Конспект уроку "«Садок вишневий коло хати». Картини довколишнього світу і природи у поезіях Тараса Шевченка – інша, художня реальність, створена уявою митця за допомогою засобів"

Про матеріал
«Садок вишневий коло хати». Картини довколишнього світу і природи у поезіях Тараса Шевченка – інша, художня реальність, створена уявою митця за допомогою засобів образної мови Мета: дати коротку біографічну довідку про Т. Шевченка; ознайомитися з віршем «Садок вишневий коло хати», розкрити ідейно-тематичний зміст, проаналізувати художні засоби твору, вчити учнів відтворювати настрої пейзажних поезій, описувати власні відчуття, викликані художнім словом; засвоїти поняття «ліричний твір»; розвивати вміння аналізувати, формувати естетичні смаки, навички виразного читання; виховувати почуття прекрасного, життєствердний погляд на світ, усвідомлення естетичної насолоди від твору мистецтва. Тип уроку: урок засвоєння нових знань і розвитку на їх основі вмінь і навичок
Перегляд файлу

Тема: «Садок вишневий коло хати». Картини довколишнього світу і природи  у  поезіях Тараса Шевченка – інша, художня реальність, створена уявою митця за допомогою засобів образної мови

Мета: дати коротку біографічну довідку про Т. Шевченка; ознайомитися з віршем «Садок вишневий коло хати», розкрити ідейно-тематичний зміст, проаналізувати художні засоби твору, вчити учнів відтворювати настрої пейзажних поезій, описувати власні відчуття, викликані художнім словом; засвоїти поняття «ліричний твір»;

розвивати вміння аналізувати, формувати естетичні смаки, навички виразного читання;

виховувати почуття прекрасного, життєствердний погляд на світ, усвідомлення естетичної насолоди від твору мистецтва.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань  і розвитку на їх основі вмінь і навичок

Обладнання: портрет Т. Г. Шевченка, відеозапис «Обличчя української історії. Т. Шевченко», аудіозапис вірша «Садок вишневий коло хати», запис пісні Я. Степового «Садок вишневий коло хати», репродукція картини Т. Шевченка «Селянська родина»

 

План уроку

 

I. Актуалізація опорних знань.

1.1. Бесіда

 1.2. Слово вчителя

II. Повідомлення теми, мети уроку, мотивація навчальної діяльності.

2.1. Повідомлення теми, мети уроку

2.2. Запис теми уроку в зошитах

III. Засвоєння нової навчальної інформації, формування на її основі умінь та навичок.

3.1. Робота з портретом

3.2. Перегляд відеозапису «Обличчя української історії. Т. Шевченко»

3.3. Літературний диктант

3.4. Робота над репродукцією картини Т. Шевченка «Селянська родина»

3.5. Повідомлення підготованого учня про історію написання поезії

3.6. Прослуховування аудіозапису поезії «Садок вишневий коло хати»

3.7. Читання мовчки

3.8. Робота над аналізом

3.9. Прослуховування аудіозапису пісні Я. Степового «Садок вишневий коло хати»

3.10. Робота з теорії літератури

IV. Підсумок уроку.

4.1. Узагальнююча бесіда

4.2. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

4.3. Оголошення і коментар оцінок

V. Оголошення і коментар домашнього завдання.

 

 

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань

1.2. Бесіда

- Кого називають Великим Кобзарем в українській літературі? (Тараса Григоровича Шевченка)

- З якими його творами ви вже знайомі?

- Яка тематика цих віршів?

- Як ви вважаєте, можна Шевченка вважати «великим сином України»? Як ви розумієте це поняття?

 

1.2. Слово вчителя

- В історії кожного народу, серед її великих творців, є люди, імена яких оповиті невмирущою любов’ю і славою. Поряд з прізвищами видатних письменників світу стоїть  і прізвище Шевченка, який не тільки підніс українську літературу на світовий рівень, а й змінив народний світогляд.

Талант Шевченка, його допитливість, незвичайна любов до всього рідного, до свого пригнобленого народу, до своєї культури була ґрунтом для появи геніальних його творів, з одним з яких ми сьогодні  і познайомимося на нашому уроці.

 

ІІ. Повідомлення теми, мети, мотивація навчальної діяльності

2.1. Повідомлення теми, мети уроку

- Сьогодні на уроці ми ознайомимось з короткими біографічними відомостями з життя  видатного українського поета Т. Шевченка, проаналізуємо та навчимося виразно читати його вірш «Садок вишневий коло хати», засвоїмо поняття «ліричний твір».

 

2.2. Запис теми уроку в зошитах

 

IІI. Сприйняття та засвоєння учнями нової навчальної інформації

3.1. Робота з портретом

- Зверніть увагу на портрет. Що ви можете сказати про людину зображену на ньому? Якого вона віку?

- Які емоції у вас викликає даний портрет?

- Перший із тепер відомих автопортретів Т. Г. Шевченка виконано на початку 1840 року в Петербурзі. Це одна з перших спроб Шевченка малювати олійними фарбами. У творі – романтично піднесений образ молодого художника-поета. В романтичному забарвленні образу виразно відчувається вплив Карла Брюллова, який був учителем Шевченка. Твір вважається не завершеним.

 

3.2. Перегляд відеозапису «Обличчя української історії.                            Т. Шевченко»

- Діти, сьогодні на уроці ми потрапимо до музичної різнобарвної країни поезії Т. Г. Шевченка. Зараз ми подивимось відеозапис «Обличчя української історії. Т. Шевченко», присвяченого життю і творчості великого українського митця.  - Будьте уважними, після цього ми напишемо літературний диктант.

 

3.3. Літературний диктант

- Дайте коротку відповідь на питання, які я зараз зачитаю. Правильну відповідь записуємо у зошити.

1) У якому селі народився Т. Шевченко? (село Моринці)

2) Ким були батьки Тараса Шевченка? (Кріпаками)

3) Ім’я матері та старшої сестри Тараса. (Катерина)

4) Як звали батька Тараса Шевченка? (Григорій)

5) Прізвище пана, кріпаками якого були Шевченки. (Енгельгардт)

6) Як називається гора, де знаходиться могила поета? (Чернеча)

7) Як називається перша збірка поезій? (Кобзар)

8) Як називає Т. Г. Шевченка український народ? (Кобзар)

- З життям самого поета ми вже з вами ознайомились, тож зараз давайте перейдемо до роботи над віршем «Садок вишневий коло хати». Але перед цим нам необхідно дізнатися визначення такого літературного поняття як «ліричний твір».

 

3.4. Робота з репродукцією картини «Селянська родина»                          Т. Шевченка

- Тарас Григорович Шевченко був дуже талановитою людиною. Він захоплювався багатьма видами мистецтва, зокрема й образотворчим мистецтвом. Перед вами на дошці репродукція картини Т. Шевченка «Селянська родина». Уважно розгляньте її.

- Кого і що зображено на картині?

- Яким настроєм пройнята картина?

На картині зображена стара, під солом’яною стріхою хата. Тут у затишку наприкінці робочого дня зібралась селянська родина – молоді батьки та їх синочок. Малюк, що цілий день бавився з дідусем, ненароком розбив глиняний горщик, що висів на тину і був неабиякою цінністю родини. Першим порухом батька було покарати хлопчика за вчинену шкоду. Але мати заступилася за сина, благаючи батька простити. І той полагіднішав, заспокоївся, взяв люльку і, наче вибачаючись перед дружиною, прагне пригорнути сина. За цією драмою стежить дворовий пес. Трохи далі у променях призахідного сонця гріється сивий дідусь, якому байдуже до того, що діється. Художник гостро, насторожено, драматично вдивляється в життя людей. Т. Г. Шевченко у цьому полотні передав свій біль за скривджений, підневільний народ. Цей біль від душевної рани змушує малювати. Це не лише доля героїв картини, а це й його доля.

- Чи можна вважати цю картину ілюстрацією до вірша «Садок вишневий коло хати»? Свою думку поясніть.

 

3.5. Повідомлення підготованого учня про історію написання поезії «Садок вишневий коло хати»

- Прослухайте уважно повідомлення і дайте відповідь на питання:

- Як ви вважаєте, що стало причиною написання поезії?

Тарас Шевченко написав поезію «Садок вишневий коло хати», знаходячись під слідством в камері-одиночці Петропавлівської фортеці. В ті сумні дні самотності та очікування вироку, він згадував мальовничі картини рідної України. Також її чудову природу, мирних, працьовитих, доброзичливих мешканців. Поет не знав, чи побачить він ще землю свого дитинства.

У фортеці, в травні, можливо під враженням від прогулянок на тюремному подвір’ї, поет створив один з найбільш сонячних, життєрадісних своїх віршів – «Садок вишневий коло хати». Він увійшов до поетичного циклу «В казематі». Вперше вірш «Садок вишневий коло хати» був надрукований 1859 року в журналі «Народное чтение», а в журналі «Русское чтение» вийшов під назвою «Вечір».

 

3.6. Прослуховування аудіозапису у поезії «Садок вишневий коло хати»

- Уважно послухайте  аудіозапис вірша «Садок вишневий коло хати», спробуйте запам’ятати, з якою виразністю та емоційністю він прочитаний.

- Отже, ми прослухали вірш Т. Г. Шевченка « Садок вишневий коло хати» у виконанні актора, що вважається одним з найкращих творів пейзажної лірики поета.

- Які почуття та емоції викликав у вас цей вірш? (Спокій та гарний настрій)

- Чи всі слова ви зрозуміли?

3.7. Читання учнями

- Відкрийте підручники на стор. 207 та прочитайте вірш.

 

3.8. Робота над аналізом

- Яка тему поезії «Садок вишневий коло хати». (Показ гармонії краси української природи і щасливого родинного життя працьовитих селян.)

- Що змальовує Т. Шевченко на лоні вишневого садка?

- Як поет зображує родину? (Поет зображує її з такою зворушливістю та майстерністю, що зорові та слухові образи стають майже живими для читача)

- Яка пора року зображена у вірші?

- Що підбадьорює втомлених селян?

- Дослідіть за допомогою яких слів письменник змальовує красу української природи? Чим вона вражає читача?

- Визначте ідею твору. (Уславлення людини праці, чарівності природи рідного краю.)

- Чому автор взяв таку назву до своєї поезії?

- Звідки Т. Шевченко знав про життя простих селян?

Отже, вірш «Садок вишневий коло хати» – світовий шедевр пейзажної лірики. У поезії перед нами, наче наочно, постає вечір в українському селі. Поет змальовує ідилічну картину простої, небагатої, але щасливої селянської родини за вечерею. Поет зображує її з такою зворушливістю та майстерністю, що зорові та слухові образи стають майже живими для читача: «Хрущі над вишнями гудуть…». Про цей вірш Т. Шевченка літературознавцями написано багато досліджень. Надзвичайно простий, без особливих художніх засобів, він просто чарує своєю поетичністю. Вражає те, що написаний він за похмурими тюремними ґратами.

- Від імені кого ведеться розповідь?

 

3.9. Прослуховування аудіозапису пісні Я. Степового «Садок вишневий коло хати»

Творчість Тараса Григоровича Шевченка надихає багатьох митців, його вірш «Садок вишневий коло хати», написаний у фольклорному стилі, тому не дивно, що став народною піснею, покладений на музику Я. Степовим.

 - Чи сподобалась вам пісня?

- Чому, на вашу думку, вона стала народною?

 

3.10. Робота з теорії літератури

- Розгорніть підручники за авторством О. Авраменко на стор. 205. та прочитайте статтю «Ліричний твір».

- Отже, що називається ліричним твором? (Ліричний твір – це твір написаний віршованою мовою, у якому виражаються думки, почуття, переживання людини в певних обставинах, під впливом певних подій)

- Одним з ліричних творів Т. Шевченка є вірш « Садок вишневий коло хати».

 

 

IV. Підсумок уроку

 

4.1. Узагальнююча бесіда

- Творчість якого письменника ми почали вивчати? (Т. Г. Шевченка)

- Над якою поезією ми працювали на сьогоднішньому уроці? («Садок вишневий коло хати»)

- Чому вірш має таку назву?

- Що поет хотів передати своїм твором? (Уславлення людини праці, чарівності природи рідного краю.)

 

4.2. Інтерактивна вправа «Мікрофон».

- Поезія Т. Шевченка «Садок вишневий коло хати…» справила на мене (нагадала мені)…

 

4.3. Оголошення і коментар оцінок

 

V. Оголошення і коментар домашнього завдання

Прочитайте у підручнику за авторством О. Авраменко на стор. 205 коротку статтю про ліричний твір та на стор. 207 вірш «Садок вишневий коло хати». Прочитайте у підручнику за авторством Л. Коваленко на стор. 209 коротку статтю про ліричний твір та на стор. 211 вірш «Садок вишневий коло хати». Вивчити напам’ять вірш «Садок вишневий коло хати». Намалювати ілюстрацію до твору.

 

 


Список використаної літератури:

  1. Авраменко О. М. Українська література : підруч. для 5 кл. загальноосвітн. навч. закл. / О. М. Авраменко  – К. : Грамота, 2013.

– 288 с.

  1. Коваленко Л. Т. Українська література : підруч. для 5 класу загальноосвіт. навч. закладів / Л. Т. Коваленко. – К. : Видавничий дім «Освіта», 2013. – 288с.
  2. Мовчан Р. В. Українська література: 5–9 класи. програма для загальноосвітн. навч. закл. / Р. В. Мовчан – К. : «Освіта», 2011.
docx
Додано
11 березня 2023
Переглядів
1029
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку