Конспект уроку. Галина Малик. «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Елементи незвичайного в повісті

Про матеріал
Конспект уроку української літератури на тему "Галина Малик. «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Елементи незвичайного в повісті". Мета: навчити розкривати символічний зміст казкових персонажів, порівнювати та оцінювати головних героїв; формувати вміння аналізувати вчинки інших та власні; розуміти роль казкового і фантастичного; розвивати критичне мислення, усне мовлення, пам’ять, навички аналізу художнього твору; дбати про культуру мовлення; виховувати уміння доводити розпочату справу до кінця; стимулювати до прагнення творити добро, життєствердний погляд на світ.
Перегляд файлу

Тема: Галина Малик.  «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії».  Елементи незвичайного в повісті

Мета: навчити розкривати символічний зміст казкових персонажів, порівнювати та оцінювати головних героїв; формувати вміння аналізувати вчинки інших та власні; розуміти роль казкового і фантастичного;

 розвивати критичне мислення, усне мовлення, пам’ять, навички аналізу художнього твору; дбати про культуру мовлення;  

виховувати уміння доводити розпочату справу до кінця; стимулювати до прагнення творити добро, життєствердний погляд на світ.

Тип уроку:  комбінований

Обладнання: портрет Галини Малик, текст повісті-казки, картки із завданнями, ілюстрації до твору. 

Епіграф:                                                                «Це дуже приємно – розпочату справу

                                                                                        доводити до кінця».

                                                                                                                        Галина Малик

          

План уроку

І. Перевірка домашнього завдання

     1.1.  Літературна вікторина «Так – ні»

ІІ. Актуалізація опорних знань.

2.1. Бесіда

2.2. Проблемне питання

ІІІ. Повідомлення теми, мети, мотивація навчальної діяльності.

3.1. Повідомлення теми, мети уроку

3.2. Запис теми уроку в зошити

3.3. Робота з епіграфом

ІV. Сприймання і засвоєння нової навчальної  інформації.

4.1. Розгадування філворда

4.2. Робота з текстом

4.3. Вікторина «Упізнай героя»

4.4. Слово вчителя

4.5. Робота в зошитах. Складання таблиці

V. Підсумок уроку.

5.1. Підсумкова бесіда

5.2. Робота з епіграфом

5.3. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

5.4. Оголошення і коментар оцінок

VІ. Домашнє завдання.

 

 

 

 

 

Хід уроку

І. Перевірка домашнього завдання

 1.1.  Літературна вікторина «Так – ні»

 Зараз проведемо коротку літературну вікторину за твором «Пригоди Алі в країні Недоладії». Перед вами на парті лежать картки з написами «так» і «ні». Я зачитуватиму твердження і якщо воно правильне, піднімайте картку тією стороною, де написано «так», а якщо не правильне – «ні». Будьте уважними.

 

1) Дівчинка Аля жила в великому місті. (Так)

2) Аля на день народження бабусі вишила гарний рушник. (Ні)

3) В озері Недоладії зовсім не було води. (Так)

4) Недочеревик ходив у великих зелених черевиках. (Так)

5) На старовинному годиннику була лише годинна стрілка. (Ні)

6) Король Недоладії боявся першого Недорадника. (Так)

7) Недорадник попросив Алю намалювати йому голову. (Ні)

8) У будинку Недочеревика не було дверей. (Так)

9) Алю з темниці випустив стражник Недоборода. (Так)

10) Недоладько зібрав друзів, щоб визволити Алю. (Так)

11) Аля відмовилась допомогти недоладянинам. (Ні)

12) Дівчинка назавжди залишилася в країні Недоладії. (Ні)

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

2.1. Бесіда

- Чому дівчинка Аля потрапила в країну Недоладію? (Вона не закінчила сто розпочатих справ.)

- Чому країна називається Недоладією? (Бо до неї Недочеревик зносив усі справи, що були зроблені не до ладу.)

- Які фантастичні герої діють у творі? (Недочеревик, Недоладько, Перший Недорадник… )

- Чи тільки діти не закінчують свої справи? (Ні, дорослі теж можуть розпочати якусь роботу і не закінчити її)

 

2.2. Проблемне питання

У ході роботи на уроці ми маємо знайти відповідь на питання «Чи були у вашому житті випадки, коли ви мали неприємності через незакінчену справу? Чи завжди треба доводити справу до кінця?»

 

ІІІ. Повідомлення теми, мети, мотивація навчальної діяльності.

3.1. Повідомлення теми, мети уроку

Сьогодні ми продовжуємо працювати зі змістом казки-повісті Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». На уроці ми визначимо незвичайні елементи у творі та будемо аналізувати вчинки персонажів повісті і власні. Головна героїня твору приготувала для вас багато цікавих завдань. Сподіваюся, що ви з ними впораєтесь і мені не доведеться нікого шукати десь на вулицях Недограда у Недоладії.

 

 

3.2. Запис теми уроку в зошити

Розгорніть свої зошити і запишіть тему уроку:  «Галина Малик.  «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії».  Елементи незвичайного в повісті.»

 

3.3. Робота з епіграфом

Епіграфом до уроку стануть слова Галини Малик: «Це дуже приємно – розпочату справу доводити до кінця».

- А ви погоджуєтеся з думкою письменниці?

Кожна людина повинна відповідально ставитися до своє праці та вчинків, бо навіть найменша завершена справа може стати  важливою.


 


 


ІV. Сприймання і засвоєння нової навчальної  інформації.

4.1. Розгадування філворда

Хтось із вас не дочитав,

Вправу хтось не дописав,

Хтось питання недочув

Чи підручника забув.

Малюнок хтось не закінчив,

А хтось три вірші не довчив,

Не домів сміття у класі.

Що ж робити бідоласі?

