Конспект уроку "Форма рондо"

Про матеріал
Даний матеріал стане в нагоді вчителям музичного мистецтва при підготовці до уроків у 6 класі.
Перегляд файлу

6 клас. Розділ 3: Камерно-інструментальні жанри.

Тема уроку:  Форма рондо.

Мета уроку: на музичних прикладах з`ясувати особливості камерно- інструментального жанру рондо.

Завдання: Освітні: визначити будову класичного рондо, особливості будови «Rondo ala turco»Моцарта, історію його створення.

Розвиваючі: продовжувати роботу над розвитком вокально-хорових навичок, вмінням сприймати та аналізувати музичні твори.

Виховні: виховувати зацікавленість класичною музикою, естетичні смаки, почуття поваги до світової музичної спадщини.

Музичний матеріал:

Відеофрагменти: В.А.Моцарт Rondo ala turko з Сонати №11 ля-мажор  у виконанні фортепіано та ансамблю духових інструментів.

Виступ турецького ансамблю яничар ,,Мехтер’’.

Репродукції картин Ю.Коссак « Біля стін Відня»,Й.Брандт «Віденська битва»,Ю.Герц,,Велике рондо’’.

ТЗН: мультимедіапроектор, ноутбук, музичний центр Samsung, фортепіано.

Наочні посібники: презентація по темі уроку, роздатковий матеріал

(природа,флора, фауна)

Тип уроку:  урок поглиблення теми, фрагмент картинної галереї.

Хід уроку.

I. Вхід до класу.

2.Актуалізація опорних знань.

Учитель: Діти, я нагадую вам що в 6 класі, протягом року ми вивчаемо музичні жанри. Які музичні жанри ми вже знаємо?

Учні: жанри камерно – вокальної музики, хорової музики, зараз вивчаємо жанри камерно – інструментальної музики.

 Учитель : Назвіть будь ласка  жанри камерно – інструментальної музики  які ми вже вивчили.

Учні: прелюдія, елегія, ноктюрн, рапсодія, скерцо, етюд, соната.  - Сьогодні ми поповнимо ваші знання камерно-інструментальних жанрів.

3.Оголошення теми і мети уроку.

Учитель : діти, у своєму зошиті на 1 стор в таблицю запишіть ще 1 жанр камерно – інструментальної музики. Рондо.

Очікувані результати:

Учитель :  Про що ми дізнаємося на уроці?

- З`ясуємо історію виникнення та будову класичного інструментального рондо.

- Прослухаймо та проаналізуємо рондо у турецькому стилі В.А.Моцарта з Сонати ля мажор для фортепіано, розкриємо таємницю його популярності.

4.Ознайомлення з історією виникнення музичної форми рондо.

Розповідь учнів:

1. Форма рондо спершу з'явилася в літературі – це назва строфічної організації вірша, яка склалася у середньовічній французькій поезії. У музиці  рондо виникло в 17 столітті. Особливість рондо полягає в тому, що це не лише камерно-інструментальний жанр, але й певна будова музики

2. Музична форма,що виникла з пісень-хороводів середньовічної Франції,в яких  відбувалося чергування співу солістів і хору. Солісти співали різні заспіви із змінною мелодією( епізоди), а хор незмінний однаковий приспів (рефрен). Починався хоровод із співу хору і хором закінчувався, утворюючи «коло», що і означає в перекладі слово «рондо».

На Україні також існували пісні-хороводи, спробуймо й ми відтворити такий спів. Але спочатку  - розспівки.

Практична робота учнів.

За пропозицією вчителя, взявшись за руки учні, імітуючи хороводні рухи, виконують українські веснянки у формі рондо,починаючи з незмінного приспіва-рефрена, що чергується із різними заспівами солістів( заспіви різних веснянок,а приспів один і той же),

Учитель: - Розглянемо схему музичної форми рондо.

 А – В – А – С – А --  … А. А -  рефрен. В і С  - епізоди.

Учитель: Решта класу хто не водив хороводи  із роздаткового матеріалу  викладають схему цього співу у формі рондо.

Учитель:

Зробимо висновок: Рондо - це музична форма де відбувається чергування рефрену(постійної частини) та епізодів (змінної частини)

Запишемо собі  у зошит це визначення.

Слово вчителя. Діти, ми зрозуміли форму рондо у вокальній музиці але ж тема нашого уроку інструментальна музика.  Сьогодні на уроці ми будемо слухати та аналізувати музичний твір Моцарта «Рондо в турецькому стилі». Це третя частина фортепіанної Сонати ля мажор і вона має свої особливості, що полягають в її надзвичайній популярності, назві, та музичній формі.

Діти, що ви пам'ятаєте про цього композитора? Його творчість ми вивчали  у 1 семестрі сьогодні про нього говоримо ще й далі будимо говорити про нього. Цей композитор мабуть вартий того.

3. 1 абзац з підручника стр 47.

4. Коли Вольфґанґ та його сестра Наннерль добре опанували техніку гри на клавесині, батько вирушив із ними у концертну поїздку. Спершу вони побували у Мюнхені, а потім у Відні та Парижі.

Виступи Вольфґанґа і його сестри Наннерль набули сенсаційного характеру. Діти грали у вітальнях вельмож і навіть перед королівською сім'єю, неодмінно викликаючи захоплення публіки.

5. Геній — це, звісно, величезний талант, але й не менша працездатність. Творча спадщина Моцарта вражає своїм об'ємом і різноманіттям. Написаного їм вистачило б на десяток інших творчих доль — 19 опер, приблизно 50 симфоній, 27 концертів для клавіру з оркестром, 5 концертів для скрипки з оркестром, численні концерти для флейти, фагота, кларнета, валторни, арфи у супроводі оркестру сонати для фортепіано, і нарешті — безсмертний «Реквієм».

Моцарт як справжній геній був новатор і любив різні експерименти, тому рондо в турецькому стилі композитор відступає від будови класичного рондо і починає свій твір не з рефрену, а з епізоду,  при чому  і рефрени і епізоди кожний раз повторюються двічі.

5. Сприймання музичного твору. В.А. Моцарт Соната Ля мажор ІІІ частина

6 Аналіз прослуханої музики. Кількість епізодів, рефренів.

7. Розповідь вчителя про історію популярності «Рондо в турецькому стилі» В.А.Моцарта.

  • Пройшло двісті років, але музика «Rondo ala turco» залишається популярним. Щоб зрозуміти таємницю його популярності зробимо невеликий екскурс в історію.  Австрійці 18 століття ( саме тоді жив Моцарт)захоплювалися музикою турецьких військових оркестрів. Турція та Австрія були давніми й найлютішими ворогами і воювали з перервами з початку 16 ст. до 18 ст.
  • Однак не зважаючи на постійну ворожнечу австрійці дуже цікавилися турецькою культурою і музикою. Вперше вони познайомилися з грою турецьких музикантів у 1699р.коли до Відня прибула турецька делегація, щоб відсвяткувати підписання Карловицької мирної угоди. Охорону делегації несли яничари, а супроводжував військовий оркестр, який дав кілька публічних концертів для віденців. Австрійці були в такому захопленні що намагалися імітувати турецьку музику на європейських музичних інструментах. З`явились і фальшиві турецькі оркестри, коли корінні австріяки вдягались у яничарський одяг, і грали на привезених з Турції музичних інструментах.

Дуже вдало передав В.А.Моцарт стилістику турецької військової музики в 3 частині фортепіанної Сонати ля мажор за що слухачі дали їй назву «Турецький марш». Згодом «Турецький марш» відокремився від Сонати і почав самостійне концертне життя .

 Раніше, турецькі яничари ніколи під музику строєм не ходили. Музику грали перед боєм, під час бою, і після бою, щоб відсвяткувати перемогу, а також під час урочистих заходів. Під час парадів яничари просто йшли пішки, не «в ногу», дуже часто навіть пританцьовували з вигуками .Зараз існують показові виступи.

Перегляд на відео військового оркестру яничар.

Учитель: Діти, форма рондо відома не тільки в літературі, музиці,на цю тему пишуть художники свої твори. Наприклад картина Велике рондо Ю.Герца.

8. Вокально-хорова робота.

- робота над виконанням пісні В.Дроботенко ,,Колискова майбуття’’

9.Підсумок уроку

- Що вам запам`яталося і сподобалося сьогодні на уроці?

10.Оцінювання.

Домашнє завдання.

docx
Додано
20 січня 2020
Переглядів
6992
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку