6 клас. Розділ 3: Камерно-інструментальні жанри.
Тема уроку: Форма рондо.
Мета уроку: на музичних прикладах з`ясувати особливості камерно- інструментального жанру рондо.
Завдання: Освітні: визначити будову класичного рондо, особливості будови «Rondo ala turco»Моцарта, історію його створення.
Розвиваючі: продовжувати роботу над розвитком вокально-хорових навичок, вмінням сприймати та аналізувати музичні твори.
Виховні: виховувати зацікавленість класичною музикою, естетичні смаки, почуття поваги до світової музичної спадщини.
Музичний матеріал:
Відеофрагменти: В.А.Моцарт Rondo ala turko з Сонати №11 ля-мажор у виконанні фортепіано та ансамблю духових інструментів.
Виступ турецького ансамблю яничар ,,Мехтер’’.
Репродукції картин Ю.Коссак « Біля стін Відня»,Й.Брандт «Віденська битва»,Ю.Герц,,Велике рондо’’.
ТЗН: мультимедіапроектор, ноутбук, музичний центр Samsung, фортепіано.
Наочні посібники: презентація по темі уроку, роздатковий матеріал
(природа,флора, фауна)
Тип уроку: урок поглиблення теми, фрагмент картинної галереї.
Хід уроку.
I. Вхід до класу.
2.Актуалізація опорних знань.
Учитель: Діти, я нагадую вам що в 6 класі, протягом року ми вивчаемо музичні жанри. Які музичні жанри ми вже знаємо?
Учні: жанри камерно – вокальної музики, хорової музики, зараз вивчаємо жанри камерно – інструментальної музики.
Учитель : Назвіть будь ласка жанри камерно – інструментальної музики які ми вже вивчили.
Учні: прелюдія, елегія, ноктюрн, рапсодія, скерцо, етюд, соната. - Сьогодні ми поповнимо ваші знання камерно-інструментальних жанрів.
3.Оголошення теми і мети уроку.
Учитель : діти, у своєму зошиті на 1 стор в таблицю запишіть ще 1 жанр камерно – інструментальної музики. Рондо.
Очікувані результати:
Учитель : Про що ми дізнаємося на уроці?
- З`ясуємо історію виникнення та будову класичного інструментального рондо.
- Прослухаймо та проаналізуємо рондо у турецькому стилі В.А.Моцарта з Сонати ля мажор для фортепіано, розкриємо таємницю його популярності.
4.Ознайомлення з історією виникнення музичної форми рондо.
Розповідь учнів:
1. Форма рондо спершу з'явилася в літературі – це назва строфічної організації вірша, яка склалася у середньовічній французькій поезії. У музиці рондо виникло в 17 столітті. Особливість рондо полягає в тому, що це не лише камерно-інструментальний жанр, але й певна будова музики
2. Музична форма,що виникла з пісень-хороводів середньовічної Франції,в яких відбувалося чергування співу солістів і хору. Солісти співали різні заспіви із змінною мелодією( епізоди), а хор незмінний однаковий приспів (рефрен). Починався хоровод із співу хору і хором закінчувався, утворюючи «коло», що і означає в перекладі слово «рондо».
На Україні також існували пісні-хороводи, спробуймо й ми відтворити такий спів. Але спочатку - розспівки.
Практична робота учнів.
За пропозицією вчителя, взявшись за руки учні, імітуючи хороводні рухи, виконують українські веснянки у формі рондо,починаючи з незмінного приспіва-рефрена, що чергується із різними заспівами солістів( заспіви різних веснянок,а приспів один і той же),
Учитель: - Розглянемо схему музичної форми рондо.
А – В – А – С – А -- … А. А - рефрен. В і С - епізоди.
Учитель: Решта класу хто не водив хороводи із роздаткового матеріалу викладають схему цього співу у формі рондо.
Учитель:
Зробимо висновок: Рондо - це музична форма де відбувається чергування рефрену(постійної частини) та епізодів (змінної частини)
Запишемо собі у зошит це визначення.
Слово вчителя. Діти, ми зрозуміли форму рондо у вокальній музиці але ж тема нашого уроку інструментальна музика. Сьогодні на уроці ми будемо слухати та аналізувати музичний твір Моцарта «Рондо в турецькому стилі». Це третя частина фортепіанної Сонати ля мажор і вона має свої особливості, що полягають в її надзвичайній популярності, назві, та музичній формі.
Діти, що ви пам'ятаєте про цього композитора? Його творчість ми вивчали у 1 семестрі сьогодні про нього говоримо ще й далі будимо говорити про нього. Цей композитор мабуть вартий того.
3. 1 абзац з підручника стр 47.
4. Коли Вольфґанґ та його сестра Наннерль добре опанували техніку гри на клавесині, батько вирушив із ними у концертну поїздку. Спершу вони побували у Мюнхені, а потім у Відні та Парижі.
Виступи Вольфґанґа і його сестри Наннерль набули сенсаційного характеру. Діти грали у вітальнях вельмож і навіть перед королівською сім'єю, неодмінно викликаючи захоплення публіки.
5. Геній — це, звісно, величезний талант, але й не менша працездатність. Творча спадщина Моцарта вражає своїм об'ємом і різноманіттям. Написаного їм вистачило б на десяток інших творчих доль — 19 опер, приблизно 50 симфоній, 27 концертів для клавіру з оркестром, 5 концертів для скрипки з оркестром, численні концерти для флейти, фагота, кларнета, валторни, арфи у супроводі оркестру сонати для фортепіано, і нарешті — безсмертний «Реквієм».
Моцарт як справжній геній був новатор і любив різні експерименти, тому рондо в турецькому стилі композитор відступає від будови класичного рондо і починає свій твір не з рефрену, а з епізоду, при чому і рефрени і епізоди кожний раз повторюються двічі.
5. Сприймання музичного твору. В.А. Моцарт Соната Ля мажор ІІІ частина
6 Аналіз прослуханої музики. Кількість епізодів, рефренів.
7. Розповідь вчителя про історію популярності «Рондо в турецькому стилі» В.А.Моцарта.
Дуже вдало передав В.А.Моцарт стилістику турецької військової музики в 3 частині фортепіанної Сонати ля мажор за що слухачі дали їй назву «Турецький марш». Згодом «Турецький марш» відокремився від Сонати і почав самостійне концертне життя .
Раніше, турецькі яничари ніколи під музику строєм не ходили. Музику грали перед боєм, під час бою, і після бою, щоб відсвяткувати перемогу, а також під час урочистих заходів. Під час парадів яничари просто йшли пішки, не «в ногу», дуже часто навіть пританцьовували з вигуками .Зараз існують показові виступи.
Перегляд на відео військового оркестру яничар.
Учитель: Діти, форма рондо відома не тільки в літературі, музиці,на цю тему пишуть художники свої твори. Наприклад картина Велике рондо Ю.Герца.
8. Вокально-хорова робота.
- робота над виконанням пісні В.Дроботенко ,,Колискова майбуття’’
9.Підсумок уроку
- Що вам запам`яталося і сподобалося сьогодні на уроці?
10.Оцінювання.
Домашнє завдання.