Аля нам про все розкаже

І на прикладах покаже,

Що не варто вам робити,


 Щоб спокійно вчитись, жити

 

 Діти, перед вами на листочках  філворд, в якому Аля заховала всі свої недороблені справи. Знайдіть та підкресліть ці слова.

 Філворд - це угорський кросворд, головоломка, в якій потрібно знайти всі слова, вписані в квадратну сітку. На перший погляд, літери вписані хаотично, але, насправді, всі вони є частиною слів.

4.2. Робота з текстом

От лишенько! Я підготувала вам послідовний  перелік подій, які відбувалися у творі, а Перший Недорадник пошкодив файл документа і переплутав порядок подій повісті-казки. Допоможіть мені його відновити! (відновлення послідовності пунктів плану повісті-казки)

 Тож тепер усе стало на свої місця! Галина Малик у цьому творі дуже гарно описала країну Недоладію, куди потрапила головна героїня Аля

 

4.3. Вікторина «Упізнай героя»

У  мене є ось така скринька, в якій лежать цитати про головних персонажів твору. Вам потрібно здогадатися про кого йде мова і прикріпити цитату на наш плакат.

 

«Навіть заплестися в неї не вистачило терпіння». (Аля)

«Маленький чоловічок у величезних зелених черевиках». (Недочеревик)

«Він був увесь перекошений і без лівого вуха». (Недоладько)

«... почав прилаштовувати шолом собі на плечі». (Недорадник)

«Не можу дивитися на дітей у в’язниці». (Недоборода)

«Виліз на вежу і почав лагодити годинник». (Недождень)

 

4.4. Слово вчителя

З найдавніших часів людське мислення йшло до пізнання дійсності шляхом порівняння схожих явищ. З’явились образи-символи.

Символ — це умовне позначення якогось явища або поняття іншим (запис визначення у зошити).

- Що, на вашу думку, символізує країна Недоладія та її мешканці? (Безлад, який виникає, коли люди cвої справи не доводять до КІНЦЯ.)

Недоладія: безглуздя, безладдя, погано зроблені або недороблені речі, неестетичність, абсурд.

Недоладяни: покірність долі, страх, жорстокість, бажання змін.

 

4.5. Робота в зошитах. Складання таблиці

Які фантастичні та реальні події відбуваються в повісті-казці?

Реальне

Фантастичне

Аля не завершувала до кінця свої справи, бо їй забракло терпіння.

Жила в невеликому місті.

Аля — добра дівчинка, здатна прийти на допомогу іншим

Аля потрапила у країну Недоладію, де були недороблені справи.

Зустріч Алі з недоладянами.

Пригоди, що трапились з дівчинкою:

у палаці короля, під час зустрічі з Першим Недорадником, у в’язниці, після повернення додому

 

V. Підсумок уроку.

 5.1. Підсумкова бесіда

- Подивіться уважно на карту країни на нашому плакаті і опишіть словами, якою ви уявили собі Недоладію? Чи хотіли б ви там жити?

- А що ви скажете про мешканців країни, зокрема столиці Недоград?

- Чого кожному з них не вистачало? (Учні називають, що і кому з персонажів належало, а усім не вистачало усмішок. Ніхто в країні не посміхався!)

- Як же Аля змогла потрапити додому?  (Доробила недороблені справи і навчила цьому недоладян.)

- Що саме їй довелося зробити?

  1. Звільнити країну від Першого Недорадника (домалювати йому голову)
  2. Зробити приємне бабусі (довишивати рушничка)
  3. Допомогти недоладянам (домалювати те, чого не вистачало)
  4. Зробити з Недоладька звичайного хлопця (домалювати йому вухо, виправити обличчя)
  5. Бути гарною перед поверненням додому (доплести косу)
  6. Повернутися додому  (полагодити годинник)

 

 5.2.Робота з епіграфом

 Давайте повернемося до нашого епіграфа. Ви зрозуміли, що завжди треба доробляти справи, а не полишати їх незавершеними. Треба боротися з власними лінощами. І пам’ятайте, що найкраща справа та, що має результат. Казка Г. Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» уже давно полюбилася читачам, бо герої виховують, тішать, спонукають до роздумів. Певні висновки для себе, думаю, зробили і ви. Якщо людина ставить перед собою мету та наполегливо йде до неї, то обов’язково досягне її.

 

5.3. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

«Якби я потрапив у Недоладію, я б …»

«Удома я розповім батькам (сестрі, брату) про…»

 

5.4. Оголошення і коментар оцінок

Ви всі сьогодні гарно працювали: розкрили символічний зміст казкових персонажів, порівняли та оцінили головних героїв, проаналізували їх вчинки  та власні і зрозуміли роль казкового і фантастичного у творі Галини Малик.

 

VІ. Домашнє завдання.

 Скласти свій варіант продовження повісті-казки «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» (5-7речень).

За підручником української літератури читати с. 110-111.

 

        

 

 

 

 

 

Використані джерела:

  1. Авраменко О. М. Українська література : підруч. для 5 кл. загальноосвітн. навч. закл. / О. М. Авраменко  – К. : Грамота, 2018. – С. 82 – 111.
  1. Малик Г. Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії. – Вінниця: Теза; Соняшник, 2005. – 128 с.
  2. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Українська література. 5 – 9 класи / Р.Мовчан, К.Таранік-Ткачук, М.Бондар, О.Івасюк, С.Кочерга, Л.Кавун, О.Неживий, Н.Михайлова. – К., 2017.
  3. Шеретько Ю. Галина Малик: «У дитячій літературі немає заборонених тем»: [Інтерв’ю] / Ю. Шеретько // Друг читача. – 2006. – №1, січень. – С. 4.

 

docx
Додано
11 березня 2023
Переглядів
3886
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку