, дико, люто... Ведмідь одступив убік, погрозливо рикаючи: він і сам злякався цієї загадкової істоти, що стояла прямо і не боялася його». |
Правило №8: . Не показувати страх перед хижими звірами! Не тікати! Людина сильніша за звіра!
|
« Коли він урешті звівся на ноги, то ще з хвилину випростував спину, щоб стати прямо, як належиться людині.» |
Правило №9: Залишатися Людиною в будь-якій ситуації. |
Вчитель: Давайте ще раз згадаємо ,чому герой опинився у цьому суворому краї? (Він шукач золота) Пропоную подивитись,як наприкінці 19 ст.добували золото. Відео(https://www.youtube.com/watch?v=hFIGJqa3j3c)
Чи можна вважати відмову героя від золота виявом його сили? (Торбинка із золотом — це надзвичайно цінна річ для героя, вона здобута тяжкою та тривалою працею. У ній була, можливо, і його мрія розбагатіти, змінити своє життя. Безперечно, золото — це великі можливості для людини. Відмовитися від золота могла лише морально сильна людина). - Торбинка із золотом «була невелика... та важила п'ятнадцять фунтів — стільки ж, як і решта речей». 15 фунтів — це приблизно 7 кг.
- Чому герой викинув золото, залишивши «решту речей», а не навпаки? (Зрозумів,що життя важливіше за золото!)
4.Вч.Вправа Складання сенкана .Складіть сенкан до слова « життя» .(3 бали)
V. Рефлексія.(1 бал)( на дошці написані складові)
Складання формул «перемоги героя» та «поразки Білла».
Перемога героя = людська сутність + любов до життя + сила духу.
Поразка Білла = хижацька сутність + любов до золота + слабкість духу.
Вч. Підрахуйте свої бали, ті, хто озвучував кадри ,додайте ще по одному балу.
VI. Домашнє завдання: Скласти фанфік до твору «Жага до життя». Поміркуйте, чи повернеться герой, щоб відшукати своє золото?