ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ 11
Тема. Фізичні тіла
Мета: формувати предметну компетентність учнів про природу, фізичні тіла, будову та властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, з’ясувати відмінності між фізичними тілами, їхніми характеристиками, застосовувати теоретичні знання на практиці (пояснювати наукові терміни та формулювати факти), удосконалювати й корегувати вміння здійснювати пошук та працювати з джерелами наукової інформації про природу, формувати вміння використовувати спостереження, як метод вивчення природи; розвивати вміння зіставляти і порівнювати, спостережливість і увагу, вміння робити висновки; виховувати спостережливість і уважність, розуміння національних цінностей, уявлення про досягнення українських вчених в природничій галузі.
Тип уроку: формування вмінь та навичок.
Навчальне обладнання: підручник, робочий зошит, доступ до додаткових джерел інформації (інтернет), презентація, геометричні фігури, яблука, смужки паперу, пляшки води.
Ключові компетентності: компетентність у галузі природничих наук, техніки та технологій, вільне володіння державною мовою, математична, екологічна, інноваційність, інформаційно-комунікаційна, навчання впродовж життя, соціальна та громадянська, культурна компетентності, підприємливість та фінансова грамотність.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
Ми любимо спостерігати
І новеньке пізнавати.
Будемо працювати активно,
І всі разом – колективно!
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ І КОРЕКЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Наука про небесні тіла – це:
а) фізика;
б) хімія;
в) астрономія.
2. Живу природу вивчає:
а) астрономія;
б) біологія;
в) хімія.
3. Який метод дослідження ви використовуєте при визначенні свого зросту?
а) вимірювання;
б) спостереження;
в) експеримент;
г) дослід.
4. Наука про різноманітні явища природи, рух тіл, електроенергію, звук, світло – це:
а) географія;
б) фізика;
в) хімія.
5. Наука, яка вивчає природу земної поверхні:
а) біологія;
б) фізика;
в) географія.
1. Жива природа а) ящірка;
б) камінь;
в) папороть;
2. Нежива природа г) річка;
д) пісок;
е) грунт.
4. Розгадування ребуса
(ЧАС)
- У чому полягає особливість часу як фізичної величини?
- Де ми використовуємо час у повсякденному житті?
(ДОВЖИНА)
- У чому полягає особливість довжини як фізичної величини?
- Де ми використовуємо довжину у повсякденному житті?
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ
Усе навколо нас змінилось,
Усе навколо стало тілом:
І рослина, і тварина,
І літак, і океан.
Навіть зорі, що на небі,
Називаються... (тілами).
IV. МОТИВАЦІЯ УЧІННЯ ШКОЛЯРІВ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
За якими ознаками можна відрізнити два яблука?
- Дві смужки паперу?
- Дві пляшки води?
Усі предмети, які нас оточують, називають тілами, а все, що з ними відбувається, — явищами природи.
- У природничих науках прийнято всі предмети та об’єкти, які нас оточують, називати ФІЗИЧНИМИ ТІЛАМИ.
- Фізичними тілами є предмети, якими ми користуємося в побуті, тварини, птахи, рослини, небесні тіла, транспорт…
Фізичні тіла – окремі частини навколишнього світу, створені природою або людиною.
Серед усіх фізичних тіл є багато тих, які створила людина. Такі тіла називаються РУКОТВОРНИМИ. (Запис правила).
Рукотворні тіла – це все, що людина зробила своїми руками.
Наука, що вивчає тіла природи та явища, що з ними відбуваються, називається фізикою.
V. Фізкультхвилинка
VІ. СПРИЙМАННЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Фізичні тіла є дуже різними. Основними властивостями тіл є:
- розмір;
- форма;
- колір;
- маса…, які й визначають розмаїття та унікальність кожного з фізичних тіл.
МАКРОСВІТ складають предмети та об'єкти, які ми бачимо.
МІКРОСВІТ складають молекули, атоми, організми малих розмірів, яких неможливо побачити без спеціального обладнання.
МЕГАСВІТ – це планети, зоряні скупчення, галактики, світ величезних космічних розмірів і швидкостей. (Усі тіла мегасвіту мають природне походження).
Мікро-, макро- і мегасвіти дуже тісно між собою пов'язані.
VІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Зошит, автомобіль, небо, стіл.
2. Щука, пес, сонце, дуб.
3. Корова, овес, телефон, людина.
1. Природного походження чи створене людиною?
2. Елемент живої чи неживої природи.
3. Представник мікро-, макро- чи мегасвіту.
VІІІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. РЕФЛЕКСІЯ
- Що найбільше сподобалося на уроці?
- Чи виконали ми поставлені на початку уроку завдання?
- Що сподобалось найбільше?
Опрацювати § 11, пройти тест, заповнити таблицю 1 на с. 39