Конспект уроку: "Гетьманщина в період Івана Мазепи та спроба усамітнення." ."»

Про матеріал
Розгорнутий конспект уроку з історії України для 8 класу по темі: "Гетьманщина в період Івана Мазепи та спроба усамітнення»
Перегляд файлу

Поліщук Марина Віталіївна,

учитель історії

Комунального закладу «Кам'янський ліцей №1

Кам’янської міської ради Черкаської області»

 

Урок історії України у 8 класі

Тема уроку: Гетьманщина в період Івана Мазепи та спроба усамітнення»

Мета: визначити умови Коломацьких статей і обставини їх укладання, охарактеризувати гетьмана І. Мазепу і початок його гетьманування, розкрити зміст зовнішньої і внутрішньої політики гетьмана І. Мазепи, продовжити формування навичок критичного мислення учнів; виховувати учнів у дусі поваги до історичної боротьби і здобутків українського народу.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручники, настінна карта,

ІКТ:  

1. Диск «Історія України» Гайдуков Л. Р., Крушинський В.Ю.

2. Презентація-супровід до уроку

3. Історичний диктант.

Основні поняття і терміни: «Вічний мир», Кримські походи.

Випереджуюче завдання: учням приготувати презентації по темі: «І.Мазепа».

Очікувані результати:

Після опрацювання теми учні зможуть давати самостійну оцінку діяльності І.Мазепи, виважено ставитись до рішень гетьмана, правильно розв’язати проблему уроку.

 

Хід уроку

 

  1.    Організаційний момент уроку

 

  1. Мотивація навчальної діяльності

Оголошення теми, мети і завдань уроку.

Учитель. Історичній постаті І. Мазепи та його діяльності історики дають діаметрально протилежну оцінку. Його називають найвидатнішим діячем України, який прагнув перетворити її на незалежну державу західноєвропейського типу з абсолютною владою гетьмана; називають і зрадником російського царя, якому склав присягу; його дії призвели до соціально – економічних та людських втрат українців, прискорили процес ліквідації української автономії.

Постановка проблеми уроку: «І. Мазепа – зрадник чи герой?»

Запис теми і плану в зошит.

  1.        Актуалізація опорних знань.

Бесіда за запитаннями.

 

  1. Хто був гетьманом Лівобережної України в 1672-1687рр.?     

(І. Самойлович).

  1. У чому його звинувачено і яким чином усунено від влади?

3. Якими були відносини між І. Самойловичем і царським урядом?

 

ІV. Вивчення та засвоєння нових знань

 

  1.               «Вічний мир». Перший Кримський похід

Розповідь учителя. Суперництво Росії та Туреччини за Правобережну Україну призвело до російсько-турецької війни 1676-1681 рр. Виснажлива війна призвела до укладання у січні 1681 р. між Росією і Туреччиною та Кримським ханством Бахчисарайського мирного договору. За ним до складу Росії відходила Лівобережна Україна з Києвом; частина Київщини, Поділля залишалось під владою Туреччини. У 1683 р. Туреччина зазнала поразки під Віднем, чим скористалась Польща, яка відновила своє панування на Правобережній Україні. Результатом цього було укладання між Росією та Річчю Посполитою «Вічного миру», 21 квітня 1686р., за яким до першої відходило Лівобережжя та Запорожжя, до Польщі – Правобережжя, Галичина, Північна Київщина та Волинь; території Південної Київщини, Брацлавщини залишалися нейтральними. Туреччина утримувала Поділля, яке пізніше захопила Польща. (Робота учнів з картою.)

Після укладення «Вічного миру» для Московської держави склалися сприятливі умови для активізації боротьби за Північне Причорномор’я та припинення турецько-татарських нападів. Із цією метою в 1687р. було здійснено спільний Кримський похід 150-тисячного російського і 50-тисячного козацького війська на чолі з князем В. Голіциним (фаворитом цариці Софії) і І. Самойловичем. Похід завершився повним провалом. Провину за це поклали на Самойловича, що стало приводом до усунення його з гетьманства.

Бесіда на закріплення:

  1. Чому «Вічний мир» 1686 р. ускладнив становище І. Самойловича? (Він узаконив поділ України на дві частини.)
  2. Кому підпорядковувалося Запорожжя за Андрусівським перемир’ям 1667 р.? (Польському королю і російському цареві.)
  3. Кому підпорядковувалося Запорожжя за «Вічним миром» 1686 р.? (Тільки цареві)
  4. Яка причина, що І. Самойловича усунули від влади?

 

2. Обрання гетьманом І. Мазепи. Коломацькі статті 1687 р.

Демонструється сюжет із ППЗ «Історія України» Гайдуков Л.Р., Крушинський В.Ю. «Україна в період гетьманування І. Мазепи»

 

Розповідь учителя (супроводжується презентацією)

 

 

 

А) І. Мазепа – політик і людина

- навчання І. Мазепи

- служба у польського короля

- вдосконалення освіти за кордоном

- діяльність при гетьманах П. Дорошенку та І. Самойловичу

- популярність І. Мазепи

- прихід до влади

Б) Коломацькі статті 1687 р.

Наприкінці 1687 р. на р. Коломак (робота з картою) отаборилося українське та російське військо після невдалого кримського походу московсько-українського війська. Як відомо, гетьмана І. Самойловича було заарештовано. Князь В. Голіцин оголосив про вибори нового гетьмана. Ним став І. Мазепа.

- Із чого повинен був почати свою діяльність новий гетьман? (Із підписання нової українсько-російської умови)

Ці умови отримали назву Коломацьких статей.

 

 

Завдання: Заслухайте умови Коломацьких статей і зробіть висновки щодо їх характеру

Умови Коломацьких статей :

- Гетьман не мав права знімати з посад генеральну старшину без дозволу царя.

- До російських воєвод у Києві, Переяславі, Ніжині та Острі вводився полк до гетьманської резиденції – Батурина.

- На південних кордонах мали будуватися фортечні укріплення.

- Війську Запорозькому заборонялися зносини з чужоземними державами.

- Козацька верхівка мала сприяти українсько-російським шлюбам.

- Зазначалося, що Малоросія є лише частиною «их царского Пресветлого Величества Самодержавной державы»

 

Оцінка учнями характеру Коломацьких статей.

Підсумок. Коломацькі статті стали наступним кроком на шляху обмеження Московською державою державних прав України, і тільки завдяки політичним здібностям нового гетьмана І. Мазепи багато пунктів не було реалізовано.

 

3. Зовнішня та внутрішня політика І. Мазепи

Розповідь учителя (супроводжується презентацією).

- Внутрішня політика Мазепи.

- Культурно-просвітницька діяльність.

- Зовнішня політика Мазепи.

- Україна за правління І. Мазепи.

- Текст доносу Кочубея і Іскри.

- Карл XII і Мазепа на Дніпрі після Полтави.

- Боністика, нумізматика, література про І. Мазепу.

 

 

 

 

 

 

Бесіда з учнями

  •                   Чому антигетьманські настрої посилились з початком гетьманування І. Мазепи?
  •                   За допомогою карти, атласу визначте, хто і коли став гетьманом на Січі? (П. Іваненко. (Петрик) у липні 1692 р.)
  •                   Чи вдалося І. Мазепі втихомирити козацьку опозицію?
  •                   За рахунок яких земель гетьман розширював свої території?
  •                    

 

 

 

 

 

 

V. Закріплення знань учнів

Розв’язання проблеми уроку .

 

   Іван Мазепа - зрадник                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

Іван Мазепа-герой.

Іван Мазепа зрадив довіру царя Петра І

Іван Мазепа дбав про українські національні інтереси

Мазепа - успішний кар'єрист, який скористався природними здібностями й талантом, щоб дістати владу, якою розпоряджався собі на догоду.

Очолюючи Гетьманщину, він видав універсал про захист прав козаків і низку охоронних універсалів містам.

Гетьмана цікавило тільки збагачення, а на інтереси населення він не зважав.

Намагався полегшити становище селян, обмеживши панщину двома днями на тиждень,

Коли плани Петра І почали загрожувати амбіціям Мазепи, той вирішив перейти на бік його ворога, щоб за будь-яку ціну втримати владу.

Підтримував українську церкву, підтверджуючи універсалами права Київської митрополії, чернігівського та глухівського монастирів.

 

За підрахунками козацької старшини, впродовж свого гетьманування Мазепа витратив на меценацтство 1 110 900 дукатів, 9 243 000 злотих і 186 000 імперіалів!

 

Висновок. І. Мазепа – борець за свободу, незалежність та соборність усіх земель української держави. Любов до свого народу і своєї держави – ось що рухало ним у цій війні, і для нас це величезного значення вчинок.

 

Заслуховування презентацій учнів.

 


Учитель. А зараз перевіримо, як ви запам’ятали матеріал уроку.

Історичний диктант

Учні обмінюються зошитами, перевіряють роботи, виставляють оцінки за заготовленими відповідями на слайді.

 

V. Домашнє завдання

  •                   вивчити § 29.
  •                   скласти сагу про І. Мазепу

1

 

doc
Додано
29 січня 2023
Переглядів
2547
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку