Тема уроку: Соціальна та територіальна поведінка тварин
Цілі уроку:
-освітня: розширити знання учнів про поведінку тварин; розглянути особливості територіальної та соціальної поведінки; навчитися розрізняти та характеризувати їх; вміти наводити приклади проявів різних форм поведінки;
-розвивальна: розвивати вміння робити аналіз інформації та використовувати здобуті раніше знання;
-виховна: виховувати розуміння єдності всіх живих організмів і бережливе ставлення до природи.
Основні поняття та ключові терміни: соціальна поведінка тварин, угрупування, ієрархія, комунікація, територіальна поведінка тварин, хомінг та орієнтування.
Обладнання і матеріали: підручник, відеоматеріал.
Тип уроку:
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Перевірка домашнього завдання: (тестування з 11 запитань)
А) фізіологія
Б) етологія+
В) зоологія
Г) екологія
2. Поведінка спрямована на відтворення собі подібних та існування виду у часі
А) харчова поведінка
Б) репродуктивна поведінка+
В) рухова поведінка
Г) захисна поведінка
3. Переміщення тварин, пов’язані зі зміною умов існування або циклом їхнього розвитку
А) Міграція тварин+
Б) Полювання
В) Дослідницька поведінка
4. Для тварин характерні два типи розмноження
А) Вегетативне та не статеве
Б) не статеве та статеве+
В) статеве та вегетативне
5. Формула поведінки тварин, що забезпечують годування догляд і захист потомства
А) залицяння
Б) захисна поведінка
В) турбота про потомства+
6. Битва двох оленів за самку є прикладом
А) агресивна+
Б) захисна
В) дослідницька
7. Спрямована на утворення пар організмів протилежної статі для народження та вирощування потомства
А) сезонність
Б) залицяння
В) парування+
8. Від чого залежить циклічність
А)довжини світлового дня+
Б) клімату
В) навколишнього середовища
9. Початок циклу розмноження і його основні етапи прив’язані до дії чинників середовища, які з різних видів є
А)різними +
Б) спільними
В) помірними
10. Набуті реакції відповіді організмів на впливи стимулів за участю нервової системи
А)таксиси
Б) кінези
В) умовні рефлекси+
11. Напишіть приклад поведінкової реакції….
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Ігрова ситуація: показ декількома учнями німої сцени будівництво мурашника. Учням потрібно відгадати назву нашого уроку.
( Соціальна та територіальна поведінка тварин)
(Додаток 1)
IV. Узагальнення і систематизація знань та вмінь
Давайте з вами підведемо висновки соціальної та територіальної поведінки тварин, для цього використовуючи програму Padlet, вам потрібно вказати роль цих поведінок на життя тварин.
V. Домашнє завдання
Опрацювати параграф 54-55, усно давати відповіді на запитання.