1
Тема. Гофман «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер». Протистояння філістерів та ентузіастів як подвійний конфлікт творчості Е.Т.А. Гофмана
Мета:
формування предметних компетентностей:
--розвивати словниковий запас учнів;
--коментувати, характеризувати образи персонажів та засоби їх створення;
--зіставляти образи;
-- висловлювати власну думку щодо порушених у творах проблем;
--виховувати у старшокласників потребу у саморозвитку та самовдосконаленні;
формування ключових компетентностей:
--уміння вчитися: актуалізувати пізнавальну діяльність та критичне мислення учнів, уміння систематизувати та узагальнювати;
--комунікативної: розвивати навички роботи в групі, розвивати усне зв’язне мовлення;
--інформаційної:формувати вміння знаходити потрібну інформа-* цію та подавати її;
--загальнокультурної: сприяти вихованню в учнів гуманістичних почуттів.
Тип уроку: урок застосування знань, умінь та навичок.
Основні терміни та поняття: філістер, ентузіаст, гротеск.
Міжпредметні зв’язки: музика, історія.
Обладнання: презентація, підручник, твір, відео.
Епіграф:
Ніяка блискуча доля не
приховає природної ницості.
Федр
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Урок ми почали з прослуховування концерту італійського скрипаля, композитора Віотті, що був одним з перших власників скрипки роботи Антоніо Страдіварі, яка тепер носить і його ім’я. Чому?
ІІ. Оголошення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
ІІІ. Робота над темою уроку
1.Слово вчителя. «Крихітка Цахес» -- це філософська казка для дорослих, яка заставляє нас задуматись над багатьма проблемами. І одна з них – якою повинна бути людина. Ось про це ми і будемо розмірковувати на сьогоднішньому уроці. Чому одні люди стають добрими і порядними, а інші – злими і жорстокими? Уважно прослідкуємо за героями Гофмана – філософа і постараємось зрозуміти те, що зрозумів він і про що хотів сказати своїм читачам.
Проблемне запитання:
У чому актуальність твору Гофмана про Цахеса у XXІ столітті?
2.Евристична бесіда.
Про що цей твір? Яка його тема? (У повісті-казці змальовано протистояння поета-студента Бальтазара й потворного химерного карлика Цахеса на прізвисько Цинобер, що отримав необмежену владу в князівстві й вирішив одружитися з коханою Бальтазара Кандідою).
У чому полягає особливість композиції твору про Цахеса? (Повість складається з 10 розділів, дія в яких відбувається в нечітко означеному історичному часі, в містечку Керепес, що є столицею карликового князівства за правління князів:
Д еметрія, Пафнутія та Баррсануфа).
Слайд 1.За жанром: філософсько-сатирична повість казка, в якій підняті проблеми: влади й свободи особистості, проблема маніпулювання свідомістю мас, проблема цінностей людського життя та життєвого вибору (хто ти – філістер чи «ентузіаст»).
Слайд 2 Словникова робота
Філістери — обивателі, цілком задоволені дійсністю, живуть без мрії, керуються в житті виключно прагматичними інтересами. Здебільшого це бюргери, комерсанти, чиновники, серед яких панує обивательська житейська проза та бездуховність.
Німецькою мовою слово «філістер» означає самовдоволену, обмежену людину і водночас це назва філістимлян, народу, що наприкінці другого і в першій половині першого тисячоліття до н.е. заселяв південну частину східного узбережжя Середземного моря. За біблійними переказами, Самсон, давньоєврейський міфічний герой, вибив філістимлян кінською щелепою, коли вони хотіли полонити його.
Ентузіасти ж, за Гофманом, – це зазвичай люди творчих професій, митці: художники, поети, музиканти, які живуть мистецтвом і духовними пориваннями.
Цей твір написаний у гротескній формі, яка поєднує реальне з дивовижним і фантастичним.
