Конспект уроку "Фразеологізми. Розпізнаю фразеологізми, навчаюся доречно вживати їх у мовленні" для 4 класу

Про матеріал
Пропоную урок з теми "Фразеологізми" для 4 класу. На основі цього матеріалу учні навчаться помічати та виокремлювати фразеологізми з мовлення, розуміти, в яких ситуаціях та з яким значенням вживаються фразеологізми; усвідомлять значення фразеологізмів для збагачення мовлення, будуть вчитися використовувати їх у власному мовленні.
Перегляд файлу

 

Урок української мови  для 4 класу.

 Тема: Фразеологізми. Розпізнаю фразеологізми, навчаюся доречно вживати їх у мовленні.

Мета : ознайомити учнів з поняттям «фразеологізми», навчити їх  помічати в мовленні та текстах фразеологізми, влучно і доречно використовувати їх у власному мовленні; розвивати вміння добирати фразеологізми, розуміти їх значення; збагачувати активний словниковий запас учнів.

Обладнання: картки; словник фразеологізмів; малюнки до фразеологізмів «водити за носа», «стріляний горобець»; кросворд.

 

Хід уроку

І. Організація  класу.

Продзвенів уже дзвінок,

час  зібратись на урок.

Всі тихесенько сідаєм

і урок розпочинаєм.

ІІ. Актуалізація знань учнів.

-          Ми з вами вивчаємо тему «Слово», ознайомилися з прямим та переносним значенням слова, зі словами – синонімами та словами-антонімами.  Пригадайте,  коли слова стоять в прямому, а коли в переносному значенні. Які слова є синонімами? А антонімами?

 

-          Прослухайте вірш – гумореску і поясніть, як ви зрозуміли вираз «зарубай на носі».

         Зарубай на носі.

Гриць катався на льоду,

не спитавши мами,

та й потрапив у біду:

шурхнув з ковзанами.

Мамин гнів хлоп’я мале

 пам’ятає й досі:

«Бить не битиму, але

зарубай на носі!»

Дивно це було сприймать

хлопцеві малому:

«Як? На носі зарубать?

Ще й собі самому?»

Може, нині смішно й вам

в теплім дружнім колі.

Гриць тепер сміється й сам,

Гриць давно вже в школі.

В літгурток він став ходить

і знайшов розгадку:

ніс походить від носить

в даному випадку!

Бо носили в правіки

за собою всюди

палички і дощечки

неписьменні люди.

І як ми в записники

все заносим з вами,

так вони – на дощечки,

звані в них носами.

Отже, вираз виник там,

а зберігся й досі.

Це, читачу, й ти затям,

зарубай на носі!

ІІІ. Оголошення теми і завдань уроку.

-          Такі вирази,  як «зарубай на носі», «пекти раків»,  «вішати носа», «з вогню та в полум’я»  називають фразеологізмами.

 

Хвилинка каліграфічного письма.

 

Ф  Фр фр  азео   оло гізм  фраза фразеологізми

 

ІV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.

  1. Пояснення фразеологізмів «накивати п’ятами», «ні пари з уст», «байдики бити».
  2. Усвідомлення фразеологізмів як стійкого сполучення слів, які за значенням сприймаються як одне ціле.
  3. Робота з картками. Встановити відповідність між фразеологізмами і їхніми значеннями.

 

Вішати носа

запам’ятати

Робити з мухи слона

зневіритись

Намотати на вус

втекти

Накивати п’ятами

кричати

Дерти горло

перебільшувати

 

Очам не вірити

образитися

Плутатися під ногами

здивуватися

Правити теревені

мовчати

Ні пари з уст

заважати

Надути губи

балакати

 

      З одним фразеологізмом скласти речення і записати речення.

V.  Закріплення вивченого матеріалу.

1.  Із поданих словосполучень записати лише фразеологізми.

Зарубати на носі,  зрубати  тополю, ловити гав, ловити м’яч, робити з мухи слона, робити презентацію, позакладало вуха, позакладали дрова, народитися в сорочці, народитися в сім’ї,

як мокре горить,  горить вогонь.

2.  Робота із фразеологічним словником.

 Визначення  значень фразеологізмів «горить в руках», «пасти задніх», «обвести навколо пальця», «на лобі написано».

  1. Введення фразеологізмів в речення. Записати ці речення.

Тато дуже втомився після важкої праці.

Дівчинка розповіла про свої пригоди похапцем.

Брат попросив сестру мовчати.

(п’яте через десяте; не чув ні рук, ні ніг; тримати язик за зубами).

  1.  Гра «Четвертий зайвий». Вилучити зайвий фразеологізм.

Теревені правити, точити ляси, скипіти від злості, торочити небилиці.

Плутатися під ногами, як муха в окропі, набрати в рот води, витися в’юном.

Проковтнути язика, набрати в рот води, задержати слово на язиці, очам не вірити.

Немов у вусі, хоч маком сій, чутно як муха літала, на сьомому небі.

  1. Розгадування кросворду.

                

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.     Правити … (теревені).
  2. Розвісити … (вуха).
  3. Біла …(ворона).
  4. Як курка… (лапою).
  5. Жаба … (давить).
  6. Робота з ілюстраціями до фразеологізмів.

-          Багато художників намагаються передати зміст фразеологізмів за допомогою зображення. Перегляньте малюнки та подумайте, до якого фразеологізму він може бути намальований.

(малюнки до фразеологізмів «водити за носа», «стріляний горобець»)

VІ. Рефлексія.

  1. – З якими словами ми познайомилися на уроці?

-          Як би ви назвали фразеологізми?

-          Чи потрібні фразеологізми в нашому мовленні?

  1. - Доповніть речення:

« Я сьогодні дізнався…»

« Мені запам’яталося …»

«Я буду використовувати …»

  1. - Оцініть свою роботу на уроці фразеологізмом:

«ні сіло, ні впало», «аж рота відкрив», «літав в хмарах», «рахував горобців»,  «з’їв пуд солі», «вертівся як білка в колесі», «ніби язик проковтнув», «аж гай гуде».

 

V. Домашнє завдання.

Знайти  і виписати три фразеологізми, намалювати малюнок до одного з них.

 

docx
Додано
15 листопада 2023
Переглядів
1159
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку