Тема: Еволюція поведінки тварин
Цілі уроку:
- освітня: ознайомити учнів з еволюцією поведінки тварин; з’ясувати роль стратегій поведінки тварин та їх основні функції.
- розвивальна: розвивати вміння визначати головні закономірності еволюції поведінки тварин; які особливості стратегії конфліктів та стратегії співпраці.
- виховна: виховувати бережливе ставлення до природи та братів наших менших
Основні поняття й ключові терміни: еволюція поведінки тварин, стратегії поведінки, стратегії конфліктів, співпраці, жертовності, виживання.
Обладнання і матеріали: роздатковий матеріал, підручник, відеоролик.
Тип уроку:
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Перевірка знань учнів : «Біологічний диктант»
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Повідомлення теми уроку.
Розповідь вчителя:
Відбираючим чинником в еволюції живих організмів є природний добір. Саме завдяки цьому рушійному фактору відбираються і зберігаються ті прояви, які є корисними для організмів у певних умовах середовища. Еволюція поведінки- процес незворотніх змін у поведінці тварин, який відбувається впродовж історичного часу. Особливостями є різноманітність та пристосувальний характер. З появою нервової системи і рефлексів тварини змогли швидше пристосуватися до умов середовища, що дало переваги в боротьбі за існування. Отже, еволюція поведінки тварин відбувається під впливом її рушійних сил і у формуванні поведінки спостерігається така загальна закономірність, як розвиток від простого до складного.
Поведінка тварин є результатом взаємодії генів та умов середовища, і в різних ситуаціях переважають різні стратегії поведінки.
Гра: «Знайди мене» ( учні діляться на 4 команди відповідно до стратегій поведінки). Їм потрібно охарактеризувати стратегію КОНФЛІКТУ, СПІВПРАЦІ, ЖЕРТОВНОСТІ, ВИЖИВАННЯ) і представити у вигляді проєкту та таблиць. На опрацювання дається 10 хвилин. Далі представлення стратегій командами.
IV. Узагальнення і систематизація знань та вмінь
Перегляд відео «Еволюція поведінки тварин»
Підсумок уроку: оцініть свої знання за допомогою жестів:
Все зрозуміло – права рука горизонтально
Зрозуміло, але частково – вертикально
Більшість не зрозумів – руки складені одна на одну
V. Домашнє завдання
Прочитати параграф 56, повторити теми поведінка тварин, підготуватися до тематичної контрольної роботи.