Словникова робота
Слайд 3Гротеск – вид художньої образності, для якого характерні фантастична основа, тяжіння до особливих, незвичайних, ексцентричних, спотворених форм; поєднання в одному предметі або явищі несумісних, різко контрастних якостей (комічного з трагічним), що призводить до абсурду, робить наможливою логічну й вичерпну інтерпретацію гротескного образу.
1 група. Як ставиться до Цахеса мати? Чому? У тексті твору немає розлогих описів матері Цахеса, Лізи. Якою ви її собі уявляєте? Яким був її внутрішній світ? Обгрунтуйте свої міркування прикладами з тексту.
2 група. Поясніть, чому фея Рожабельверде наділила Цахеса трьома чарівними волосками? Зачитати портрет Цахеса.
3 група Розповісти, хто такий Бальтазар. Як ви думаєте, чому Гофман до певного часу розповідь про Бальтазара і Цахеса веде за принципом художнього паралелізму, а потім перетинає шляхи Бальтазара і Цахеса?
4 група Розповісти про вечір у професора Моша Терпіна. Як перетнулися шляхи Бальтазара й Цахеса? Яким постає Бальтазар, а яким – Цахес?
Доповнюю відповіді організовую схему кар’єрного злету Цахеса
Міркуючи над причинами того, чому Кандіта могла закохатися в Цахеса, Бальтазар доходить висновку, що тут має бути якась таємниця. Друг Бальтазара Пульхер мав отримати посаду таємного експедитора у міністерстві закордонних справ, але Цахес привласнив його заслуги й посаду. Бальтазар переконаний Цахес «зачарований і напускає на людей ману».
2 група. Розповісти прикладами з тексту, хто розкриває чари Цинобера? Як саме?
1 група. Розповісти прикладами з тексту, хто потрапляє під вплив чар Цинобера?
3 група. Доведіть, що основний конфлікт повісті-казки «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер» - протистояння митця й філістера. Який кінець твору? Як ви розумієте?
4 група У чому полягає символічний загальнолюдський сенс слів феї Рожі-Гожі, звернених до розвінчаного виродка Цинобера в кінці твору; «Бідний Цахесе! Пасинку природи! Я бажала тобі добра! Можливо, я помилялася, думаючи, що чудесний зовнішній хист, яким я тебе обдарувала, осяє благотворним променем твою душу і збудить внутрішній голос, що скаже тобі: «Ти не той, за кого тебе вважають, тож намагайся зрівнятися з людиною, на чиїх крилах, ти, безкрила каліко, підносишся!» Але ніякий внутрішній голос у тобі не прокинувся. Твій зашкарублий, мертвий дух не зміг піднестись, ти не позбувся своєї дурості, брутальності, невихованості?» У чому ви вбачаєте пересторогу людству?
ІV. Підбиття підсумків уроку
Дуже давно у старовинному місті жив великий мудрець, слава про мудрість якого поширювалася далеко від його рідного міста. Проте був у місті чоловік, який заздрив славі мудреця. І вирішив він придумати таке запитання, на яке той не зміг би відповісти. Він спіймав метелика і подумав: “А що, як я спитаю у мудреця: який метелик у моїх руках: живий чи мертвий? Якщо він скаже ,що живий, я стисну долоні, і метелик помре, а якщо скаже, що мертвий, я розтулю долоні, і метелик злетить. Тоді всі зрозуміють, хто з нас розумніший”.Так заздрісник і зробив. Та коли він запитав мудреця про метелика, мудрець, який насправді був дуже розумною людиною, відповів: “Усе в твоїх руках”. Я вам пропоную уявити, що ви маєте дар феї і можете щось змінити у цьому світі. Щоб ви зробили?
V. Аргументація й виставлення оцінок за урок
VІ. Домашнє завдання.
Ще раз уважно перечитати текст повісті-казки про Цинобера. Спробувати створити опорну схему-таблицю «Система образів повісті-казки «Крихітка Цахес…» Гофмана.